Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:49

In deze tijd van het jaar dan, 's zomers gaat het prima uiteraard.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:51

linky schreef:
Chrystal-gek,

het noorden van friesland met zijn kale weiden zonder bomen en/of andere bescherming, op vette, natte klei is niet echt geschikt om drachtige merries (of welk ander paard) 24 uur per dag in te laten staan.

Het hoeft ook geen 24 uur te zijn dat ze buiten staan, maar zoals je schreef in jouw bericht leek een stal met warme bodembedekking het belangrijkste. Mijn inziens is dat weidegang, en daarna de stal. Op de wei kunnen ze trouwens ook bijgevoerd worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:51

linky schreef:
Daar een veulen kopen is hetzelfde als een pup halen bij een broodfokker...................ONVERGEEFLIJK!!!

Ik stel als voorwaarde dat de eigenaar verplicht is aan de dieren om ze goed te verzorgen. En waar lees je dat het een broodfokker is?? IEDERE paardenfokker laat een merrie 10 dagen nadat ze een veulen heeft gekregen weer opnieuw dekken hoor. Niks mis mee is me verteld door "kenners".
Ook in de vrije natuur gebeurt dit........

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:52

Tja, wat dat betreft vind ik het jammer dat we voor de dieren niet zo'n rechtssyteem hebben net als in Amerika. Als je daar je paard(of een ander dier) mishandeld lees verwaarloosd, krijg je daar een flinke boete en /of een aantal jaren gevangenistraf per dier voor! Kan je nagaan 100 paarden per paard een jaar de cel in... Zit ie lang vast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:53

slimmerik schreef:
linky schreef:
Daar een veulen kopen is hetzelfde als een pup halen bij een broodfokker...................ONVERGEEFLIJK!!!

Ik stel als voorwaarde dat de eigenaar verplicht is aan de dieren om ze goed te verzorgen. En waar lees je dat het een broodfokker is?? IEDERE paardenfokker laat een merrie 10 dagen nadat ze een veulen heeft gekregen weer opnieuw dekken hoor. Niks mis mee is me verteld door "kenners".

klopt [naam] is 17 en heeft tot nu toe 13 merries gehad..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:54

slimmerik schreef:
linky schreef:

Dat klopt inderdaad, en hoeft ook niet slecht te zijn. Daarom is de vergelijking met een broodfokker misschien ook wat verwarrend. Het gaat niet om de korte tijd tussen veulenen en dekken, maar de omstandigheden waarbij een dier wordt gehouden. En dat is vergelijkbaar met het houden van honden bij een broodfokker.

Stinkmodder

Chrystal-gek

Maargoed, het lijkt mij nu iets wat te off-topic gaan.
We weten namelijk allemaal wel hoe we het zouden moeten aanpakken, maar daar gaat het niet om.
De eigenaar zal waarschijnlijk toch nooit zo te werk gaan.

Het gaat om de paarden die daar nog steeds staan te kleumen op dat kleine stukje grond temidden van al dat water.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:55

linky schreef:
Chrystal-gek,

het noorden van friesland met zijn kale weiden zonder bomen en/of andere bescherming, op vette, natte klei is niet echt geschikt om drachtige merries (of welk ander paard) 24 uur per dag in te laten staan.

Inderdaad ze zakken nu al bijna tot hun knieen in de drek.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:55

er zijn nu al verschillende bokkers in aktie met hun eigen paarden om de paarden er veilig weg te halen

dus wie weet is alles morgen klaar en gebeurd.

ze kunnen nu temminste aansterken
Laatst bijgewerkt door XUlyssesX op 02-11-06 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:56

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:56

Inderdaad Wesselady, DAT bedoel ik.................. onze merries gaan ook weer onder de hengst, daar is ook niks mis mee, maar wij hebben 2 fokmerries die alles krijgen wat hun toekomt, en niet meer dan 100, die net genoeg krijgen om niet dood te gaan..................

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:57

WesseLady schreef:
Voer en water... ziet er al een beetje beter uit! Ze staan iig niet meer tot hun buik in het water!

Idd!

Op de site van Omrop Fryslân hebben ze nu op de beginpagina een foto's van de dode beesten. Echt heel lekker. Scheve mond

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:59

Ik zag op het nieuws dat die eigenaar de paarden 2weken geleden allang uit het weiland had moeten halen!!
Ik vind dit echt gewoon NIET kunnen,,,

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:02

Hoffieeeh schreef:
WesseLady schreef:
Voer en water... ziet er al een beetje beter uit! Ze staan iig niet meer tot hun buik in het water!

Idd!

Op de site van Omrop Fryslân hebben ze nu op de beginpagina een foto's van de dode beesten. Echt heel lekker. Scheve mond

Op onze krant stond ook zo'n soort foto... Vond de journaalbeelden echter schokkender! Dat zo'n paard tegen een hek aangedreven was! Zou gek worden als ik mijn paard zo zou aantreffen!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:02

Laatst bijgewerkt door Karin op 02-11-06 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: confronterende foto in link veranderd zodat men zelf de keus kan maken om deze te bekijken

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:03

Volgens mij hebben die paarden nu wel mok of rotstraal?

jutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:04

de stem van de boer op omrop fryslan is trouwens van de vader

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:05

ze willen dus morgen verder gaan, omdat het water dan nog meer gezakt is, en de sloten en draden dan beter zichtbaar zijn,
paarden schijnen verder in goede gezondheid tezijn

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:05

Op onze krant stond ook zo'n soort foto... Vond de journaalbeelden echter schokkender! Dat zo'n paard tegen een hek aangedreven was! Zou gek worden als ik mijn paard zo zou aantreffen!

Nou inderdaad keek gister 4 in het land, en moest toch echt wel even slikken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:06

sneppie schreef:

Helemaal gelijk !! Dit gebeurt regelmatig bij ons in de uiterwaarden, schapen komen geisoleerd staan en eigenaar wacht rustig af. Gelukkig voor de schapen is het bij ons tot nu toe niet op een drama uitgelopen zoals als nu met deze paarden.
Als je paarden / dieren hebt, 1 of 250, maakt niet uit, je moet er je verantwoordelijkheid voor nemen. Iedereen weet dat vee voor 15 oktober daar weg moet, storm of geen storm. Dit is een regel !

Straks lopen ze allemaal (minus de 18 overleden paarden) weer veilig op het droge, media aandacht neemt af en het gaat op de grote hoop. Hier hoor je straks niks meer van. Er is in Nederland nu eenmaal geen goede regel/wet geving voor dieren.

Zo heeft zo'n 8 jaar terug een jaarling van ons een zomerseizoen op zo'n buitengebied in Friesland, maar dan aan het IJsselmeer gelopen.
We zijn een paar keer wezen kijken en ze had het reuze naar haar zin. Er liepen een paar honderd paarden daar. Voornamelijk jaarlingen en twenters.
Afspraak was dat ze tot 1 november daar kon lopen.
Twee weken eerder dan afgesproken kregen we bericht dat ze die week opgehaald moesten worden vanwege langdurige nattigheid.
Oke wij daags na het bericht op een donderderdag erheen. 'Netjes dat ze zo attent zijn' dachten we nog.

Stonden die paarden werkelijk hutje op mutje in een grote kraal gedreven, toen we kwamen. Konden geen kant op en bleken daar vanaf die zaterdag ervoor al zo te staan. In een grote drekzooi. Schandaliggg.. Was een move van de gemeente Nijefurd en niet eens van een particulier. Ik was donders. Zo ga je toch niet met dieren om. Ze had een giga mok en schimmelinfectie aan de achterbenen opgelopen.
Maar in Nederland is de tolerantie van wat met dieren nog toegestaan is wel zo groot Boos!
Het was voor ons de eerste en gelijk de laatste keer om een jong paard naar Friesland te brengen.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:08

Ja lijkt mij ook widner!

Maar wat las ik zijn er bokkers in actie?

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:08

roebietinker schreef:
Ik zag op het nieuws dat die eigenaar de paarden 2weken geleden allang uit het weiland had moeten halen!!
Ik vind dit echt gewoon NIET kunnen,,,

Volgens de boer mocht hij ze van het Fryske Gea daar langer laten lopen op eigen risico.

WesseLady schreef:

Ja, die vond ik ook schokkender. Net zoals dat ze op Omrop Fryslân laten zien hoe ze de dode beestjes wegbrengen. Met touw om de voorbenen omhoog. Maar toch vind ik die foto ook niet zo fijn om het steeds te zien. Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:09

Widner schreef:
Volgens mij hebben die paarden nu wel mok of rotstraal?

Weet ik eigenlijk niet. Want het was wel zout water waar ze instonden.. Maar ik denk dat dat niet het ergste probleem is. Wel goed dat ze nu droger staan en eten en drinken krijgen. Moet toch ook bijna traumatisch zijn voor die dieren, niet?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:10

ja morgen gaan er bokkers de paarden terg drijven met hun eigen paarden