Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Dan ben ik weer benieuwd waar BBB deze cijfers op baseert?fb site BBBCitaat:Het stikstofbeleid waardoor duizenden boeren weg zullen moeten, is gebaseerd op modellen die zijn berekend op basis van bedrijfsgegevens van boeren uit 2018! Dit bevestigde het RIVM gisteravond in technische briefing over stikstof.
Op basis dus van 4 jaar (!) geleden. Niet op basis van de huidige situatie.
Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.
Deze claim betwijfel ik ten zeerste. Ik weet uit eerste hand dat nog geen 10% van de emissiebeperkende stalsystemen daadwerkelijk de beloofde reductie oplevert, of zelfs voor het grootste deelCitaat:De uitstoot zou dus al flink gereduceerd moeten zijn
DuoPenotti schreef:Citaat:Het noemen van complotaanhangers wordt een beetje irritant eigenlijk
precies...sla zo'n bericht dan verder ook over zonder er moeite in te stoppen.
Cer schreef:Daar kan ik me iets bij voorstellen... maar je wil toch ook weten hoe het nu is?
misschien zijn de cijfers anders, hoger en moet er meer gebeuren.. of later?
Ik weet ook niet hoe lang het duurt om iets te meten hoor, voor t zelfde geldt duurt dat 2 jaar.... (dan vraag ik me af of je ooit wel betrouwbare cijfers hebt, maar goed). Er hangt nogal wat van af voor sommige mensen denk ik?
Wranglerbutt schreef:Daarbij; waarom zou de regering meer boeren willen uitkopen dan strikt noodzakelijk is?![]()
Hoewel, de complotaanhangers zullen hier vast wel een 'plausibele' verklaring aan kunnen geven
Artikel is van begin vorig jaar.......en nu is het opeens toegenomen? "En gij gelooft dat"Citaat:De emissies van zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, fijn stof PM10 / PM2,5 en NMVOS zijn sterk afgenomen sinds 1990. De emissies van NMVOS liggen in 2019 boven het Europese emissieplafond (NEC) van 2010. De emissies van de overige stoffen liggen allen onder het Europese emissieplafond van 2010.
ElCid schreef:Gewoon van het RIVM.................https://www.clo.nl/indicatoren/nl018326 ... Q7_OBNiqic
Link openen en grafieken bekijken.Artikel is van begin vorig jaar.......en nu is het opeens toegenomen? "En gij gelooft dat"Citaat:De emissies van zwaveldioxide, stikstofoxiden, ammoniak, fijn stof PM10 / PM2,5 en NMVOS zijn sterk afgenomen sinds 1990. De emissies van NMVOS liggen in 2019 boven het Europese emissieplafond (NEC) van 2010. De emissies van de overige stoffen liggen allen onder het Europese emissieplafond van 2010.
Citaat:Uitstoot ammoniak (NH3) met 64% afgenomen; wel geringe toename zichtbaar in 2020
Voor de periode 2020-2029 geldt voor NH3 een NEC-reductiedoelstelling van 13% ten opzichte van het jaar 2005. Sinds 2005 is de uitstoot van NH3 met 19% afgenomen en voldoet daarmee aan de NEC-reductiedoelstelling voor de huidige periode. Echter, voor de periode vanaf 2030 geldt een reductiedoelstelling van 21%, waar de huidige NH3-emissies nog niet aan voldoen.
Sinds 1990 zijn de emissies van NH3 gedaald van 344,5 kton naar 124,4 kton in 2020 (-64%). De afname tijdens de periode 1990-2013 is het gevolg van krimp van de veestapel, eiwitarm voer, afdekken van mestopslagen, emissiearm bemesten en emissiearme stallen. De grootste bijdrage levert emissiearme bemesting. Bij emissiearm bemesten vervluchtigt er weinig ammoniak, waardoor er meer stikstof in de bodem beschikbaar komt voor het gewas en er minder kunstmest nodig is.
Tussen 2014 en 2017 neemt, na een jarenlange daling, de uitstoot van ammoniak (NH3) weer toe. De twee belangrijkste oorzaken voor deze stijging zijn de groei van de melkveestapel en de veranderde voedselsamenstelling voor het vee. Deze toename werd voor een deel afgezwakt door schonere stalsystemen voor varkens en pluimvee.
Vanaf 2018 nemen de NH3-emissies weer af als gevolg van afnemende dieraantallen van rundvee, (fok)varkens en pluimvee (leghennen), een verdere toename in het gebruik van vooral emissiearme varkensstallen en de verplichtte mestverdunning bij toepassing van mest op klei en veen grasland.
De emissie van ammoniak is in 2020 ten opzichte van 2019 weer met 0,5 kton toegenomen. De NH3 toename vindt plaats in de sector Landbouw (+0,7 kton) als gevolg van een hoger eiwit gehalte in het ruwvoer van rundvee. Het weer heeft een groot effect op het eiwitgehalte van gras en snijmais waardoor tussen jaren schommelingen ontstaan.
OleJon schreef:Dit is waarom de boeren moeten wijken in de Gelderse Vallei.
En dan vertellen ze onder het mom "stikstof"
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen
Danique_G schreef:OleJon schreef:Dit is waarom de boeren moeten wijken in de Gelderse Vallei.
En dan vertellen ze onder het mom "stikstof"
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen
Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?
Vraag me een beetje af wat je
boodschap hier exact is
OleJon schreef:Danique_G schreef:
Je realiseert je wel dat de bouw van woningen een eenmalige emissie meebrengt en de agrarische sector continue stikstof toevoegt aan de grond?
Vraag me een beetje af wat je
boodschap hier exact is
Wat is hier moeilijk aan te begrijpen? De Boer zouden moeten reduceren om stikstof naar beneden te krijgen.
Daar is het niet om te doen.
Ze willen de grond van de Boer om huizen te bouwen.
En net of die mensen die daar komen te wonen geen stiksof uitstoten
Citaat:De stikstofplannen die het kabinet vorige week presenteerde zullen heel grote impact hebben op de Nederlands landbouw. Maar dat niet alleen, ook voor het klimaat zijn de gevolgen immens. Met ieder perceel dat uit de landbouw wordt onttrokken, is het voor Nederland moeilijker om aan de klimaatdoelstellingen, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs en het Europese klimaatbeleid, te voldoen.
In bodems zit drie keer meer CO2 (in de vorm van C) dan in bovengrondse biomassa en twee keer meer dan in de atmosfeer. Het is van groot belang deze hoeveelheid CO2 in bodems vast te houden. Elke ton CO2 die niet wordt vastgehouden in bodems zal de aarde verder opwarmen.
Koolstofopslag
Een gemiddeld landbouwperceel in Nederland bevat 250 ton CO2 per hectare. De meeste graslandpercelen op zand- en kleigronden bevatten meer ton CO2 dan ieder ander landgebruik. Als deze percelen moeten worden ‘aangeboden’ voor bedrijfsbeïndiging, is het de vraag wat er met deze percelen gaat gebeuren. Mochten deze percelen worden benut voor industrie, woningbouw of worden verschraald voor natuur, in al die gevallen komt er meer CO2 in de lucht en zal de aarde verder opwarmen. Dit terwijl het streven juist is om meer CO2 in de vorm van C in de bodem vast te leggen (en met name graslandpercelen hier dus essentieel voor zijn). De huidige voorstellen van het kabinet lijken te focussen op stikstof en geen rekening te houden met klimaat.
Boeren en natuur zijn verbonden
Eurofins is van mening dat landbouw, klimaat, natuur en stikstof onherroepelijk met elkaar zijn verweven. De huidige plannen treffen een hardwerkende sector onevenredig. Er zijn andere oplossingen nodig (en mogelijk).
Boeren zijn onmisbaar in Nederland en dat hoeft niet te botsen met waardevolle natuur!
https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/sti .m
DuoPenotti schreef:Maar beton doet dit in iig wel prima.... Neemt altijd zo fijn stikstof op voor de groei.
Warmt met dit weer ook niet op.
Laat in stortbuien water goed door.
Altijd fijn weer een stukje beton meer