Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
damian23 schreef:Citaat:De rechtbank is in de eerste plaats van oordeel dat, wanneer tijdens een activiteit, waartoe op zichzelf geen enkele maatschappelijke noodzaak bestaat zoals een ballonvaart, zich het voorzienbare geval voordoet dat andermans paard door die ballon wordt opgeschrikt waardoor schade ontstaat aan dat paard, die ballonvaart als onrechtmatig jegens de eigenaar van dat paard moet worden aangemerkt.
De rechtbank is van oordeel dat het door [gedaagde] gedane beroep op over¬macht niet slaagt. Indien al juist is dat [gedaagde] wegens de zich onverwachts in ongunstige zin wijzigende windstromen tot de landings¬poging diende te besluiten teneinde de zich aan boord bevindende personen veilig te stellen, dan nog kan [gedaagde], als ballonpiloot, zich daarop niet met vrucht beroepen aangezien die omstandigheid krachtens de in het verkeer geldende
Daarom denk ik ook dat er helemaal geen wettelijke grond bestaat op basis waarvan een luchtballon op iemands zijn land mag landen. Voor het opstijgen heb je toestemming van de eigenaar nodig.
Ik heb gezocht naar wetgeving maar het lijkt erop dat het zelfs voor de luchtvaartpolitie onduidelijk is. Het lijkt erop dat het idee gebasseerd is op het feit dat er sprake zou zijn van noodlanding. Maar gelet op bovenstaande uitspraak gaat het niet om een noodsituatie omdat er geen enkele noodzaak bestaat om met een ballon de lucht in te gaan.
koeke schreef:Wat een vervelende verhalen lees ik hier. Is dat ook nog regio-gebonden? Ik herken het namelijk helemaal niet. Als ze hier laagvliegen is dat echt om een plek te zoeken om te landen. Paarden en hond geven daar niks om. We zitten hier in een laagvliegroute van jachtvliegtuigen, da's veel spannender, maar reageren ze ook nauwelijks op.
Paar weken geleden landde voor het eerst een ballon op een wei van ons. Vonden wij hartstikke leuk, was ook heel gezellig met crew en passagiers. Ook prima afgehandeld, ze zijn van harte welkom om hier weer te landen. Paarden gaven geen krimp (liepen in de paddock ernaast, wel een houtsingel ertussen, ze konden alleen de ballon zien). Dus het is niet alleen maar kommer en kwel met die ballonnen.
Palmera schreef:Niello schreef:het maakt het natuurlijk wel lastig dat paarden zo verschillend reageren.
Net als dat de wind wispelturig is, je zou denken dat ze dat dus wel gewend zijn.