EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:35

topsport gaat nou eenmaal gepaard met grenzen verleggen
bij de ruiter en bij het paard, soms gaat het dan net te ver(blessures, stress)

hoop dat Undercover en Edward wat bekomen zijn van de schrik.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:35

Charlotte heeft het volgens mij sowieso even niet makkelijk donderdag ook al niet.
Aantallen ga ik niet noemen, dan moet ik alles weer terugkijken en daar heb ik helaas geen tijd voor.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:37

Idd Tendance, ik voel dat ook altijd. Vooral als je ziet dat er maar lang leve de lol gereden wordt en dat op de openbare weg.

Alle respect voor Edward hoe hij het heeft opgelost.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:42

Mousmous schreef:
Vergelijk dat met Edward, die moest met druk op de ketel die drukke kruising over (in dit geval de GPS)
met een los teugeltje waren er ongelukken gebeurt. Alternatief is niet starten en opgeven, of in het geval van de recreatieruiter bij die kruising afstappen om de boel te redden.

De oplossing is dat je de vertrouwensband met je paard gaat versterken en respecteert dat het een vluchdier is dat alleen kan ontspannen en vertrouwen in een angstaanjagende omgeving als het voelt dat het eventueel kan vluchten mocht dat nodig zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:45

Ik snap er helemaal niks van. Gal is ons grooooote voorbeeld. Waarom praat iedereen nou zo negatief? Als ik onderstaande foto's zie (3/40) dan snap ik niks van spanning bij het paard. :o?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's komen uit openbare groep classical horsemanship op Facebook. Als het niet mag, dan verwijderen maar 8-)
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 16-08-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:45

Lante schreef:
Mousmous schreef:
Vergelijk dat met Edward, die moest met druk op de ketel die drukke kruising over (in dit geval de GPS)
met een los teugeltje waren er ongelukken gebeurt. Alternatief is niet starten en opgeven, of in het geval van de recreatieruiter bij die kruising afstappen om de boel te redden.

De oplossing is dat je de vertrouwensband met je paard gaat versterken en respecteert dat het een vluchdier is dat alleen kan ontspannen en vertrouwen in een angstaanjagende omgeving als het voelt dat het eventueel kan vluchten mocht dat nodig zijn.

en dat zijn ruiter dat dan wel eerst aangeeft, die blijft de baas.

Silkwood

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:46

Hihihi, mensen willen aandacht! :=

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:48

Als je een topic wil openen over Gal's rijstijl en trainingsmethodes: helemaal prima maar maak daar dan even een apart topic voor aan. Nu wordt er een verband gelegd tussen het bijten op de tong van het paard en zijn trainingsmethodes. Oftewel: zijn trainingsmethodes zouden de oorzaak zijn van de bloedende tong, en dat is imo helemaal niet aan te tonen. Het kan namelijk net zo goed pech zijn. En daarom vind ik dit allemaal speculatie en niet hier op zijn plek.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:49

Ik zag de foto's ook. Snapte het ook even niet dacht dat ie wel vriendelijk was tegen zijn paarden met omgang met het rijden en dan nog in de rolkur.

Doet Charlotte dit ook? Of traint zei alleen echt met trens op een vriendelijke manier?

Gnome

Olympia96 schreef:
Ik snap er helemaal niks van. Gal is ons grooooote voorbeeld. Waarom praat iedereen nou zo negatief? Als ik onderstaande foto's zie (3/40) dan snap ik niks van spanning bij het paard. :o?
[ [url=m/osM2DT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QLvLhU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CCBvHO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's komen uit openbare groep classical horsemanship op Facebook. Als het niet mag, dan verwijderen maar 8-)

Foei alternatieveling!

Tendance

Als het alleen aan trainingsmethoden zou kunnen liggen, waarom bijt ik mezelf dan zo vaak op de tong. Zooooo vervelend.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:50

@purky: Leiderschap en vertrouwen moet je verdienen. Niet afdwingen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:50

trysteffy schreef:
Ik zag de foto's ook. Snapte het ook even niet dacht dat ie wel vriendelijk was tegen zijn paarden met omgang met het rijden en dan nog in de rolkur.

Doet Charlotte dit ook? Of traint zei alleen echt met trens op een vriendelijke manier?

Iedere topruiter doet dit wel eens, maar als je goed rijd dan kan het niet veel kwaad, van wat ik heb gehoord! :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:51

Tendance schreef:
Als het alleen aan trainingsmethoden zou kunnen liggen, waarom bijt ik mezelf dan zo vaak op de tong. Zooooo vervelend.

laten we niet onnozel doen. Gal rijdt ze allemaal rete-strak vanvoor. Die wat dat ontkent is gewoon scheel. Ik zie ze weinig zo kort in de hals lopen als bij Gal. Maar stil is hun aanleuning wel. Dat dan weer wel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:51

Sunrise_ schreef:
Als je een topic wil openen over Gal's rijstijl en trainingsmethodes: helemaal prima maar maak daar dan even een apart topic voor aan. Nu wordt er een verband gelegd tussen het bijten op de tong van het paard en zijn trainingsmethodes. Oftewel: zijn trainingsmethodes zouden de oorzaak zijn van de bloedende tong, en dat is imo helemaal niet aan te tonen. Het kan namelijk net zo goed pech zijn. En daarom vind ik dit allemaal speculatie en niet hier op zijn plek.

Dat wil ik niet. Ik leg geen link tussen bloed en rollkür. Ik ben het alleen niet eens met alle lofzang.

*voor het eerst alternatief in m'n leven :D *

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:54

Mousmous schreef:

Er stond al (te veel) druk op de ketel voordat hij de ring in kwam. En LDR rijden tijdens het inrijden zal niet veel goeds bijdragen aan de relaxtheid van dat paard. En inderdaad als een paard zo erg flipt moet je die geen lang teugeltje geven.

Silkwood

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:55

Als we het over de rijstijl van Gal gaan hebben kunnen we dat beter even in een ander topic doen! :D ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:56

Olympia96 schreef:
Sunrise_ schreef:

Dat wil ik niet. Ik leg geen link tussen bloed en rollkür. Ik ben het alleen niet eens met alle lofzang.

*voor het eerst alternatief in m'n leven :D *

Precies en ik vind het ook jammer dat er amper wat wordt gezegd van de andere toppers. Want die hebben het natuurlijk ook mega goed gedaan en die doen nu naar mijn mening een beetje ten onder omdat Gal is uitgebeld. Diederik had foutjes maar als die die niet had was het zeker een kanshebber geweest. Patrick reed er alles uit wat er in zat en zelfs de piaff gingen Uzzo nu goed af en dan natuurlijk Hans Peter met z'n prachtige Johnson die toch brons weten binnen te slepen voor Nederland. Dat lijkt haast vergeten te worden door de discussie over Gal.. En ja op de foto's ziet het er niet prettig uit. Maar het zijn duidelijk foto's die vlak achter elkaar zijn geschoten. Dan had ik graag foto's willen zien van het begin tot het allerlaatste eind.. en niet om hem goed te praten maar kom op welke ruiter rijd wel eens niet zo..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:59

trysteffy schreef:

Geen idee, wat ik wel weet is dat ze verdomd aan de stangteugel hangt en de schaar extreem doorklapt,waardoor het bit hard, heel hard inwerkt. Dus zo vriendelijk rijdt zij ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:00

De enige fijne foto's die ik ooit van Gal en eender welk paard gezien heb zijn foto's waar ie uit stapt.

wb Diederik; Logisch dat ie zonder fouten een kanshebber was geweest. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:15

Tendance schreef:

Loop jij niet regelmatig met je kin op de borst? ;)

Ik vind het prachtig om te zien hoe de "alternatieven" deze kans met beide klauwen aangrijpen om af te geven op de rijstijl van Edward. Het feit dat de prijsuitreiking van de GP hier wat mee te maken heeft gehad wordt voor het gemak even vergeten. Want hebbes, ze hebben weer een ingang gevonden om lekker te kunnen kankeren.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:17

Oh Johnson <3 wat een gaaf paard is dat! Super dat HP op het podium is beland.

Rollkur doen zowel HP als Ed trouwens en niet in het geheim hoor, gewoon in de losrijring. Ik vind het er ook niet prettig uitzien (net zoals de warming up van dansers er niet zo prettig uit ziet voor mij als stijve hark) maar ze gaan toch echt heel rustig met hun paarden om.

En echt petje af voor Gal hoe hij Undercover heeft gereden. Ik krijg het met mijn htk -paard al voor elkaar om hem zo scherp te rijden dat het aanspannen van een ringvinger al te veel is, hoe zal dat dan bij een paard als Undercover zijn?
Wij komen ook niet weg in een Formule1 wagen, hoe goed we ook rijden in onze Kia.

Goed om te beseffen dat we echt geen weet hebben van zulke paarden en misschien dus niet direct keihard te oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:22

purkie schreef:
topsport gaat nou eenmaal gepaard met grenzen verleggen
bij de ruiter en bij het paard, soms gaat het dan net te ver(blessures, stress)

hoop dat Undercover en Edward wat bekomen zijn van de schrik.

Een goede ruiter zou de grens bij een paard aanvoelen en die bewaken. Dat is in het geval van (top)sport echter helaas zelden het geval, die paarden worden elke grens (fysiek en mentaal) overgejaagd. Het verschil is dat het paard geen keuze heeft. Wat topsporters (mensen) doen moeten ze zelf weten, maar dieren zouden hier tegen beschermd moeten worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:22

Jolien87 schreef:
Tendance schreef:

Loop jij niet regelmatig met je kin op de borst? ;)

Ik vind het prachtig om te zien hoe de "alternatieven" deze kans met beide klauwen aangrijpen om af te geven op de rijstijl van Edward. Het feit dat de prijsuitreiking van de GP hier wat mee te maken heeft gehad wordt voor het gemak even vergeten. Want hebbes, ze hebben weer een ingang gevonden om lekker te kunnen kankeren.

Als de prijsuitreiking de oorzaak was zouden er wel meer met bloed moeten gelopen hebben lijkt me.
Als je niet ziet dat die paarden ontzettend strak gehouden worden vanvoor dan ben je volgens mij gewoon scheel.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:26

Lante schreef:
@purky: Leiderschap en vertrouwen moet je verdienen. Niet afdwingen.

Ja, het vertrouwen tussen paard en ruiter is wel beschadigd, dat lijkt mij ook.

Het vertrouwen ligt in dagelijkse training van de basis en de kunst bij de ruiter.
Edward had niet de regie in dit geval met Undercover(maar dit is niets nieuws).