Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:35

Daar kan ik me iets bij voorstellen... maar je wil toch ook weten hoe het nu is?
misschien zijn de cijfers anders, hoger en moet er meer gebeuren.. of later?

Ik weet ook niet hoe lang het duurt om iets te meten hoor, voor t zelfde geldt duurt dat 2 jaar.... (dan vraag ik me af of je ooit wel betrouwbare cijfers hebt, maar goed). Er hangt nogal wat van af voor sommige mensen denk ik?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:37

DuoPenotti schreef:
fb site BBB

Citaat:
Het stikstofbeleid waardoor duizenden boeren weg zullen moeten, is gebaseerd op modellen die zijn berekend op basis van bedrijfsgegevens van boeren uit 2018! Dit bevestigde het RIVM gisteravond in technische briefing over stikstof.

Op basis dus van 4 jaar (!) geleden. Niet op basis van de huidige situatie.

Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.
Dan ben ik weer benieuwd waar BBB deze cijfers op baseert?

Citaat:
De uitstoot zou dus al flink gereduceerd moeten zijn
Deze claim betwijfel ik ten zeerste. Ik weet uit eerste hand dat nog geen 10% van de emissiebeperkende stalsystemen daadwerkelijk de beloofde reductie oplevert, of zelfs voor het grootste deel :x Heel veel van deze 'technische' oplossingen voor een complex probleem worden niet correct gebruikt en/of onderhouden, staan vaak niet aan en sommigen zijn zelfs niet eens gerealiseerd, terwijl de stallen gewoon vol liggen :wave: Door provincies is veel vergund, maar vervolgens relatief weinig op toe gezien en op gehandhaafd.

Daarbij; waarom zou de regering meer boeren willen uitkopen dan strikt noodzakelijk is? :?
Hoewel, de complotaanhangers zullen hier vast wel een 'plausibele' verklaring aan kunnen geven :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:41

WB: Geen idee waarom de regering dat zou willen doen.. Waarom mag grote industrie wel? Hoe is de verhouding landbouwgrond / veegrond / bouwgrond.
Ik meen gelezen te hebben dat er echt meer woningen bij moeten.. en in plaats van verbouwen (want al in eigendom) zou er bijgebouwd moeten worden. Ik zit midden in de stad, hier wordt t lastig.. maar ergens zal er nog best ruimte zijn? Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben? Geen idee...

Het noemen van complotaanhangers wordt een beetje irritant eigenlijk :)

Mensen mogen toch gewoon vragen stellen? Althans, ik stel gewoon vragen.. en zo hoop ik de materie wat beter te snappen (als dat mogelijk is, want het is best heel complex natuurlijk)
Ik vind dat mensen nog best vaak dingen gewoon aannemen zonder vragen te stellen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:43

Citaat:
Het noemen van complotaanhangers wordt een beetje irritant eigenlijk

precies...sla zo'n bericht dan verder ook over zonder er moeite in te stoppen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:44

Vragen stellen is prima, maar het is maar net welke antwoorden je wil geloven O:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:44

Wat is er niet oke aan mijn vragen dan?
Ik heb er geen verstand van, alles wat ik vraag is uit onwetendheid...

Overigens zijn soms de antwoorden ook gewoon raar, maar dat terzijde..
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-06-22 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:45

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Het noemen van complotaanhangers wordt een beetje irritant eigenlijk

precies...sla zo'n bericht dan verder ook over zonder er moeite in te stoppen.

Stel ik een vraag: waar baseert BBB haar cijfers op?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 17-06-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:45

Cer schreef:

Zeg ik dat ergens? :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:46

Wranglerbutt schreef:
Cer schreef:

Zeg ik dat ergens? :?

Ik zit in ditzelfde draadje... geen idee welke vragen je bedoelt.. maar je geeft het in het algemeen aan.. Dus ik check t voor mezelf :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:56

Cer schreef:
Daar kan ik me iets bij voorstellen... maar je wil toch ook weten hoe het nu is?
misschien zijn de cijfers anders, hoger en moet er meer gebeuren.. of later?

Ik weet ook niet hoe lang het duurt om iets te meten hoor, voor t zelfde geldt duurt dat 2 jaar.... (dan vraag ik me af of je ooit wel betrouwbare cijfers hebt, maar goed). Er hangt nogal wat van af voor sommige mensen denk ik?

Heb je gelijk in hoor! Het liefste wil je ‘21 pakken. Maar soms is dat niet de beste data simpelweg. Ik vermoed dat ze ‘18 kozen omdat het the best of worst was. Ik zou zelf ook kiezen voor een jaar dat juridisch gezien gelijk is aan nu liever dan de grootte van de veestapel. Dat kun je er nog wel uitfilteren indien je wilt extrapoleren naar ‘22. Er zijn veel parameters van invloed:
- veestapel
- wetgeving
- governance structuren van de melk
- keuzes in mobiliteit
- energie transitie

En nog veel meer. Je moet door die gekke jaren een beetje kijken naar welke parameters het belangrijkste zijn en die de meeste impact maken.

Ik vermoed dat een dergelijke acquisitie zeker wel een half jaar duurt. Maar hangt ook een beetje vanaf met hoeveel ze hieraan werken. Voor de meeste bedrijven doen ze over een gedetailleerd beeld er ongeveer 3 maanden over. Maar hangt ook samen met de grootte natuurlijk en type bedrijf. Erg lastig te zeggen. Maar gezien dit 2018 was vind ik het best aannemelijk dat ze in 2023 nog eens 2022 onder de loep nemen hoor.

Dit soort modellen zijn extreem complex. Nog vele malen complexer dan waar ik mee werk. Data is echt een groot probleem, dat is iets wat niemand ontkent. En dan bedoel ik het verkrijgen van data en de toepasbaarheid van die data. Maar uiteindelijk, wanneer een sector zo significant groot blijkt te zijn kun je er vanuit gaan dat er actie moet worden ondernomen. Dat is het uiteindelijke doel. Transparantie is alles en ik denk dat vragen stellen heel gezond is. Ik zie de laatste pagina’s geen gekke dingen voorbijkomen hoor :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:09

Ik ben in ieder geval bang, dat het hobby-paarden-aan-huis met zo'n 5 - 10 paarden straks ook geen vergunning meer krijgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:40

Wranglerbutt schreef:
Daarbij; waarom zou de regering meer boeren willen uitkopen dan strikt noodzakelijk is? :?
Hoewel, de complotaanhangers zullen hier vast wel een 'plausibele' verklaring aan kunnen geven :')

Omdat het eventuele voedselprobleem wel door marktwerking opgelost zal worden? Is nogal de oplossing voor alles volgens den haag.
Hoe dat in de praktijk uitpakt hebben we al zat keren gezien, maar veranderen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:18

Gewoon van het RIVM.................https://www.clo.nl/indicatoren/nl018326 ... Q7_OBNiqic
Link openen en grafieken bekijken.

Citaat:
De emissies van zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, fijn stof PM10 / PM2,5 en NMVOS zijn sterk afgenomen sinds 1990. De emissies van NMVOS liggen in 2019 boven het Europese emissieplafond (NEC) van 2010. De emissies van de overige stoffen liggen allen onder het Europese emissieplafond van 2010.
Artikel is van begin vorig jaar.......en nu is het opeens toegenomen? "En gij gelooft dat" _O-

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:15

ElCid schreef:
Gewoon van het RIVM.................https://www.clo.nl/indicatoren/nl018326 ... Q7_OBNiqic
Link openen en grafieken bekijken.

Citaat:
De emissies van zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, fijn stof PM10 / PM2,5 en NMVOS zijn sterk afgenomen sinds 1990. De emissies van NMVOS liggen in 2019 boven het Europese emissieplafond (NEC) van 2010. De emissies van de overige stoffen liggen allen onder het Europese emissieplafond van 2010.
Artikel is van begin vorig jaar.......en nu is het opeens toegenomen? "En gij gelooft dat" _O-

a) je citeert een samenvatting
b) je citeert een archiefversie

De actuele versie staat hier https://www.clo.nl/indicatoren/nl0183-v ... g-emissies en zegt dit m.b.t. ammoniakreductie:
Citaat:
Uitstoot ammoniak (NH3) met 64% afgenomen; wel geringe toename zichtbaar in 2020
Voor de periode 2020-2029 geldt voor NH3 een NEC-reductiedoelstelling van 13% ten opzichte van het jaar 2005. Sinds 2005 is de uitstoot van NH3 met 19% afgenomen en voldoet daarmee aan de NEC-reductiedoelstelling voor de huidige periode. Echter, voor de periode vanaf 2030 geldt een reductiedoelstelling van 21%, waar de huidige NH3-emissies nog niet aan voldoen.

Sinds 1990 zijn de emissies van NH3 gedaald van 344,5 kton naar 124,4 kton in 2020 (-64%). De afname tijdens de periode 1990-2013 is het gevolg van krimp van de veestapel, eiwitarm voer, afdekken van mestopslagen, emissiearm bemesten en emissiearme stallen. De grootste bijdrage levert emissiearme bemesting. Bij emissiearm bemesten vervluchtigt er weinig ammoniak, waardoor er meer stikstof in de bodem beschikbaar komt voor het gewas en er minder kunstmest nodig is.

Tussen 2014 en 2017 neemt, na een jarenlange daling, de uitstoot van ammoniak (NH3) weer toe. De twee belangrijkste oorzaken voor deze stijging zijn de groei van de melkveestapel en de veranderde voedselsamenstelling voor het vee. Deze toename werd voor een deel afgezwakt door schonere stalsystemen voor varkens en pluimvee.

Vanaf 2018 nemen de NH3-emissies weer af als gevolg van afnemende dieraantallen van rundvee, (fok)varkens en pluimvee (leghennen), een verdere toename in het gebruik van vooral emissiearme varkensstallen en de verplichtte mestverdunning bij toepassing van mest op klei en veen grasland.

De emissie van ammoniak is in 2020 ten opzichte van 2019 weer met 0,5 kton toegenomen. De NH3 toename vindt plaats in de sector Landbouw (+0,7 kton) als gevolg van een hoger eiwit gehalte in het ruwvoer van rundvee. Het weer heeft een groot effect op het eiwitgehalte van gras en snijmais waardoor tussen jaren schommelingen ontstaan.

Er was inderdaad afname, maar bij lange na niet genoeg om schade aan de natuur te beperken en/of te herstellen. De landbouwsector zei zelf reductie te kunnen regelen, maar in praktijk kwamen daarvoor nauwelijks initiatieven van de grond.
Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) zou in theorie veel stikstofreductie moeten opleveren, maar dit bleek complete luchtfietserij. Menig veehouderij had echter al uitbreidingen gerealiseerd op basis van die PAS, die na toetsing en uitspraak van de Hoge Raad moeten worden teruggedraaid -O-

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/uits ... 20gebruikt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:19

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:20

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:26

OleJon schreef:
Dit is waarom de boeren moeten wijken in de Gelderse Vallei.
En dan vertellen ze onder het mom "stikstof"

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen

Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?

Vraag me een beetje af wat je boodschap hier exact is

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:33

Danique_G schreef:
OleJon schreef:
Dit is waarom de boeren moeten wijken in de Gelderse Vallei.
En dan vertellen ze onder het mom "stikstof"

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen

Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?

Vraag me een beetje af wat je
boodschap hier exact is

Wat is hier moeilijk aan te begrijpen? De Boer zouden moeten reduceren om stikstof naar beneden te krijgen.
Daar is het niet om te doen.
Ze willen de grond van de Boer om huizen te bouwen.
En net of die mensen die daar komen te wonen geen stiksof uitstoten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:36

OleJon schreef:
Danique_G schreef:

Vraag me een beetje af wat je
boodschap hier exact is

Wat is hier moeilijk aan te begrijpen? De Boer zouden moeten reduceren om stikstof naar beneden te krijgen.
Daar is het niet om te doen.
Ze willen de grond van de Boer om huizen te bouwen.
En net of die mensen die daar komen te wonen geen stiksof uitstoten

Nee ik vroeg wat jouw boodschap is. Dit staat trouwens niet in het artikel, dit zijn jouw eigen aannames.

Ik vraag me ook vaak af wat er zo moeilijk is om nu te begrijpen, maar dat zeg ik ook niet

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 01:35

Probeer dit maar met huizen en eenmalige emissie....

Citaat:
De stikstofplannen die het kabinet vorige week presenteerde zullen heel grote impact hebben op de Nederlands landbouw. Maar dat niet alleen, ook voor het klimaat zijn de gevolgen immens. Met ieder perceel dat uit de landbouw wordt onttrokken, is het voor Nederland moeilijker om aan de klimaatdoelstellingen, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs en het Europese klimaatbeleid, te voldoen.

In bodems zit drie keer meer CO2 (in de vorm van C) dan in bovengrondse biomassa en twee keer meer dan in de atmosfeer. Het is van groot belang deze hoeveelheid CO2 in bodems vast te houden. Elke ton CO2 die niet wordt vastgehouden in bodems zal de aarde verder opwarmen.

Koolstofopslag

Een gemiddeld landbouwperceel in Nederland bevat 250 ton CO2 per hectare. De meeste graslandpercelen op zand- en kleigronden bevatten meer ton CO2 dan ieder ander landgebruik. Als deze percelen moeten worden ‘aangeboden’ voor bedrijfsbeïndiging, is het de vraag wat er met deze percelen gaat gebeuren. Mochten deze percelen worden benut voor industrie, woningbouw of worden verschraald voor natuur, in al die gevallen komt er meer CO2 in de lucht en zal de aarde verder opwarmen. Dit terwijl het streven juist is om meer CO2 in de vorm van C in de bodem vast te leggen (en met name graslandpercelen hier dus essentieel voor zijn). De huidige voorstellen van het kabinet lijken te focussen op stikstof en geen rekening te houden met klimaat.

Boeren en natuur zijn verbonden

Eurofins is van mening dat landbouw, klimaat, natuur en stikstof onherroepelijk met elkaar zijn verweven. De huidige plannen treffen een hardwerkende sector onevenredig. Er zijn andere oplossingen nodig (en mogelijk).

Boeren zijn onmisbaar in Nederland en dat hoeft niet te botsen met waardevolle natuur!

https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/sti .m

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 06:49

CO2 is niet de enige schadelijke emissie. Onsamenhangend verhaal. Men start met stikstof en eindigt met CO2. De koolstofketen werkt totaal anders :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:21

Onze expert....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:34

Maar beton doet dit in iig wel prima.... Neemt altijd zo fijn stikstof op voor de groei. :j

Warmt met dit weer ook niet op.
Laat in stortbuien water goed door.

Altijd fijn weer een stukje beton meer :j

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:02

Woningbouw geeft ook een permanente stikstofemissie omdat er ook gekeken moet worden naar de verkeersaantrekkende werking.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:11

DuoPenotti schreef:
Maar beton doet dit in iig wel prima.... Neemt altijd zo fijn stikstof op voor de groei. :j

Warmt met dit weer ook niet op.
Laat in stortbuien water goed door.

Altijd fijn weer een stukje beton meer :j

Dat zei ik niet. Je slaat de plank mis.

Ik snap het hele doel niet van dit stuk. Het is vreselijk onsamenhangend. CO2 is niet het enige probleem. En beton neemt geen stikstof op, duh. De grond wel, en er is zoveel stikstof dat het in onbalans is en er eutrofiëring plaats vindt. Je haalt verschillende systemen door elkaar. Probleem met de landbouw is niet enkel stikstof en CO2. Het is ook gewoon 1 grote monocultuur en een bedreiging voor de biodiversiteit. Dat een gebouw over een grasland plaatsen niet lekker is snap ik. Maar grasland is in feite een groene woestijn. Het is beiden slecht. Maar je bekijkt het te lineair en niet in een systeem. Daarnaast haal je dingen door elkaar.

Ik ben niet tegen de boeren protesten an sich. Ik snap de frustratie. Wanneer men zegt dat ze dit aan hadden moeten zien komen denk ik in zekere zin: ja het was wat naïef. Maar ik vind dat wel te zwart wit. Maar er is een gouden berg beloofd en nu gaat het 180 graden om voor ze. Logisch dat dat frictie oplevert. Dat steun ik. Ik denk wel dat het anders moet. Er is een topic over regeneratieve landbouw. Er moet een gulden middenweg gevonden worden.

En popstra, bedankt voor je oneliner. Maar ik ben inderdaad een expert. Het is mijn werk en heb hiervoor gestudeerd :knuffel: