Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:40

dat de discussie over het welzijn van paarden in de topsport op gang komt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:48

Idd, dat er een discussie op gang komt, dat Coby niet om de zaken heen draait (zoals ze nu wel doet) en dat jury's misschien ooit gaan inzien hoe een paard nou eigenlijk goed gereden wordt, wat wel in een goede opleiding past, en wat niet (zoals in paarden met de kin op de borst in de B....)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:01

_angela_ schreef:
IrisLove schreef:
Het zou natuurlijk kunnen dat Coby of Angela hier misschien iets heeft geprobeerd en toch tot de conclusie is gekomen dat het niet bepaald werkt. Jammer dat dit inzicht blijkbaar wat lang op zich heeft laten wachten, maar oke...

Ik denk dus niet dat er even iets geprobeert is. Je gaat niet vlak voor zo'n belangrijke wedstrijd even iets "proberen", zeker niet iets in deze trant... als je op deze manier longeert vlak voor een belangrijke wedstrijd, dan doe je dat dus vaker.

De kans is in dit geval inderdaad vrij klein dat er iets geprobeerd is, maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat het wel heel makkelijk is om op basis van een paar foto`s meteen met een oordeel klaar te staan. En het zou heel goed kunnen dat deze methode vaker wordt toegepast, maar dat WETEN we niet, dat VERMOEDEN we alleen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:04

Als de foto's bij haar thuis waren genomen, dan had ik misschien nog wel willen geloven dat het een slecht probeersel was, of om de leerling te laten zien wat het effect is van een paard dat te kort in de hals gehouden wordt. Voor zo'n belangrijke wedstrijd kan ik me dat echt niet voorstellen.

En idd we weten het niet, maar het vermoeden is in deze situatie natuurlijk wel heel erg sterk...

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:42

Citaat:
Ik lees nog altijd nergens het antwoord op mijn laatste vraag aan al die mensen die het zo roerend met elkaar eens zijn: "wat moet Coby nu doen om het goed te maken?"

TJa dat is toch simpel. Die bijzet ver weg in de mesthoop duwen en de gaatjestang bij het oude ijzer.
En vervolgens heeeel hard poetsen om de smet weg te krijgen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:44

Whoknows schreef:
Citaat:
Ik lees nog altijd nergens het antwoord op mijn laatste vraag aan al die mensen die het zo roerend met elkaar eens zijn: "wat moet Coby nu doen om het goed te maken?"

TJa dat is toch simpel. Die bijzet ver weg in de mesthoop duwen en de gaatjestang bij het oude ijzer.
En vervolgens heeeel hard poetsen om de smet weg te krijgen.

eerlijk gezegd denk ik dat ook.
Dit is nooit maar dan ook nooit goed te praten,dit was geen moment opnamen kom op wie dat geloofd Koe Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:23

_angela_ schreef:
Idd, dat er een discussie op gang komt, dat Coby niet om de zaken heen draait (zoals ze nu wel doet) en dat jury's misschien ooit gaan inzien hoe een paard nou eigenlijk goed gereden wordt, wat wel in een goede opleiding past, en wat niet (zoals in paarden met de kin op de borst in de B....)

Die discussie is wel goed, maar het belangrijkste is toch dat de jury´s hun ogen eens gaan openen! Het is in dit geval gewoon net als markt werking *helaas* waar vraag is komt aanbod. Dus wanneer jurys alleen maar goed gereden paarden gaan punten dan houdt dat stomme LDR vanzelf wel op!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:54

Citaat:

Gewoon een plak halen op de spelen en iedereen is het weer vergeten Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:31

Esperanza schreef:
_angela_ schreef:

Die discussie is wel goed, maar het belangrijkste is toch dat de jury´s hun ogen eens gaan openen! Het is in dit geval gewoon net als markt werking *helaas* waar vraag is komt aanbod. Dus wanneer jurys alleen maar goed gereden paarden gaan punten dan houdt dat stomme LDR vanzelf wel op!

Het echte laag, diep, rond kan in mijn opzicht best bijdragen aan de soepelheid van het paard, maar dat is geen LDR met de kin op de borst, maar met de neus letterlijk tussen de knieën. Dus halsstrekken terwijl het paard rond blijft en de rugspieren moet oprekken. Dit is iets wat je met vlagen tussendoor kan pakken, en een paard dat de hand volgt vanzelf aan biedt. Vanuit daar kun je het paard langzaam oppakken naar een mooie verzameling, als zijn africhting dat toelaat. Bovendien is die LDR ook niet iets wat je in je paard kunt trekken zonder hulpteugels (wat met kin op de borst wel kan).

Maar goed, idd als de jury leert wat wel, en wat niet goed is, dan verandert de paardensport vanzelf...

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:14

_angela_ schreef:
Maar goed, idd als de jury leert wat wel, en wat niet goed is, dan verandert de paardensport vanzelf...

Suggereer je nu dat juryleden niet weten wat goed en fout is??

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:22

IrisLove schreef:
_angela_ schreef:

Suggereer je nu dat juryleden niet weten wat goed en fout is??

Het zal niet de eerste keer zijn dat juryleden meer punten geven aan plaatjes dan aan correct gereden paarden, en dat geld voor wel meerdere disciplines.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:24

horseyfries schreef:
De tijd terug draaien kan ze jammer genoeg niet, dat had ze graag gewild denk ik. Dus nogmaals: "wat willen jullie hiermee bereiken?"

Jij probeert de discussie nu te draaien naar iets wat het niet is: namelijk een hetze tegen Coby.

Deze foto's zijn voor mij (en zo te lezen met mij velen anderen) aanleiding om een discussie te houden over de trainingsmethodes van sommige A-kader leden.

Coby hoeft van mij niets te doen, dat heeft de KNHS in handen. Het enige wat ik over haar kan zeggen is dat haar "excuus" mij persoonlijk bijzonder tegenvalt en aan alle kanten rammelt. Gelukkig geeft ze in ieder geval wel toe dat dit niet de manier is om een paard te longeren.

Het is goed dat de discussie gehouden wordt, had al veel eerder moeten gebeuren.
Want zelfs toen bij het bewuste filmpje (bewegende beelden, dus geen zogenaamde momentopnames) werd de discussie doodgeslagen met opmerkingen als: ze weten best wel wat ze doen en speculaties over hetzes....

Het is juist bij de toppers dat je er niets over mag zeggen, want die halen immers de gouden medailles binnen voor ons land? Ben blij dat er nu eindelijk eens verandering in lijkt te komen.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:42

Volgens mij zitten juryleden er nou juist om het PLAATJE te beoordelen Clown. Als jij op DAT moment niet correct rijdt, zal in de meeste gevallen het plaatje ook niet kloppen.
De foto`s waar in dit topic over gesproken wordt en het LDR-rijden, zijn trainingsmethoden en daar oordeelt de jury uiteindelijk alleen indirect over. Als jij stelselmatig verkeerd of oneerlijk traint, zal zich dat vroeg of laat gaan uiten in je proef, toch? En DAAR word je door de jury beoordeeld.

Ik denk dus niet dat je de oorzaak van het gebruik van dergelijke trainingsmethoden bij de
"vermeende onkundigheid" van de juryleden neer moet leggen! Oke, juryleden zijn ook maar mensen en er zijn altijd weer uitzonderingen die de regel bevestigen...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:46

Inderdaad, het gaat hier niet om Coby zelf, maar om het rollkur systeem dat voor heel wat mensen blijkbaar een heilige koe is waar niet mag tegen in gegaan worden. Wie toch durft iets durft te zeggen, wordt de grond ingeboord met opmerkingen dat de toppers het toch beter weten enzovoort (algemeen bedoel ik dan, niet zo zeer in dit topic). Of krijgt Meneer Janssen over zich zoals indertijd gebeurd is met de rollkur site, nu sustainable dressage.
Persoonlijk kan ik heel goed begrijpen dat Coby in het rollkur systeem zou stappen. Wat moet ze anders doen als de hele top op die manier traint en de jury paarden die zo getraind zijn bovenaan plaatst. Ik durf gerust toegeven dat ik in een moment van zwakte mijn klassieke dressuuropleiding wel eens wilde verruilen voor het rollkur systeem (nooit geprobeerd, wel eens aan gedacht) omdat dat blijkbaar de manier is om aan de bak te komen. Ik heb echter de keuze gemaakt van voor mezelf te rijden op een manier waarvan ik vind dat er logica en respect tov het paard inzit.
Maar, ik moet mijn boterham niet verdienen met de sport, dus ik kan rustig mijn eigen ding doen en me amuseren. De toppers moeten misschien willens nillens meedraaien.
En dan is er inderdaad ocharme één sukkel die alles over zich heen krijgt.

Anderzijds kunnen dergelijke reacties misschien onrechtstreeks een steun zijn om terug te grijpen naar de principes die ze in haar boek verdedigt.
Volgens mij kun je in zo'n situatie maar één ding doen en dat is de waarheid spreken. Je kan dan bvb zeggen van ja, wij trainen zo, jammer genoeg heb ik mijn principes moeten opzij zetten voor de harde realiteit van de sport zoals ze nu is.
Of je kan zeggen, ja wij trainen zo en ik sta daar 100% achter.
Nu is het zo'n beetje een halfslachtige reactie om de meubels te redden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:47

stond in het gastenboek van coby.
WE mogen dus geen mening hebben hier,en alles word gezien als zwart maken van mevrouw van balen,nou dat slaat nergens op,ik oordeel slechts alleen over de training.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-07 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht van andere website afgehaald, niet relevant voor hier.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:47

IrisLove schreef:
Volgens mij zitten juryleden er nou juist om het PLAATJE te beoordelen Clown. Als jij op DAT moment niet correct rijdt, zal in de meeste gevallen het plaatje ook niet kloppen.
De foto`s waar in dit topic over gesproken wordt en het LDR-rijden, zijn trainingsmethoden en daar oordeelt de jury uiteindelijk alleen indirect over. Als jij stelselmatig verkeerd of oneerlijk traint, zal zich dat vroeg of laat gaan uiten in je proef, toch? En DAAR word je door de jury beoordeeld.

Ik denk dus niet dat je de oorzaak van het gebruik van dergelijke trainingsmethoden bij de
"vermeende onkundigheid" van de juryleden neer moet leggen! Oke, juryleden zijn ook maar mensen en er zijn altijd weer uitzonderingen die de regel bevestigen...

Als een jury een rollkur getraind paard dat in de uitgestrekte draf duidelijk met de achtervoeten over de grond sleept (en die dus niet krachtig optilt) en enkel met de voorbenen zwaait, met een zeven beloont, ...

Of een piaffe waarbij het paard van links naar rechts slingert als uitmuntend beoordeelt...

JurybijZ

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint Hypocriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:50

Meer dan 25 jaar lift ik nu mee op de trein van de NHS, KNHS. Al die jaren heb ik als sponsor in de luxe wagons mogen zitten. In deze wagons werd er onder een hapje ganzenlever gesproken over de toekomst van de dressuur, en de vormgeving die er aan de “happy athletes” gegeven moest worden. Terwijl de levende kreeft in het kokende water werd gegooid werd er besloten om meer aandacht te gaan besteden aan het dierenwelzijn.
Bij het opdienen van het Texels babylammetje werden deze nieuwe fylosofie van diervriendelijkheid tot in den treure besproken en uitgediept.
De laatste jaren is het me duidelijk geworden dat het hele bestuur van de KNHS bestaat uit marionetten, houten poppetjes die dansen naar de pijpen van Anky & Sjef, die op hun beurt weer dansen naar de pijpen van de Bartels clan. Mensen die het maar al te prettig vinden dat de giftige pijlen, ergo de negatieve aandacht, nu eens niet op hen gericht is, maar op de mensen van dressuurstal van Baalen, Blue Horse Stables, en van Silfhout en één of andere Duitse dame, die haar paarden mishandeld omdat ze het verlies van haar man niet kan verwerken. Aangezien de KNHS nog niet eens de kleur van hun toiletpapier durft te kiezen zonder ruggespraak met Anky of Sjef, moet het toch duidelijk zijn dat voornoemde sekte de pauselijke zegen heeft gegeven om Coby en/of Angela in het beklaagdenbankje te zetten. Let wel ik praat geen van deze incidenten goed, maar het zou de KNHS sieren om de algehele tendens te bestrijden en niet de incidenten. Als de KNHS de tendens reeds in een vroeg stadium had bestreden hadden we in ieder geval veel langer kunnen genieten van paarden als Junior en Goliath etc.. Paarden die allemaal kapot gemaakt zijn om die laatste drie procent er uit te willen knijpen, paarden die allemaal gezegd hebben “tot hier en niet verder”. En we doen er schijnbaar allemaal aan mee.
Tijdens het laatste EK in Turijn hebben we allemaal onze F5-toets verwond om maar op de hoogte gehouden te worden van de resultaten van de “ONS TEAM”. Maar weinige hebben zich afgevraagd hoe dit soort resultaten tot stand zijn gekomen, en al helemaal niet de BoBo's van de KNHS.

ThePast03

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint Hypocriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:54

JurybijZ schreef:
Meer dan 25 jaar lift ik nu mee op de trein van de NHS, KNHS. Al die jaren heb ik als sponsor in de luxe wagons mogen zitten. In deze wagons werd er onder een hapje ganzenlever gesproken over de toekomst van de dressuur, en de vormgeving die er aan de “happy athletes” gegeven moest worden. Terwijl de levende kreeft in het kokende water werd gegooid werd er besloten om meer aandacht te gaan besteden aan het dierenwelzijn.
Bij het opdienen van het Texels babylammetje werden deze nieuwe fylosofie van diervriendelijkheid tot in den treure besproken en uitgediept.
De laatste jaren is het me duidelijk geworden dat het hele bestuur van de KNHS bestaat uit marionetten, houten poppetjes die dansen naar de pijpen van Anky & Sjef, die op hun beurt weer dansen naar de pijpen van de Bartels clan. Mensen die het maar al te prettig vinden dat de giftige pijlen, ergo de negatieve aandacht, nu eens niet op hen gericht is, maar op de mensen van dressuurstal van Baalen, Blue Horse Stables, en van Silfhout en één of andere Duitse dame, die haar paarden mishandeld omdat ze het verlies van haar man niet kan verwerken. Aangezien de KNHS nog niet eens de kleur van hun toiletpapier durft te kiezen zonder ruggespraak met Anky of Sjef, moet het toch duidelijk zijn dat voornoemde sekte de pauselijke zegen heeft gegeven om Coby en/of Angela in het beklaagdenbankje te zetten. Let wel ik praat geen van deze incidenten goed, maar het zou de KNHS sieren om de algehele tendens te bestrijden en niet de incidenten. Als de KNHS de tendens reeds in een vroeg stadium had bestreden hadden we in ieder geval veel langer kunnen genieten van paarden als Junior en Goliath etc.. Paarden die allemaal kapot gemaakt zijn om die laatste drie procent er uit te willen knijpen, paarden die allemaal gezegd hebben “tot hier en niet verder”. En we doen er schijnbaar allemaal aan mee.
Tijdens het laatste EK in Turijn hebben we allemaal onze F5-toets verwond om maar op de hoogte gehouden te worden van de resultaten van de “ONS TEAM”. Maar weinige hebben zich afgevraagd hoe dit soort resultaten tot stand zijn gekomen, en al helemaal niet de BoBo's van de KNHS.

In veel mooie bewoordingen dan ik had kunnen gebruiken.
Fantastisch dat er nu eindelijk iemand durft te zeggen waar het op staat. En nu zal er wel weer een heel leger opstaan die gaat beweren dat dit speculaties zijn of dat je zoiets niet mag zeggen als je niet weet waar je het over hebt (lees geen A-kader lid bent).

Alleen bij de laatste allinea kan ik mezelf niet aansluiten. Het is niet meer mijn team en ik kan er niet meer van genieten, juist omdat ik weet hoe deze resultaten tot stand gekomen zijn.
Al lang niet meer helaas.

Begin nu heel benieuwd te worden naar de persoon achter JurybijZ Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:55

JurybijZ, amai, ferme statement, knap geschreven en ik geef je 1000% gelijk!

JurybijZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:00

Teigetje schreef:
JurybijZ, amai, ferme statement, knap geschreven en ik geef je 1000% gelijk!

A wel zunne, als je in dezelfde straat woont als Mariette Withages (en je ogen en oren open houdt) dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:09

JurybijZ: strakke tekst weer... en je hebt weer helemaal gelijk...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:13

JurybijZ
dat komt recht uit het hart, toppie gesproken!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:14

en nu?komt er nu een verbod op het trainen van paarden en pony's die extreem strak aan de bijzet word gelongeert?of komt er zelfs een verbod op ldr?de foto's zijn misselijk,bepaalde systemen ook.maar waar mensen werken worden fouten gemaakt,fouten zijn om te leren.ik praat dit niet goed,maar ik geloof niet dat er daadwerkelijk iets tegen gedaan kan worden.je kunt iemand niet verbieden zijn paard op een dergelijke(of andere) manier thuis te trainen achter gesloten deuren.ik hoop dat wij allemaal(en dan bedoel ik de gehele linie van paardensporters) onze ogen open doen en gaan kijken wat wel en wat niet(meer) kan.maar goed,van anky heb ik ook absurde foto's gezien,maar daar word/werd niet zo'n "hetze" over gemaakt.waarom niet?oja,ze is tweevoudig olympisch kampioen,dus dan word het een moment-opname genoemd en is de hele wereld weer tevreden.

@jurybijZ: heel knap stukje tekst.

Hermelientje

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint DAAR GAAN WE WEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:15

JurybijZ schreef:
Elke keer als er ergens in de Cyberwereld zulke RK-gerelateerde foto's opduiken roep ik naar mijn vrouw “lieverd breng me een paar zaken chips, kaasblokjes en een goede fles wijn want het wordt weer een paar dagen genieten en lachen”.

U begrijpt het kennelijk niet helemaal dus ik zal het nog even voor u uitleggen.

Onze nationale blonde dressuurtrots rijdt een "systeem" men noemt het geloof ik LDR. Zij maakt daar geen geheim van. Er zullen vast mensen zijn die het niet zo'n fijn gezicht vinden, maar de lieftallige blonde en haar man leggen het aan de goegemeente uit en veel mensen denken nou het zal wel ik rij nog geen Grand Prix, dus ik zal het wel niet snappen en van mij hoeft het niet, maar als zij het maar snapt maak ik me er niet druk om.
Als kinderen haar op een clinic vragen "Hoe krijg ik mijn pony aan de teugel" dan zegt zij "Je pony hoeft helemaal niet aan de teugel je moet gewoon lekker leren paardrijden" en spreekt de aanwezige juryleden toe om dat nog eens te benadrukken.
Helaas zijn er allerlei -al dan niet gediplomeerde- idioten die les geven aan het beginnende dressuurvolkje, die gaan dan dit systeem na-apen (ja blonde dame heeft wel gezegd niet thuis doen, maar het schijnt te werken dus toch maar proberen). De ellende kan wekelijks aanschouwd worden op de dressuurwedstrijdjes, waar zelfs kleine meisjes onder luide aanmoediging van vader/moeder/instructeur het ponybeestje drie kwartier voorstomen met sporen, zweep en veel teugelgetrek totdat hij klaar is om de ring in te gaan. Schijnt goed te werken want levert best wel prijsjes op.

Dan zijn er nog een handjevol kindjes, die proberen te leren paardrijden. Best wel lastig dat paardrijden, voorwaarts, voor het been, buitenteugel, binnenbeen, schouder begrenzen, hoofdje wil ook niet zo erg in de krul zonder getrek maar dat komt zegt de instructeur als je straks alles goed doet vanzelf. Veel winstpuntjes zijn er niet te vergaren. Sterker nog de jury vindt je meestal een kneusje zonder sporen en krul in de nek en prijzen kun je echt wel vergeten.
Maar gelukkig is er ook nog een donkere dressuurdame, heeft stoere pony, doet aan liefdadigheid en die doen het ook op de ouderwetse manier en voila toch resultaat. Dus je koopt eens een boek van haar geeft dat aan kind te lezen, best moeilijk allemaal, maar doorzetten want dan leer je echt paardrijden en later komt alles goed. Donkere dame is ook nog te zien op een website van Oostenrijkse dame en werkt mee aan boek van Oostenrijkse dame, die het helemaal niet eens is met de methode van blonde dame.

Maar dan komt het sprookje ten einde, donkere dame doet stiekem ook een beetje hetzelfde, maar dan toch net weer anders. O nee, ze had het niet zelf gedaan, maar het jonge gansje dat bij haar was, ze heeft het toch een beetje gedaan, maar weer niet gedraafd, ze heeft toch een klein beetje gedraafd.

Ja, ja waar hadden we die eerder gehoord, wel gerookt maar niet geïnhaleerd. En "no sex with that woman"

Begint u het al een beetje te begrijpen JurybijZ

Als straks de paus betrapt wordt bij een heroïnehoertje kunt u ook de zakken chips, kaasblokjes en een goede fles wijn laten brengen door u vrouw (bent u trouwens invalide?), maar als meneer de Vries uit Lutjebroek betrapt wordt zal er wel niemand van wakker liggen.

Begrijpt u het nu een beetje?

Zo ik ga weer lekker paardrijden, heb nog net geen krukje nodig.

Aanvulling: had laatste post van JurybijZ nog niet gelezen, misschien begrijpen we elkaar toch beter dan ik dacht.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 28-09-07 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:18

Nou, ik vond een van zijn eerste posten wat denigrerend en kort door de bocht, maar in dit geval geeft ik je gelijk. Coby van Balen was ook iemand waar ik op een heel andere manier tegenaan keek. Mijn team is het Nederlandse team nooit geweest, ben altijd al van geweest van het Duite. Ook van de Duitse stamboeken, die in mijn ogen veeel meer voorstellen als dat gare KWPN.

Maar goed, deze Excess van Coby had niet mogen gebeuren, maar ik ben het met je eens dat zij niet de schietschijf moeten worden. Ze zijn wel fout (die foto liegt niet, hoe kort het ook was), maar nu de hamvraag....

Hoe pakken we de clan dan aan? Hoe bannen we de LDR uit? Hoe peuteren we mensen aan hun verstand dat dit niet de manier is? Hoe krijgen we de jury zo ver dat ze hun ogen gaan openen en anders gaan punten? Hoe?