Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:In Zweden hebben we ook al jaren een troep wolven in de buurt, en in onze omgeving zijn er heel veel mensen met paarden, schapen, etc.... oplossing? Hek van 1,5 meter (kan gewoon prikpaaltjes zijn) met 5 of 6 stroomdraden. In al die jaren nooit wat gebeurd.
_Penotti schreef:https://www.ed.nl/binnenland/wolf-slaat ... ~ab76fbe6/
Dat beest heeft wel honger zeg. Alweer 3 schapen.
Wat zal hij zijn buikje rond hebben.
Wolven doden toch alleen om te eten?
En hij loopt dus dichtbij de mensen.
_Penotti schreef:https://www.hondenfun.nl/hoogste-sprong-door-een-hond/
Hond, zonder honger. Zonder klauteren. 172,7
En stroom voelt hij ook niet als hij alleen de bovenste draad zou raken.
ankep schreef:ik lees al een tijdje mee in het topic, maar heb nog niet eerder gereageerd... ik woon in het gebied waar de wolf nu actief is, en heb hem afgelopen zondag ook gezien op pakweg 400 meter van mijn tuin (ik ben degene die volgens omroep brabant op wolvenjacht is gegaan, maar dat is genuanceerder hoor)
wij hebben dus nu alles aangepast en alle dieren veilig staan, maar dat betekent dat onze schapen niet meer op de dijk voor ons huis kunnen lopen. als we hier de mogelijkheid zouden hebben om een (tijdelijke) stalling te plaatsen zou dat wel kunnen, maar dat mag dus niet van gemeente en waterschap.....
hiermee wil ik dus aangeven dat het niet zo makkelijk is om de passende maatregelen te kunnen nemen om je dieren te beschermen... ( en daarnaast is er natuurlijk ook een financiële consequentie, maar die laat ik er bewust even buiten...)
CharmingS schreef:Ahh wacht jongens, laten we allemaal onze fakkels aansteken en doen wat men 100e jaren geleden deed.
Tijdens een wolvenjacht rond het jaar 1600 in Utrecht werden de dieren naar de Vecht gedreven.
Eenmaal in het water werden ze vanuit schuiten doodgeslagen of met werktuigen, zoals hooivorken, doodgemarteld.
He want wij zijn allemaal zo'n dierenvrienden..
Wij zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van onze dieren, de wereld blijft veranderen en wij zullen daarin mee moeten gaan, of bovenstaande uit 1600 gaan herhalen want met niets ondernemen en wel gaan janken als er een veulen word opgegeten kom je niet ver..
Neem een grote waakhond of huur mij in dan kom ik snachts wel met mijn honden bij je weitje zitten hoor, ben alleen niet goedkoop
Daarbij wil ik hier nog even aan toevoegen dat mensen hun katten ook maar eens binnen moeten gaan houden, die trekken voileres leeg waar je bij staat, zitten in mijn vijver mijn vissen op te eten en gaan daarna naar huis waar ze nog eens lekker een bak vreten krijgen. En dat mag wel?!? Kromme wereld...
Ik denk dat ik maar een wolf in huis neem en die andermans voileres leeg laat eten en hier en daar een vijvertje mee laten pakken dat mag dus schijnbaar wel
Coentjuh schreef:En inmiddels waarschijnlijk dus minimaalvier3 wolven in alleen Brabant. OmgevingHoeven, omgeving Vlijmen-Hedikhuizen-Haarsteeg-Bokhoven, omgeving Lierop-Someren-Sterksel-Heeze, omgeving Biesbosch. Waarvan Biesbosch nog niet officieel, maar uiteraard grote kans van wel.
ankep schreef:Ja onze beestjes zijn veilig, maar ik 'ken' de mensen waar de wolf voor het eerst op film is vastgelegd (de wolf die de schapen grijpt en de sloot overzwemt) dus je snapt de onrust... ik maakte me vooral zorgen over de pony van mn dochter, omdat die is een geimproviseerde stal staat. Daar hebben we nu dus een aangepaste deur voor gemaakt (zie foto) en nu kan ik weer rustig slapen. Maar ik weet dat er een hoop memsen in de buurt zijn die dus geen passende stalling hebben en deze ook niet mogen maken, en dat voelt gewoon heel verkeerd want die mensen geven net zoveel om hun beestjes als ik....
[ [url=m/LHYhKY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit:foto werkte niet mee...
ankep schreef:als we hier de mogelijkheid zouden hebben om een (tijdelijke) stalling te plaatsen zou dat wel kunnen, maar dat mag dus niet van gemeente en waterschap.....
hiermee wil ik dus aangeven dat het niet zo makkelijk is om de passende maatregelen te kunnen nemen om je dieren te beschermen...
Isapaardje schreef:dat is dus precies wat veelal speelt in het buitengebied. Je mag niet eens een afdakje plaatsen, laat staan een complete stal. En ook geen hoge hekwerken.
Meestal niet alleen omdat het zichtbepalend is (landschapsvervuiling), maar ook omdat het het wild belemmerd om door te lopen.
Dus al zou je wolfproof willen aanpassen, mag het niet binnen ons landje.
Er zal dus linksom of rechtsom nog veel geregeld moeten worden, wil meneer of mevrouw wolf hier lekker vrij rond kunnen lopen op zoek naar een stuk wild vlees.
Pareltjes schreef:Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?
_Penotti schreef:Natuurlijk zijn die honden getraind daarvoor.
Maar het kan dus wel.
Een dier met een gedreven oerinstinct kan dus ook veel. Heel veel als die dat wil.
tamary, genoeg paarden die zonder training uit die 1,35 hupsen alsof het niets is.
Is niet handig kan ik je vertellen uit ervaring.
Dus ja beetje handige wolf pakt dus ook met gemak die 135 die wij paardenhouders aan houden.
Schapenhouders hebben standaard een metertje?
_Penotti schreef:tamary, genoeg paarden die zonder training uit die 1,35 hupsen alsof het niets is.
Is niet handig kan ik je vertellen uit ervaring.
Dus ja beetje handige wolf pakt dus ook met gemak die 135 die wij paardenhouders aan houden.
Schapenhouders hebben standaard een metertje?
Sclimpre schreef:_Penotti schreef:https://www.hondenfun.nl/hoogste-sprong-door-een-hond/
Hond, zonder honger. Zonder klauteren. 172,7
En stroom voelt hij ook niet als hij alleen de bovenste draad zou raken.
Hond is daarvoor getraind en gezien de hoeveelheid publiek is het wel iets speciaals
Onze paarden staan toch ook niet allemaal achter een omheining van 2.30M?
Eventueel kan je net onder de bovenste draad nog een - draad spannen zodat hij beide draden tegelijk aanraakt en toch nog een klap krijgt.
Uiteraard is niks helemaal veilig. Het is net zoals je huis beveiligen tegen inbrekers.. 100% beveiligen gaat niet maar je kan er wel voor zorgen dat het heel veel inspanning vraagt om in te breken zodat de heren met de bivakmuts de moed opgeven.