Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:43

sanne83 schreef:
Voor het eerste (inrijden van een jong paard, extra rem), ben ik me bewust dat ik een wat extremere mening heb :D :D . Ik vind vrijwel altijd dat de voorbereiding niet solide is en dat je gewoon nog niet toe bent aan de volgende stap, als je een slof nodig hebt om te remmen. Maar goed, da's een andere discussie. Al is dat ook weer een voorbeeld van dat iedereen het normaal vindt om aan continue symptoombestrijding te doen en ook dat krijg je later terug in extra spanning (en dus strakheid, wat je er dan weer uit moet krijgen met een hulpteugel :D ).

Die extreme mening heb ik ook *\o/*

Bij een jong onbedorven paard is de basis, en dat is remmen, niet voldoendes bevestigd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:47

fransje23 schreef:
sanne83 schreef:
Voor het eerste (inrijden van een jong paard, extra rem), ben ik me bewust dat ik een wat extremere mening heb :D :D . Ik vind vrijwel altijd dat de voorbereiding niet solide is en dat je gewoon nog niet toe bent aan de volgende stap, als je een slof nodig hebt om te remmen. Maar goed, da's een andere discussie. Al is dat ook weer een voorbeeld van dat iedereen het normaal vindt om aan continue symptoombestrijding te doen en ook dat krijg je later terug in extra spanning (en dus strakheid, wat je er dan weer uit moet krijgen met een hulpteugel :D ).

Die extreme mening heb ik ook *\o/*

Bij een jong onbedorven paard is de basis, en dat is remmen, niet voldoendes bevestigd.

+1

Juist met dubbele longe/ lange lijnen e.d. kun je er een goede rem op zetten van te voren. Maar een handige ruiter doet dat ohz ook zo.
Ik vindt een slof bij jonge paarden ook killing..laat ze lekker met het hoofd in de lucht lopen in eerste instantie, zakken doen ze vanzelf wel. Beter om gelijk van achteruit te werken naar voren en zo een goede basis te leggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:04

*\o/* *\o/*

Die slechte rem heeft dan ook weer te maken met eerst aan de bijzet werken :D . (met dubbele longe heb je dit probleem niet). Hoe moet een jong paard onderscheidt maken tussen contact en een rem? De meeste mensen leren (dmv een bijzet) eerst aan dat een paard op druk van twee teugel moeten afbuigen (en t liefst nog iets meer voorwaarts gaan ook :+ ) en dan verwachten we dat ze onder het zadel opeens wonderbaarlijk snappen wat de rem is?
Ik denk: veiligheid eerst: eerst echt een stevige rem erop. Dan pas voorwaarts en dan mogen ze van mij met hun kop doen wat ze willen. Pas als ze daar allemaal een beetje stabiliteit in gevonden hebben en zelf een beetje gaan zakken, ga ik eens contact nemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:29

Ik zet er op een andere manier een rem op bij jonge paarden :D

Ik laat iemand het paard aan de longe nemen, ga er zelf op zitten, en leer het paard op ademhaling en diep zitten terugkomen en halthouden. Dan voorkom ik namelijk de verwarring tussen contact en ho. Het kán namelijk volledig op je zit, maar moet wel even goed aangeleerd worden, en daar komt ook die voedselbeloning weer om de hoek zetten :D Je moet wel even een handige persoon aan de longe hebben, die je commando gelijk kracht bij kan zetten, zo nodig.

Mijn paarden stoppen dus idd ook niet op de teugels :D dat snappen ze namelijk niet, en dat moet ook niet, want het is niet correct, een bit is geen rem.

Werkt echt fantastisch, en je voorkomt idd heel veel verwarring.

Ik wil ze namelijk helemaal niet met het hoofd in de lucht laten lopen, ik leer ze meestal aan de hand wat contact is, en wat de bedoeling is met dat gekke bit. Stuur zet ik er ook op met een combinatie van zit en handhulpen, waarbij je naarmate het paard verder afgericht is, steeds meer zithulpen gebruikt, waarbij je handen op de plaats kunnen blijven :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:16

sanne83 schreef:
*\o/* *\o/*

Die slechte rem heeft dan ook weer te maken met eerst aan de bijzet werken :D . (met dubbele longe heb je dit probleem niet). Hoe moet een jong paard onderscheidt maken tussen contact en een rem? De meeste mensen leren (dmv een bijzet) eerst aan dat een paard op druk van twee teugel moeten afbuigen (en t liefst nog iets meer voorwaarts gaan ook :+ ) en dan verwachten we dat ze onder het zadel opeens wonderbaarlijk snappen wat de rem is?
Ik denk: veiligheid eerst: eerst echt een stevige rem erop. Dan pas voorwaarts en dan mogen ze van mij met hun kop doen wat ze willen. Pas als ze daar allemaal een beetje stabiliteit in gevonden hebben en zelf een beetje gaan zakken, ga ik eens contact nemen.

Ik zie dat anders, als je op een correcte manier met touwtjes werkt dan leert het paard wat een bit is en gaat het zelf contact zoeken en het bit aannemen. Op die manier raakt het vertrouwd met het bit en roept het geen extra spanning op bij het zadelmak maken. Sommige paarden, zeker de sensibele kunnen extreem reageren op het bit als ze bijv. wegschieten ohz, als het paard dan niet vertrouwd is met het bit kun je paniek reacties krijgen met omhoog komen op het bit toe.

Ook leren ze gelijk hoe ze zelf de hand op kunnen zoeken waardoor ze eerder over de rug in balans leren lopen. Een rem installeren is ook niet zo moeilijk. Kwestie van gebruik maken van de holle kant en wachtoefeningen.Langzamer lichtrijden helpt idd ook als rem.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:28

Ik wil absoluut wel dat mijn paard op twee handen gewoon terugkomt, al doe ik dat dan niet aan een bit :D Ik vind het echt gevaarlijk als ze dat niet snappen. Uiteraard op zeer lichte druk, dat kennen ze allemaal al lang voordat ik erop ga. Daarnaast rem ik in het begin alleen met één teugel. Daarna met twee en daarna koppel ik het aan zithulpen. Zithulpen zijn prima voor 99% van de tijd, maar je paard niet leren wat druk op twee teugels betekent, vind ik echt heel onverstandig.
Ik wil dus dat ze het bit begrijpen en niet alleen met de hals. Ik wil geen paard die heeft geleerd af te buigen en door te rennen op het bit, is erg gevaarlijk.
Als je echt denkt voor ophoudingen en rem niet je bit te gebruiken, dan raad ik iedereen aan om eens met teugeldruk meter te gaan rijden. Dan is die illusie zo weg :D

Boeit me helemaal niet waar ze hij hoofd houden in t begin, dat mogen ze zelf weten. Als ze gaan sterrekijken, is dat een heel duidelijk teken dat er ergens iets mis gaat :D . Elk paard zakt gelijk als ze ontspannen en ik wil die volle mentale en fysieke ontspanning, niet alleen die kop baar beneden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:08

Bij mijn paard heb ik "de rem" er al met het werk aan de hand opgezet. Dat was bij het rijden al meteen goed. Diep inademen ,en bij het rijden een beetje diep zitten, is meer dan voldoende. Als ik het overdrijf krijg je bijna een sliding.
Ik mag/mocht van mijn instructeur nauwelijks contact met het hoofd dus alles moet met zit en wat hulp van mijn zweep als aanwijsstokje.

Avalanche

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:21

Dat idd, Fransje. En zeker met sensibele paarden is dat echt heel fijn, want je voorkomt een extreme reactie, en ook je overgangen terug zijn vloeiend en voorwaarts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:39

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:44

Babootje schreef:
Een extra remmetje is soms toch wel fijn. Gewoon een veiligheidsventiel. Ook al is de voorbereiding goed geweest. Het zijn soms gewoon jongepaardenfratsen,

https://www.youtube.com/watch?v=7_IVAt_e2tc

Ik zie hier meer een paard dat zegt: kap eens met die binnenteugel de hele tijd..........

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:09

Benzz schreef:
Babootje schreef:
Een extra remmetje is soms toch wel fijn. Gewoon een veiligheidsventiel. Ook al is de voorbereiding goed geweest. Het zijn soms gewoon jongepaardenfratsen,

Ik zie hier meer een paard dat zegt: kap eens met die binnenteugel de hele tijd..........

Nou, dat zie je goed zeg! "De hele tijd" _O- _O-
Gelukkig is het met hem helemaal goed gekomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:21

Babootje schreef:

Babootje en ik hebben deze discussie al eens gevoerd.
Denk dat ik het bij agree to disagree ga houden. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:14

Babootje schreef:

Gewoon kop omhoog en voorwaarts houden en zoiets is zo opgelost bij dit soort jonge paarden fratsen, ik vind een slof juist eng bij dit soort dingen. Veel te grote kans dat ze er met een been in komen met alle ellende van dien. En naar mijn idee ben je er als ruiter altijd te traag mee, juist als ze willen bokken is been geven en hoofd hoog houden belangrijk wat met een slof eigenlijk al direct niet kan.

Ik ben van mening dat ze gewoon moeten leren wat een hele en een halve ophouding betekent, in combinatie met zit en beenhulpen uiteraard. Volgens mij is en blijft het belangrijkste dat er niet vastgehouden wordt aan de voorkant.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:29

Babootje schreef:

Bah bah, eerder vreemde instructie fratsen. En maar jagen door de rijbaan, en het hoofd nagenoeg gefixeerd. Niet ok.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:41

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

Bah bah, eerder vreemde instructie fratsen. En maar jagen door de rijbaan, en het hoofd nagenoeg gefixeerd. Niet ok.

Ik denk dat een slof in dit geval meer kwaad dan goed doet. Ik denk namelijk dat hij zonder slof niet had gebokt maar dat zullen we nu nooit meer weten. Paard zoekt daar een stuk balans en wordt door de slof tegengehouden, dan volgt been en dan bouwt de druk zich op en komt er verzet. Als je echt een foute hier had gehad dan hij op de rug gelegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:16

Reken maar dat ie zonder slof ook had gebokt. :D Het gooien met het hoofd ook. Doet ik ook op de poetsplaats. Een combinatie van ongeduld en ook best dominant.
Kan ook heel goed bokken. Het is overigens ook niet voor het bokken dat er een slof om zit (dat helpt daar toch niet bij), maar om te voorkomen dat ie zo hard gaat dat ze beiden vallen.
@CharlyT: Daarom is zo'n opmerking "en maar jagen door de rijbaan" erg misplaatst. Hij doet dat namelijk zelf :D

Misschien moet ik het nog even toelichten. Het filmpje is niet van nu. Het is van het inrijden net na zadelmak maken. Geen 20x40 bak tot onze beschikking, dus het paard kan best heel hard.

Weet je, het kan me echt niet schelen wat jullie ervan vinden. Of dat de slof op dat moment het paard belemmert. Dat is maar "korte pijn" Ik vind het veiliger zo. Mijn dochter zit er namelijk op. Dus ik wil graag voorkomen dat er met allebei ongelukken gebeuren.
Mexx heeft het in ieder geval overleefd. Het is helemaal goed gekomen met m :D

Hier een filmpje van een half jaartje geleden. Hij is nu 4.
https://youtu.be/xfouWhAERo4

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:38

Bokken is gewoon jonge paarden uitprobeer gedrag, dat zie ik ook los van de slof. Ik vind zijn hoge witte benen zo leuk he.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:53

Elisa2 schreef:
Bokken is gewoon jonge paarden uitprobeer gedrag, dat zie ik ook los van de slof. Ik vind zijn hoge witte benen zo leuk he.

Ja ik houd ook wel van aftekening :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:19

Babootje schreef:

Ik zou zeggen: "I rest my case" door dit filmpje :D Dit is dus precies wat ik bedoel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:37

Babootje schreef:

sanne83 schreef:
Ik zou zeggen: "I rest my case" door dit filmpje :D Dit is dus precies wat ik bedoel.

Ik vraag me dan toch af wat je precies bedoelt. :D

De voorbereiding is best goed geweest, maar je kunt veel vanaf de grond doen: op een gegeven moment moet je er toch een keer op en het paard zn ervaring onder het zadel verder laten opdoen, ook los van de longe.
Dit zijn het soort paarden die van "0 naar120" in een halve bak kunnen. Soms omdat ze schrikken en soms omdat ze daar gewoon zin in hebben. Die soms ook echt niet stoppen na een paar rondjes. Heb daar in het verleden nare dingen van gezien, met gevolgen voor zowel ruiter als paard. Onze ervaring is, dat dat echt per paard verschillend is. Onze merrie hebben we nooit een slofje voor nodig gehad, ook niet toen ze net zadelmak was, terwijl het ook een heel heet paard is. Gaat ook wel eens hard, maar blijft betrouwbaar, bewerkbaar en heel lief. Deze ruin is dat zeker niet. Het is een ADHD puber, zoals pubers zijn. Snel afgeleid, (nog) niet altijd luisteren en best dominant (een High Five v. Charmeur x Montechristo v El Corona, maar misschien zegt dat je niet zoveel :D ). Een gek geluidje kan al genoeg zijn om even lekker zn eigen weg te gaan; zeker een karaktervol paard en niet geschikt voor iedereen.

Ik vind het dus best apart dat je vanachter een computerscherm al zo'n oordeel hebt, terwijl je het paard überhaupt niet kent. Jij kunt jouw plaatje niet op ieder paard plakken. Wij doen dat al zeker niet.

Verder sta ik best open voor kritiek (wij zijn immers ook niet alwetend), maar ik vind het wel fijn als ik daar dan ook wat mee kan.
Verder doen we doen ons best om de paarden mentaal en fysiek gezond te houden. Daar hoort ook bij onnodige risico's voor ruiter en paard zoveel mogelijk te voorkomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:10

Babootje schreef:
Babootje schreef:

sanne83 schreef:

Ik vraag me dan toch af wat je precies bedoelt. :D

De voorbereiding is best goed geweest, maar je kunt veel vanaf de grond doen: op een gegeven moment moet je er toch een keer op en het paard zn ervaring onder het zadel verder laten opdoen, ook los van de longe.
Dit zijn het soort paarden die van "0 naar120" in een halve bak kunnen. Soms omdat ze schrikken en soms omdat ze daar gewoon zin in hebben. Die soms ook echt niet stoppen na een paar rondjes. Heb daar in het verleden nare dingen van gezien, met gevolgen voor zowel ruiter als paard. Onze ervaring is, dat dat echt per paard verschillend is. Onze merrie hebben we nooit een slofje voor nodig gehad, ook niet toen ze net zadelmak was, terwijl het ook een heel heet paard is. Gaat ook wel eens hard, maar blijft betrouwbaar, bewerkbaar en heel lief. Deze ruin is dat zeker niet. Het is een ADHD puber, zoals pubers zijn. Snel afgeleid, (nog) niet altijd luisteren en best dominant (een High Five v. Charmeur x Montechristo v El Corona, maar misschien zegt dat je niet zoveel :D ). Een gek geluidje kan al genoeg zijn om even lekker zn eigen weg te gaan; zeker een karaktervol paard en niet geschikt voor iedereen.

Ik vind het dus best apart dat je vanachter een computerscherm al zo'n oordeel hebt, terwijl je het paard überhaupt niet kent. Jij kunt jouw plaatje niet op ieder paard plakken. Wij doen dat al zeker niet.

Verder sta ik best open voor kritiek (wij zijn immers ook niet alwetend), maar ik vind het wel fijn als ik daar dan ook wat mee kan.
Verder doen we doen ons best om de paarden mentaal en fysiek gezond te houden. Daar hoort ook bij onnodige risico's voor ruiter en paard zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik bedoelde het stukje dat de rem niet werkt als je je paard geleerd hebt met bijzetteugels af te buigen bij/voor het inrijden.

Ik denk dat onze manieren van werken zo ver uiteen liggen, dat het lastig is om iets te zeggen waar je iets mee kan. Ik kan alleen maar zeggen dat het echt veel leuker is om met veel meer ontspanning te werken en niet zo de confrontatie op te zoeken. Dit zijn voor mij geen jonge paarden fratsen, dit is een paard dat er voor mij ver over is. Ik zou niet eens in de buurt willen komen van dit gedrag. Misschien ligt iemand als Tristan Tucker in jouw straatje? Veel meer mentale training en veel minder fysieke, zou mijn idee zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:24

sanne83 schreef:
Ik bedoelde het stukje dat de rem niet werkt als je je paard geleerd hebt met bijzetteugels af te buigen bij/voor het inrijden

Hmm ik weet niet hoe jij dit begrepen hebt, maar ik persoonlijk leer niet mijn paard af te buigen op het bit. Ik leer haar wél het bit aan te nemen door middel van werken aan de hand, in mijn handen te zakken en nageeflijk te worden. Waarbij je wel voorwaarts werkt, maar het paard al snapt wat contact is en nageven, voor ik erop zit, en ik doe het persoonlijk liever met mijn handen dan met een bijzetteugel, want de hand van de ruiter werkt anders in en voelt ook anders. Het doel daarvan is dat ik voor ik erop ga al stuur en rem heb, wat bij een heet, sensibel paard erg prettig is.

Plus dat je daarbij met je paard wat kunt spelen met balans, ze van de rechterschouder af komt, waarbij ze in balans komt op 2 schouders.

Ik installeer wel een rem, maar ik wil niet aan de mond van mijn paard trekken, dus de rem installeren we aan de longe, op ademhaling en zithulpen, en een noodrem (one rein stop) moest het paard echt niet luisteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:28

Ik heb de jonge paarden altijd gelongeerd aan de bijzetteugels en de touwtjes maar ik ben nooit de rem kwijt geweest hoor. Dat kunnen ze blijkbaar toch los koppelen van elkaar en is blijkbaar een andere hulp, geen idee. Maar die van mij wisten ook allemaal heel goed wat En hoooooooo is voordat ik er sowieso op ging zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:43

@Avalanche81: ik bedoel dat je dat effect krijgt door werken met een bijzet. Een paard leert dan dat hij de druk eraf krijgt door af te buigen. Vaak worden ze met druk van de bijzet erop, voorwaarts gezet, dus betekent druk in de mond ook nog eens meer voorwaarts gaan.
Uiteraard kan je later ook de rem beter aanleren, dat kunnen ze inderdaad loskoppelen en prima snappen. Maar het zorgt in eerste instantie voor veel conflict in het leerproces en een flink hogere druk nodig voor de rem (en eventueel een slof, als het echt allemaal niet meer werkt). Andrew Mclean doet hier interessante onderzoeken naar met een teugeldrukmeter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:00

Ja, ik dacht al dat je het zo bedoelde, ik wilde dat even checken.
Dat is dus nadrukkelijk iets wat ik niet wil. Ik wil niet dat mijn paard wijkt voor druk in de mond, want ik krijg dan geen nageeflijk paard. Wijken voor druk resulteert imo altijd in een valse knik, en die wil ik niet, ik wil een paard dat nageeft, en dus echt de onderkaak tegen het bit aan legt, en de hand mee naar voren en naar beneden wil nemen, zonder erop te gaan hangen.

Nu weet ik niet of dat met een bijzetteugel gebeurt, moet ik heel eerlijk zeggen, ik werk er nooit mee. En ik zou het echt van dichtbij moeten zien om daar een mening over te hebben.
Ik had enigzins de angst dat dat met een pessoateugel zou gebeuren, maar de paarden die ik heb gehad, en de paarden die ik heb opgeleid, doen dat niet.

Wat betreft conflicten in het leerproces: ik zie die dus wel als de teugel eerst als rem wordt gebruikt, en dan wanneer de ruiter later die teugel wil gebruiken voor contact. Er zijn veel paarden die dat wel gewoon oppakken, maar er zijn er ook die echt het vertrouwen in de hand kwijtraken op die manier, en zeker bij jonge, gevoelige paarden die nog weinig 'mond' hebben. Die wil je niet afbluffen in de mond, maar op een zachte manier vertrouwd maken met teugel en bit.
Vandaar dat ik ervoor kies om eerst het deel contact uit te leggen, en de rem met name op mijn zit installeer, en hoe sensibeler het paard, hoe fijner dat werkt.

Overigens heb ik nooit klachten gekregen over door mij opgeleide paarden, dat de rem er niet goed opzat. Anderen reden er zo mee weg.