Babootje schreef:Een extra remmetje is soms toch wel fijn. Gewoon een veiligheidsventiel. Ook al is de voorbereiding goed geweest. Het zijn soms gewoon jongepaardenfratsen,
https://www.youtube.com/watch?v=7_IVAt_e2tc
sanne83 schreef:Ik zou zeggen: "I rest my case" door dit filmpje

Dit is dus precies wat ik bedoel.
Ik vraag me dan toch af wat je precies bedoelt.
De voorbereiding is best goed geweest, maar je kunt veel vanaf de grond doen: op een gegeven moment moet je er toch een keer op en het paard zn ervaring onder het zadel verder laten opdoen, ook los van de longe.
Dit zijn het soort paarden die van "0 naar120" in een halve bak kunnen. Soms omdat ze schrikken en soms omdat ze daar gewoon zin in hebben. Die soms ook echt niet stoppen na een paar rondjes. Heb daar in het verleden nare dingen van gezien, met gevolgen voor zowel ruiter als paard. Onze ervaring is, dat dat echt per paard verschillend is. Onze merrie hebben we nooit een slofje voor nodig gehad, ook niet toen ze net zadelmak was, terwijl het ook een heel heet paard is. Gaat ook wel eens hard, maar blijft betrouwbaar, bewerkbaar en heel lief. Deze ruin is dat zeker niet. Het is een ADHD puber, zoals pubers zijn. Snel afgeleid, (nog) niet altijd luisteren en best dominant (een High Five v. Charmeur x Montechristo v El Corona, maar misschien zegt dat je niet zoveel

). Een gek geluidje kan al genoeg zijn om even lekker zn eigen weg te gaan; zeker een karaktervol paard en niet geschikt voor iedereen.
Ik vind het dus best apart dat je vanachter een computerscherm al zo'n oordeel hebt, terwijl je het paard überhaupt niet kent. Jij kunt jouw plaatje niet op ieder paard plakken. Wij doen dat al zeker niet.
Verder sta ik best open voor kritiek (wij zijn immers ook niet alwetend), maar ik vind het wel fijn als ik daar dan ook wat mee kan.
Verder doen we doen ons best om de paarden mentaal en fysiek gezond te houden. Daar hoort ook bij onnodige risico's voor ruiter en paard zoveel mogelijk te voorkomen.