Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:04

Niet vervelend bedoeld Ankep maar zou een wolf daar niet overheen klimmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:07

In Zweden hebben we ook al jaren een troep wolven in de buurt, en in onze omgeving zijn er heel veel mensen met paarden, schapen, etc.... oplossing? Hek van 1,5 meter (kan gewoon prikpaaltjes zijn) met 5 of 6 stroomdraden. In al die jaren nooit wat gebeurd.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:20

Oh apart. In het andere topic over wolven praatten ook 'Zweden' mee maar die hadden andere ervaringen. Ik heb ook een lijst gezien met incidenten per jaar in Zweden, dat waren er aardig wat. Honden, schapen, paarden etc.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:33

Resistance schreef:
In Zweden hebben we ook al jaren een troep wolven in de buurt, en in onze omgeving zijn er heel veel mensen met paarden, schapen, etc.... oplossing? Hek van 1,5 meter (kan gewoon prikpaaltjes zijn) met 5 of 6 stroomdraden. In al die jaren nooit wat gebeurd.

Dat lijkt me ook een bijzonder efficiente omheining. Ik denk dat veel mensen de fout maken omheiningen te plaatsen die een opstapje bieden. Ergens werd een filmpje gepost van een wolf die probeerde over een omheining te komen. Omheining was type bekaertdraad met prikkeldraad erboven. De wolf sprong tegen die omheining op en probeerde erover te klauteren. Net zoals een hond zou doen. Een hond kan over een behoorlijk hoge omheining komen op voorwaarde dat hij grip heeft en kan klimmen. Een omheining die enkel uit stroomdraden bestaat geeft geen grip, maar wel schokken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:38

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:43

_Penotti schreef:
https://www.ed.nl/binnenland/wolf-slaat ... ~ab76fbe6/

Dat beest heeft wel honger zeg. Alweer 3 schapen.
Wat zal hij zijn buikje rond hebben.
Wolven doden toch alleen om te eten?

En hij loopt dus dichtbij de mensen.

Hmm, dag daarvoor liep ie in sterksel. Dat is 65 km. Dat maakt de kans wel een heel stuk kleiner dat het nog langer om 1 wolf gaat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:00

_Penotti schreef:
https://www.hondenfun.nl/hoogste-sprong-door-een-hond/

Hond, zonder honger. Zonder klauteren. 172,7

En stroom voelt hij ook niet als hij alleen de bovenste draad zou raken.

Hond is daarvoor getraind en gezien de hoeveelheid publiek is het wel iets speciaals :)
Onze paarden staan toch ook niet allemaal achter een omheining van 2.30M?
Eventueel kan je net onder de bovenste draad nog een - draad spannen zodat hij beide draden tegelijk aanraakt en toch nog een klap krijgt.
Uiteraard is niks helemaal veilig. Het is net zoals je huis beveiligen tegen inbrekers.. 100% beveiligen gaat niet maar je kan er wel voor zorgen dat het heel veel inspanning vraagt om in te breken zodat de heren met de bivakmuts de moed opgeven.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:12

Wolf in Herpt vandaag, liep over een sportaccomodatie. Geen angst voor mensen lijkt mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:14

Advies hoogte volgens bv gallagher is 1.35m om paard binnen te houden en er zijn er zat die hoger kunnen springen, net zo hoog als eigen schofthoogte lukt de meesten wel, maar daar is training voor nodig.
Dat een hondachtige zulke sprongen kan leren! maken verbaasd mij niks. Echter zit er flink training + ideale omstandigheden achter, enkel al om gemotiveerd te zijn om het te proberen. Risico op blessures is voor een hond veel minder relevant, want eten krijgt die toch wel. Ook hoeft de hond zich geen zorgen te maken of er wel genoeg voer tegenover die inspanning staat om er niet van te verhongeren.

Wat wel een lastige factor is, is dat door het vaak succes hebben gehad met makkelijk over omheiningen komen om schaap te vangen een moeilijkere omheining eerder geprobeerd zal worden omdat de eerdere beloning bij succes langer motiverend is. Klein beetje betere omheining zal zo'n wolf dus niet tegen houden, ietsje lager/anders lukte immers ook. Je zal dus in 1x goed moeten bouwen wil je niet wolf juist trainen in het overwinnen van dit soort hindernissen. Zelfde principe als vos uit je kippenhok houden dus. Beter bij 1e bezoek kippen verplaatsen naar desnoods je hal 's nachts terwijl je een nieuw hok bouwt dan wat spijkers/krammen slaan en hopen dat het genoeg is.

Maakt 1.20m advies wel duidelijk te laag, aangezien dat dus al redelijk richting standaard hoogte zit qua omheiningen nu en die 90cm van standaard flexnet idem. Beide komen ze nl kennelijk al over/onder/doorheen.
Zal alles naar 1.50m gaas + stroomdraad elke 20cm dus wel standaard moeten worden als redelijk realistisch.
Kostbare grap alsnog en geen garantie, zeker ook niet als er dus kennelijk eigenlijk niet genoeg te eten is wat niet achter een omheining staat.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:32

ankep schreef:
ik lees al een tijdje mee in het topic, maar heb nog niet eerder gereageerd... ik woon in het gebied waar de wolf nu actief is, en heb hem afgelopen zondag ook gezien op pakweg 400 meter van mijn tuin (ik ben degene die volgens omroep brabant op wolvenjacht is gegaan, maar dat is genuanceerder hoor)
wij hebben dus nu alles aangepast en alle dieren veilig staan, maar dat betekent dat onze schapen niet meer op de dijk voor ons huis kunnen lopen. als we hier de mogelijkheid zouden hebben om een (tijdelijke) stalling te plaatsen zou dat wel kunnen, maar dat mag dus niet van gemeente en waterschap.....
hiermee wil ik dus aangeven dat het niet zo makkelijk is om de passende maatregelen te kunnen nemen om je dieren te beschermen... ( en daarnaast is er natuurlijk ook een financiële consequentie, maar die laat ik er bewust even buiten...)

Ik begrijp dat even een stal bouwen geen optie is. Maar een “ kraal” maken met een bak stroom erop moet toch kunnen? Zou de zenuwen krijgen als die wolf 400 meter bij mn dieren vandaan was geweest.
Ik zou echt direct burgelijk ongehoorzaam worden. Laat ze maar een rechtzaak beginnen. Of laat ze een verklaring tekenen dat jij hén de verantwoording geeft als jij geen gepaste bescherming aan je dieren mag verzorgen. Maw zij draaien op voor de kosten. Geef ze de keuze, deze tijdelijke noodoplossing of verantwoording nemen omdat zij je ontnemen de dieren goed te kunnen beschermen.

We verzuipen in regelgeving tegenwoordig. Dáár heeft die wolf echt geen boodschap aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:38

CharmingS schreef:
Ahh wacht jongens, laten we allemaal onze fakkels aansteken en doen wat men 100e jaren geleden deed.
Tijdens een wolvenjacht rond het jaar 1600 in Utrecht werden de dieren naar de Vecht gedreven.
Eenmaal in het water werden ze vanuit schuiten doodgeslagen of met werktuigen, zoals hooivorken, doodgemarteld.

He want wij zijn allemaal zo'n dierenvrienden..

Wij zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van onze dieren, de wereld blijft veranderen en wij zullen daarin mee moeten gaan, of bovenstaande uit 1600 gaan herhalen want met niets ondernemen en wel gaan janken als er een veulen word opgegeten kom je niet ver..

Neem een grote waakhond of huur mij in dan kom ik snachts wel met mijn honden bij je weitje zitten hoor, ben alleen niet goedkoop ;)

Daarbij wil ik hier nog even aan toevoegen dat mensen hun katten ook maar eens binnen moeten gaan houden, die trekken voileres leeg waar je bij staat, zitten in mijn vijver mijn vissen op te eten en gaan daarna naar huis waar ze nog eens lekker een bak vreten krijgen. En dat mag wel?!? Kromme wereld...

Ik denk dat ik maar een wolf in huis neem en die andermans voileres leeg laat eten en hier en daar een vijvertje mee laten pakken dat mag dus schijnbaar wel :j

Die grote waakhond die verscheuren ze ook met gemak hebben diverse filmpjes al aangetoond. Dus praat geen poep

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:40

@ Veulen84; dat moet een andere wolf zijn, die in Sterksel.

Coentjuh schreef:
En inmiddels waarschijnlijk dus minimaal vier 3 wolven in alleen Brabant. Omgeving Hoeven, omgeving Vlijmen-Hedikhuizen-Haarsteeg-Bokhoven, omgeving Lierop-Someren-Sterksel-Heeze, omgeving Biesbosch. Waarvan Biesbosch nog niet officieel, maar uiteraard grote kans van wel.

Ik quote even 1 van mijn vorige posts, maar HOEVEN klopt dus niet, want het arme Shetlandveulen stond in Haarsteeg, eigenaren wonen in Hoeven begrijp ik.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:42

ankep schreef:
Ja onze beestjes zijn veilig, maar ik 'ken' de mensen waar de wolf voor het eerst op film is vastgelegd (de wolf die de schapen grijpt en de sloot overzwemt) dus je snapt de onrust... ik maakte me vooral zorgen over de pony van mn dochter, omdat die is een geimproviseerde stal staat. Daar hebben we nu dus een aangepaste deur voor gemaakt (zie foto) en nu kan ik weer rustig slapen. Maar ik weet dat er een hoop memsen in de buurt zijn die dus geen passende stalling hebben en deze ook niet mogen maken, en dat voelt gewoon heel verkeerd want die mensen geven net zoveel om hun beestjes als ik....

[ [url=m/LHYhKY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit:foto werkte niet mee...

Netjes hoor. Maar misschien nog wat betongaas er boven? Kan de wolf er zeker niet in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:03

Iedereen met maar een heel klein pietsje gezond verstand snapt dat voor wolven geen plek is in nederland zonder zeer grote schade en overlast aan te richten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:16

ankep schreef:
als we hier de mogelijkheid zouden hebben om een (tijdelijke) stalling te plaatsen zou dat wel kunnen, maar dat mag dus niet van gemeente en waterschap.....
hiermee wil ik dus aangeven dat het niet zo makkelijk is om de passende maatregelen te kunnen nemen om je dieren te beschermen...

dat is dus precies wat veelal speelt in het buitengebied. Je mag niet eens een afdakje plaatsen, laat staan een complete stal. En ook geen hoge hekwerken.
Meestal niet alleen omdat het zichtbepalend is (landschapsvervuiling), maar ook omdat het het wild belemmerd om door te lopen.
Dus al zou je wolfproof willen aanpassen, mag het niet binnen ons landje.

Er zal dus linksom of rechtsom nog veel geregeld moeten worden, wil meneer of mevrouw wolf hier lekker vrij rond kunnen lopen op zoek naar een stuk wild vlees.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:45

Natuurlijk zijn die honden getraind daarvoor.
Maar het kan dus wel.
Een dier met een gedreven oerinstinct kan dus ook veel. Heel veel als die dat wil.

tamary, genoeg paarden die zonder training uit die 1,35 hupsen alsof het niets is.
Is niet handig kan ik je vertellen uit ervaring.

Dus ja beetje handige wolf pakt dus ook met gemak die 135 die wij paardenhouders aan houden.
Schapenhouders hebben standaard een metertje?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:50

Isapaardje schreef:
dat is dus precies wat veelal speelt in het buitengebied. Je mag niet eens een afdakje plaatsen, laat staan een complete stal. En ook geen hoge hekwerken.
Meestal niet alleen omdat het zichtbepalend is (landschapsvervuiling), maar ook omdat het het wild belemmerd om door te lopen.
Dus al zou je wolfproof willen aanpassen, mag het niet binnen ons landje.

Er zal dus linksom of rechtsom nog veel geregeld moeten worden, wil meneer of mevrouw wolf hier lekker vrij rond kunnen lopen op zoek naar een stuk wild vlees.

Hier mag ook niets. Ik heb een paar jaar geleden wel een mobiele tent in de wei gezet voor schaduw en daar nog geen last mee gehad. Maar het mag dus niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:54

Kennis van me zegt dat ze in 2019 goudjakhals grens Overijssel/Drenthe heeft gezien.
Eind 2017 liep er een wolf bij haar. Zij en haar dochter dachten toen dat het een hond was.
In het andere topic is toen ook door iemand gemeld dat die wolf vlakbij bebouwde kom liep.
Achteraf is het die wolvin geweest met zender.
Die is bij De Wijk omgekeerd en onderweg wat schapen gedood.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:26

Pareltjes schreef:
Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?

Wij hebben open tralies of open bovenkanten.. daar wandeld wolf zo over of door.

Ook groepsboxen met open tralies voor kuil..

Als ze zouden willen kunnen ze dat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:15

_Penotti schreef:
Natuurlijk zijn die honden getraind daarvoor.
Maar het kan dus wel.
Een dier met een gedreven oerinstinct kan dus ook veel. Heel veel als die dat wil.

tamary, genoeg paarden die zonder training uit die 1,35 hupsen alsof het niets is.

Dus ja beetje handige wolf pakt dus ook met gemak die 135 die wij paardenhouders aan houden.

Standaard voor schapen qua net is 90cm, veel texelaars op de hooilanden staan achter 60cm om ze uit de sloot te houden, ik heb 108 & 112cm flexnetten ivm iets meer springcapaciteit schaapjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:24

_Penotti schreef:

Ik heb shetlanders van een meter en die hupsten over 1 meter hekwerk heen, dus heb ik destijds alles op 1.25 gezet. Gaas met schrikdraad tegen schuren.
Maar ook dat is geen goed wolvenhek, al zou ik er schrikdraad overheen trekken zodat het 1.30 hoog wordt, want er zitten sowieso 2 poorten in die iets van de grond hangen en daar schijnt een wolf onder door te kunnen kruipen/graven.
Dus er zit altijd wel een zwakke plek vrees ik in welke omheining dan ook.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:30

Wijsje schreef:
Wolf in Herpt vandaag, liep over een sportaccomodatie. Geen angst voor mensen lijkt mij.

Nog een km of 20, dan is hij waar hij moet zijn...

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:30

Sclimpre schreef:
_Penotti schreef:
https://www.hondenfun.nl/hoogste-sprong-door-een-hond/

Hond, zonder honger. Zonder klauteren. 172,7

En stroom voelt hij ook niet als hij alleen de bovenste draad zou raken.

Hond is daarvoor getraind en gezien de hoeveelheid publiek is het wel iets speciaals :)
Onze paarden staan toch ook niet allemaal achter een omheining van 2.30M?
Eventueel kan je net onder de bovenste draad nog een - draad spannen zodat hij beide draden tegelijk aanraakt en toch nog een klap krijgt.
Uiteraard is niks helemaal veilig. Het is net zoals je huis beveiligen tegen inbrekers.. 100% beveiligen gaat niet maar je kan er wel voor zorgen dat het heel veel inspanning vraagt om in te breken zodat de heren met de bivakmuts de moed opgeven.

Al hij springt maakt het niet uit dat hij twee draden aanraakt hè. Zolang hij in de lucht is krijgt hij namelijk geen stroom, daar moet hij eerst voor aarden.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:45

Storm schreef:
Wijsje schreef:

Help even anders kan ik niet slapen :o

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 06:59

Wijsje schreef:
Storm schreef:

Help even anders kan ik niet slapen :o

Afbeelding

Ja flauw, ik weet het :')