GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:07

996981 schreef:
Ayasha schreef:

En waardoor kwamen die veranderingen? :)
Niet door een briefje naar de FEI maar, jawel, door druk vanuit de publieke opinie. Jantje, Fientje en Sofie’tje die zich vragen stelde bij de gevestigde ‘regels van het spel.’
Door discussies net als die wat we nu aan het voeren zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat zo zeker weet? :)

Op dezelfde manier dat jij zeker weet dat er geen GP juryleden mee lezen op bokt.

Elisa2 schreef:
Ayasha schreef:
Druk en aanspanning zijn twee verschillende zaken. Druk komt van de ruiter. Aanspanning komt vanuit het paard.
Waarom.zou je dmv druk het uiterste uit een paard willen halen?
Dat begrijp ik vooral niet in deze context omdat deze paarden uit zichzelf al zoveel aanbieden.

Nou ik vergeet nooit meer een Nadine op de OS die op de laatste ac lijn compleet ontplofte omdat de druk teveel werd. Vaak zie je bij HP ook voordat hij de ring in gaat dat de benen echt even flink opzij vol met de sporen er in komen. Ik vind dat afschuwelijk..nu is dat een andere discussie. Maar dat is ""op druk"rijden voor mij.

Je hebt de quote verkloot maar ben het met beide berichten eens dus mij maakt het niet echt uit. :)) Maar de originele schrijver wellicht wel. :D Denk dat het Askja was die dat schreef?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:09

996981 schreef:
Jij vindt dat je die grens niet in de ring moet opzoeken.

Wedstrijden zijn er juist voor, te testen hoe goed je het paard daadwerkelijk voor elkaar hebt, volgens de vakbekwame jury. Niet om dat ten toon te stellen.

Jij vindt dat ik dat vind, jouw mening toch?
Volgens mij spreek ik steeds voor mezelf en niet als instituut.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:11

Nee, bij rijden gebruik je altijd druk, dat is logisch, of in ieder geval, dat is wel een feit.
Alleen zit er verschil in druk te geven, en als je merkt dat het paard na gaat denken deze weg te halen zodat het paard zelf gaat onderzoeken wat je bedoelt en dus mee gaat denken met je.

Of dat je net zo lang druk blijft geven tot het paard er stress van ondervind en ontploft omdat ze niet meer weten welke kant ze op moeten met hun benen.... En je kunt bij sommige paarden precies zien, welke druk ze ervaren hebben en of ze op zoek zijn naar wat de bedoeling is, of dat ze de sporen, hand/zweep gebruik aan het ontwijken zijn.

Ultiem paard rijden is je paard een vraag stellen met een zo licht mogelijke hulp, en je paard zo afgericht hebben dat hij daar het juiste antwoord op geeft of in ieder geval bij probeert te zoeken. En niet dat je je paard zo in de houtgreep hebt, en hem afdwingt om te doen wat jij meent dat hij op dat moment moet doen.
Als je op topniveau nog aan alle kanten moet "wringen" en spanning moet gebruiken, dan is er in mijn ogen iets mis gegaan in de opleiding.

Paarden moeten leren zich aan willen spannen omdat ze dat willen op de hulp die je geeft, niet omdat ze menen daartoe gedwongen te worden. Je kunt het precies zien of paarden zich "trots" presenteren, of vanuit angst/onrust. En je mag er van uit gaan, of liever gezegd, het zou zo moeten zijn, dat een jury op het hoogste niveau dat onderscheid kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:11

Charlotte zei hier over: thuis moet het voor mekaar zijn en zo moet je op de wedstrijd ook rijden, losrijden zoals thuis ect. dat is voor een paard herkenbaar dat geeft rust en op een wedstrijd even iets "proberen" kan funest
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:12

Ah sorry Ayasha, ben ik goed in Quotes verkloten haha.

Aanspanning is toch activiteit opwekken en naar de hand toe rijden? Paard op het achterbeen zetten, tempo controleren, schakelen etc.
Dat kan toch ook zonder druk? Druk is imo been geven en vast blijven houden aan de voorkant. Terwijl er met aanspanning altijd een "release" is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:13

Sky_As schreef:
Nee, bij rijden gebruik je altijd druk, dat is logisch, of in ieder geval, dat is wel een feit.
Alleen zit er verschil in druk te geven, en als je merkt dat het paard na gaat denken deze weg te halen zodat het paard zelf gaat onderzoeken wat je bedoelt en dus mee gaat denken met je.

Of dat je net zo lang druk blijft geven tot het paard er stress van ondervind en ontploft omdat ze niet meer weten welke kant ze op moeten met hun benen.... En je kunt bij sommige paarden precies zien, welke druk ze ervaren hebben en of ze op zoek zijn naar wat de bedoeling is, of dat ze de sporen, hand/zweep gebruik aan het ontwijken zijn.

Ultiem paard rijden is je paard een vraag stellen met een zo licht mogelijke hulp, en je paard zo afgericht hebben dat hij daar het juiste antwoord op geeft of in ieder geval bij probeert te zoeken. En niet dat je je paard zo in de houtgreep hebt, en hem afdwingt om te doen wat jij meent dat hij op dat moment moet doen.
Als je op topniveau nog aan alle kanten moet "wringen" en spanning moet gebruiken, dan is er in mijn ogen iets mis gegaan in de opleiding.

Paarden moeten leren zich aan willen spannen omdat ze dat willen op de hulp die je geeft, niet omdat ze menen daartoe gedwongen te worden. Je kunt het precies zien of paarden zich "trots" presenteren, of vanuit angst/onrust. En je mag er van uit gaan, of liever gezegd, het zou zo moeten zijn, dat een jury op het hoogste niveau dat onderscheid kan maken.

Ja jij legt het goed en duidelijk uit. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:15

irmaz schreef:
996981 schreef:
Jij vindt dat je die grens niet in de ring moet opzoeken.

Wedstrijden zijn er juist voor, te testen hoe goed je het paard daadwerkelijk voor elkaar hebt, volgens de vakbekwame jury. Niet om dat ten toon te stellen.

Jij vindt dat ik dat vind, jouw mening toch?
Volgens mij spreek ik steeds voor mezelf en niet als instituut.

Volgens mij begrijp je 669 niet goed irmaz.
Prima dat je een mening hebt, maar zeg dat er dan even bij.
Ik ben het toevallig ook niet eens met jouw mening. Het wedstrijdterrein is bij uitstek de gelegenheid om te kunnen zien hoe je je paard voor elkaar hebt. Niet in de laatste plaats omdat er een jury zit. Dat lis thuis niet goed te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-21 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:17

Sky_As schreef:

Ik ben het met je eens hoor, ik gebruik het liefst ook weinig druk en heb graag het gevoel dat mijn paarden het leuk vinden wat ik ze vraag te doen.

De jurering daaromtrent is echter lang niet zo makkelijk als het lijkt. Want dan zou je kunnen stellen dat een paard dat aan het been is, bang is voor het been en die hulp dus ontwijkt. Wat hij in feite ook doet :)

Wanneer de druk teveel is, is subjectief. De een vindt het al teveel als een paard een keer met de start zwiept of de mond opent. De ander wanneer het paard ontploft. Wat is de waarheid? wanneer is de druk écht teveel? Zeg het maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:17

Elisa2 schreef:

Aanspanning is toch activiteit opwekken en naar de hand toe rijden? Paard op het achterbeen zetten, tempo controleren, schakelen etc.
Dat kan toch ook zonder druk? Druk is imo been geven en vast blijven houden aan de voorkant. Terwijl er met aanspanning altijd een "release" is.

Ik ben niet helemaal zeker of ik je begrijp in deze. Vanvoor hoef je niet perse '"vast te houden" in principe. Als dat echt nodig was had ik al lang moeten stoppen met rijden want dan zouden ze zo krom als een hoepel zijn bij mij. :) Vanvoor vast blijven houden werkt imo zelfs contra productief aangezien je dan je aanspanning kan doen overgaan naar stress en dus spanning (want zodra je energie die je op wekt blijft tegen houden komt er spanning want het moet ergens naar toe.)

Zodra je paard ontploft door druk heb je IMO echt al heel veel grenzen overschreden. :\
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-02-21 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Elisa2 schreef:

Maar die ''release'' is er bij Gal toch ook? Hij geeft juist heel weinig (zichtbaar) been en ook de hand is vaak genoeg ontspannen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

En wanneer is zo'n uiting (van onbehagen) ook echt veroorzaakt door druk. Of is het spanning?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:19

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar die ''release'' is er bij Gal toch ook? Hij geeft juist heel weinig (zichtbaar) been en ook de hand is vaak genoeg ontspannen :j

Bij Toto wel. Maar bij total US zie ik dat eigenlijk niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:28

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Ze zijn er zat :j met name in de galoptour en in de piaffe, maar ook in de draf-appuyementen. Terwijl je qua beeld in de piaffe zou denken dat er veel druk op zit, gezien de afdruk.

Ik denk echt dat Total zelf gewoon nog teveel aanbiedt, voor wat hij zelf fysiek nog aan kan. Een soort overmoed :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:42

Gals teugelvoering is 'vaak genoeg ontspannen'? Dus ook vaak genoeg strak? Kijk, dat begrijp ik gewoon niet, dat dat normaal wordt geacht. In mijn optiek behoort de ruiter altijd lucht te geven, een ophouding duurt toch idealiter maar een fractie van een seconde, en dan is het contact weer zacht. En dan moet die ophouding zelf ook nog zo licht mogelijk zijn. Druk als in terugwerken met de hand, vasthouden tot het paard loslaat, nee. Je hebt zo'n dier wel in zijn mond vast he. Met een stang en trens op het hogere niveau. Zelfs bij een slechts 'weerstand biedende hand' geef je als ruiter met zo'n optoming al veel druk in de mond. En hoe vaker je dat doet, hoe defensiever het paard zal worden. Is dat per se nodig om tot een hogere prestatie te komen? Ik denk het niet.

Maargoed, ik ben geloof ik te veel outsider/geitenwollen sok voor dit soort discussies :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:45

Askja schreef:
Gals teugelvoering is 'vaak genoeg ontspannen'? Dus ook vaak genoeg strak? Kijk, dat begrijp ik gewoon niet, dat dat normaal wordt geacht. In mijn optiek behoort de ruiter altijd lucht te geven, een ophouding duurt toch idealiter maar een fractie van een seconde, en dan is het contact weer zacht. En dan moet die ophouding zelf ook nog zo licht mogelijk zijn. Druk als in terugwerken met de hand, vasthouden tot het paard loslaat, nee. Je hebt zo'n dier wel in zijn mond vast he. Met een stang en trens op het hogere niveau. Zelfs bij een slechts 'weerstand biedende hand' geef je als ruiter met zo'n optoming al veel druk in de mond. En hoe vaker je dat doet, hoe defensiever het paard zal worden. Is dat per se nodig om tot een hogere prestatie te komen? Ik denk het niet.

Maargoed, ik ben geloof ik te veel outsider/geitenwollen sok voor dit soort discussies :D

Nou dan hier nog zo'n sok hoor. }>
Ik vind je bijdrages bijzonder duidelijk. Ook die van Sky_as overigens.

Askja

996981 schreef:
Ayasha schreef:

Ze zijn er zat :j met name in de galoptour en in de piaffe, maar ook in de draf-appuyementen. Terwijl je qua beeld in de piaffe zou denken dat er veel druk op zit, gezien de afdruk.

Ik denk echt dat Total zelf gewoon nog teveel aanbiedt, voor wat hij zelf fysiek nog aan kan. Een soort overmoed :j

En waarom ligt de nadruk dan op druk en controle, in plaats van op ontspanning en afvloeien, als het paard zelf al zo veel aanbiedt? Omdat hier elders wordt gezegd dat die druk nodig is voor impuls en expressie.

996981

Askja schreef:

Nee hoor je wil geen losse teugels. Dan heb je immers geen aanspanning van achter naar voren :) Je wil een fijne verbinding, passend bij de africhtingsgraad. Hoeveel je dan in de praktijk in je hand hebt, is per paard verschillend :) Het liefst natuurlijk maar een paar honderd gram.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:46

DuoPenotti schreef:
Askja schreef:

Nou dan hier nog zo'n sok hoor. }>
Ik vind je bijdrages bijzonder duidelijk. Ook die van Sky_as overigens.
Tnx.
Gezellig, al die sokken :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:48

Askja schreef:
En waarom ligt de nadruk dan op druk en controle, in plaats van op ontspanning en afvloeien, als het paard zelf al zo veel aanbiedt? Omdat hier elders wordt gezegd dat die druk nodig is voor impuls en expressie.

Wie zegt dat dat zo is? Wie zegt dat Gal niet de hele tijd aan het proberen is ontspanning te krijgen in de oefeningen? Dat het niet altijd lukt, betekend niet dat hij het niet probeert :)

Niemand heeft gezegd dat druk nodig is voor expressie en impuls?
Dit paard heeft naar mijn idee van zichzelf veel expressie en impuls. Een paard dat dat niet heeft, ga je met nog zoveel druk, nooit zo kunnen laten bewegen :n

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:49

996981 schreef:
Askja schreef:

Nee hoor je wil geen losse teugels. Dan heb je immers geen aanspanning van achter naar voren :) Je wil een fijne verbinding, passend bij de africhtingsgraad. Hoeveel je dan in de praktijk in je hand hebt, is per paard verschillend :) Het liefst natuurlijk maar een paar honderd gram.

Er is wel een verschil tussen losse teugels en een licht elastisch gelijkmatig teugelcontact. Dat de mate van contact per paard kan verschillen herken ik (ja zo werkt het ook bij IJslanders), maar m.i. is het echt aan de ruiter om het zo licht mogelijk te krijgen. Ofwel: het kan eigenlijk altijd lichter dan je denkt. Dat lijkt me juist met die hyper atletische paarden die Gal rijdt het geval.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:51

996981 schreef:
Askja schreef:
Druk en aanspanning zijn twee verschillende zaken. Druk komt van de ruiter. Aanspanning komt vanuit het paard.
Waarom.zou je dmv druk het uiterste uit een paard willen halen?
Dat begrijp ik vooral niet in deze context omdat deze paarden uit zichzelf al zoveel aanbieden.

En hoe ga je aanspanning krijgen? Door altijd maar op ontspanning je rondje te rijden?

Ik citeer jou even 996. Als reactie op je post hierboven.

Misschien probeert Gal de spanning wel af te vloeien, al heb ik persoonlijk de indruk dat hij deze juist probeert te benutten om de expressie te bevorderen. Het leidt hoe dan ook tot verstoringen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:57

Askja schreef:
Misschien probeert Gal de spanning wel af te vloeien, al heb ik persoonlijk de indruk dat hij deze juist probeert te benutten om de expressie te bevorderen. Het leidt hoe dan ook tot verstoringen.

Maar aanspanning en impuls en expressie zijn toch niet hetzelfde? :)
En daar zal ook het verschil qua meningen hier zitten. Het is makkelijk te constateren wat niet goed gaat. De reden daarachter is een stuk moelijker.

Dat is precies waarom ik geen jury ben geworden maar instructeur :) Alleen mogen constateren wat niet goed gaat, zonder er iets mee te kunnen vind ik niet leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:06

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben niet helemaal zeker of ik je begrijp in deze. Vanvoor hoef je niet perse '"vast te houden" in principe. Als dat echt nodig was had ik al lang moeten stoppen met rijden want dan zouden ze zo krom als een hoepel zijn bij mij. :) Vanvoor vast blijven houden werkt imo zelfs contra productief aangezien je dan je aanspanning kan doen overgaan naar stress en dus spanning (want zodra je energie die je op wekt blijft tegen houden komt er spanning want het moet ergens naar toe.)

Zodra je paard ontploft door druk heb je IMO echt al heel veel grenzen overschreden. :

Ik schrijf dat bij op druk rijden er vaak vastgehouden wordt aan de voorkant, terwijl bij gewone aanspanning er altijd een "release" is. Voor mij is dat het verschil tussen aanspanning of op druk rijden. :) Misschien heb ik het een beetje krom opgeschreven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:12

Volgens mij is Total geen paard om op druk te rijden, als ik kijk naar de proef dan zou ik hem graag in de gehele proef de neus er meer uit willen zien. Voor mijn gevoel zou Edward wat vaker eens beide handen naar voren moeten steken en hem naar de hand toe moeten rijden daar in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:20

Elisa2 schreef:
Ik schrijf dat bij op druk rijden er vaak vastgehouden wordt aan de voorkant, terwijl bij gewone aanspanning er altijd een "release" is. Voor mij is dat het verschil tussen aanspanning of op druk rijden. :) Misschien heb ik het een beetje krom opgeschreven.

Wat bedoel je met een "release"?
Wat mij betreft is druk gewoon aanspanning (in meer of mindere mate) en hoort er ook altijd een release te zijn. Wat betekent dat het paard los van de hand op eigen benen loopt.