Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:45

Nog een detail hè, maar in die maand tijd hebben ze niet alleen genoeg beeldmateriaal verzameld voor één, maar TWEE afleveringen. Het is dus zo’n plus minus 1,5 uur aan beeldmateriaal wat ze willen uitzenden. En dat gaat dan om beeldmateriaal waarvan de makers vinden dat dit goed genoeg is om überhaupt erin te verwerken. Dat is in mijn inziens echt bizar veel voor maar een maandje werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:53

Ik snap heus wel dat er veel jonge hensten staan, testosteron bommetjes..dat die niet zo makkelijk zijn als het gemiddele HTK paard. Dat er tijdsdruk is etc.
Dat veiligheid belangrijk is, en er geen tijd is om met ieder paard eerst een half jaar te grondwerken etc.

Dat een paard een gevoelige mond kan hebben die snel open ligt, kan ook. Alleen als er sprake is van dit soort zaken bij meerdere paarden dan gaat er toch grondig iets mis qua dierenwelzijn.

Als het LDR is wat hij toepast dan zou hij geen problemen moeten hebben met dat er beelden naar buiten komen lijkt me. Maar rollkur, plus slof (en misschien ook wel S&T), plus sporen (en zweep?)..ja ik ken(de) ook een Nederlandse ruiter die zo reedt op een prof stal..en eerlijk is eerlijk wat ik daar zag vond ik ook onder dierenmishandeling vallen.

Dit doet mij vermoeden dat het er bij Helgstrand hetzelfde aan toe gaat. Destijds kon ik er ook niks van zeggen, want als je je mond open doet kun je een verdere carriere in de paardensport wel vergeten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:05

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Als je in een maand tijd diverse van dat soort beelden kunt maken spreek je toch niet meer over incidenten?

Daarbij dit zijn toch professionals? Die zouden toch moeten weten hoe je dingen kunt voorkomen?
Ze krijgen toch een optimale verzorging en training?

Ook professionals kunnen niet alles voorkomen.
Er staan op dit moment meer dan 100 paarden waarvan de helft dekhengsten zag ik zo even op hun website.
Het is een enorm complex.

Maar wat is dan jouw grens om te spreken over een incident en wanneer op stelselmatig?

Mag 3% letsel hebben veroorzaakt door rijden en hardhandige behandeling? Of ligt de grens bij 10%, 20%?

We spreken dan ook nog over eenvoudig waarneembaar letsel. Denk niet dat ze in de mond hebben gekeken en ieder lichaam nauwkeurig hebben afgetast.

prompter

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:12

Jarenlang rond gelopen op draversstallen, vol jonge hengsten. Nooit dit soort praktijken hoeven meemaken, met 'al die gevaarlijke dieren die onder controle moesten worden gehouden'. En met de paarden die ik in handen had moest ook geld verdiend worden, maar bloed en striemen kwamen er niet aan te pas de hemel zij dank.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:14

En als ze daar zoveel gevaarlijke staan.
Tijd voor een ander fokbeleid dan.
Daar wil toch geen veulen van?

Dat er een paar lastpakken tussen zitten zal vast.
Maar niet zoals hij het omschrijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:19

Nouja, sommige jonge kwpn hengsten kunnen echt echt niet makkelijk zijn hoor..en niet altijd te vergelijken met andere rassen is mijn ervaring. (maar goed dat is een andere discussie)

Het is natuurlijk geen excuus om dieren te mishandelen.

Moet wel zeggen dat ik iets soortgelijks heb gezien/ meegemaakt bij een stage lang geleden bij een hengstenhouder. Jonge hengst werd op de wasplaats in elkaar gemept met de praam. Dat had destijds imo helemaal geen aanleiding, paard gedroeg zich gewoon als een jonge hengst..vol bravoure maar niet gemeen oid. Ben daar toen ook van geschrokken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:25

prompter schreef:
Jarenlang rond gelopen op draversstallen, vol jonge hengsten. Nooit dit soort praktijken hoeven meemaken, met 'al die gevaarlijke dieren die onder controle moesten worden gehouden'. En met de paarden die ik in handen had moest ook geld verdiend worden, maar bloed en striemen kwamen er niet aan te pas de hemel zij dank.

Ligt eraan.. ik heb een aantal keren defile gereden voor de amerikaanse dag, en daar zag ik toch ook wel dingen dat ik dacht 'eh, okee'?
Geen idee of dat hengsten waren, maar het kwam met een partij toestanden de baan af soms,die moesten echt wel onder controle gebracht worden.. het geniaalste vond ik wel dat ze een klem op de neus zette, zo 1tje waar je plastic ofzo met vastklemt..een instant praam zeg maar...(oke, ze gaan er niet van bloeden, maar het kwam niet in een wandelgangetje de baan af)
het is niet zo dat het daar allemaal heel gemoedelijk ging :+

Citaat:
Het is dus zo’n plus minus 1,5 uur aan beeldmateriaal wat ze willen uitzenden.

voor het zelfde geldt is het drie kwartier geklets per aflevering... :P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:33

Ayasha schreef:
dus 1 paard dat geen tijd krijgt om zijn mond te genezen, 1tje met striemen op zijn lijf van overmatig gebruik van de zweep en eentje die ze lek geprikt hebben met de sporen waar dan maar schoensmeer op gesmeerd isn of één paard met al het bovengenoemde noem jij incidenten? In 1 maand?

Sorry maar doek dan aub de sport op.

Jij hebt duidelijk gewoon een andere stijl van je uitspreken dan ik. Al geloof ik ergens dat we best op 1 lijn zouden zitten.

Ik keur nergens iets goed. Of iets af for that matter.
Ik bekijk het van meerdere kanten zolang het niet duidelijk is en uitgezonden is. En omdat er al meer dan genoeg mensen die negatieve kant van het kwartje kiezen heeft een extra bokker die dezelfde mening heeft niet echt een bijdrage. Ik probeer ik óók wat nuance op te zoeken in het hele verhaal juist omdat er nog helemaal niks zeker is.

Dus merk ik ook dit soort dingen op: Ik heb nergens gelezen dat het paard doorspoord is. Ik lees dat een spoorplek verdoezeld wordt. Dat zou een haarloze plek kunnen . Dan zou een wond kunnen zijn. I wéét het niet. Voor mij maakt dat wel enig verschil. Ik zal dan nu ook niet zo snel schrijven dat 'het paard lek geprikt is'.

Irritant kwaaltje. Want ik zie mezelf vaak hetzelfde doen bij onderwerpen 'aan de andere kant' :+

Je hoeft voor mij sowieso ook helemaal geen sport op te doeken. En ik heb weinig behoefte aan dat soort boude uitspraken. Daar voor zie ik voorlopig veel te veel mooie dingen, goede beweging en wil en ontwikkeling.

Ik vond het wel boeiend om het na te denken over dit soort onderwerpen.->

Wat ik incidenten vind? Goede vraag hoor.
Ik kan daar niet meteen een getal op prikken. Als er 100 paarden zouden staan en er zouden 3 gevallen zijn. Dan gaat er bij 3% iets mis over een periode van 1 maand. Is het veel of is het weinig? Ik zou streven naar 0% maar waar ligt een realistische grens? En is dat anders wanneer je het hebt over 'vaste' paarden, wanneer je het hebt over hengsten? Wanneer je het hebt over een groot aandeel jonge paarden?
Zoals ik al eerder aangeef. Op 20 paarden 3 gevallen zou ik wel heel snel denken >;) wat gaat daar fout?

Wanneer vinden jullie iets dan vaak of veel?
Ik zie die woorden hier regelmatig voorbij komen.
Met daarop volgend: sport opheffen, fokkerij aanpassen. Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-08-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:39

In het artikel wordt duidelijk over wonden van sporen gerept.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:56

Wonden door sporen worden meest veroorzaakt door sporen met wieltjes. Dit zijn dan open schrale plekken. Er word tijdens het warm rijden ook wel zand tegen aan gegooid om het te verdoezelen. Kapotte schrale mondhoeken zie je idd ook vaak bij jonge paarden. Heelt ook slecht als er dagelijks flink aan getrokken word.

Ik zelf walg er van als ik dat zie en ja ik zie dat vaak op wedstrijd jammer genoeg en het zijn bij ons ook altijd dezelfde personen waar dit stelsel matig bij te zien is.
Ik laat dan ook regelmatig vallen zo de wedstrijd sport naar de klote word geholpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:59

_San87_ schreef:

ja?

Citaat:
Volgens Ketil Alstrup, redacteur bij Operatie X, hebben ze beelden van paarden met bloed in hun mond door wonden die geen tijd hebben om te genezen, strepen door overmatig gebruik van de zweep en sporen die bedekt zijn met schoensmeer.

Ik kan hier zo lekker over muggenzichten :D

Maar ik heb me ook al eens verdiept in campagnes van wakker dier in NL over bijvoorbeeld de melkveehouderij. En ik heb al eens eerder gezien hoe slim ze kunnen zijn met woorden. Bewust.
Dus ik ben iets preciezer in lezen.

(wat nog steeds niet wil zeggen dat het in dit geval waar of onwaar is)

Overigens als ik wil mierenneuken: tegen de tijd dat je strepen van ene zweep zou kunnen verbergen met schoensmeer is er wel echt iets mis gegaan. Dat zou ik meteen met jullie eens zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:03

pol013 schreef:
Ayasha schreef:
dus 1 paard dat geen tijd krijgt om zijn mond te genezen, 1tje met striemen op zijn lijf van overmatig gebruik van de zweep en eentje die ze lek geprikt hebben met de sporen waar dan maar schoensmeer op gesmeerd isn of één paard met al het bovengenoemde noem jij incidenten? In 1 maand?

Sorry maar doek dan aub de sport op.

Jij hebt duidelijk gewoon een andere stijl van je uitspreken dan ik. Al geloof ik ergens dat we best op 1 lijn zouden zitten.

Ik keur nergens iets goed. Of iets af for that matter.
Ik bekijk het van meerdere kanten zolang het niet duidelijk is en uitgezonden is. En omdat er al meer dan genoeg mensen die negatieve kant van het kwartje kiezen heeft een extra bokker die dezelfde mening heeft niet echt een bijdrage. Ik probeer ik óók wat nuance op te zoeken in het hele verhaal juist omdat er nog helemaal niks zeker is.

Dus merk ik ook dit soort dingen op: Ik heb nergens gelezen dat het paard doorspoord is. Ik lees dat een spoorplek verdoezeld wordt. Dat zou een haarloze plek kunnen . Dan zou een wond kunnen zijn. I wéét het niet. Voor mij maakt dat wel enig verschil. Ik zal dan nu ook niet zo snel schrijven dat 'het paard lek geprikt is'.

Irritant kwaaltje. Want ik zie mezelf vaak hetzelfde doen bij onderwerpen 'aan de andere kant' :+

Je hoeft voor mij sowieso ook helemaal geen sport op te doeken. En ik heb weinig behoefte aan dat soort boude uitspraken. Daar voor zie ik voorlopig veel te veel mooie dingen, goede beweging en wil en ontwikkeling.

Ik vond het wel boeiend om het na te denken over dit soort onderwerpen.->

Wat ik incidenten vind? Goede vraag hoor.
Ik kan daar niet meteen een getal op prikken. Als er 100 paarden zouden staan en er zouden 3 gevallen zijn. Dan gaat er bij 3% iets mis over een periode van 1 maand. Is het veel of is het weinig? Ik zou streven naar 0% maar waar ligt een realistische grens? En is dat anders wanneer je het hebt over 'vaste' paarden, wanneer je het hebt over hengsten? Wanneer je het hebt over een groot aandeel jonge paarden?
Zoals ik al eerder aangeef. Op 20 paarden 3 gevallen zou ik wel heel snel denken >;) wat gaat daar fout?

Wanneer vinden jullie iets dan vaak of veel?
Ik zie die woorden hier regelmatig voorbij komen.
Met daarop volgend: sport opheffen, fokkerij aanpassen. Ik ben benieuwd.

Nee we zitten niet op 1 lijn want ik keur dat absoluut af en wil onder geen enkele voorwaarde dat iemand denkt dat ik daar neutraal tegenover zou staan.

Los van jouw pol:

Die uitvluchten over dat WPN’ers moeilijker zijn word ik ook doodmoe van. Als die paarden zo onhandelbaar zijn dat dit nodig is moet er sowieso iets gebeuren. Iig niet mee verder fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:06

Het wordt gewoon tijd dat we de beelden kunnen zien, dat geeft veel meer duidelijkheid.

Zag laatst op een hengstenshow ook wonden van sporen, bij de springpaarden. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen dat zelf niet zien/ ingrijpen. Dat waren geen open wonden maar wel genoeg haar weg..dat is al een slecht teken vind ik.

Kapotte mondhoeken zie ik alleen bij paarden die teveel in de mond gezeten worden. (op de enkele uitzondering) na die een medisch probleem heeft.

Ayasha, misschien moet je er eerst eens mee werken voordat je er uitspraken over doet. Overigens is dat ook niet wat ik schrijf.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 22-08-23 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:06

Cer schreef:
Ligt eraan.. ik heb een aantal keren defile gereden voor de amerikaanse dag, en daar zag ik toch ook wel dingen dat ik dacht 'eh, okee'?
Geen idee of dat hengsten waren, maar het kwam met een partij toestanden de baan af soms,die moesten echt wel onder controle gebracht worden.. het geniaalste vond ik wel dat ze een klem op de neus zette, zo 1tje waar je plastic ofzo met vastklemt..een instant praam zeg maar...(oke, ze gaan er niet van bloeden, maar het kwam niet in een wandelgangetje de baan af)
het is niet zo dat het daar allemaal heel gemoedelijk ging :+

Dat kwam op de stallen waar ik mijn paarden had staan niet voor :). Ik loop dagelijks op Duindigt rond, daar zie ik dat soort dingen ook niet. Zelfs helemaal nog nooit gezien, een klem op de neus. Het zal best voorkomen, maar de mensen waar ik mee te maken heb gehad moesten daar gelukkig niets van hebben.

En bij degenen die zulke dingen wel doen, mag dat van mij ook keihard afgestraft worden. Zo ga je niet met dieren om.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:12

Ayasha schreef:
Nee we zitten niet op 1 lijn want ik keur dat absoluut af en wil onder geen enkele voorwaarde dat iemand denkt dat ik daar neutraal tegenover zou staan.

Nee we zitten inderdaad niet op 1 lijn want jij wil zo te lezen echt géén nuance of gesprek.
Mag ook.

Ik heb proberen toe te lichten waar de verschillen en overeenkomsten zitten in de redenering. Vond ik wel netjes. En boeiend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:16

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

ja?

Ja:

Citaat:
Alstrup getuigde voor de rechtbank dat ze beelden hebben van bloedende monden waarvan de wonden niet de tijd kregen om te genezen. Ook zijn er striemen te zien van overmatig zweepgebruik en wonden van sporen die zouden worden bedekt met schoenpoets.

Klein stukje verder in de tekst. Bron:

https://www.horses.nl/juridisch/andreas ... 1dod1kDdIc
Citaat:
Ik kan hier zo lekker over muggenzichten :D

Wat muggezift je daaruit :D?

Citaat:
Maar ik heb me ook al eens verdiept in campagnes van wakker dier in NL over bijvoorbeeld de melkveehouderij. En ik heb al eens eerder gezien hoe slim ze kunnen zijn met woorden. Bewust.
Dus ik ben iets preciezer in lezen.

(wat nog steeds niet wil zeggen dat het in dit geval waar of onwaar is)

Overigens als ik wil mierenneuken: tegen de tijd dat je strepen van ene zweep zou kunnen verbergen met schoensmeer is er wel echt iets mis gegaan. Dat zou ik meteen met jullie eens zijn.

Lees het stuk tekst nog maar eens preciezer dan, want je hebt toch een stukje gemist ben ik bang :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:25

prompter schreef:
Dat kwam op de stallen waar ik mijn paarden had staan niet voor :). Ik loop dagelijks op Duindigt rond, daar zie ik dat soort dingen ook niet. Zelfs helemaal nog nooit gezien, een klem op de neus. Het zal best voorkomen, maar de mensen waar ik mee te maken heb gehad moesten daar gelukkig niets van hebben.

En bij degenen die zulke dingen wel doen, mag dat van mij ook keihard afgestraft worden. Zo ga je niet met dieren om.

Dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.. die klemmen (ik weet de naam niet, gewoon van die huis tuin en keuken dingen, soort lijmklem maar dan anders) was op duindigt.. het waren er ook geen 20, ik heb dat denk 2 of 3x gezien, en misschien was het steeds dezelfde
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het klonk een beetje alsof 'dat bij de dravers niet gebeurt'.. ik denk dat het overal gebeurt, want mensen zijn mensen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:30

@sann die had ik inderdaad niet gelezen. Het is een andere tekst dan het originele deense verslag.
Dus ofwel heeft de hoefslag meer info? Of het is een vertaal ding.

En daarom weer terug naar mijn punt: het blijft speculeren. En ik oordeel (nog) niet op basis van speculatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:31

fransje23 schreef:
Als je in een maand tijd diverse van dat soort beelden kunt maken spreek je toch niet meer over incidenten?

Daarbij dit zijn toch professionals? Die zouden toch moeten weten hoe je dingen kunt voorkomen?
Ze krijgen toch een optimale verzorging en training?

Babootje schreef:
Ook professionals kunnen niet alles voorkomen.
Er staan op dit moment meer dan 100 paarden waarvan de helft dekhengsten zag ik zo even op hun website.
Het is een enorm complex.

fransje23 schreef:
Maar wat is dan jouw grens om te spreken over een incident en wanneer op stelselmatig?
Mag 3% letsel hebben veroorzaakt door rijden en hardhandige behandeling? Of ligt de grens bij 10%, 20%?

Dat zou ik niet kunnen zeggen. Voor alles wat je constateert moet je weten hoe het is ontstaan. Dus de context hebben. Heb je een paar paarden met dit soort constateringen iedere x bij dezelfde ruiter/amazone, kan er zeker een probleem zijn. Is dat heel verschillend kan het incidenteel zijn.
Dus ik ben ervoor om af te wachten waar ze mee komen.
Kan best zijn dat ik jullie straks helemaal gelijk geef. Maar voor nu vind ik het nog te vroeg om conclusies te trekken.

fransje23 schreef:
We spreken dan ook nog over eenvoudig waarneembaar letsel. Denk niet dat ze in de mond hebben gekeken en ieder lichaam nauwkeurig hebben afgetast.

Bij "bloed in de mond door niet geheelde wonden" lijkt me toch zeker dat ze in de mond moeten hebben gekeken. Als je geen dierenarts bent zijn dit soort uitspraken al discutabel, want je moet dat toch kunnen onderbouwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:33

pol013 schreef:
@sann die had ik inderdaad niet gelezen. Het is een andere tekst dan het originele deense verslag.

En daarom weer terug naar mijn punt: het blijft speculeren. En ik oordeel (nog) niet op basis van speculatie.

Ik denk niet dat Horses meer info heeft, maar dat ze beter kunnen vertalen dan Google Translate :).

Vooralsnog vind ik iets dat gepubliceerd is en voor de rechtbank gehoord is geweest, geen speculeren. Blijkbaar zijn er beelden van spoorwonden. Dat heeft die mol vastgelegd en is daarmee feitelijk vastgesteld dat er wonden van sporen zijn. De ernst van die wonden, daar kun je over in discussie en is idd speculatie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:44

Ik denk dat het probleem ook mede wordt veroorzaakt door de geslotenheid van stallen zoals die van Helgstrand, maar ook Gal, Beerbaum, enz.
Ik begrijp dat niet iedereen altijd welkom is, maar als niemand welkom is roept dat vragen op. Voor zover ik het uit de eerste hand heb (2 gevallen) moet zelfs een stagiaire een soort van geheimhoudingsverklaring tekenen. Maar wat kan er nu zo geheim zijn dan? Logisch dat filmpjes van trainingspaarden niet openbaar mogen worden gezet, maar in deze gevallen mogen mensen echt nergens over praten. Dat roept op z'n minst het gevoel op dat er dingen gebeuren die niet breed mogen worden gedeeld.

Meer openheid over de dagelijkse gang van zaken zou gewoon helpen, zeker bij deze bekende stallen. Als je vindt dat mensen dat verkeerd kunnen uitleggen, is het zaak om het nóg beter uit te leggen zodat het wel geaccepteerd wordt.
Want als dat niet mogelijk is, is (top-)paardensport op termijn inderaad een verloren zaak.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:54

Citaat:
Dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt.. die klemmen (ik weet de naam niet, gewoon van die huis tuin en keuken dingen, soort lijmklem maar dan anders) was op duindigt.. het waren er ook geen 20, ik heb dat denk 2 of 3x gezien, en misschien was het steeds dezelfde
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het klonk een beetje alsof 'dat bij de dravers niet gebeurt'.. ik denk dat het overal gebeurt, want mensen zijn mensen..

Oh nee, ik geloof je direct! Het punt dat ik wilde maken is, dat je geld met dieren (en dus ook jonge hengsten) kunt verdienen zonder dat daar dieronwaardige praktijken bij hóeven komen. Helgstrand lijkt het te brengen alsof harde maatregelen nodig zijn, ik heb ervaren dat het wel degelijk zonder kán :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:10

pol013 schreef:

Ik denk niet dat Horses meer info heeft, maar dat ze beter kunnen vertalen dan Google Translate :).

_San87_ schreef:
Vooralsnog vind ik iets dat gepubliceerd is en voor de rechtbank gehoord is geweest, geen speculeren. Blijkbaar zijn er beelden van spoorwonden. Dat heeft die mol vastgelegd en is daarmee feitelijk vastgesteld dat er wonden van sporen zijn. De ernst van die wonden, daar kun je over in discussie en is idd speculatie.

Hoho, dat is een beetje prematuur. Er is pas 4 september iets van een uitspraak van de rechter. Tot dan is het in ieder geval speculeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:12

Babootje schreef:
pol013 schreef:

_San87_ schreef:

Hoho, dat is een beetje prematuur. Er is pas 4 september iets van een uitspraak van de rechter. Tot dan is het in ieder geval speculeren.

Ik zei gehoord. Niet dat er een uitspraak is.

Men heeft onder ede verklaring gedaan van een vaststaand feit, want beeldmateriaal. De rechter gaat beoordelen of die feiten uitgezonden mogen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:18

prompter schreef:
Oh nee, ik geloof je direct! Het punt dat ik wilde maken is, dat je geld met dieren (en dus ook jonge hengsten) kunt verdienen zonder dat daar dieronwaardige praktijken bij hóeven komen. Helgstrand lijkt het te brengen alsof harde maatregelen nodig zijn, ik heb ervaren dat het wel degelijk zonder kán :)

Ah zo, ja daar ben ik het zeker mee eens :j