Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:57

Babootje schreef:
Die paarden vind je in de regel terug met de tekst 'niet klikkende combinatie'. Die kun je dan wel weer goedkoper kopen. En heropvoeden.

Zo ben ik aan mijn nieuwe aanwinst gekomen, als projectje gekocht omdat de verkoper er letterlijk niet meer op durfte te stappen :+ daardoor viel die ook in een vrij lage prijsklasse. Beestje mankeert helemaal niets en loopt paar maanden later gewoon wedstrijden, met SGW-debuut meteen winst gereden, zo levensgevaarlijk is die dus ook weer niet ;) en ik ben ook slechts een hobbyruiter, absoluut geen wereldwonder wat rijkunsten betreft.

Maar jonge paarden met veel potentie aangekocht door mensen met weinig verstand, lef en/of kunde vind ik niet per se kenmerkend voor de markt van tegenwoordig hoor. Toen paarden nog goedkoper waren wilde men ook vaak goedkoper uit zijn voor een beest met veel kwaliteit door een net (niet) zadelmak jonkie aan te schaffen ipv goed doorgereden leerpaard. En dan is het inderdaad groen + groen = blauw :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:29

Ik heb ook wel eens projectjes gehad en allemaal niets mee te doen, dus zie je maar weer dat braaf voor verschillende ruiters een andere definitie kan zijn of het paard in een andere situatie heel anders is. Bewust heb ik ze wel eens gekocht, een merrie die na het inrijden door vertrek eigenaar naar buitenland 2 jaar stil stond, tot 3 keer een paard bij handelaren kopen, waar je achteraf een verhaal van hoort. De 1e zocht ik een brave, had de handelaar niet, maar mocht wel wat uitproberen. 1 geweldig, onder mijn vriendin helaas niet, maar bij mij wel en meegenomen. Had een jaar bij een kennis gestaan van die handelaar. Zat strak in de rug en weer netjes dressuurmatig opgereden. Paard bleek vanwege die rug niet meer te willen springen en lastig te zijn, maar was alleen kwestie van spieren. Na mij verkocht en later internationaal 1.5 m gelopen. Toen ik haar verkocht wilde de handelaar waar ik het dier had gekocht deze absoluut niet terug. Eerst wel, tot hij het paard in kwestie zag en direct liet afweten. Haha, ik had er echt een lief, braaf dier aan :o Tweede van een handelaar, werd herkend op de club waar ik reed. Die durfden mij de eerste paar lessen met het dier niets te zeggen, want ze wisten allemaal dat het bij de vorige eigenaar overal voor in protest en op de achterbenen ging en ook teugelkreupel liep en zaten te wachten tot hij bij mij ook zo zou ontploffen. Week nadat die afscheid nam, kwam ik er mee op de club aanzetten, nooit een pas verkeerd gezet. 3e had een dag bij de handelaar gestaan en heb ik nog eens contact gezocht met de vorige eigenaar. Die kon er niet mee overweg en omschreef haar als lastig, ik weet nog steeds niet wat dat dan geweest moest zijn, voorbeeldige merrie. Ik ben helemaal geen topruiter, maar wel rustig en rijd met gevoel. Soms maakt verschil van ruiter en omgeving het verschil, dus alle paarden waar men geen klik mee voelt, daar zou ik ook rustig gaan kijken.

Babootje

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:37

Rust en geduld is iets dat veel mensen niet hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:41

Sommige paarden gedijen ook absoluut niet op bepaalde plekken (drukke handel of pensionstal) vaak doet rust en geduld wonderen inderdaad. Stabiele kudde, veilige plek, paard mogen zijn en dan gewoon netjes mee gewerkt worden in alle rust op een goede manier kom je vaak een heel eind.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:41

Dat is ook. Mijn EV was ook een projectpaard. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik niet weer van plan ben een ouder paard in te rijden :') en zeker niet als dat oudere paard overal een mening over heeft en sensibel en heet is :') maar geduld en rust en veel belonen hebben van haar een lief, meewerkend paard gemaakt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:08

Elisa2 schreef:
Ach zolang je een leeg profiel hebt en niks kan laten zien neem ik jou gelukig totaal niet serieus samen met de onzin die je schrijft. ;) Van mij mag je twijfels hebben hoor, zegt gelukkig meer over jou dan over mij.

Beetje triest. Ik bekijk mensen hun profiel niet eens.......

En onzin? Dat zegt meer over jou dan over mij. Maar ik breng meer tijd door bij de paarden dan op internet dan de meesten hier, dus ga verder niet op je in.
Je zou er wat van kunnen leren.........Gebeurt wel...........ooit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:17

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ach zolang je een leeg profiel hebt en niks kan laten zien neem ik jou gelukig totaal niet serieus samen met de onzin die je schrijft. ;) Van mij mag je twijfels hebben hoor, zegt gelukkig meer over jou dan over mij.

En onzin? Dat zegt meer over jou dan over mij. Maar ik breng meer tijd door bij de paarden dan op internet dan de meesten hier, dus ga verder niet op je in.

Van jou? :D

Ik leer liever van mensen die iets kunnen laten zien ipv alles met hun mond weten. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:18

Avalanche81 schreef:
Dat is ook. Mijn EV was ook een projectpaard. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik niet weer van plan ben een ouder paard in te rijden :') en zeker niet als dat oudere paard overal een mening over heeft en sensibel en heet is :') maar geduld en rust en veel belonen hebben van haar een lief, meewerkend paard gemaakt :)

Haha, bij sommige "uitdagingen" is 1 keer genoeg :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:29

MightyMike schreef:
In de western sport is de instelling niet heel anders naar mijn mening. Ook daar zie je verschillende mensen met verschillende manieren van trainen en omgaan met paarden. Van het met hele harde hand opvoeden en rijden, tot juist geheel het tegenovergestelde, het soms veel te zacht en te lief met je paard om gaan (incl trainers die er zo mee om gaan, niet alleen de ruiters). Ze zoeken sneller een professional op is mijn ervaring, maar ik zie weinig verschil met andere takken van de paardensport. Ze beginnen wellicht eerder, er zijn shows aan de hand voor jonge paarden/veulens, en wellicht meer horsemenship als ze jong zijn, maar is niet altijd een plus helaas.. Zeker kunnen dressuurruiters baat hebben bij een andere kijk op het rijden, maar nogmaals ook daar veel verschillen, kijk en instellingen zoals jij het dan noemt. Wel zijn er meer recreatievere ruiters die door de lage instap ook eens een wedstrijdje mee pakken, als je het dan over andere instelling hebt, zie ik daar wellicht verschil.

Je haakt nog in dat het ook aan instelling van onze kinderen ligt, weet niet precies hoe je dat bedoelt. Onze jongste rijd heel voorzichtig, maar toch consequent, de oudste durft meer, maar heeft minder gevoel. Jij geeft dan je broer als voorbeeld, maar in het voorbeeld van onze meiden, waren echt niet alle pony's die we hebben bekeken braaf, die we gevonden hebben, absoluut. Onze oudste heeft nog wel eens uitwerking op dat de paarden onzeker van haar worden, ze geeft nog wel eens hulpen die niet passen bij wat ze wil doen en houd ze dan voor tegen. Ze zocht dus echt een vergevingsgezind paard en is daar nu super mee verder gegroeid. Fijn dat ze bij jou allemaal braaf zijn, maar zo zie ik de paardenwereld toch niet. Bij de stal waar we rijden, komen veel handelspaarden voorbij, zijn onder een goede ruiter daar braaf, maar met regelmaat komen er kijkers die echt niet matchen en kunnen dan ook niet met zo'n paard weg, ongeacht de instelling van de ruiters soms, je moet matchen wat betreft karakter van het paard en je rijervaring.

Ja, je hebt daar wel gelijk in. Mensen zetten wel makkelijk hun paard in training bijvoorbeeld.

Maar qua omgang lopen er weinig nerveuze mensen rond. Op wedstrijden wordt rondgelopen, is er muziek, geklets, gelach etc. Mensen maken zich toch echt wat minder druk.

Heb grotendeels op Engelse pensionstallen gestaan en daar hebben mensen toch sneller "last" van zaken. Ik kan echt wel een boek schrijven over wat je meemaakt zoal.
Met lesgeven net zo. Je ontkomt er niet aan dat andere mensen dan soms ook in de bak rijden of je kijkt voor of na de les nog even.

Maar ik vind ook echt wel dat er een cultuur verschil is tussen dressuur en spring ruiters bijvoorbeeld. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen dan hetzelfde is, helemaal niet.
Maar luister je naar mensen die overstappen van dressuur naar western hoor je ook van hun de verschillen die ze tegenkomen.

Niveau telt wel iets mee. Net als bij welke vereniging je bijv gaat kijken.

Ik bedoel dat kinderen er vaak toch anders in staan, dan volwassenen. Wij pikken niet altijd alles op.

Als kinderen wel angst ontwikkelen is dat natuurlijk anders. Ik ben als een kind ook een tijd bang geweest en later na bevalling nog een keer een periode.
Maar als ik zie hoe paarden op kinderen reageren, vind ik het wel bijzonder.

Niet elk paard is makkelijk of braaf voor iedereen. Maar vaak is er wel een oorzaak dat een paard doet, zoals het doet.
Wat ik eerder zei; fok en opfok is heel erg bepalend. Gezondheid van het paard, kunde en gevoel van de ruiter.
En soms is iets een match en soms niet. Dat heb ik ook steeds gezegd. Het zou ruiters sieren om dat wat vaker toe te geven, ipv het paard de schuld te geven. Een goede, professionele ruiter of trainer, schuift een paard door naar iemand anders als het niet gaat.

Qua handicap gaf ik het als voorbeeld, omdat dat iets is waar we naar staan te kijken en je kan zien wat er gebeurt.
Mijn broer is zijn gehele leven in ene rolstoel altijd mee geweest naar de paarden. Manege paarden, onze paarden en later op de gehandicapten manege waar hij ging rijden.
Er is echt nog nooit, ook maar 1 paard geweest die negatief reageerde. Ook onze jonge hengst bijv, was super braaf. Heb daar wel foto's van ergens. En die bleek later wel wat te mankeren, waardoor hij afwijkend gedrag had, tot het gevaarlijke aan toe bij aanvallen van pijn.

En wij hebben zeker niet alleen brave of blanco paarden. Maar dingen hebben een oorzaak. Bij mn ene merrie is haar tong letterlijk in 2e getrokken. Door achterstallig onderhoud aan gebit, zat haar wang vol wondjes. Ze zou wat lastig zijn, maar viel heel erg mee. Toen we dat goed konden bekijken, vonden we haar juist NOG braver. Juist omdat zeker zij elke reden heeft om het licht uit onze ogen te trappen.

En zo kan iedereen wel over elk paard dat hij/zij heeft gehad en gereden schrijven. Meeste paarden zijn niet blanco, maar hoe dingen lopen, hangt van heel veel af.
Je maakt diverse keuzes in je paarden leven.

Koop je het ene paard, blijf je misschien recreatie ruiter. Koop je het andere paard en start je, kom je misschien in een heel ander wereldje. Val je een keer hard, kan je angstig worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:54

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Wáuw.... en dat bedoel ik niet in positieve zin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:49

Elisa2 schreef:
Avalanche81 schreef:

Haha, bij sommige "uitdagingen" is 1 keer genoeg :D

Ja absoluut. Wel een wereld ervaring, in de zin dat ik er ontzettend veel van geleerd heb en echt bijna alle paarden zadelmak te krijgen zijn en in te rijden zijn :j Maar 1 keer vind ik ruim voldoende :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:32

superpony schreef:
Maar het gaat ook om de intentie van je kinderen. Mijn broer was zwaar gehandicapt en die is naar elk paard mee geweest, heeft zelf gereden en eigenlijk heeft er nog nooit een paard negatief gereageerd op zijn handicap, onverwachte bewegingen etc.

Ik weet zeker dat mijn ruin daar te ril voor is. Ik snap Elisa wel; haar referentiekader is toch heel anders dan die van jou, in ieder geval, dat is mijn indruk. Jij hebt het over manegekwaliteit, voor zover ik kan lezen.
Elisa over een heel andere 'tak van sport'. Dat soort paarden heb jij waarschijnlijk niet van dichtbij meegemaakt. Dat is echt heel andere 'koek'.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:51

Mijn merrie kan dat ook niet handelen. Ze kent kinderen wel en gehandicapten wel, maar vindt ze heel spannend, om de geluiden en onverwachte bewegingen. Zij reageert echt negatief op die dingen, en ik zal nooit een kind met haar alleen laten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:20

Babootje schreef:
superpony schreef:
Maar het gaat ook om de intentie van je kinderen. Mijn broer was zwaar gehandicapt en die is naar elk paard mee geweest, heeft zelf gereden en eigenlijk heeft er nog nooit een paard negatief gereageerd op zijn handicap, onverwachte bewegingen etc.

Ik weet zeker dat mijn ruin daar te ril voor is. Ik snap Elisa wel; haar referentiekader is toch heel anders dan die van jou, in ieder geval, dat is mijn indruk. Jij hebt het over manegekwaliteit, voor zover ik kan lezen.
Elisa over een heel andere 'tak van sport'. Dat soort paarden heb jij waarschijnlijk niet van dichtbij meegemaakt. Dat is echt heel andere 'koek'.

Nee, hoor. Heb het helemaal niet over 1 kant van de sport.

En weet heel goed hoe het in de sport gaat. Helaas zou ik zelfs zeggen......

Je pikt nu 1 zin eruit en mist de boodschap. Mijn broer is 39 geworden en zijn hele leven altijd mee geweest. Dus naar maneges waar mijn ouders, mijn tante en ik reden. Waar ook handels en wedstrijd paarden stonden/staan.
Naar pensionstallen waar wij stonden.
Naar alle paarden die we hebben gehad en dat zijn diverse paarden.

En ja, hij ging uiteindelijk op een gehandicapte manege rijden, omdat wij hem er niet meer op konden krijgen. Daar zijn het vaak oude, hele brave dieren. En ook die hebben moeite soms om paarden te vinden.

Ik geef aan dat we hebben gezien hoe paarden erop reageren en echt vrijwel alle. Paarden die van alles schrikken etc. Je ziet iets compleet anders dan je gewend bent of verwacht. Maar dat moet je meemaken.

Ik gaf daarom aan, en was zeker positief bedoeld, dat kinderen ook een hele andere uitstraling kunnen hebben. Iets wat wij gaan missen denk ik als we ouder worden en teveel gaan nadenken en teveel, te snel willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:49

Hmja, ik heb mijn nichtje (niet bang) eens op mijn sensibele dressuurpaard gezet omdat ze er op de grond super mee op kon schieten. Mijn nichtje kreeg les op onze oudere (maar niet altijd brave) fjord en dat ging goed. Dit ging gewoon echt niet, paard werd onzeker van de onduidelijke hulpen, bouwde spanning op daardoor en uiteindelijk werd het gewoon een mentale blokkade bij het paard met omhoog komen erbij. Ik heb ze er uiteraard gauw vanaf gehaald maar nichtje was er wel van geschrokken.

Uit de berichten van SP lijkt inderdaad dat zij zulk kaliber paarden nooit gereden of getraind heeft. Maakt niet uit, maar het is een beetje vervelend als er dan wel veel (voor) oordelen over zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:51

Avalanche81 schreef:
Mijn merrie kan dat ook niet handelen. Ze kent kinderen wel en gehandicapten wel, maar vindt ze heel spannend, om de geluiden en onverwachte bewegingen. Zij reageert echt negatief op die dingen, en ik zal nooit een kind met haar alleen laten.

Nou precies dat dus, te sensibel voor zulke dingen. :)

Terwijl sommige andere paarden gewoon vanaf net zadelmak prima uit de voeten kunnen met kinderen of beginners.

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:10

Elisa2 schreef:
Avalanche81 schreef:

Nou precies dat dus, te sensibel voor zulke dingen. :)

Terwijl sommige andere paarden gewoon vanaf net zadelmak prima uit de voeten kunnen met kinderen of beginners.

Mijn merrie zou dat ook niet aankunnen. Ze kan zich wel rustiger gedragen als iemand anders dan ikzelf rij, maar iemand op haar laten zitten die geluiden en onverwachte bewegingen e.d. zou maken zie ik niet zo voor me. Ze is heel aardig en mensgericht, maar te snel nerveus. Onze Andalousische ruin daarentegen, ik mocht er als 5-jarige (hij was destijds zelf maar 4) op zitten en hij was enorm braaf en besefte echt dat hij kalm moest blijven en oplettend zijn voor de bewegingen die hij maakte.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:19

Zo één zoek ik dus! :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:08

Naar mijn idee is mensgerichtheid onder meer een selectiecriteria geweest bij Spaanse paarden.
Over het algemeen zijn die namelijk erg mensgericht.

De mijne is dat ook echt van jongsaf geweest.
Gaat uit zichzelf ook op mensen af.
Iedereen kan haar aaien en knuffelen :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:11

Overigens is dealen met onverwachte geluiden en bewegingen ook voor een deel trainbaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:23

Elisa2 schreef:
Hmja, ik heb mijn nichtje (niet bang) eens op mijn sensibele dressuurpaard gezet omdat ze er op de grond super mee op kon schieten. Mijn nichtje kreeg les op onze oudere (maar niet altijd brave) fjord en dat ging goed. Dit ging gewoon echt niet, paard werd onzeker van de onduidelijke hulpen, bouwde spanning op daardoor en uiteindelijk werd het gewoon een mentale blokkade bij het paard met omhoog komen erbij. Ik heb ze er uiteraard gauw vanaf gehaald maar nichtje was er wel van geschrokken.

Uit de berichten van SP lijkt inderdaad dat zij zulk kaliber paarden nooit gereden of getraind heeft. Maakt niet uit, maar het is een beetje vervelend als er dan wel veel (voor) oordelen over zijn.

Je roept alleen iets, wil persoonlijk worden om je eigen gelijk te halen. Je hebt echt geen idee..........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:25

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Je roept alleen iets, wil persoonlijk worden om je eigen gelijk te halen. Je hebt echt geen idee..........

Nu heb ik er genoeg ben. De eerste die persoonlijk werd was jij. Iets wat je overigens vrij consequent doet. Leer eens accepteren dat mensen het soms gewoon niet met je eens zijn en dat dat niet betekent dat hun ervaringen totaal ondergeschikt zijn aan de jouwe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:27

Sorry sp maar daar ben jij zelf ook de hele tijd mee bezig. Alleen jouw berichten zijn de waarheid, steken onder water naar anderen en aangeven dat je iemand niet serieus neemt op basis van wat berichten. Waarom moeten anderen dat dan wel bij jou doen?

Het wordt nogal vervelend ondertussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:32

Nogmaals; het topic gaat over een tekort aan brave recreatie paarden. Dus de gemiddelde ruiter die een braaf paard wil. De manege's die zich echt suf zoeken, maar niks kunnen vinden.

En ik snap heel goed dat mensen kijkend naar hun eigen paard, denken dat die niet om kan gaan met een gehandicapt iemand, zoals ik slechts als voorbeeld gaf. Maar na 39jaar omgaan met een zwaar gehandicapt iemand en nog nooit ook maar 1 paard die negatief daarop reageerde, denk ik dat veel mensen echt verbaasd zouden zijn.
En gaat om shetlanders tm GP paarden.........En mijn broer zat ik een elro met knoppen erop, paarden raakten per ongeluk zijn toeter aan, hij had de laatste jaren een spreek computer etc.

Maar dat was ook niet het punt. Het punt ging erom dat mensen die bewust zijn, anders reageren dan puur natuur. Heel veel paarden reageren anders op kinderen die vrij zijn.

Maar goed, ik zie hier hetzelfde als op veel stallen. Mensen zoeken smoesjes, willen geen commentaar of kritiek op hun eigen onkunde en zoeken dan het liefst ook steun bij elkaar. Want dan kan je je eigen onkunde beter verdedigen en is het makkelijker schoppen tegen degene die kritiek durft te geven.

Het is tevens het grootste probleem in de paarden wereld. De zogenaamde experts die zelf nog veel moeten leren. En ik noem nergens namen, want ik ken mensen niet persoonlijk en dat wil ik ook niet.

Gaat om wat ik hier lees en dat zegt genoeg.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:33

Eerlijk gezegd heb ik er ook genoeg van. Ik weet, ik ben nieuw hier en word misschien geacht m'n mond te houden, maar ik kom hier om ervaringen te delen, van elkaar te leren en het gezellig over ons lievelingsdier te hebben. Echt niet relaxed om dan steeds met geruzie te worden geconfronteerd.... Vecht het uit in pb's? Of kom tot wederzijds begrip en inzicht in een telefoongesprek? Mijn €0,02...