Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:04

Babootje schreef:
assie schreef:
En verder ben ik wel benieuwd wat jou opvalt aan de jaarrekening anders dan wat er eerder al door o.a. Celien is benoemd?

Is dat jou niet opgevallen dan?

Je hebt voor de jaarrekening 2 verschillende onderdelen: de balans en de W&V rekening.
De balans hoort in "balans" te zijn, dus activa en passiva gelijk.
De W&V rekening is een apart onderdeel.
Het resultaat zou onderaan de W&V rekening moeten staan.

PZB gooit alles op 1 hoop. De balans en de W&V rekening en geeft onderaan de streep de balans.
Dat is niet juist.
Conclusie: de balans klopt niet.

Verder lijkt PZB activa en passiva door elkaar te halen. Is bank1 nu het banksaldo, of is dat het eigen vermogen van de stichting?

Ga zo maar door, er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

Verder lijkt PZB een bijdrage te krijgen van Zinloos geweld voor dieren. Dat steunt wel mijn idee dat de inkomsten van PZB worden gespreid over de andere stichtingen (waarvoor geen ANBI publicatie geldt) en de BV. Dat is echt niet transparant en dus echt niet oke.

Het resultaat zit ook gewoon in je balans. Dat is de mutatie van eigen vermogen. Heel normaal in jaarrekeningen land.

De balans en winst en verlies kloppen technisch gezien wel. Of de inhoud klopt dat is een heel andere discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:17

Shadow0 schreef:
Kinke schreef:
Heel veel accountants vragen standaard uitstel aan voor hun klanten

Wat een enorme tijdverspilling.

Nee, ze geven zichzelf juist meer tijd dat alle klanten geholpen kunnen worden. Die paar maanden voor 1 klant kunnen onzin zijn, maar als ze nog tig andere klanten hebben komt het voor de accountant juist beter uit.

Moeder heeft het jaren gedaan en vroeg idd ook altijd uitstel aan. En alsnog waren het vreselijk drukke maanden met een hoop tijdsdruk en was dat uitstel nodig om ze allemaal af te krijgen (want ook op informatie van de klanten wachten en controles die zij uitvoerden en noem alles maar op, als je er 1 hebt niet nodig misschien, maar met meerdere is het wel fijn om als ene dossier traag gaat je door kan met de ander )

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:23

Bij de oudjesprijs zit geloof ik ook 6x smid per jaar, enten en ontwormen, dus dat scheelt natuurlijk wel

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:44

idinn schreef:
manzano schreef:
Volgens mij zijn hun activiteiten en plannen ook allemaal niet overeenkomstig het bestemmingsplan. Dus ben ook wel benieuwd hoe dat wordt geregeld. Straks staan daar allemaal oudjes en kunnen ze weer stoppen.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Klopt, maar met zo'n organisatie als landgoed Twickel erachter en het eerdere gezeik op die locatie zou je zeggen dat die geen gezeik willen met de gemeente.
Edit; overigens voert de gemeente vaak wel actief beleid op gebied als sport, dus dat ligt ook nog wel iets anders dan een privé situatie. Maar goed, het viel me op.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:53

Babootje schreef:
assie schreef:
En verder ben ik wel benieuwd wat jou opvalt aan de jaarrekening anders dan wat er eerder al door o.a. Celien is benoemd?

Je hebt voor de jaarrekening 2 verschillende onderdelen: de balans en de W&V rekening.

PZB gooit alles op 1 hoop. De balans en de W&V rekening en geeft onderaan de streep de balans.
Dat is niet juist.

Verder lijkt PZB activa en passiva door elkaar te halen. Is bank1 nu het banksaldo, of is dat het eigen vermogen van de stichting?

Ga zo maar door, er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

Verder lijkt PZB een bijdrage te krijgen van Zinloos geweld voor dieren. Dat steunt wel mijn idee dat de inkomsten van PZB worden gespreid over de andere stichtingen (waarvoor geen ANBI publicatie geldt) en de BV. Dat is echt niet transparant en dus echt niet oke.

Spenk schreef:
Het resultaat zit ook gewoon in je balans. Dat is de mutatie van eigen vermogen. Heel normaal in jaarrekeningen land.
De balans en winst en verlies kloppen technisch gezien wel. Of de inhoud klopt dat is een heel andere discussie.

Ik geloof dat ik m snap nu.
Er is (van waar dan ook) een bijdrage aan PZB van 1175,00 en een bijdrage van de stichting zinloos geweld (want daar zitten waarschijnlijk de centen) van 3600 te samen 4775,00. PZB had eigen vermogen op de bank 2246,51 (of het nu kortlopend of langlopend is zullen we het maar even niet over hebben). Het resultaat van de W&V erbij opgeteld = 2587,25 (donaties) -/- 65,08 kosten is 2522,17 is dat ook 4775,00.
Dus de telling klopt.
Maar je moet je afvragen of PZB nu echt maar 65,00 kosten maakt. De inkomsten komen worden dus niet in de stichting gegenereerd maar ergens anders. Voor een deel in de stichting Zinloos geweld tegen dieren, waarvan de jaarrekeningen niet openbaar zijn.
Veel vragen dus.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:57

Babootje schreef:
assie schreef:

Dat is niet juist.

Sorry Babootje, maar wat je zegt klopt niet helemaal. Er zijn 2 onderdelen. Strak boven elkaar gezet en uiterst summier. Maar misschien zíjn er gewoon niet meer posten. Dat kan he.
De balans is in balans. Namelijk door de toevoeging van het resultaat uit de winst en verlies. Het jaar erna wordt dan het resultaat uit vorig jaar opgeplust bij het kapitaal. Dat is vrij gebruikelijk in de meeste boekhoudprogramma's. Sterker nog, het is duidelijker omdat je in één oogopslag het resultaat kunt zien.
De w&v is ook in balans. Namelijk door het resultaat te vermelden.

De bank zou prima in het rood kunnen staan en dus aan de credit kant staan. Zonder bankafschrift is niet na te gaan of die post klopt.

Wat ik mis (en wat ook al eerder is benoemd) is het eigen vermogen/kapitaal. Wellicht dat dit de oprichtingskosten zijn. Of wellicht dat het eigen vermogen 0 is (ok, onwaarschijnlijk :+ ).
Wat ook mist zijn de cijfers van vorig jaar. Zodat je het beginkapitaal kunt afleiden.

Nog als toevoeging: de 2 vorderingen die op de balans staan zijn bedragen die de stichting PZB (als deze jaarrekening tenminste van PZB is) heeft betaald/voorgeschoten/geleend aan die 2 partijen.
Dat kan dus prima vanuit de opbrengst van de donaties zijn gedaan om het eigen vermogen in deze stichting laag te houden en bij te dragen aan het verzorgen van paarden of een ander goed doel.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:05

Shadow0 schreef:
Kinke schreef:
Heel veel accountants vragen standaard uitstel aan voor hun klanten

Wat een enorme tijdverspilling.

Ik ben heel blij dat dit (met één druk op de knop) wordt gedaan. Ik zou anders niet weten hoe ik in 2 maanden tijd voor al die mensen jaarrekeningen, besprekingen en aangiften moest doen :+ .
En dan heb je ook nog alle ondernemers met gebroken boekjaren.
Maar sorry... ik ga offtopic

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:10

Haha assie, mijn moeder was er ook enorm blij mee. En vooral blij als alles uiteindelijk ingediend was. :') Weer even bijkomen...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:11

zoals ik eerder al zei, in theorie en basis klopt. winst - kosten = resultaat, wat gelijk op de balans is verwerkt. helemaal correct. Alleen lijkt het daardoor nu dat er geen beginbalans is, ofwel dat het kapitaal 0 is, zoals ik al eerdee heb benoemd. vergeet niet dat een jaarrekening van een stichting anders is dan van een BV of EZ. sterker nog, de pubstukken zoals ze nu zijn, zijn waarschijnlijk voor t kvk nog correct ook. Het is micro, dus een beperkte balans en w/v is voldoende, zonder toelichtingen. die rekeningnummers zou ik gewoon maar even niet naar kijken, ik heb ook klanten die hun kapitaal in de 9.... reeks gooien.
over de stichting binnen een groep, dit kan en mag gewoon. zo te zien, als ik even goed kijk, zal de vordering ad 3600 op de balans de donaties zijn die ergens anders binnen komen en ook dit mag gewoon.

waar het hier fout gaat, is transpiratie. je kan gewoon nu niks zeggen zonder de andere jaarrekeningen in te zien.

enne, ook ik ben blij met uitstel. je denkt toch niet dat als je >200 klanten per persoon, per jaar, met allemaal hun ditjes en datjes en aanleveringsproblemen hebt, dat dit binnen 4 maanden geregeld is? sterker nog, de meeste stukken die benodigd zijn, zijn pas vanaf februari verstrekt _O- fijn dat men zonder enig kennis op financieel vlak dat even beslist :j

edit: typo's en er zullen er vast meer in staan maar even geen puf voor :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:22

assie schreef:
Sorry Babootje, maar wat je zegt klopt niet helemaal. Er zijn 2 onderdelen. Strak boven elkaar gezet en uiterst summier. Maar misschien zíjn er gewoon niet meer posten. Dat kan he.

Dat kan in elk geval niet na het eerste jaar, want een stichting en zeker een Anbi-stichting heeft een statutair doel en dat is niet 'zomaar een heel klein beetje geld in de lucht laten zweven.'

En aangezien de naam Paard Zoekt Baas al veel langer gebruikt wordt dan 2020 is het wel gek.

Citaat:
De balans is in balans. Namelijk door de toevoeging van het resultaat uit de winst en verlies. Het jaar erna wordt dan het resultaat uit vorig jaar opgeplust bij het kapitaal. Dat is vrij gebruikelijk in de meeste boekhoudprogramma's. Sterker nog, het is duidelijker omdat je in één oogopslag het resultaat kunt zien.

Huh. De balans klinkt een beetje als 'willekeurige cijfers' en dan vul je vervolgens het missende getal in zodat het 'klopt'. Maar een balans en een winst-en-verliesrekening is er niet om aan te tonen dat je boekhoudprogramma het verschil tussen 2 getallen kan invullen, maar omdat het ergens relevant voor is. En dat die informatie bij Anbi-stichtingen openbaar moet zijn is ook met een reden. En het is duidelijk dat er hier vooral niet geprobeerd wordt om iets met die onderliggende redenen te doen.

Citaat:
Dat kan dus prima vanuit de opbrengst van de donaties zijn gedaan om het eigen vermogen in deze stichting laag te houden en bij te dragen aan het verzorgen van paarden of een ander goed doel.

Nee dat kan dus niet, want de stichting zelf is het doel en moet ook het doel zijn, zeker een Anbi-stichting maar in principe iedere stichting. Het grootste deel van de geldstroom moet daarom gaan. De onderbouwing is nodig om ook inzichtelijk te maken dat dat gebeurt. Je kunt niet zomaar een kladje maken met 'activa: iets, passiva: doe maar wat leuks, resultaat: whatever excel zegt dat het verschil is en dan noemen we dat wel iets.'

Een stichting als deze ontvangt geld van anderen. En ze hebben een aantal belastingvoordelen die andere mensen of bedrijven niet hebben. Daar staat wat tegenover. (En dat 'jamaar van de regels mag het' vind ik dus ook echt een kleuterschoolargument. Het is echt heel grappig als je 7 bent en je ouders zeggen 'niet op de tafel slaan' en in plaats daarvan ga je op de ramen slaan... Maar soms heb ik het idee dat iets teveel mensen in de financiele wereld dat stadium nooit ontgroeien, en dat mag maar liever niet met het geld van anderen. Je krijgt iets van de maatschappij. Wees daar een beetje zuiniger op.)

Celiien

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:26

Maar shadow, dat is toch iets wat hier al wordt gezegd? je mist een beginbalans of begin kapitaal, en je mist te veel informatie waardoor je een helder oordeel kan geven.
pas bij inzage in administraie/ andere jaarrekeningen, kan je er wat over zeggen. nu kan je alleen zeggen resultaat uit w/v (ofwel baten/lasten) = resultaat en die staat op de balans.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:41

Voor de mensen die nog een poging willen wagen om duidelijkheid te krijgen, op hun facebook kun je nu vragen stellen en gaan ze beantwoorden.
Betwijfel of je antwoord krijgt, maar wie weet :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:43

Shadow0 schreef:
assie schreef:

Dat kan in elk geval niet na het eerste jaar, want een stichting en zeker een Anbi-stichting heeft een statutair doel en dat is niet 'zomaar een heel klein beetje geld in de lucht laten zweven.'

En aangezien de naam Paard Zoekt Baas al veel langer gebruikt wordt dan 2020 is het wel gek.

Dat kan zéker wel na het eerste jaar. Een balans kan bestaan uit bankrekening aan de debetzijde en eigen vermogen aan de creditzijde. En een winst en verlies kan bestaan uit: Omzet aan de creditzijde en verkoopkosten/bankkosten aan de debetzijde. Als er niet meer is, dan ís er niet meer.
Dat even in het algemeen.
Omdat je hier alleen één jaar ziet staan en geen oudere jaren kun je eigenlijk niets zeggen over 'maar een beetje geld laten zweven'. Wellicht is in eerdere jaren flink geld in andere goede doelen gestopt waardoor er dit jaar niets is gedoneerd om de bankrekening te kunnen aanzuiveren.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een wereldwinkel; die verkopen spullen. Hebben inkoop. Hebben verkoop. Krijgen donaties. Hebben winst. Het is echter een stichting. De winst wordt dus gedoneerd aan een (ander) goed doel in een ontwikkelingsland. Er staat namelijk in de statuten dat ze willen bijdragen aan fairtrade en ontwikkeling van armere gebieden etc etc. Hoe ze bijdragen... dat doet er niet zoveel toe.
Dus als PZB het geld doorgeeft aan iemand die idd die paarden goed gaat verzorgen, dan mag dat.
Zonder extra gegevens is hier niets zinnigs over te zeggen.
Het kán ook helemaal fout zijn, maar dat hoeft niet.

Shadow0 schreef:
Citaat:

Huh. De balans klinkt een beetje als 'willekeurige cijfers' en dan vul je vervolgens het missende getal in zodat het 'klopt'. Maar een balans en een winst-en-verliesrekening is er niet om aan te tonen dat je boekhoudprogramma het verschil tussen 2 getallen kan invullen, maar omdat het ergens relevant voor is. En dat die informatie bij Anbi-stichtingen openbaar moet zijn is ook met een reden. En het is duidelijk dat er hier vooral niet geprobeerd wordt om iets met die onderliggende redenen te doen.

Het klopt boekhoudkundig. Maar omdat je niet alle cijfers hebt kun je er geen conclusies aan verbinden. Daarnaast vind ik je uitspraak over '2 getallen invullen' niet erg aardig, maar dat terzijde.
Shadow0 schreef:
Citaat:

Nee dat kan dus niet, want de stichting zelf is het doel en moet ook het doel zijn, zeker een Anbi-stichting maar in principe iedere stichting. Het grootste deel van de geldstroom moet daarom gaan. De onderbouwing is nodig om ook inzichtelijk te maken dat dat gebeurt. Je kunt niet zomaar een kladje maken met 'activa: iets, passiva: doe maar wat leuks, resultaat: whatever excel zegt dat het verschil is en dan noemen we dat wel iets.'

De stichting zelf hoeft het doel helemaal niet te zijn. Zie hierboven. Het gaat erom wat de stichting met het geld doet. En doordat dit niet inzichtelijk is krijg je discussies als deze.

Shadow0 schreef:
Een stichting als deze ontvangt geld van anderen. En ze hebben een aantal belastingvoordelen die andere mensen of bedrijven niet hebben. Daar staat wat tegenover. (En dat 'jamaar van de regels mag het' vind ik dus ook echt een kleuterschoolargument. Het is echt heel grappig als je 7 bent en je ouders zeggen 'niet op de tafel slaan' en in plaats daarvan ga je op de ramen slaan... Maar soms heb ik het idee dat iets teveel mensen in de financiele wereld dat stadium nooit ontgroeien, en dat mag maar liever niet met het geld van anderen. Je krijgt iets van de maatschappij. Wees daar een beetje zuiniger op.)

Ik ben niet meer zo van de kleuterschool. Sorry. Waar ik wel van ben is afwachten tot ik de feitelijke gegevens heb. En daarna zorg ik dat ik eerst de benodigde kennis en vaardigheid heb om die gegevens te beoordelen vóór ik er een oordeel over ga vellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:46

assie schreef:
Nog als toevoeging: de 2 vorderingen die op de balans staan zijn bedragen die de stichting PZB (als deze jaarrekening tenminste van PZB is) heeft betaald/voorgeschoten/geleend aan die 2 partijen.

Maar dat kun je dus niet zien o.b.v. het overzicht van het lopende jaar.
Ik zag het als activa (bezit) maar het kunnen idd ook prima vorderingen zijn, met de verwachting dat je dat nog terugkrijgt een keer).
1 van die vorderingen is dus: "bijdrage Paard zoekt Baas" Heeft PZB dan een vordering op zichzelf? Wat maak jij daarvan Assie?
Wat idd wordt gemist is een beginbalans, kapitaal, iets waarmee je kunt toetsen of de weergave of juist is.

Daarnaast is duidelijk dat de kosten en opbrengsten van PZB ergens anders moeten zitten.
Heb jij een idee Assie?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-07-22 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:49

Celiien schreef:
Maar shadow, dat is toch iets wat hier al wordt gezegd? je mist een beginbalans of begin kapitaal, en je mist te veel informatie waardoor je een helder oordeel kan geven.

Nee, dat die informatie ontbreekt is op zichzelf al iets waar je een helder oordeel over kan geven, dat deugt niet.
Maar daarnaast kun je ook op basis van dit summiere beetje informatie wel duidelijk zeggen dat dit NIET past bij het doel van de stichting zoals het zichzelf adverteert. Ik zou voor mijzelf bijvoorbeeld nog steeds niet durven zeggen of dit nou een jaarrekening in euro's is, in welk geval het bizar marginaal is, of dat het gaat om een rekening x1000 en het om heel veel geld gaat.

Het artikel aan het begin zegt bijvoorbeeld 'meer dan 500 paarden' - maar als dit euro's zijn dan koop je er met zo'n rekening nog maar nauwelijks de halsters voor. Maar het wordt wel opgehangen aan Paard Zoekt Baas. Er is dus nu al te zeggen dat het zeker niet klopt - alleen is nog niet bekend wat de precieze situatie dan wel is. Maar dat doet voor de conclusie dat het niet klopt niet echt ter zake, die conclusie is nu al te trekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:08

assie schreef:
Wellicht is in eerdere jaren flink geld in andere goede doelen gestopt waardoor er dit jaar niets is gedoneerd om de bankrekening te kunnen aanzuiveren.

Nee, dat kan dus niet want het gaat om geld van donateurs die worden aangezocht onder de naam Paard Zoekt Baas.

Citaat:
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een wereldwinkel; die verkopen spullen. Hebben inkoop. Hebben verkoop. Krijgen donaties. Hebben winst. Het is echter een stichting. De winst wordt dus gedoneerd aan een (ander) goed doel in een ontwikkelingsland. Er staat namelijk in de statuten dat ze willen bijdragen aan fairtrade en ontwikkeling van armere gebieden etc etc. Hoe ze bijdragen... dat doet er niet zoveel toe.

Dat doet er dus heel veel toe, want dat staat dus in die statuten. En wat de wereldwinkel bijvoorbeeld ook niet zomaar mag is zichzelf tot goed doel uitroepen en dan lekker in Afrika een leuk vakantieresort bouwen voor zichzelf. (En ik begon NIET met dit voorbeeld om het koningshuis te dissen maar nu het gebeurd is... laat ik het lekker staan.)

Citaat:
Dus als PZB het geld doorgeeft aan iemand die idd die paarden goed gaat verzorgen, dan mag dat.

Niet zonder dat er een grondslag is om dat te doen en zonder enige controle daarop. En zeker niet als je dat daarmee zonder meer wegsluist uit een ANBI-stichting naar een andere stiching naar wellicht nog een bv'tje en ondertussen een leuke A-locatie meepakt omdat het zo'n goed doel is.

Citaat:

Er is echt heel veel zinnigs over te zeggen, maar daaronder komt natuurlijk de basis of je dat wilt, en wat je uitgangspunt is. Ik vind de rechtstaat belangrijk, niet omdat het regeltjes zijn die je tot het uiterste kunt proberen op te rekken maar omdat het gezamelijke afspraken zijn over wat we in onze maatschappij willen. Ik vind oplichters bijvoorbeeld niet 'slim' maar vooral asociaal.

Maar als je dat niet relevant vindt en alleen de oppervlakkigste letter van de wet wilt, en nadrukkelijk niet de geest van de wet, dan denk je misschien dat dit heel redelijk is.

Citaat:
Het klopt boekhoudkundig.

Ja, zoals ik al zei: vroeger lag er dus iets onder die kern van boekhoudkunde, namelijk het besef dat het een verbinding met de werkelijkheid heeft. Als dat wat er onder ligt wegvalt, als het altijd klopt (want ja, een rekenprogramma kan foutloos twee getallen van elkaar aftrekken, heus) en volledig abstract is, is het ook betekenisloos. De hele signalerende functie van waarom je een boekhouding zou voeren en waarom je daar verantwoording over moet kunnen afleggen valt dan weg, en dan dient het geen doel.

En dan zou ik ervoor pleiten om alle boekhouders vooral aan het werk te zetten op de onderbemande distributiecentra of rekenles aan kinderen geven (die kunnen nog niet altijd foutloos 2 getallen van elkaar aftrekken) en dan zouden we er als maatschappij op vooruit gaan.

Citaat:
Ik ben niet meer zo van de kleuterschool. Sorry. Waar ik wel van ben is afwachten tot ik de feitelijke gegevens heb. En daarna zorg ik dat ik eerst de benodigde kennis en vaardigheid heb om die gegevens te beoordelen vóór ik er een oordeel over ga vellen.

Dat is een houding die het oplichters heel makkelijk maakt, een onnodige bedrijfstak in stand houdt en een boel gemeenschapsgeld verspilt, dus mijn steun heb je daarin niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:09

Nou die cijfers gaan er dus voorlopig niet komen aldus pzb

vraag van iemand op facebook bij het vragenrondje
Citaat:
Gaan jullie op vele verzoeken nog een keer jaaropgaves vrijgeven?

Citaat:
Paard zoekt baas paardenopvang
Vanaf dit jaar zijn wij een Ambi geworden. De jaarstukken plaatsen wij dus nu vanaf elk jaar omdat dat nu verplicht is. Wij hebben niks te verbergen als je jaarstukken wilt kan je ze opvragen bij ons, ik snap zeker dat donateurs willen weten waar hun geld heen gaat en dat is geen enkel probleem! Maar mensen die alleen maar proberen problemen te zoeken en ons naar beneden te halen op forums passen wij voor.
Ik hoop dat ik u nu voldoende heb geïnformeerd!
Mvg Calijn ten napel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:09

Ja dat is mijn bezwaar voornamelijk ook. Er zijn heel veel activiteiten opgehangen aan Paard zoekt Baas. Zelfs de toekomstige. Alle opbrengsten - ook die uit de adoptiepaarden - komen allemaal ten goede aan het doel van Paard zoekt Baas. En het doel van paard zoekt baas is statutair deze.

Afbeelding

Dan kan de jaarrekening van PZB toch onmogelijk zo marginaal zijn?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:15

kiki1976 schreef:
Nou die cijfers gaan er dus voorlopig niet komen aldus pzb

vraag van iemand op facebook bij het vragenrondje
Citaat:
Gaan jullie op vele verzoeken nog een keer jaaropgaves vrijgeven?

Citaat:
Paard zoekt baas paardenopvang
Vanaf dit jaar zijn wij een Ambi geworden. De jaarstukken plaatsen wij dus nu vanaf elk jaar omdat dat nu verplicht is. Wij hebben niks te verbergen als je jaarstukken wilt kan je ze opvragen bij ons, ik snap zeker dat donateurs willen weten waar hun geld heen gaat en dat is geen enkel probleem! Maar mensen die alleen maar proberen problemen te zoeken en ons naar beneden te halen op forums passen wij voor.
Ik hoop dat ik u nu voldoende heb geïnformeerd!
Mvg Calijn ten napel

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat een ander persoon de vraag stelde waarom de contracten van een bv zijn en daar dus bewust niet word op geantwoord door pzb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:19

AmyJamess, dat had ik idd ook gezien

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:21

Shadow0 schreef:
assie schreef:
Wellicht is in eerdere jaren flink geld in andere goede doelen gestopt waardoor er dit jaar niets is gedoneerd om de bankrekening te kunnen aanzuiveren.

Nee, dat kan dus niet want het gaat om geld van donateurs die worden aangezocht onder de naam Paard Zoekt Baas.

Citaat:

Dat doet er dus heel veel toe, want dat staat dus in die statuten. En wat de wereldwinkel bijvoorbeeld ook niet zomaar mag is zichzelf tot goed doel uitroepen en dan lekker in Afrika een leuk vakantieresort bouwen voor zichzelf. (En ik begon NIET met dit voorbeeld om het koningshuis te dissen maar nu het gebeurd is... laat ik het lekker staan.)

Citaat:

Niet zonder dat er een grondslag is om dat te doen en zonder enige controle daarop. En zeker niet als je dat daarmee zonder meer wegsluist uit een ANBI-stichting naar een andere stiching naar wellicht nog een bv'tje en ondertussen een leuke A-locatie meepakt omdat het zo'n goed doel is.

Citaat:

Er is echt heel veel zinnigs over te zeggen, maar daaronder komt natuurlijk de basis of je dat wilt, en wat je uitgangspunt is. Ik vind de rechtstaat belangrijk, niet omdat het regeltjes zijn die je tot het uiterste kunt proberen op te rekken maar omdat het gezamelijke afspraken zijn over wat we in onze maatschappij willen. Ik vind oplichters bijvoorbeeld niet 'slim' maar vooral asociaal.

Maar als je dat niet relevant vindt en alleen de oppervlakkigste letter van de wet wilt, en nadrukkelijk niet de geest van de wet, dan denk je misschien dat dit heel redelijk is.

Citaat:
Het klopt boekhoudkundig.

Ja, zoals ik al zei: vroeger lag er dus iets onder die kern van boekhoudkunde, namelijk het besef dat het een verbinding met de werkelijkheid heeft. Als dat wat er onder ligt wegvalt, als het altijd klopt (want ja, een rekenprogramma kan foutloos twee getallen van elkaar aftrekken, heus) en volledig abstract is, is het ook betekenisloos. De hele signalerende functie van waarom je een boekhouding zou voeren en waarom je daar verantwoording over moet kunnen afleggen valt dan weg, en dan dient het geen doel.

En dan zou ik ervoor pleiten om alle boekhouders vooral aan het werk te zetten op de onderbemande distributiecentra of rekenles aan kinderen geven (die kunnen nog niet altijd foutloos 2 getallen van elkaar aftrekken) en dan zouden we er als maatschappij op vooruit gaan.

Citaat:

Dat is een houding die het oplichters heel makkelijk maakt, een onnodige bedrijfstak in stand houdt en een boel gemeenschapsgeld verspilt, dus mijn steun heb je daarin niet.

Dit is precies waarom ik ook vragen heb en ik er geen goed gevoel bij heb. De reden dat ik me dingen ben gaan afvragen is omdat mijn dochter aardig wat centjes heeft gespaard en dat wil(de) doneren aan PZB. Ik ben me er een beetje in gaan verdiepen en trek dus conclusies die ik hier ook lees; ik heb geen idee waar het geld dan blijft/wat er daadwerkelijk mee gedaan wordt. Je adopteert een paard maar tekent helemaal geen contract met PZB; terwijl ze dit wel naar buiten uitdragen; Je adopteert een paard bij de non-profit stichting PZB en wil je ajb ook aan ons een baaltje hooi doneren? :?
Vervolgens hoor ik van mensen dat het (eenmaal een paard geadopteerd) communiceren lastig is. Lees je hier ook wel, bijv van Art. Stel je een (voor hen blijkbaar lastige) vraag hoe eea zit dan krijg je een sneer van dochter Calijn of je moet maar naar een open dag komen. Waarom niet gewoon antwoorden, ik vind dat vaag. Te vaag om mijn dochter haar geld aan te laten doneren i.i.g.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:27

Koekie beter aan een plaatselijk asiel donateren.....

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:39

Echwel schreef:
Koekie beter aan een plaatselijk asiel donateren.....

Gaat ze nu doen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:45

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:58

Shadow0 schreef:
assie schreef:

En paard zoekt baas heeft in de statuten als doel/missie staan om mishandelde/zielige paarden te helpen. Als dat is door geld van donateurs aan een verzorger van zielige paarden te geven, dan is dat conform statuten.

Shadow0 schreef:

Zo dan. Fijn om een hele beroepsgroep zo af te schrijven. :')
In mijn gehele stuk hierboven staat niet wat ik van de situatie vind. Ik beschrijf alleen de feiten. Dat staat geheel los van mijn mening over de werkwijze van PZB.
Eerder in dit topic ging het over het aanpakken van PZB. Als je dat wilt, dan zul je met feiten moeten komen. En zul je op de relevante punten kritiek moeten leveren. Als je dan kritiek gaat leveren omdat bijvoorbeeld de balans niet in balans is, terwijl dit wél het geval is. Of dat je vermeldt dat er een schuld op de balans staat, terwijl het in feite om een vordering gaat, dan kom je niet ver in het 'aanpakken van PZB'. (Sorry Babootje dat ik jouw punten er even uit pak, maar dat was zo even het beste voorbeeld).
Mijn reacties zijn met name bedoeld om daar wat meer duidelijkheid in te creëren. Zodat er over de relevante punten kritiek wordt geuit en er eventueel iets mee gedaan kan worden.

Shadow0 schreef:
Citaat:

Nee, die steun had ik niet verwacht. Nu ben ik het verrassend genoeg :') ook totaal niet met je eens. Nu hoef ik me daarin niet te verantwoorden, want ik weet zelf wat ik kan en doe in mijn werk om oplichters aan te pakken, dus ik laat het hierbij.