Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:26

Je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor Mizora, over wat voor vlees je eet, wanneer je vlees eet, hoeveel vlees je eet.

De bio-industrie is gewoon een andere discussie en hier niet op zijn plaats. Deze mensen maken zich allemaal druk over de OVP, dat is toch juist een goed iets? Iets doen is beter dan niks doen, en voor mij maakt het echt niks uit of degene dan wel of geen vlees eet, dat is gewoon een andere discussie. Waarom moet het altijd zijn 'jij eet vlees, dus je kan je ook niet druk maken over andere dieren, want, je eet vlees.' Dat slaat toch nergens op?

@Ibbel, mooi voorbeeld inderdaad. Hier zijn denk ik ook alle regels het probleem. De europese regels vanuit Natura2000 gaan voor alles. Daarnaast is het wel een ding dat SBB het eens is met deze visie vanuit Natura2000, maar ik kan me voorstellen dat ze een hoop subsidie krijgen voor dit gebied omdat het een Natura2000 gebied is

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:43

JoukjeV schreef:
Britt Dekker
‏Geverifieerd account @Brittjje
13 uur13 uur geleden

Britt Dekker heeft geretweet Dagblad Metro

Ik heb net 3000 mega grote hooi balen geregeld. Zodat ze ALLEMAAL kunnen eten en er tijd en ruimte is om te zoeken naar een goede oplossing, maar die mogen we nu niet bezorgen. Mensen handen hebben de Oostvaardersplassen gecreëerd, dan moet je er ook voor zorgen. Ik vind dit erg.

Ze schrijft in een latere tweet ook "KNMvDierenartsen hebben ook 'n statement gegeven dat dit zo niet kan."

Ook ik heb (uiteraard) aangifte gedaan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:48

damian23 schreef:
zoutenootjes schreef:
Dit onderwerp is nu net op radio 1. Marianne Thieme en Sven Kockelman. Marianne houdt niet van jagers, dat is duidelijk. Tjonge, wat een eenzijdige kijk op de stand van zaken.

Ik hou ook niet van de hobbyjacht, maar afschieten vind ik beter dan verhongeren.

Dit ben ik volledig met je eens.

Ik ben het ook eens met de berichten van Mizora en Ibbel.

Jewemm, eenvoud is het moeilijkst.

Maar.... Als men het gebied gewoon gelaten had, was de situatie niet zo uit de hand gelopen. Er was een tijd dat er geen hek omheen stond, en dat er veel zeldzame vogels en klein wild in het gebied rondliep. Dat kon er ook weer uit trekken, en er was geen probleem.

Daarvoor was er een heel lange tijd dat het water was (zuiderzee). Daar liepen sowieso al geen grazers.

Maar ja, toen moest het 'verbeterd'. De kleine grazers waren niet goed genoeg, en de zeldzame vogels niet zeldzaam genoeg. Daar ging het fout.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:49

wat vergeten wordt te vertellen is dat de konik geen laatste of een van de laatste afstammelingen is van het oerpaard, maar ook gewoon een kruising is van meerdere rassen in een door van poging de tarpan terug te fokken.
Kuddes in Duitsland worden her en der gekruist met oa het Dulmer wildpferd.

Het uitzetten van bijv. wolven heeft de eerste jaren ook weinig invloed omdat wolven moeten leren te jagen op paarden, wat ze in de natuurlijk niet (hoeven) doen. Dat is een reden dat een konik gebruikt wordt voor begrazing in die gebieden waar bijv. schapen bejaagd worden door predatoren.

Verzamelen en selecteren door de mens werkt overal, bij de mustangs in Amerika, Wildpferde in Dulmen enz... Alleen in het bekrompen Nederland is dat te veel inmengen in de natuur, de vraag is welke natuur?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:51

Mensen moeten zich niet mengen in de natuur. Kijk eens wat er gebeurd is in het PWN gebied met die herten. Die moeten nu ook massaal afgeschoten worden omdat het er te veel worden. Maar die hebben tenminste nog te eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:59

bruintje123 schreef:
zoutenootjes schreef:
Dit onderwerp is nu net op radio 1. Marianne Thieme en Sven Kockelman. Marianne houdt niet van jagers, dat is duidelijk. Tjonge, wat een eenzijdige kijk op de stand van zaken.

Thieme en verstand heeft nooit samen gegaan.
In geen enkel standpunt van haar.
Dus verbaasd me hier dan ook niet dat ze dat wel heeft.
En dierenliefde is ook alleen schijn.
Rellen dat is waar het om gaat.
Niet om oplossingen gericht te handelen.
Want waar is de partij voor de dieren nu? Waar waren ze al die jaren? Al due groeperingen waar zijn ze? Schoppen tegen een plofkip die eten en zorg krijgt kunnen ze wel. Maar waar echt groot leed is zijn ze stil en laten ze het begaan.

Precies!!
Heb het zowiezo totaal niet op mat die mensen die überhaupt geen verstand van het houden en verzorgen van vee hebben maar wel regeltjes willen bepalen voor diegeen die het wel heeft!
Nu in het heetst van de strijd zou je denken je beroep op ze kan doen maar dat is weer typisch politiek. Die geven dan niet thuis

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:26

Ik vind het geen beleid om zoveel dieren te laten lopen dat er honderden afgeschoten moeten worden omdat ze inkomen van de honger. Dat is nergens voor nodig! Of je voert die hoeveelheid dieren die in de zomer nodig is het gras met te houden in de winter bij, of je houdt minder dieren of haalt er in september/oktober een deel uit zodat de dieren die overblijven een redelijke kans hebben om gezond de winterdoor te komen. Geboortebeperking dus, of wegvangen.

Over dierenmishandeling in de bio-industrie: als een varkenshouder zijn varkens niet meer voert omdat er te veel biggetjes zijn geboren en zo natuurlijke selectie toe past van het recht van de sterkste... Wordt hij voor gek verklaard. Krijgt hij straf. En als het vaker gebeurd een houd-verbod. Dierhouderij is gebonden aan regelgeving. En overbevolking kun je voorkomen!

Het is echt schandalig dat Deze partijen het uithongeren van dieren goed proberen te praten! En dat de media niet wat kritischer is maar zich voor het media-karretje van deze verantwoordelijke partijen laat spannen.

En bijvoeren of helpen wilde dieren verboden? Waarom dan nog oproepen om vogeltjes bij te voeren in de winter? En egeltjes, dassen, buizerds, uilen, zwakke zeehonden naar de opvang brengen waar ze verzorgd worden, medische hulp krijgen en mogen aansterken tot ze weer terug de natuur in kunnen? En dan hebben we het niet over "natuur" in een afgesloten gebied maar echt vrij levende dieren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:34

Kinke schreef:
dat geneuzel van vegetariërs/vega's wordt wel erg vervelend zo.

Confronterend.... maar wel zeer terecht

bruintje123

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:42

Nee voel er geen enkele confrontatie in.
Vanavond een stukje vlees van een weldoorvoed dier dat warm heeft gezeten met regelmatige dierenarts controle tegenover uitgemergelde dieren zien, enorme pijn van de honger. Zonder enige vorm van zorg of beschutting.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:56

Ninx schreef:

totaal niet. Jij kunt jouw opvattingen wel als de enige juiste zien, maar zo werkt het niet in de wereld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:58

safina schreef:
JewEmm schreef:
En er mag niets voor vlees weg. Daarvoor moet er vanaf de geboorte het dier geregistreerd zijn. En dat is in de OVP niet te doen.

Aan dierentuinen zullen ze het ook wel niet kwijt kunnen allemaal....Mogen ze wel voor groene stroom weg? Das ook een mooi doel. Maarja, daar denkt het gros van Nederland waarschijnlijk heel anders over dan ik. Komt natuurlijk ook weer allemaal heisa van.

Citaat:
En hoe bepaal je dan welke aantallen er wél moeten zijn?

Ik denk dat men momentele meer heeft aan een formule die berekent waar nog maatschappelijk draagvlak voor is, dan aan een ecologische formule. :+

Waarom mag wild dan wel in de voedselketen? Dit is toch ook onder de noemer wild geplaatst, al vraag ik me af hoe hoog de gehaltes gif in deze dieren zijn agv Jacobs kruiskruid... Je maakt mij niet wijs dat deze dieren niets daarvan binnen krijgen

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:01

Wat ik niet helemaal snap maar misschien denk ik te simpel.

Ze kunnen niet bijgevoerd worden want dan worden de dieren te vruchtbaar. Dat is toch iets van latere zorg dan schiet je meer dieren af nu of later? Dat is toch altijd nog beter dan dieren te laten lijden.
En dat bijvoeren de zwakkeren nog meer slecht zou doen, kunnen ze de zwakkeren/sterkeren niet scheiden? Er zijn nu schijnbaar ook al verschillende gebieden die afgesloten kunnen worden.

Voor mijn gevoel is iets doen nog altijd beter dan moedeloos toekijken hoe de dieren sterven.

Edit: zou graag willen begrijpen waarom niks doen beter is dan iets doen.
Laatst bijgewerkt door Miiej op 28-02-18 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:02

damian23 schreef:
Mensen moeten zich niet mengen in de natuur. Kijk eens wat er gebeurd is in het PWN gebied met die herten. Die moeten nu ook massaal afgeschoten worden omdat het er te veel worden. Maar die hebben tenminste nog te eten.

En waarop baseer jij dat? Er is helemaal niks noppa nada te vreten voor die dieren, het is er een grote kale woestenij. Er gaan er ook daar genoeg dood van de honger op dit moment, verschil is dat er een inhaalslag gemaakt wordt met afschieten, dat steeds gehinderd wordt door rechtzaken door dierenliefhebbers die de zielige hertjes willen redden(laatste zin is sarcastisch bedoeld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:09

In de OVP worden wilde dieren (herten) in gevangenschap gehouden - dat mag niet volgens de wet. Of ze daar dispensatie voor hebben wordt nergens genoemd.
Bijvoeren van (grotere) wilde dieren (herten, zwijnen, vossen) om 'de stand' te bevorderen (maar dat is dan met het bevorderen van de jacht als doel!) mag niet. Op grond van díe wet zegt de beheerder dat bijvoeren niet mag (en heeft de rechter ze gelijk gegeven). Maar het mag dus wel indien het welzijn van de dieren in gevaar is.

De andere dieren die er lopen (Heckrunderen en Koniks) zijn nuts- of gebruiksdieren. De Heckrunderen dienen een oormerk te hebben, en de paarden een chip. Daar heeft de beheerder ontheffing voor en dáárom mogen ze niet in de voedselketen. Het bijvoeren van deze dieren mag uiteraard wel, want het is geen wild en valt niet onder de wet die de rechter tig jaar geleden hanteerde om het niet bijvoeren toe te staan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:14

Alle uitzonderingen geven mi juist ook openingen om van de regelgeving gebruik te nemen, een hert is niet gechipt en als het geschoten is mag het als hij gezond is naar de poelier, zo ook eenden, fazanten hazen, wild hoeft niet geregistreerd, als deze grote grazers onder wild vallen ... Kunnen ze dan niet als wild de voedselketen in, desnoods naar de dierentuin, maar dan nogmaals hoe zit 't met 't gifgehalte van de jkk in die dieren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:26

Kinke schreef:
Ninx schreef:

totaal niet. Jij kunt jouw opvattingen wel als de enige juiste zien, maar zo werkt het niet in de wereld.

Het bewijs dat vlees eten in deze tijd slecht te verdedigen valt is overweldigend.
Dat men dat bewijs negeert of ontkent staat ze vrij. Jammer is het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:29

Ik eet er echt geen minder vlees om , weet waar mijn baas het haalt en hoe de dieren leven. Voel mij er niet schuldig om

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:35

Dat jij jouw zienswijze als de enige juist ziet, ga je gang. Jammer is het wel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:42

Kan die discussie over wel of geen vlees eten ergens anders gevoerd worden? Dit topic gaat specifiek over de situatie in de OVP.

Er is momenteel contact met de media om recent beeldmateriaal naar buiten te brengen. Bij de artikelen staan nu telkens nog oude foto's waarop het wel mee lijkt te vallen en waardoor het grote publiek niet snapt wat het probleem is.

Verder is er vooral de hoop dat er aanstaande zondag genoeg demonstranten komen. Alleen met genoeg mensen kun je aandacht afdwingen...

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:46

Jongens, het gaat hier niet om het wel of geen vlees eten, dus kan het hier gewoon weer on-topic?
Het gaat hier over honderden dieren die in de OVP staan te verhongeren. En waarom? Wordt het beleid door SBB niet goed uitgevoerd? Is het beleid wat de provincie gemaakt heeft niet goed? Of zijn juist de regels vanuit de EU die opgelegd worden om hier een Natura2000 gebied van te houden te krap? Doet SBB er alles aan om dieren niet te laten lijden? Is het roeien met de riemen die ze hebben? En wat kunnen we er aan doen om dit te veranderen? Ik baal dat ik zondag niet naar de demonstratie kan...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:57

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:01

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:03

Nou eerder de verklaring die ze erbij geven, de dieren die er lopen zijn dus van niemand.... :?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:12

Wijslander schreef:
Eindelijk een realistisch artikel met recente foto (in de afgelopen dagen gemaakt):

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... ersplassen

Welke foto is de recente foto? (ja, die van die protesterende dame is vast recent. Ik bedoel met duidelijk zichtbare dieren erop :D)