Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30586
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:16

Hier de namen gegoogeld in die hier ooit zijn geweest plus bitseats. Maar geen hits. Ook niet voor of tegen of algemene info. Gewoon niets

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:26

DuoPenotti schreef:
Hier de namen gegoogeld in die hier ooit zijn geweest plus bitseats. Maar geen hits. Ook niet voor of tegen of algemene info. Gewoon niets


Maar het gaat toch over bitseats in het algemeen?

DuoPenotti

Berichten: 30586
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:30

Klopt.
Maar meedere gaven aan het niet te kennen en ik wilde weten of ik correct dacht bij wat hier over de vloer is geweest.

En dan vind ik het wel erg toevallig dat ik die net heb gekozen als het zo veel voorkomend is...

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:40

DuoPenotti schreef:
Klopt.
Maar meedere gaven aan het niet te kennen en ik wilde weten of ik correct dacht bij wat hier over de vloer is geweest.

En dan vind ik het wel erg toevallig dat ik die net heb gekozen als het zo veel voorkomend is...


Er zijn heel veel paardentandartsen en gebitsverzorgers dus of het echt toeval is?

Het is niet iets onbekends in ieder geval. Het wordt gewoon toegepast, ook in Nederland!

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:55

Het is echt een uitzondering. Vroeger gebeurde het veel, maar de laatste 10 jaar eigenlijk niet meer.

cajabol
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:17

dueopenotti

Dit bedoel ik dus hoe er telkens gereageerd wordt. ... iemand schrijft een artikel over hoe onvriendelijk en naar bitten kunnen zijn en jij reageert daarop met een "dom geschreven artikel zonder kunde " . Ik begrijp niet waarom we op deze manier met elkaar communiceren.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:22

Maar het is toch ook ongenuanceerd? Een stuk over bitten bij renpaarden wordt gegeneraliseerd naar alle paarden, en dan wordt er gesuggereerd dat bitten niet van deze tijd zijn.

Als er had gestaan: kúnnen zijn was het al iets anders geweest. Want ik ben het er helemaal mee eens dat dat het geval kan zijn. Alleen: het is niet iets wat voor alle paarden in alle disciplines en met ieder bit geldt.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:25

Ik vraag me ook af wat er nu zo onvriendelijk is aan bitloos rijden. Zoals gezegd, ik heb met beide goede ervaringen. Zowel met touwhalster als met Fahrhalster. Bij touwhalster komt altijd "ja maar die knopen". Mijn touwhalsters hebben sowieso geen knopen op de neus, waar de zijknopen liggen/hangen zitten geen belangrijke zenuwen op het hoofd en ik doe aan signaalrijden, dus geen druk op het halster.

Het fahrhalster is een soort omgekeerde sidepull: niet de neusriem loopt los door de ringen, maar juist de kinriem is beweeglijk. Met deze optoming kun je iets meer dressuurmatig rijden, met licht contact om te begrenzen.

Kijk, met alles kun je ruw zijn, maar om het bij voorbaat al af te schieten vind ik niet terecht.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:27

Oh en over de bitten in de drafsport: in Nederland wordt er praktisch alleen op trens gereden, gebroken of ongebroken. Er zijn maar twee bitten met hefboomwerking toegestaan: een pessoa, en een liverpoolstang, beide met scharen van maximaal 8 cm. Niet om te wijzen, maar ik zie in andere takken van sport soms heftiger ijzerwerk. Het Finse onderzoek kun je dus ook niet 1 op 1 naar de Nederlandse situatie vertalen (gelukkig).

cajabol
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:30

Dit schreef jij Avalanche:
En als dat paard pissed off is bij ook maar de minste druk met een super zachte kaptoom (sidepull durfde ik niet eens proberen) maar met een bit in zijn mond ineens rustig is, en kalmeert, dan is de keus niet heel moeilijk. En juist bij dit paard heb ik bitloos redelijk serieus geprobeerd, want hij heeft geen probleem met het bit zelf, hij had wél een probleem met het indoen ervan, want dat is met vrij veel dwang gedaan.

Ik dacht dus slim te zijn en hem een bitloos hoofdstel op te doen, en toen waren de rapen gaar. Hij dreigde met steigeren, deed aan de longeerlijn niets anders dan bokken, achteruit en weer omhoog, dat ik er niet eens op ben gaan zitten. Bitloos hoofdstel verwisseld voor een bithoofdstel (zonder neusriem) en paard is zoet en weer meewerkend.

Stel nu ( en ik kan niet beweren dat het zo is want ik ken dat paard niet ) dat dit paard gewoon niks wil, wil niks op zijn of haar hoofd, wil gewoon eigenlijk met rust gelaten worden, want die paarden zijn er. Dan na een hoop struggle om het bit in te doen, is dat bit erin en durft hij/zij niks meer te doen behalve hoofd stilhouden en meewerken. Zo zou je het toch ook kunnen interpreteren? Nogmaals, ik zeg of beweer niet dat het zo is, maar het zou toch kunnen......

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:33

cajabol schreef:
dueopenotti

Dit bedoel ik dus hoe er telkens gereageerd wordt. ... iemand schrijft een artikel over hoe onvriendelijk en naar bitten kunnen zijn en jij reageert daarop met een "dom geschreven artikel zonder kunde " . Ik begrijp niet waarom we op deze manier met elkaar communiceren.

En ik begrijp niet waarom je zoveel leugens in een artikel kunt zetten zonder enige nuance. Populair zieltjes winnen met informatie die niet klopt.

Dat noem ik ook een dom geschreven artikel.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:43

cajabol schreef:
Stel nu ( en ik kan niet beweren dat het zo is want ik ken dat paard niet ) dat dit paard gewoon niks wil, wil niks op zijn of haar hoofd, wil gewoon eigenlijk met rust gelaten worden, want die paarden zijn er. Dan na een hoop struggle om het bit in te doen, is dat bit erin en durft hij/zij niks meer te doen behalve hoofd stilhouden en meewerken. Zo zou je het toch ook kunnen interpreteren? Nogmaals, ik zeg of beweer niet dat het zo is, maar het zou toch kunnen......

Dat had gekund, en toen hij er net was, was het ook echt zo. Als je dan iets vroeg, gingen de ogen dicht en begon hij te kauwen en te likken en zag je spanning om de neus en een strakke mond. Toen durfde hij wel dingen maar was heel bang om fouten te maken.

Met 'grote' dingen protesteerde hij overigens nog steeds. Dit paard steigerde en viel letterlijk mensen aan.

Geleidelijk begon hij zich meer thuis te voelen en liet hij ook met kleinere dingen merken wat hij ervan vond, al merkte ik de spanning om de neus en mond en de rimpels boven de ogen en de oren naar opzij ook wel en ik heb daar altijd rekening mee gehouden. Zodra ik de spanning zag toenemen gaf ik mee, tot hij leerde dat ik hem nooit zou dwingen.

Tot het punt dat ik bij het hoofdstel kwam en toen bleek hij een probleem te hebben met indoen van het bit. Ik heb dit eerst bitloos geprobeerd op te lossen, waarbij hoofdstel redelijk te doen was, behalve dat hij wat kopschuw is geworden, en ook hier rekening mee gehouden. Ik heb ook met halster het eerst over de oren dichtgegespt om die spanning wat uit de weg te gaan. Ik wilde vooral dat hij zich comfortabel ging voelen met mij.

Hoofdstel ging na een aantal pogingen goed, maar druk op de neus gaf een enorme reactie. Hij was absoluut heel duidelijk dat dat echt niet fijn was.
Vervolgens hebben we de weerstand tegen het bit indoen eerst geprobeerd om te turnen door hem ernaar toe te clickeren, zodat hij het zelf inhapte zonder dwang van mij en dus ook nee kon zeggen. Hij heeft dat ook een aantal keer gedaan, en ik heb dat gerespecteerd.

Door het steeds opnieuw aan te bieden en iedere vorm van interesse te belonen, hapte hij het op zeker moment zelf in. Zodra het bit in zijn mond was, was hij gewoon rustig, kalmeerde ook direct, en ik had de tijd om in alle rust het hoofdstel om te doen.

Hij kent ook het verschil, want nu als je met bithoofdstel aankomt heb je het in 2 minuten aan, bitloos hoofdstel draait hij zich om en laat zich zelfs in de box niet vangen.

DuoPenotti

Berichten: 30586
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:03

Benzz schreef:
cajabol schreef:
dueopenotti

Dit bedoel ik dus hoe er telkens gereageerd wordt. ... iemand schrijft een artikel over hoe onvriendelijk en naar bitten kunnen zijn en jij reageert daarop met een "dom geschreven artikel zonder kunde " . Ik begrijp niet waarom we op deze manier met elkaar communiceren.

En ik begrijp niet waarom je zoveel leugens in een artikel kunt zetten zonder enige nuance. Populair zieltjes winnen met informatie die niet klopt.

Dat noem ik ook een dom geschreven artikel.

Thanks. Scheelt me typewerk

Elisa2

Berichten: 38098
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:19

cajabol schreef:
dueopenotti

Dit bedoel ik dus hoe er telkens gereageerd wordt. ... iemand schrijft een artikel over hoe onvriendelijk en naar bitten kunnen zijn en jij reageert daarop met een "dom geschreven artikel zonder kunde " . Ik begrijp niet waarom we op deze manier met elkaar communiceren.


Het vervelende is vind ik dat iedereen steeds over een kam geschoren wordt. Alsof alle ruiters die met bit rijden onvriendelijk zijn en nooit bitloos geprobeerd hebben. Alsof alle bitloze ruiters o zo goed bezig zijn.

Alle nuances ontbreken en dat wordt iemand wel duidelijk denk ik als ze de moeite zouden nemen dit topic te lezen.

Er wordt aangenomen dat ruiters/ mensen die een bit gebruiken niks willen leren/ verbeteren. Terwijl juist de bitloze drammers maar niet open kunnen staan voor bit gebruik op een goede manier. Dus projectie continu.

Tja als mensen niet open kunnen staan voor een ander en die ander de hele tijd in een verdomhoekje zetten dan moeten ze niet verbaasd zijn als de ander dat op een gegeven moment zat is natuurlijk.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:27

Elisa2 schreef:
Er wordt aangenomen dat ruiters/ mensen die een bit gebruiken niks willen leren/ verbeteren. Terwijl juist de bitloze drammers maar niet open kunnen staan voor bit gebruik op een goede manier. Dus projectie continu.

Er zit daar ook wel enige nuance. Ik heb hele slechte argumenten gehoord van mensen die voorstander zijn van bitloos, maar ook van mensen die voorstander zijn van rijden met bit.

Mensen moeten over het algemeen leren om met betere argumenten te komen. Standpunten zijn prima, maar je moet ze wel onderbouwen en dat geldt voor beide kanten imo.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:01

Avalanche schreef:
Het is echt een uitzondering. Vroeger gebeurde het veel, maar de laatste 10 jaar eigenlijk niet meer.


Hoe weet je dat zo zeker? Ik zou persoonlijk het niet zo stellig durven te beweren.
De kliniek in Wolvega schrijft er nog over in een artikel voor de Hoefslag in 2022 :)

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:02

Maar 't is toch niet omdat ze erover schrijven dat het veel gebeurt?

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:04

Meten is weten :j

Waarom niet gewoon een onderzoek bij heel veel verschillende combinaties?

Als ze bij aantal verschillende evenementen, van veel verschillende disciplines, een controle doe heb je een indicatie voor de situatie in Nederland.

Ik bied mijn paard wel aan als proefkonijn :j

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:09

Avalanche schreef:
Maar 't is toch niet omdat ze erover schrijven dat het veel gebeurt?


Je doet een ferme uitspraak die naar mijn idee is gebouwd op drijfzand.
Er staan pagina's vol met websites paardentandartsen die het doen. Of die hebben allemaal hun site ruim 10 jaar niet ge-update of ze voeren de behandeling uit.
Persoonlijk weet ik het niet, paardentandarts doet het niet bij mijn paard. Maar dat is n=1 dus niet representatief.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:12

Het verbaasde mij ook net hoeveel Nederlandse sites er mee komen (en vaak nog voor de verkeerde redenen ook). "Mijn" tandarts stond er niet bij zag ik.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:27

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
Maar 't is toch niet omdat ze erover schrijven dat het veel gebeurt?


Je doet een ferme uitspraak die naar mijn idee is gebouwd op drijfzand.
Er staan pagina's vol met websites paardentandartsen die het doen. Of die hebben allemaal hun site ruim 10 jaar niet ge-update of ze voeren de behandeling uit.
Persoonlijk weet ik het niet, paardentandarts doet het niet bij mijn paard. Maar dat is n=1 dus niet representatief.

Het is geen uitspraak. Ik maak geen claim. Het enige wat ik stel is dit: Het zegt nog steeds niets over de frequentie waarmee het gebeurt. Het zegt alleen dát het gebeurt, en dat is geen nieuws.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:34

Avalanche schreef:
Dat zegt nog steeds niets over de frequentie waarmee het gebeurt. Het zegt alleen dát het gebeurt, en dat is geen nieuws.


Iets wat sporadisch voorkomt ga m.i, niet benoemen op websites.

Maar wat jij wilt, het is jouw uitspraak :)

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:36

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... ij-paarden

Dit artikel bedoel je toch? Daar staat welgeteld een zin in over bitseats en dan ook nog heel voorzichtig geformuleerd. Er wordt op geen enkele manier gesuggereerd dat dat heel veel gedaan wordt. Dus waarom je daar zo stellig over bent, is mij een raadsel want tot nu toe is je onderbouwing ervan zeer twijfelachtig.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:42

Avalanche schreef:
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... ij-paarden

Dit artikel bedoel je toch? Daar staat welgeteld een zin in over bitseats en dan ook nog heel voorzichtig geformuleerd. Er wordt op geen enkele manier gesuggereerd dat dat heel veel gedaan wordt. Dus waarom je daar zo stellig over bent, is mij een raadsel want tot nu toe is je onderbouwing ervan zeer twijfelachtig.


Ik ben helemaal niet stellig dat het veel gedaan wordt. Ik zet mijn vraagtekens bij de uitspraak of het een uitzondering is dat het gedaan wordt. Dat laatste zou ik niet zo stellig durven te beweren omdat ik het niet weet, zoals ik eerder al schreef. :)
Er zit nog een heel gebied tussen veel en een uitzondering.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:45

Niet helemaal mee eens. Als in, er zijn niet heel veel varianten. Er is: het gebeurt altijd (wat maar door één tandarts gezegd werd, dus ik ga er vanuit dat die persoon het altijd doet, maar dat zegt dus niets over alle andere tandartsen) het gebeurt veel (ook dat is niet te vinden) of het gebeurt soms en is dus een uitzondering. Want dan kun je stellen dat het geen normale behandeling is.