Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Hoefsmid mishandelt jong paard tijdens bekappen -update-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:26

Hm ja, ik weet niet zo goed wat ik van dit topic moet denken. Het eerste bericht vond ik misselijkmakend, maar nu komen er toch wel meer dingen aan het licht.

Voor hoe ik het verhaal lees (van Wanted hierboven) lijkt het me dat de smid prima gehandeld heeft. Veulens en jaarlingen zijn imo niet altijd de makkelijkste en leukste dieren om te bekappen en een been opbinden en vastzetten tussen 2 touwen (wat mijn vorige smid trouwens ook deed, bij alle paarden) vind ik ook zo paard-onvriendelijk niet. En wat betreft het omhoog schoppen; als mijn paarden gaan hangen krijgen ze ook een schop onder hun kont, niet als straf, maar omdat ik niet wil dat ze hun nek breken en weer even met alle voetjes op de vloer komen (zowel letterlijk als figuurlijk). Dat zie ik als een hyperventilerend persoon dat een pets in z'n snuit krijgt, even terug naar de realiteit. En het kan dus ook dat het dier uit angst z'n ontlasting liet lopen, maar het kan zijn dat het angst was van het niet meer op kunnen staan.

Al met al staat dit topic weer vol speculaties, 19 pagina's vol verhalen die mensen hebben gehoord van de buurman van de achterneef van hun schele tante, dus wat betreft betrouwbaarheid nihil. Net als wat Pipo zegt: een aanklacht is geen veroordeling en helaas vinden -te-veel onbevoegde mensen zichzelf gerechtigd een oordeel te vellen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:27

LID is niet een organisatie die ik even serieus neem als een AID.

Daarbij stoor ik me ook bijzonder aan de toon in dit topic. Er wordt met een beschuldigende vinger naar allerlei hoefsmeden gewezen, niemand is erbij geweest, foto's zijn er niet, de enige die er op stal staat die hier gereageerd heeft weet eigenlijk ook niet precies wat er gebeurt is.

Volgens mij is het nog altijd zo dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:07

@ wanted - Krijg kippenvel van je verhaal. Hij heeft er dan geen hamer bij gebruikt, maar toch! Gelukkig is er nu wat duidelijkheid hier Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:14

@quillian: een paard dat in paniek is en bang is vastbinden aan 2 touwen en dan ook nog eens op 3 benen zetten?? Wat een manier van doen! Gaat echt recht tegen mijn principes in hoe je met onervaren paarden om moet gaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:28

Veulens en jaarlingen vastbinden, omdat het bekappen niet meteen lukt??? Boos!
Ik heb geleerd dat geduld heel wat meer opbrengt, zeker bij jonge dieren. Vind het absoluut geen manier om zo met jonge paarden om te gaan!! Een smid die met zo'n tactiek bij mijn paard zou komen, kan direct vertrekken!!!! Als je zo met paarden omgaat, waarom ben je dan hoefsmid geworden???? In elk geval niet uit liefde voor paarden, dat lijkt me heel duidelijk.

Wij hebben zo'n pony staan wat ook zo verpest is door een ongeduldige hoefsmid. Zodra je naar zijn been wijst, zie je de achterdocht al en raakt dat beestje in paniek. Zijn verzorgster doet inmiddels aanrakingsoefeningen om het dier te laten wennen aan mensenhanden aan haar benen. Je ziet het dier vooruit gaan, nog even en er is meer vertrouwen bij dat paardje. Kost even tijd, maar dat heeft zij er graag voor over. Vind het schandalig dat het zover is gekomen met dat dier. Gelukkig heeft 'ie nu een eigenaresse die op een normale manier met die pony omgaat en het beestje vertrouwen bij wil brengen.

Jammer dat er mensen zijn die deze handelswijze 'normaal' vinden (of zelfs 'niet paardonvriendelijk' noemen). Gestoord Verward
Mijn paard hing in het begin ook wel eens, gewoon omdat hij nog jong was en zijn evenwicht nog niet goed kon verdelen. Bovendien vond hij het altijd erg spannend als de bekapper er was. Gaat nu prima, hij is nu zo rustig en goh, zonder het erin te beuken. Nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:30

Een paard dat vast staan niet kent vastbinden...ja...dan staan ze echt wel stil...

Ik hou zelfs Kawa nog vast, werkt veel beter dan vast zetten

Verder vind ik vast zetten van een jong paard sowieso niet zonder risico, nekje is nog veel te zwak een keer gaan hangen en het leven lang "plezier" ervan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:33

ik las bij de update dat er meldingen gedaan moesten worden van ook de kleinste mishandelingen (slaan met vijl oid)

vind ik een goede zaak !!
er lopen me een stel lompe smeden rond...

ik mag me rijk prijzen, ik heb al heel lang een smid voor mijn volwassen paard, en voor de jonkies heb ik een andere ( mijn eigen heeft een slechte rug, die bespaar ik de kleintjes)

beide smeden hebben een engelengeduld, en worden niet snel boos als paard niet luisterd,of lomp doet oid.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:35

Tja, weet niet wat ik er van moet denken met al deze verhalen. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen zeggen ze dan toch?

Feit blijft wel dat paarden niet kunnen overgeven, en dus ook geen bloed op kunnen halen. Waarschijnlijk heeft het dier een neusbloeding gehad of gewoon op zijn tong gebeten ofzo..

Wel fijn om te lezen dat de LID dit serieus op pakt.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:39

Idd, vastzetten als zo'n jong onervaren beestje het eng vind is niet paardvriendelijk.
Het is logisch dat zo'n dier niet braaf blijft stil staan dat moeten ze nog leren.
Als je ze dan maar vast gaat zetten vind ik een teken van ongeduld.
Als je een goede hoefsmid bent met geduld en respect ga je samen met de eigenaar rustig aan de gang, eigenaar houd vast en stelt het diertje gerust.

Zo duurt het wel wat langer maar dan houd hij er in ieder geval geen trauma aan over.

Op stal waar ik werk is ook een 3 jarige die het vreselijk vind om bekapt te worden, de smid neemt de tijd en ze krijgen het toch voor elkaar hoor, zonder vastzetten.

Nee, vast zetten vind ik niet vriendelijk..

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:40

Jeetje, hier schrik ik van zeg!!
Qua leeftijd zou het die van ons kunnen zijn.
Ik vind het altijd een aardige vent die vriendelijk is tegen de paarden.
Maar dit komt misschien omdat de paarden die ik heb braaf zijn bij de smid.

Verder weet ik niet wat ik van het verhaal moet denken.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat na het lezen van bokt conclusies door het LID getrokken worden. Dit vind ik dan weer volstrekt onbetrouwbare info.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:48

Welke conclusies zie jij dan getrokken worden? Lachen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:53

Dat er meerdere bokkers zijn die problemen met hem hebben gehad qua slaan van paarden.
Mijn brandende vraag is of er uberhaubt iemand bij aanwezig is geweest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:56

Die conclusie wordt door de LID helemaal niet getrokken Verward Waar zie jij dat staan?
Er werd alleen door de gevraagd om mishandelingen door andere smeden ook te melden. Ze hebben nergens gezegd dat er nog meer bokkers zijn die problemen met hem hebben gehad Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:59

laetitia schreef:
@quillian: een paard dat in paniek is en bang is vastbinden aan 2 touwen en dan ook nog eens op 3 benen zetten?? Wat een manier van doen! Gaat echt recht tegen mijn principes in hoe je met onervaren paarden om moet gaan!

De ene is idd wat softer dan de ander en een ieder moet voor zichzelf zien welke manier hij/zij toepast Lachen

Mijn paarden moeten gewoon vast kunnen staan hoor, geen gemuts en gemier, gewoon stilstaan. Dat ene uurtje in de 6 weken kunnen ze best even meewerken (mijne zijn makkelijk bij de smid, tandarts, osteopaat, DA en ga zo maar door).

En de naam is trouwens Quellian Bloos

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:02

Ik zie het sorry.
Er staat dat ze erg geschrokken zijn van de reacties. Maar ik vind eigenlijk niet dat ze bokt als betrouwbare informatiebron moeten beschouwen.. Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:02

Maar op 1 jarige leeftijd is een paard nog niet veel in handen geweest bij een smid. Dan is dat wat anders dan een 8 jarig of 10 jarig paard Lachen
De eerste indrukken zijn vaak wel het belangrijkst, ook bij een paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:05

Al met al blijft het een vaag verhaal met in mijn ogen maar 1 duidelijke conclusie; als je je paard(en) laat behandelen, of het nou de smid, de gebitsverzorger of de veearts is; je moet gewoon zorgen dat je er zelf bij bent. Dan weet je precies wat en hoe het gebeurd.

Zowiezo, stel dat er wat aan het licht komt bij het bekappen, kiezen vijlen of inenten, dan wil je als eigenaar toch kunnen overleggen hoe verder te (be)handelen.... En dan kun je wel zeggen dat je misschien een keer geen tijd hebt ofzo maar een hoefsmid hoeft toch niet perse een bepaalde dag te komen, dan kan de afspraak toch verzet worden naar een tijd dat je wel komt als je het over normaal onderhoud van de hoeven hebt?

Als eigenaar heb je zelf ook verantwoordelijkheid naar je paarden toe, en een jaarling die niet gewend is aan de hoefsmid laat je niet alleen staan, die houd je vast. Desalniettemin is het te triest voor woorden dat je (sommige) mensen dus blijkbaar niet kunt vertrouwen als je je omdraait of even wegloopt Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:16

Ik snap eigenlijk ook niet dat sommige eigenaren er niet bij zijn, heel eerlijk gezegd. Ik ben er altijd bij en dat is een hoop geplan en gedoe soms, maar anders had ik maar geen paard moeten kopen. Hij is nou eenmaal van mij en ik draag verantwoording voor hem. Dat laat ik echt niet over aan een hoefsmid, DA, tandarts of wie dan ook.
(Kan niet eens, want die gaat echt geen km lopen om hem uit het land te halen en daarna weer een km terug lopen om het terug te zetten Clown . Nee hoor, dat moet ik toch echt zelf doen).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:28

Nou er persé bj moeten zijn vind ik niet nodig. Ja bij mn jaarling zal ik er zeer zeker de komende tijd erbij zijn, niet omdat ik mijn hoefsmid niet vertrouw, maar puur om haar niet met een jaarling achter te laten die het nog niet goed kent en het anders een zware klus wordt. Bij mijn andere paard is zij er gewoon altijd alleen, (al jaren) kan gewoon niet altijd mijn schema omgooien en zij zit al helemaal met een planning. Moet hier wel eerlijk bijzeggen, dit heb ik nog nooit eerder gedaan bij mn andere hoefsmeden, die liet ik niet alleen, 1 keer uit nood en achteraf bleek dat die man koffie tussendoor zat te drinken en mn paard al ruim 3 uur tussen de touwen stond, sja..heb je aan mij een verkeerde.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:36

Het gaat me niet alleen om het al dan niet vertrouwen van de persoon ik kwestie maar ook je paard kan raar reageren en ik wil gewoon altijd het naadje van de kous weten, hoe staat het ervoor, zijn er bijzonderheden, kun je eventueel hier of daar nog even naar kijken en noem maar op. Achteraf bellen om te vragen of er nog wat bijzonders was doe je ook niet zo snel. En ik weet zelf het beste hoe en waarom m'n paarden reageren zoals ze doen en wil daar zelf op reageren... Klinkt misschien tuttig of pennie achtig maar zo denk ik er nu eenmaal over en mijn paarden zijn allemaal braaf bij de hoefsmid, da etc. en dat vind ik niet zelf, dat zeggen hun ook! Pling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:33

crossmonster schreef:
ik las bij de update dat er meldingen gedaan moesten worden van ook de kleinste mishandelingen (slaan met vijl oid)

vind ik een goede zaak !!
er lopen me een stel lompe smeden rond...

ben het an sich wel met je eens...maar helaas bestaan er ook heel veel mensen met paarden die draken van paarden hebben en ze lief proberen te aaien en een duwtje al o so sielug vinden ...
dus degene die de klachten controleerd heeft er hopelijk wel verstand van

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:58

Ook echt weer duidelijk bokt dit Tong uitsteken
Ik heb geen idee wat voor verhaal ik moet geloven...
Ik ga ook niet ergens blindelings achterna zonder dat het wel heel duidelijke bewijzen zijn dat het verhaal wel echt klopt..
K ben trouwens ook wel benieuwd wat er op de foto´s staan...
Maar zeer waarschijnlijk is de smid ik kwestie wel fout bezig geweest, en welke mate dan ook...
En dat is natuurlijk nooit goed Knipoog
Ik ken ook een smid uit olst/wijhe die ik ken als niet al te vriendelijk tegen lastige paarden... maar hij valt niet binnen de leeftijds categorie.. dus het zal hem vast niet zijn Knipoog
Ik volg dit topic nog wel.. en ik ben benieuwd of het paard straks al weer dood is.. Tong uitsteken

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:39

Nou, nou, ik heb even bijgelezen, lekker verwarrend allemaal. Als het laatste verhaal klopt blijkt het eerste dus erg overtrokken. Al blijf ik erbij dat de desbetreffende hoefsmid onjuist gehandelt heeft en dit zeker tot op de bodem uitgezocht moet worden. Zo ga je niet met dieren om! Boos! Gelukkig dat de jaarling wel nog in leven is en weer op het land loopt begrijp ik... Knipoog

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:45

zeker heeft de hoefsmid niet goed gehandel...
maar het verhaal van kleine mishandelingen vind ik overdreven... als mijn paard de hoefsmid een mep verkoopt om de 1 of andere reden heeft ze van mij toestemming om een mep terug te geven, dit zullen sommige mensen ook als mischandeling zien, vind het dus erg overdreven omdat sommige mensen dan om elke tip gaan piepen Knipoog
verder vind ik het niet raar dat de stalhouder er niet bij was, die man is al de hele dag druk, dan moet hij ook nog erbij blijven als de hoefsmid komt. vind ik overdreven ik ben er ook niet altijd bij.
zal vanavond onze stalgenoot even vragen om haar verhaal te typen an dan zal ik dit plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:56

wanted schreef:
als mijn paard de hoefsmid een mep verkoopt om de 1 of andere reden heeft ze van mij toestemming om een mep terug te geven,

Als mijn paard vervelend is bij de smid dan ben IK degene die een mep verkoopt*, niet iemand anders. Smids die ongevraagd beginnen te meppen kunnen direkt gaan.
*En dat houdt in een lel met het eind van het halstertouw op bil of hals. Schoppen in de buikstreek of slaan met een vijl of ander gereedschap is simply not-done.

Citaat:
verder vind ik het niet raar dat de stalhouder er niet bij was, die man is al de hele dag druk, dan moet hij ook nog erbij blijven als de hoefsmid komt. vind ik overdreven ik ben er ook niet altijd bij.
Als je als eigenaar weet dat er een paard gedaan moet worden die nog niet het vertrouwend c.q. de rust heeft om goed stil te blijven staan dan vind ik het een verplichting van een eigenaar om hierbij aanwezig te zijn.