'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:35

Die De Bodt moesten ze helemaal een enkeltje naar een ver land geven, bij voorkeur een land waar geen paarden (kunnen) leven, die man doet namelijk pas echt dingen die niet kunnen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:41

Fronton, je hebt PM

en idd, over de Bodt ben ik dat helemaal met je eens, het ging mij puur om een willekeurig voorbeeld van iemand die ook volgens een bepaald principe werkt en die je ook niet zomaar kan kopieren.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:02

Het principe 'kreupele paarden trainen', nee, daar doe ik liever niet aan mee .

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:06

en toch zie je maar, hoe, door iets blijkbaar toch voor mensen leuk te brengen, je aan de meest bizarre trainingsmethodes geld kan verdienen. (sterker nog, als een soort van held gezien kan worden)
geeft opzich wel aan dat niet altijd alles waarvan gezegd wordt dat het goed is gewoon zomaar aangenomen kan worden als goed en verstandig...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:12

Exact!
Maar kijk maar eens hoeveel mensen heel veel centjes verdienen door in te spelen op sentimenten bij paarden-eigenaren. Of gewoon door oplichting en valselijk voorlichten (zie Medisch - topic over Leen Taal).

Demini

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:52

Ik stond vorige week in de kliniek met een paard dat rugproblemen had, die lieten wij helemaal onderzoeken omdat ik wil dat een paard gewoon gezond is voor ik hem echt aan het werk ga zetten. Hij bleek chronisch geirriteerde spierbandjes over zijn ruggengraat te hebben ofzo en wat lichte artrose puntjes waren zichtbaar. Komt er een vrouwtje naar me toe om te vragen wat hij heeft. Nog voor ik aan mijn derde wordt begon zij ze al gelijk: Ja, dat ligt helemaal aan de training, je moet hem maar eens mee gaan nemen naar AdeB, dan is hij er zo van af! Die nam dus even de rol van de DA over.
Dit paard is nu gewoon behandelt met de meso therapie en heeft 75 % kans dat het helemaal geneest. geneest het niet dan pijns ik er nog niet over om er mee naar AdeB te gaan, hoe lyrisch sommige mensen er ook over zijn. Dan mag hij lekker de wei op!
En nee deze klachten zijn niet gekomen doordat ik hem te rond ingesteld heb of wat dan ook want dit was al een heel oud probleem (heb hem nog niet zo lang) zei de DA en hij vond het juist heel goed dat ik hem in een lage lijn loswerkte en soms wat ronder instelde aangezien zijn rug dan meer ruimte kreeg op de plaats van de irritatie dan wanneer ik hem klassiek zou rijden. Dus ik blijf erbij dat sommige paarden er echt baat bij kunnen hebben.
Maar waarom wijzen ze alleen naar de dressuursport en niet naar de springsport, niemand die z'n eigen kwaad gaat maken als ze op het losrijterrein als die springpaarden met hun hoofd tussen de benen zien lopen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:27

Waarom wijzen we niet naar de springsport, mmm ik denk omdat de meesten die hier posten toch de dressuurprikker zijn en niet de springers.

Hyperflexie is overrekken van. LDR heeft niets met de hyperflexie te maken.
Rollkuur is geen LDR en LDR is geen rollkuur.

Kunnen paarden die veelvuldig LDR getraind worden of rollkuur nog voor de loodlijn voorsteld worden. Mischien wel.
Zie je de dressuurpaarden die zo getraind worden dan in de proef voor de loodlijn, nee jongens meestal niet. Waarom nou ik zou zeggen vraag het die ruiters.
Kunnen springpaarden die zo getraind worden nog voor de loodlijn lopen ja kijk maar als ze de sprong over gaan.

Moet je springpaarden met dressuurpaarden vergelijken. Nee dus want het gaat hier om twee verschillende diciplines waarin ik het huidige internationale springpaard geen dressuurproef op een van de hoogste niveaus meer zie lopen en omgekeerd ook niet.

Al met al is de training en dat wat van het springpaard gevraagd wordt anders dan de training van het dressuurpaard en dat wat er van verlangd word.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:01

>Hyperflexie is overrekken van. LDR heeft niets met de hyperflexie te maken.
Kunnen paarden die veelvuldig LDR getraind worden of rollkuur nog voor de loodlijn voorsteld worden. Mischien wel.
Zie je de dressuurpaarden die zo getraind worden dan in de proef voor de loodlijn, nee jongens meestal niet. <

Hoi Kafue, even een vraag - het paard op je kleine foto loopt achter de loodlijn. Als het je eigen paard is , hoe trein je hem?
Groetjes.

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:35

Volgens mij is dat Salinero

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:15

jirina schreef:
>Hyperflexie is overrekken van. LDR heeft niets met de hyperflexie te maken.
Zie je de dressuurpaarden die zo getraind worden dan in de proef voor de loodlijn, nee jongens meestal niet. <

Hoi Kafue, even een vraag - het paard op je kleine foto loopt achter de loodlijn. Als het je eigen paard is , hoe trein je hem?
Groetjes.

Dat paard is inderdaad Salinero. Ik train mijn eigen paarden op de ouderwetse klassieke wijze volgens das skala der ausbildung.
De foto van Salinero heb ik een keer van internet geplukt uit een artikel die de specifieke S-nek laat zien veroorzaakt door het veelvuldige rijden achter de loodlijn.

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:16

Zullen we maar zeggen dat het een momentopname is.

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:28

>Dat paard is inderdaad Salinero. Ik train mijn eigen paarden op de ouderwetse klassieke wijze volgens das skala der ausbildung.
De foto van Salinero heb ik een keer van internet geplukt uit een artikel die de specifieke S-nek laat zien veroorzaakt door het veelvuldige rijden achter de loodlijn.<
Fijn te horen van je treining.
Kijk, ik wist niet wat voor paard het was, maar de methode herken ik direct aan de hoofd houding, moment opname of niet. Gebrek van ruimte in de hals komt altijd naar boven in de beweging.
Groet aan iedereen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:17

Kafue schreef:
Waarom wijzen we niet naar de springsport, mmm ik denk omdat de meesten die hier posten toch de dressuurprikker zijn en niet de springers.

Hyperflexie is overrekken van. LDR heeft niets met de hyperflexie te maken.

Zie je de dressuurpaarden die zo getraind worden dan in de proef voor de loodlijn, nee jongens meestal niet. Waarom nou ik zou zeggen vraag het die ruiters.
Kunnen springpaarden die zo getraind worden nog voor de loodlijn lopen ja kijk maar als ze de sprong over gaan.

Moet je springpaarden met dressuurpaarden vergelijken. Nee dus want het gaat hier om twee verschillende diciplines waarin ik het huidige internationale springpaard geen dressuurproef op een van de hoogste niveaus meer zie lopen en omgekeerd ook niet.

Al met al is de training en dat wat van het springpaard gevraagd wordt anders dan de training van het dressuurpaard en dat wat er van verlangd word.

Als Salinero over een hindernis zou springen zou hij ook met zijn neus voor de loodlijn komen hoor, vind het een beetje een domme vergelijking, tuurlijk komt een paard in de sprong voor de loodlijn!
Sowieso snap ik je hele punt hier gewoon niet, de hele discussie gaat over het wel of niet schadelijk zijn van deze methode. Of je deze methode nou bij een springpaard of een dressuurpaard toepast maakt inderdaad verschil omdat ze beide een ander doel hebben, maar de schadelijkheid van de methode zou op beide paarden even schadelijk moeten zijn hoor. Als het schadelijk zou zijn zou dus zowel het springpaard als het dressuurpaard hier lichamelijk en/of fysiek schade aan ondervinden. Dus waarom wijzen dan die mensen die beweren dat deze methode dieronvriendelijk is niet ook eens naar de springruiters? Maar dat doe ze niet, alleen de dressuurtop wordt er op aangekeken!

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:34

<Als Salinero over een hindernis zou springen zou hij ook met zijn neus voor de loodlijn komen hoor,...>

...als de handen van de ruiter deze zouden toelaten.
Opgehangen aan de bit heeft het paard niets te vertellen over de hoofdhouding.
Deze worden immers door de ruiterhanden bepaald.
Als de ruiter het paard NIET toelaat om voor de vertikaal te kunnen lopen (zoals een springpaard boven de sprong) leert het paard (vrijwillig of niet) kort in de hals lopen - zoals de kleine foto.
Vriendelijke groeten aan iedereen hier.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:37

als dan
als anky boven de sprong is, doet ze haar handen naar voren
bewijs staat in een hele oude IDS (geloof ik) waar Albert Voorn, Anky en een aangespannen man van discipline gingen ruilen.
Dus wat wil je nou zeggen?
Dat Anky haar paarden nooit en te nimmer ruimte geeft in de hals?
of dat dressuur ruiters boven de sprong alsnog aan het bit hangen en weigeren een paard ruimte te geven?
of dat springruiters wel LDR mogen trainen omdat zij hun paarden ook af en toe halslengte geven...?

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:44

>Dus wat wil je nou zeggen?
Dat Anky haar paarden nooit en te nimmer ruimte geeft in de hals?
of dat dressuur ruiters boven de sprong alsnog aan het bit hangen en weigeren een paard ruimte te geven?<

Oh ne, dat wil ik niet zeggen.
Ik zeg met andere woorden dat de springruiters waarschijnlijk meer ruimte in de hals aan hun paarden toelaten dan de dresuurruiters dat algemeen doen(grof genomen).

Daarom komt het probleem kort in de hals meer boven bij dresuur en niet bij het springen.
Groet.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:52

ik vind dat je die opmerking moet onderbouwen. Ik ken namelijk een hoop dressuur ruiters die wel degelijk ook de paarden tijdens de training halsruimte geven, (en dan ook echt losse teugel, dus niet de hals in de lengte oprekken )
even goed ken ik veel springruiters die dat zeker niet doen (behalve boven de sprong)
Als je die claim toch wil maken vind ik dat goed, maar dan wil ik graag een klein beetje meer argumenten en niet slechts een statement.

als LDR voor dressuurpaarden (of in de dressuurtraining) slecht zou zijn, is het dus ook in de dressuurtraining van springpaarden slecht.

natuurlijk zijn er (vaak bange) dressuur ruiters die hun paarden nooit halslengte geven en dat vind ik ook absoluut een slechte zaak. Maar ik denk dat je voor het bekritiseren van een methode uit moet gaan van de 'juiste' uitvoering, anders kan je elke methode wel als slecht betitelen, als je kijkt naar de verkeerde mensen die dat uitvoeren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:05

Iemand als Pessoa zie je zelfs zijn paard nog diep instellen in het parcour als hij een wat langere lijn rijdt. Ik heb daar al eens een keer eerder vragen in verband met het veronderstelde afknijpen van de luchtpijp over gesteld maar kreeg daar toen geen reactie op.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:35

Dat doet Pessoa helemaal niet zoals bedoeld wordt met hyperflexie, hij kijkt wel uit. Waarom?
Een bekende trainer zei laatst bij een seminar dat het trainen met hyperflexie helemaal niet zo verstandig was omdat je een paard dan traint in een ander evenwicht dan waar je hem later in de proef wilt hebben. Ik denk dat dat argument ook geldt voor springruiters, maar dan misschien in mindere mate. Laten we wel wezen, de vorm van verzameling is wel een beetje anders in een springparcours dan tussen de dressuurhekjes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:45

Je ziet hem bij wedstrijden zijn paard toch echt zo instellen over een langere lijn in het parcours.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:01

Kijk even naar de foto's die Antoinette van Anky maakte in Zwolle (evenementen-topic). Als ze daar niet voor de loodlijn zijn....
Daarbij komt dat het grappige is dat Barbria die altijd in het klassieke systeem heeft gelopen te kort in de hals was en nadat Imke erop is gaan rijden met Sjef en dus LDR ging rijden het paard altijd mooi het neusje eruit had...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:04

Vele springruiters rijden in LDR systeem om meer lossigheid in de kaken en rug te bewerkstelligen zodat ze meer afdruk en controle creeeren tussen het hout in...

Mooi voorbeeld is Ludger of Franke, mocht willen dat menig dressuurruiter met zoveel gevoel zou rijden.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:23

Aan Jazz kon je wel goed zien wat het nadeel was van LDR. Hij kon bij dressuurproeven echt achter de loodlijn kruipen. Aan een kant pure onttrekking voor wat er op dat moment gevraagd werd, het mag toch bekend zijn dat dat paard af en toe last had van teveel hersens? Ten tweede is het ook logisch dat het paard de diepte opzoekt, want daar is hij braaf en daar wordt hij gewoonlijk gewerkt in ontspanning; kan me best voorstellen dat een paard daar dan heen wil op moeilijke momenten, dat is dan niet uit dwarsheid natuurlijk.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:35

Jazz is ook wel erfelijk belast. Een paard zonder nek, met dan ook nog een gespannen en kijkerig karakter...
Hoe je zo'n paard ook traint, die problemen kom je toch tegen.
Dat was al vanaf de eerste dag dat ie zadelmak was.

Ik denk dat we ons beter kunnen beraden over de kwaliteit en liefde van de mensen die rijden en erop zitten, wat ze dan ook rijden, welk systeem is dan niet belangrijk.

Want o o o wat zie je een anti-talenten, dierenbeulen etc etc. Ik heb ze wel van hun paarden of pony's af getrokken als het te dol werd. Denk je dat mij dat boeit? Dan maar een bemoeial. Maar ik heb ook wel aangifte gedaan van mishandeling. Al heeft dat weinig nut, de politie vind dat als je een paard door de laadklep heen slaat van een vrachtwagen omdat ie er niet in durft/wil, het zijn eigen schuld is, had ie maar de vrachtwagen in moeten gaan... En het kon toch allemaal gehecht worden, aldus de dierenarts die er door de politie is bijgeroepen... Nee. De politie is allang alleen maar begaan met daders en niet met weerloze slachtoffers... helaas.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:36

Ik ben de rust zelve. Dat zal iedereen beamen. Maar eerlijkheid en respect naar je paard toe boven alles!