Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:35

Helaas ben ik niet zo'n fan van Gert van den Hof. Ik ken helaas een aantal voorbeelden van mensen die daar een paard hadden gebracht om zadelmak te maken en die kwamen er allemaal getraumatiseerd vandaan. En dan bleek het een rotbok te zijn. Grappige is wel dat nu het vertrouwen weer gewonnen is door zijn baasjes het helemaal geen vervelend paard blijkt te zijn maar dat daar dus echt iets gebeurd is wat de trauma's veroorzaakt heeft.

Sorry maar ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit brengen bij iemand als Gert van den Hof. Achter de schermen gebeuren er hele rare dingen met de paarden volgens mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:10

frutsels schreef:
Ik ken helaas een aantal voorbeelden van mensen die daar een paard hadden gebracht om zadelmak te maken en die kwamen er allemaal getraumatiseerd vandaan

De paarden of de baasjes? :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:14

frutsels schreef:
Helaas ben ik niet zo'n fan van Gert van den Hof. Ik ken helaas een aantal voorbeelden van mensen die daar een paard hadden gebracht om zadelmak te maken en die kwamen er allemaal getraumatiseerd vandaan. En dan bleek het een rotbok te zijn. Grappige is wel dat nu het vertrouwen weer gewonnen is door zijn baasjes het helemaal geen vervelend paard blijkt te zijn maar dat daar dus echt iets gebeurd is wat de trauma's veroorzaakt heeft.

Sorry maar ik zou mijn paard nooit maar dan ook nooit brengen bij iemand als Gert van den Hof. Achter de schermen gebeuren er hele rare dingen met de paarden volgens mij.

Ik heb inmiddels meer over zulke gevallen gehoord...
Niet alles is zo mooi als het lijkt inderdaad. :j

RoosG

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:21

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:21

frutsels schreef:

En zo zijn er hier ook persoonlijk juist mensen, die heel tevreden zijn, waaronder ik.
Jij hebt het over "mensen". Wie zijn dan die mensen? En wat ging er mis?
Ik heb meer met persoonlijke verhalen en personen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:51

Ach overal heb je positieve en negatieve ervaringen, bij elke prof. Gert is God niet. Ik ben ook wel benieuwd naar die negatieve ervaringen ja.
Denk dat de meeste paarden prima normaal ingereden kunnen worden, maar je hebt er figuren bij die je zoals Gert doet denk ik geen keus moet geven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:19

geerke schreef:
Hij doet een Alfa leider na...ik heb nog nooit in een kudde een paard op een ander paard zien rijden.Ja,eventjes tijdens de hengstigheid.
Een mens is geen paard,dus hij hoeft ook niet te doen alsof.

:)) :))

Wat een geklets toch weer, het is bijna lachwekkend :=
Dus omdat Gert een alfaleider is, probeert het paard hem er op allerlei manieren af te bokken? >;)

ManandHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:37

sanne83 schreef:
geerke schreef:
Hij doet een Alfa leider na...ik heb nog nooit in een kudde een paard op een ander paard zien rijden.Ja,eventjes tijdens de hengstigheid.
Een mens is geen paard,dus hij hoeft ook niet te doen alsof.

:)) :))

Wat een geklets toch weer, het is bijna lachwekkend :=
Dus omdat Gert een alfaleider is, probeert het paard hem er op allerlei manieren af te bokken? >;)

Als ze bokken hebben ze hem nóg niet als Alfa geaccepteerd.
Als ze niet meer bokken hebben ze de rangorde geaccepteerd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:43

:+ :+ oooh, is dat wat er gebeurt? Dat is natuurlijk een veel logischere verklaring dan dat het paard geleerd heeft dat opgeven de enige optie is :+ Hij heeft door al dat bokken z'n alfa-leider gevonden _O-

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:48

Vala schreef:
Helemaal mee eens, prima hoe hij het doet maar niet als volksvermaak, dan kun je beter naar een rodeo gaan.

Daar deed het mij aan denken ja!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:04

sanne83 schreef:
Dat is natuurlijk een veel logischere verklaring dan dat het paard geleerd heeft dat opgeven de enige optie is

Lijkt mij niets mis mee dat een bokkend paard leert dat opgeven de enige optie is. Ik heb er een staan die ooit heeft geleerd dat er ook nog een andere optie is. Ik kan je vertellen dat dat knap lastig is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:17

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
Dat is natuurlijk een veel logischere verklaring dan dat het paard geleerd heeft dat opgeven de enige optie is

Lijkt mij niets mis mee dat een bokkend paard leert dat opgeven de enige optie is. Ik heb er een staan die ooit heeft geleerd dat er ook nog een andere optie is. Ik kan je vertellen dat dat knap lastig is.

Nee, dat is natuurlijk inderdaad de betere optie van de twee :D . Maar noem het beestje wel gewoon bij de naam: het paard geeft op. Hij heeft niet z'n alfa-leider geaccepteerd :+

Ik ga liever voor optie 3:: het paard bokt niet omdat hij gewoon geen enkele reden heeft om te gaan bokken...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:34

Iemand gehoord van Niek Elings??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:53

frutsels schreef:

Als je dit in het Jansen v.d. Hout topic zegt, dan wordt daar zwaar op gemodereerd _O- _O-
Alleen persoonlijke verhalen.

Heb Gert v t Hof tijdens een clinic bij ons op stal aan het werk gezien waarbij hij een paar paarden zadelmak maakte. Dat waren ook niet de minste paarden. Eentje kwam van een hengstenhouder en 1 van een bekende handelsstal; professionals die dat echt niet zouden doen als ze er niet het volste vertrouwen in zouden hebben dat ze bij Gert in goede handen waren. Ik ken een aantal paarden die daar zadelmak gemaakt waren; ze zijn er heel open over en van 1 meisje weet ik dat ze er ook gewoon zelf bij mocht zijn. Ik vond zijn uitleg logisch en benadering heel rustig, vakkundig en met respect voor het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:03

sanne83 schreef:
Nee, dat is natuurlijk inderdaad de betere optie van de twee . Maar noem het beestje wel gewoon bij de naam: het paard geeft op. Hij heeft niet z'n alfa-leider geaccepteerd Ik ga liever voor optie 3:: het paard bokt niet omdat hij gewoon geen enkele reden heeft om te gaan bokken...

Optie 3 is heel idealistisch gedacht van je, maar sommige paarden bedenken nu eenmaal zelf wel eens een reden om te bokken. Als 'geen reden geven om te bokken' inhoudt dat jij het als ruiter op een compromis gaat gooien met hem, dan is dat de achterdeur uit. Dan creëer je juist problemen.

Hoe graag mensen het ook willen romantiseren; in de relatie tussen paard-ruiter kan er maar een de baas zijn. Dat moet de ruiter zijn. Aan de ruiter wel de verantwoordelijkheid daar integer mee om te gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:06

sanne83 schreef:
Ik ga liever voor optie 3:: het paard bokt niet omdat hij gewoon geen enkele reden heeft om te gaan bokken...

Helaas is dat niet altijd een optie, net als afstappen wanneer je het aan voelt komen :n
En juist daarvoor, voor die gevallen waarbij dat een gepasseerd station is, is iemand als Gert een prima optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:07

KarmaWitch schreef:
Iemand gehoord van Niek Elings??

Ja, maar geen persoonlijke ervaring mee.
Wat ik daarvan gezien heb is dat een 13 in een dozijn parellier. Niks mis mee trouwens.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:34

]
frutsels schreef:

Doet ie het helemaal openbaar, is het weer niet goed :') . Sorry hoor, maar wát een onzin. Ons paard heeft daar drie weken gestaan en we zijn iedere dag welkom geweest om te komen kijken hoe het ging. Je hebt duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt. Wat een speculatie, ongelooflijk.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:41

Ik ben er ook helemaal geen fan van zoals hij het doet. Eerst had ik wel bewondering voor hem, maar inderdaad als je beter kijkt zie je hoe hij de paarden 'dwingt' om te doen wat er gevraagd wordt en zo verbreek je dus ook de met zorgzaamheid opgebouwde band met je paard in één klap.
En waarom zou je je paard 'zo snel mogelijk' zadelmak willen hebben??? Geef hem nou eens rustig de tijd om aan nieuwe dingen te wennen en hem samen met jou dingen te overwinnen. Dat maakt het allemaal zo veel leuker. Al die prestatie-drang van tegenwoordig, ik word daar zó niet goed van! -O-

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:07

sanne83 schreef:
Hermelientje schreef:
Wat Gert doet is geen flooding maar exposure. Sorry geen tijd maar google zal verschil het ook wel kunnen uitleggen. :D

Exposure is gewoon blootstellen. Dat kan dmv flooding of dmv systematische desensitisatie. Als dit geen flooding is... Systematische desensitisatie is het in ieder geval niet :+

Wat ik eigenlijk had moeten zeggen is dat dit wel "exposure" is maar geen "flooding". Flooding betekent dat je mens/dier meteen in één keer blootstelt aan alle prikkels/zijn ergste angst. Dus als je weet dan een hond of paard bang is voor geluiden en je begint dan meteen met het vuurwerk op volle oorlogssterkte dan is het flooding. Ik zie in de filmpjes die hier geplaatst zijn dat daar duidelijk geen sprake van is. Er zit wel degelijk een opbouw in ook al gaat het dan wel in een snel tempo, dus wel blootstelling in een rap tempo maar geen flooding.

Jij hebt zowel in dit topic als in een eerder topic herhaaldelijk gezegd dat een paard dat door Gert is zadelmak gemaakt de stress van de situatie zal koppelen aan het zadel/de ruiter. Dat is jouw overtuiging, maar dat maakt het nog niet waar. Wat mij vooral opvalt is dat de mensen die uit eigen ervaring over hem spreken duidelijk jouw mening niet delen en die ervaring helemaal niet hebben. Verder zijn er inderdaad nogal wat gerenommeerde ruiters/trainers die graag van zijn diensten gebruik maken. Dan wordt er hier op Bokt gezegd: ja ja het moet allemaal snel, het gaat allemaal om geld. Maar dan vraag ik mij af hoe snel gaat het dan eigenlijk met een paard dat voor altijd bang is gemaakt voor het zadel zoals jij beweert. Dat is toch alleen maar extreem lastig, daar gaat toch helemaal niets sneller door.

Verder zijn er diverse mensen geweest in dit topic (zoals bijv. Tendance) wiens berichtjes op Bokt ik altijd met plezier lees omdat ze zinnige dingen te vertellen hebben. Deze mensen vertellen juist over positieve ervaringen. Zelf ken ik ook mensen die het zadelmak maken weliswaar op jouw manier (als ik dat even zo mag noemen) doen maar die Gert toch later hebben ingeschakeld bij problemen. Ik heb helemaal geen reden om te denken dat die mensen die ik ken of die mensen die wel positieve ervaringen hebben zoals Tendance dierenbeulen zijn, maar die kaart wordt wel heel gemakkelijk getrokken hier. Voor je het weet zit je in die hoek.

Als we echt wetenschappelijk zouden moeten vaststellen of de methode Gert of de methode van de dame van de ingezonden brief het beste resultaat geeft om een veilig en betrouwbaar rijpaard op te leveren dan zouden we twee representatieve groepen dieren moeten onderwerpen aan de verschillende trainingen, dan kunnen we misschien iets zinnigs zeggen.

En dan nog iets, waarom wordt er altijd maar gesproken over "het gaat alleen maar om geld" als het om mensen zoals Gert of professionele ruiters gaat. Ik heb jouw website bekeken en jij vraagt ook geld voor jouw diensten. Daarbij worden sommige diensten die jij aanbiedt door jouw eigen alma mater (UU) omschreven als kwakzalverij en onprofessioneel gedrag voor een dierenarts, dus hoe ethisch is dat dan?

Ik denk persoonlijk dat er in het huidige "o wat doe ik alles toch met liefde voor het dier/wat doen die anderen het toch allemaal gemeen" paardencircus ook heel veel geld te verdienen is.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:38

Hele goede post Hermelientje.
Dat inspelen op het gevoel van mensen door te vertellen dat ze alles "lief" doen, het vermenselijken van paarden, het draait allemaal om geld verdienen.

Verder ben ik het eens met degenen die het raar vinden dat ervaringen die niet uit de eerste hand zijn in dit topic blijkbaar wel mogen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:05

Hermelientje schreef:
Wat ik eigenlijk had moeten zeggen is dat dit wel "exposure" is maar geen "flooding". Flooding betekent dat je mens/dier meteen in één keer blootstelt aan alle prikkels/zijn ergste angst. Dus als je weet dan een hond of paard bang is voor geluiden en je begint dan meteen met het vuurwerk op volle oorlogssterkte dan is het flooding. Ik zie in de filmpjes die hier geplaatst zijn dat daar duidelijk geen sprake van is. Er zit wel degelijk een opbouw in ook al gaat het dan wel in een snel tempo, dus wel blootstelling in een rap tempo maar geen flooding.

Ik vind het fijn dat je inhoudelijk op het gedragsmatige ingaat, dat lijkt me het enige relevante hier. Naar mijn mening is dit wel flooding omdat alle stressoren tegelijkertijd komen en er geen enkele acceptatie optreed voor de voorgaande stappen. Progressieve desensitisatie kan dit echt niet genoemd worden.
De snelheid is inderdaad helemaal niet relevant, wel de acceptatie van voorgaande stappen. Het ene paard zal een stap binnen een paar seconden accepteren, andere paarden zullen er een week voor nodig hebben, dat is volledig paard-afhankelijk.

Citaat:
En dan nog iets, waarom wordt er altijd maar gesproken over "het gaat alleen maar om geld" als het om mensen zoals Gert of professionele ruiters gaat. Ik heb jouw website bekeken en jij vraagt ook geld voor jouw diensten. Daarbij worden sommige diensten die jij aanbiedt door jouw eigen alma mater (UU) omschreven als kwakzalverij en onprofessioneel gedrag voor een dierenarts, dus hoe ethisch is dat dan?

Ik begrijp echt volledig niet waarom je dit opeens persoonlijk gaat maken om heel eerlijk te zijn, beetje zwak. Ik heb nergens geschreven dat het alleen maar om geld gaat, natuurlijk vraag je geld voor je diensten :?
Je mag me best per pb uitleggen wat er precies onprofessioneel, kwakzalverij en niet ethisch is aan de diensten die ik aanbied, dan wil ik daar graag inhoudelijk op ingaan. Ik begrijp niet waarom dit relevant zou zijn voor dit topic.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:38

sanne83 schreef:
Nee, dat is natuurlijk inderdaad de betere optie van de twee :D . Maar noem het beestje wel gewoon bij de naam: het paard geeft op. Hij heeft niet z'n alfa-leider geaccepteerd :+

Ik vraag me een beetje af wat in jou ogen het verschil is tussen protest opgeven en leiderschap accepteren. In een kudde paarden zal een paard met leiderschapsambities toch ook vooral opgeven met de dominantere kudde genoot proberen te overbluffen/domineren als hij merkt dat het niet werkt, dat is volgens mij gewoon hetzelfde principe.

Wat betreft dat geen reden om te bokken, niet alles is te voorkomen. Of dat nu een fout van de trainer is, een fout in het karakter of een afleiding in de omgeving die een probleem veroorzaakt er is denk ik geen enkel paard dat letterlijk nooit een stap verkeerd (heeft ge)zet. Leuk in theorie maar ook de mensen die ik ken die met beleid beleren hebben wel eens met flippend paard in de bak gestaan, en dan heb je weinig keus behalve door het probleem heen rijden. Nu hoeft Gert zijn methode imo niet voor een groen paard, maar wat hij doet met verreden paarden vind ik erg knap.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:22

sanne83 schreef:

Ga ze dat maar eens uitleggen als ze niet in het meewerkstandje willen... Soms is zoiets als wat Gert doet (en ik wou ECHT dat ik dat ook kon op mn ouwe dag) een prima oplossing... :j
Ik zie echt niet in waarom dit nou zo ernstig zou zijn, alle tegenargumenten ten spijt... :) (of hoe is die uitdrukking eigenlijk :+ )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:16

De plek met al dat publiek mag dan niet zo geschikt zijn, de methode wel.
Ik heb wat minder lef en blijf wat minder goed zitten dan Gert, maar ook ik heb een paard in 3-7 dagen zadelmak. In alle rust, en inderdaad zonder poespas. Bij mij is het hobbymatig, eigen paarden of verzorgpaarden, zat wel stukje eigen belang bij (te kunnen rijden), maar een eigenaar heeft me er nooit voor betaald.

En van Ger van 't Hof terugkomen met trauma's? Geef dan eerst eens voorbeelden. Wat je wel vaak ziet met de 'snellere' manier van zadelmak maken dat er na een week of 3 weer een moment komt waarop het paard uit gaat proberen. En kun jij als ruiter het paard dan aan? Veel ruiters schrijven trauma's aan het paard toe, maar eigenlijk zijn ze het dier gewoon niet de baas. Je hoeft niet kwaad te worden op een paard, maar je moet wel consequent zijn. En consequent is iemand als Ger zeker. Een paard zoekt een leider, jij als ruiter moet die leider zijn. Gelijkwaardig omgaan met je paard kan niet. Je moet het uiteraard wel rechtvaardig en vriendelijk doen. En juist zoals Gert het doet gebeurt het vriendelijk. Het is in 1 keer klaar, paard wordt geen pijn aangedaan, wordt niet gelongeerd met opgekropte hulpteugels, zonder bit, enz. En het werk is na dat kwartiertje ook niet klaar. Ook in de week daarna niet. Maar het paard is dan wel zadelmak en jij als eigenaar of ruiter moet het nu verder doen. En ik heb daar al veel voorbeelden gezien dat het echt niet aan het zadelmak maken lag, maar aan de persoon die daarna met het paard aan de slag ging.