Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:26

Een gecontroleerde landing als in zoeken naat een plaats ? Ja
Maar de hardheid en exacte plaats van neerkomen word nog altijd bepaald door de wind, en daar hebben ze geen invloed op. Hoe rustig ze ook proberen te landen,

Ik ken bevoorbeeld een vaarder die vaak grondploeg voorop stuurde. Als deze toestemming hadden begleide de grondploeg un het mate van het mogelijk de ballon om de landing zo zacht mogelijk te maken

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:29

damian23 schreef:
Citaat:
De rechtbank is in de eerste plaats van oordeel dat, wanneer tijdens een activiteit, waartoe op zichzelf geen enkele maatschappelijke noodzaak bestaat zoals een ballonvaart, zich het voorzienbare geval voordoet dat andermans paard door die ballon wordt opgeschrikt waardoor schade ontstaat aan dat paard, die ballonvaart als onrechtmatig jegens de eigenaar van dat paard moet worden aangemerkt.

De rechtbank is van oordeel dat het door [gedaagde] gedane beroep op over¬macht niet slaagt. Indien al juist is dat [gedaagde] wegens de zich onverwachts in ongunstige zin wijzigende windstromen tot de landings¬poging diende te besluiten teneinde de zich aan boord bevindende personen veilig te stellen, dan nog kan [gedaagde], als ballonpiloot, zich daarop niet met vrucht beroepen aangezien die omstandigheid krachtens de in het verkeer geldende

Daarom denk ik ook dat er helemaal geen wettelijke grond bestaat op basis waarvan een luchtballon op iemands zijn land mag landen. Voor het opstijgen heb je toestemming van de eigenaar nodig.

Ik heb gezocht naar wetgeving maar het lijkt erop dat het zelfs voor de luchtvaartpolitie onduidelijk is. Het lijkt erop dat het idee gebasseerd is op het feit dat er sprake zou zijn van noodlanding. Maar gelet op bovenstaande uitspraak gaat het niet om een noodsituatie omdat er geen enkele noodzaak bestaat om met een ballon de lucht in te gaan.

Ik denk niet dat je de 'nood' discussie moet willen voeren: als 'nood' een escape kan vomen roept straks iedereen 'nood'.

Beter is het dan om te stellen: nood of geen nood, het landen op het gebied van iemand die dat niet wil betekent per definitie dat je als ballonvaarder een probleem hebt. Je nam het risico van landen op een plek waar men je niet wilde op het moment dat je de lucht in ging met een ding dat klaarblijkelijk niet of nauwelijks te besturen is.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:54

Wat een vervelende verhalen lees ik hier. Is dat ook nog regio-gebonden? Ik herken het namelijk helemaal niet. Als ze hier laagvliegen is dat echt om een plek te zoeken om te landen. Paarden en hond geven daar niks om. We zitten hier in een laagvliegroute van jachtvliegtuigen, da's veel spannender, maar reageren ze ook nauwelijks op.

Paar weken geleden landde voor het eerst een ballon op een wei van ons. Vonden wij hartstikke leuk, was ook heel gezellig met crew en passagiers. Ook prima afgehandeld, ze zijn van harte welkom om hier weer te landen. Paarden gaven geen krimp (liepen in de paddock ernaast, wel een houtsingel ertussen, ze konden alleen de ballon zien). Dus het is niet alleen maar kommer en kwel met die ballonnen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:13

koeke schreef:
Wat een vervelende verhalen lees ik hier. Is dat ook nog regio-gebonden? Ik herken het namelijk helemaal niet. Als ze hier laagvliegen is dat echt om een plek te zoeken om te landen. Paarden en hond geven daar niks om. We zitten hier in een laagvliegroute van jachtvliegtuigen, da's veel spannender, maar reageren ze ook nauwelijks op.

Paar weken geleden landde voor het eerst een ballon op een wei van ons. Vonden wij hartstikke leuk, was ook heel gezellig met crew en passagiers. Ook prima afgehandeld, ze zijn van harte welkom om hier weer te landen. Paarden gaven geen krimp (liepen in de paddock ernaast, wel een houtsingel ertussen, ze konden alleen de ballon zien). Dus het is niet alleen maar kommer en kwel met die ballonnen.

Gelukkig en fijn dat bij jullie alles goed is gegaan. Hoop niet dat de piloot nu concludeert dat alle paarden zo cool reageren. Het maakt het natuurlijk wel lastig dat paarden zo verschillend reageren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:53

Nee, denk ik ook....hangt ook heel erg af van de reaktie van de piloot zelf....denk dat het voor zo een man ook niet leuk is als hij moet landen en al ziet dat er paarden over de emmer gaan. Overal ook zo veel electriciteitsmasten waardoor gedeelten van rijksoverheid ontoegankelijk zijn.

Wat ik wel tricky vind is dat er natuurlijk een hoop merries met veulens buiten lopen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:05

Niello schreef:
het maakt het natuurlijk wel lastig dat paarden zo verschillend reageren.

Net als dat de wind wispelturig is, je zou denken dat ze dat dus wel gewend zijn. ;)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:44

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:39

Vreselijk, ik hoop dat ze die arme hond snel vinden. :(:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:33

Moderatoropmerking:
Ook hier heb ik een aantal berichten verwijderd, het is op Bokt niet toegestaan om andere topics te bespreken. Dit geldt dus ook voor dit topic. Daarnaast wil ik vragen om elkaar in zijn of haar waarde te laten in de discussie en niet op de man, maar op de bal te spelen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:45

Palmera schreef:
Niello schreef:
het maakt het natuurlijk wel lastig dat paarden zo verschillend reageren.

Net als dat de wind wispelturig is, je zou denken dat ze dat dus wel gewend zijn. ;)

Ja dat klopt wel, maar wind kun je voelen en zijn ze mee opgegroeid. Een leek denkt al gauw dat het paardje alleen maar wat loopt te rennen en ziet het gevaar voor peesblessures en uitbreken waarschijnlijk niet zo. Ze hebben geen idee wat voor gevolgen het financieel maar ook voor de toekomst van het paard kan geven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:59

Hier gaan ook geregeld ballonnen over maar gelukkig vrij hoog. Toch ook een paar jaar terug een spannend akkefietje gehad. Er kwam een ballon heel laag richting ons huis en dreigde in het Overijssels kanaal voor ons huis te belanden. Een meter boven het water kwam ie weer iets omhoog, raakte eerst bijna de oever en daarna bijna de voorgevel van ons huis. Vloog vervolgens op een haartje na tegen de nok van het huis van de buren om daarna weer te zakken en bijna de nok van onze paardenstal te raken. Die is 5 m. hoog. Er zat amper 25 cm. tussen :(
Vervolgens ging ie weer iets omhoog, scheerde rakelings langs een grote beuk en ging op zo´n 5 meter boven onze rijbak met 4 paarden daarin, mega gas geven om nog weer omhoog te komen. Onze paarden gingen faliekant over de rooie en het verbaast me nog dat ze niet door de omheining geknald zijn. Uiteindelijk kwam de luchtballon toch nog weer de lucht in en landde een eindje verderop in een grasland.

Het is gelukkig goed gegaan maar het had heel anders kunnen aflopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:21

Hoe meer ervaringen ik lees, hoe meer ik het onverantwoord vind dat die dingen er zijn -O-

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:29

Het zijn toch geen losstaande gevallen meer. Het is te veel.
De hond die ik hier eerder plaatste is nog niet terecht overigens.
Fijn hoor, die hobby van een ander zodat je hond in paniek het hek van de tuin over vliegt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:29

Daarom voor mij onbegrijpelijk dat de KNVVL beweert dat er zelden incidenten met paarden zijn. Er gebeuren juist regelmatig incidenten waar dieren bij betrokken zijn.

Ik hoop dat de hond snel gevonden wordt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:40

Steeds andere dieren bij steeds andere mensen. Het lijkt mij dat veel mensen het er dan bij laten zitten want het is toch al gebeurd en de kans dat het opnieuw (bij hen) gebeurt is klein, plus dat ze misschien terplekke een financiële vergoeding hebben gekregen en dat de ballonvaarder hard roept dat het mag van de wet. Dan ga je daar als particulier geen stampij meer over maken, tenzij je er een principezaak van maakt.
Op die manier blijven veel incidenten onder de radar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:32

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:45

Gelukkig is de hond terug.

En zou de ballon vereniging nu zoveel fatsoen hebben om een bos bloemen en een kluif te gaan brengen met excuses voor de gemaakte zorgen en overlast?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:51

Ik vrees van niet. Een goede kluif is duurder dan slechte wijn. ;) :+

Maar wel heel fijn dat ze weer terug is! *\o/*

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:30

:+
Ik denk ook wel dat ik naar de bekende weg aan het vragen ben. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:12

Wat fijn dat de hond weer gezond en wel terug is!!!

Ik denk dat de ballonvereniging hier geen eens weet van heeft. Ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat incidenten bijna niet gemeld worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:13

De berner is sinds gisterenavond pas terug thuis.In wuustwezel,belgie is sinds gisteren een golden retriever gevlucht voor een ballon en ook nog niet thuis helaas.
Toch wel jammer dat veel dieren er angstig op reageren.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:20

beatje schreef:
De berner is sinds gisterenavond pas terug thuis.In wuustwezel,belgie is sinds gisteren een golden retriever gevlucht voor een ballon en ook nog niet thuis helaas.
Toch wel jammer dat veel dieren er angstig op reageren.

Wat een ellende allemaal!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:34

Wat verdrietig dat er nu nog een hond vermist is. ;(

Ik vraag me echt wel af of ze er geen weet van hebben.
Van die hond van Brabant heeft overal in de krant gestaan. En enorm veel op facebook.
Ook met de dag waarop hij is weggevlucht.
Zullen er daar in de regio zoveel balonnen hebben gevlogen boven die woonplaats? Ik denk dat de piloot heel goed weet dat hij het is geweest. Maar zich lekker van de domme houd.
Maar het zou wel sieren als er excuses zouden komen voor de ellende die ze veroorzaken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:10

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:24

"Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar"
Ik denk dat het privé staat.