Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:48

pien_2010 schreef:
Jannepauli schreef:
Eén-nul voor HF !

Oh ik wist niet dat ik mee deed aan een wedstrijd := .

Verklaring van NOmbrado over Heuschmann klopt.

Mijn instructrice was bij die desbetreffende Clinic, vertelde ze me. Paard was zwaar LDR gereden en onttrok zich aan alle hulpen of anders gezegd denderde overal doorheen. Hij is toen de eerste minuten LDR begonnen (tegen zijn zin in) en na paar minuten was de ongehoorzaamheid over en na 15 minuten had hij het paard goed aan het lopen. Mijn instructrice (Duits klassieke instructrice) vertelde dat alleen van het eerste gedeelte de foto's zijn gemaakt en geplaatst en niet meer toen het wel goed ging. Tijdens de clinic legde hij precies uit waarom hij begon zoals hij begon. Maar naar haar zeggen had hij beter niet op dat paard kunnen klimmen want daardoor kregen mensen de kans om hem te beschadigen.

Weet je wat nou zo grappig is: je was erbij en zegt dat het niet waar is of een momentopname.

In dit topic zijn heel veel mensen héél vaak getuigen geweest van de manier van rijden bij Bartels, hebben tientallen keren trainingen bijgewoond en tóch worden de foto's (momentopnames?) blind geloofd, wordt de trainingsmethode (welke dan?) ter discussie gesteld en worden getuigen gezien als 'fans' die blind zijn.

Mag ik dan ook zeggen dat ik deze foto op z'n minst heel naar vind !

horseyfries

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:51

Over "kop in het zand steken" gesproken ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:53

Netje schreef:
pien_2010 schreef:

Verklaring van NOmbrado over Heuschmann klopt.

Mijn instructrice was bij die desbetreffende Clinic, vertelde ze me. Paard was zwaar LDR gereden en onttrok zich aan alle hulpen of anders gezegd denderde overal doorheen. Hij is toen de eerste minuten LDR begonnen (tegen zijn zin in) en na paar minuten was de ongehoorzaamheid over en na 15 minuten had hij het paard goed aan het lopen. Mijn instructrice (Duits klassieke instructrice) vertelde dat alleen van het eerste gedeelte de foto's zijn gemaakt en geplaatst en niet meer toen het wel goed ging. Tijdens de clinic legde hij precies uit waarom hij begon zoals hij begon. Maar naar haar zeggen had hij beter niet op dat paard kunnen klimmen want daardoor kregen mensen de kans om hem te beschadigen.

Weet je wat nou zo grappig is: je was erbij en zegt dat het niet waar is of een momentopname.

In dit topic zijn heel veel mensen héél vaak getuigen geweest van de manier van rijden bij Bartels, hebben tientallen keren trainingen bijgewoond en tóch worden de foto's (momentopnames?) blind geloofd, wordt de trainingsmethode (welke dan?) ter discussie gesteld en worden getuigen gezien als 'fans' die blind zijn.

Mag ik dan ook zeggen dat ik deze foto op z'n minst heel naar vind !

Goed lezen Netje wat ik heb geschreven!

Mijn instructrice was erbij!! En ja, ook ik vind die manier van rijden heel naar om te zien. Helemaal mee eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:56

Waarom zeg je dan in vredesnaam dat wat Nombrado over Heuschmann zegt klopt? Vind je hem nog geloofwaardig en heb je nog altijd respect voor zijn mening?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:56

Babootje schreef:
De DA rapporten zijn genoemd in de inhoudsopgave.
Het rapport en onderleggers gaan naar de rechter. Denk je nu echt dat die rapporten niet bestaan?
Steek je kop nog even verder in het zand.

Maar ik hoef toch niet uit te leggen dat je selectief kunt quoten uit een rapport: nét dat ene zinnetje weglaten, net die éne conclusie niet noemen. Zolang Gent het rapport niet heeft vrijgegeven om het openbaar te maken, geloof ik mevrouw Ulrieke Thiel net zo veel of weinig als wie dan ook. Bewijzen gaat hem om en pas als je de hele tekst én de foto's in de context hebt gezien (zonder weglating of aanvulling of wat dan ook) kunnen we met zekerheid zeggen dat het om U2 gaat. Er staat bijv. immers helemaal niets waaruit blijkt dat het om U2 gaat? Alle foto's die ik van mijn paard heb van klinieken of wat dan ook staat altijd naam, toenaam, naam kliniek, datum etc. op.

Tuurlijk bestaat er een rapport: maar noch jij noch ik weten wat er écht instaat.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:58

horseyfries schreef:
Waarom zeg je dan in vredesnaam dat wat Nombrado over Heuschmann zegt klopt? Vind je hem nog geloofwaardig en heb je nog altijd respect voor zijn mening?

Inderdaad je instructrice was erbij, maar zoals horseyfries zegt: je geeft aan dat het klopt. Vreemde constatering toch?

Netje

horseyfries schreef:
Over "kop in het zand steken" gesproken ;)

ehhhhh :D Waarop heeft dit betrekking??

horseyfries

Blijkbaar moet je dat Babootje wel uitleggen Netje. Ik heb het al tig keer geprobeerd in ieder geval maar krijg dan te horen dat ik mijn kop in het zand steek.... Pot, ketel, je kent het wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:06

horseyfries schreef:
Nombrado heeft blijkbaar met dit paard gereden dat ze zo goed weet dat dit paard zeker alle GP oefeningen had gekund met de juiste training en heeft de ervaring die nodig is om deze uitspraak te kunnen doen. Of toch niet?

Nee, elk paard kan dat!
Alleen duurt het bij de ene nu net even langer dan de ander. Met je juiste training!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:11

horseyfries schreef:

Ja, want zijn theoretische onderbouwing wb biomechanica, spieropbouw en hoe je een paard moet rijden Klopt! (en ik neem aan, dat het merendeel van de da dit onderwerp hebben moeten leren op school :+ )
Als je met een jong paard begint op deze manier, met respect voor bouw en biomechanica, zonder zijn kop in de krul te trekken, zal je dit als kloppend ervaren
Alleen om alle verkeerd gereden paarden weer op de natuurlijke biomechanische manier te rijden, wordt een ander verhaal. Psyche, vertrouwen in de ruiter, afgestompt op been, zal eerst weer opgebouwd moeten worden naar vertrouwen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:13

En hoeveel paarden heb jij al naar de Grand Prix gereden dat jij dit zo goed weet?

Ik ken een heel aantal paarden die ik het absoluut niet zou willen aandoen om Grand Prix proberen te bereiken, omdat hun lichaam daar niet voor gemaakt is, en vele andere redenen. Als je diervriendelijk paardrijden promoot dan lijkt me één van de belangrijkste dingen dat je accepteert dat juist niet elk paard een Grand prix paard is, maar dat je sommige paarden veel meer plezier doet en gezond houdt door er andere dingen mee te doen.

Ik heb een deskundige op het gebied van biomechanica de uitleg op video van Heuschmann laten zien en die vertelde me dat dit ernstig achterhaalde principes waren en volgens haar klopte er weinig van. Ik neem aan dat jij het niet beter weet dan iemand die dit daadwerkelijk als beroep heeft en de hele wereld overvliegt voor congressen hierover.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:16

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Ja, want zijn theoretische onderbouwing wb biomechanica, spieropbouw en hoe je een paard moet rijden Klopt! (en ik neem aan, dat het merendeel van de da dit onderwerp hebben moeten leren op school :+ )
Als je met een jong paard begint op deze manier, met respect voor bouw en biomechanica, zonder zijn kop in de krul te trekken, zal je dit als kloppend ervaren
Alleen om alle verkeerd gereden paarden weer op de natuurlijke biomechanische manier te rijden, wordt een ander verhaal. Psyche, vertrouwen in de ruiter, afgestompt op been, zal eerst weer opgebouwd moeten worden naar vertrouwen.

Kan het niet beter verwoorden. Waarbij nogmaals hij beter niet op dat paard had kunnen klimmen. ik vind niet dat hij het paard zo diep in had moeten stellen want vind het een hele nare foto. Het een sluit het ander dus niet uit.
Het boek wat ik van hem hier heb, vind ik een goed en leerzaam boek en daar doet dit optreden van hem, dat hij nogmaals beter niet had kunnen doen, voor mij niet aan af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:24

horseyfries schreef:
Feit is dat ik bij haar langdurig zitlessen heb gevolgd, feit is dat ik daarna een dubbele hernia kreeg, feit is dat mijn fysiotherapeut zegt dat dit komt door de houding die ik door haar moest aannemen (het door haar zo gepromote "ducken"), en feit is dat ik nu na veel zitlessen die houding gelukkig weer heb afgeleerd waardoor ik weer kan rijden.

Nou wist ik niet wat "ducken" was, dus maar even gegoogled. Enne.... kan me voorstellen dat je daar pijn in je rug van krijgt. :D :+ :D :+
https://www.youtube.com/watch?v=P7cKZh__B9E

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:26

Haar geweldige theoretische uitleg was (met ruggewervels als voorbeeld en al) dat je met een iets holle rug een soort "eendekont" moest maken, vandaar "duck". Ik weet als geen ander hoe geloofwaardig ze theorie kan verkondigen die kant noch wal slaat, ben er volkomen ingetrapt met alle gevolgen van dien.
Gerd Heuschmann kan precies hetzelfde, die kan ook nu nog theoretisch verklaren dat de aarde plat is en je zou het bijna gaan geloven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:33

horseyfries schreef:
Gerd Heuschmann kan precies hetzelfde, die kan ook nu nog theoretisch verklaren dat de aarde plat is en je zou het bijna gaan geloven.

_O- _O- _O- whahaha, ik lig vlak hier :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:47

Babootje schreef:
De DA rapporten zijn genoemd in de inhoudsopgave.
Het rapport en onderleggers gaan naar de rechter. Denk je nu echt dat die rapporten niet bestaan?
Steek je kop nog even verder in het zand.

Netje schreef:
Maar ik hoef toch niet uit te leggen dat je selectief kunt quoten uit een rapport: nét dat ene zinnetje weglaten, net die éne conclusie niet noemen. Zolang Gent het rapport niet heeft vrijgegeven om het openbaar te maken, geloof ik mevrouw Ulrieke Thiel net zo veel of weinig als wie dan ook. Bewijzen gaat hem om en pas als je de hele tekst én de foto's in de context hebt gezien (zonder weglating of aanvulling of wat dan ook) kunnen we met zekerheid zeggen dat het om U2 gaat. Er staat bijv. immers helemaal niets waaruit blijkt dat het om U2 gaat? Alle foto's die ik van mijn paard heb van klinieken of wat dan ook staat altijd naam, toenaam, naam kliniek, datum etc. op.

Tuurlijk bestaat er een rapport: maar noch jij noch ik weten wat er écht instaat.

De definitie van quoten of citeren is: "een stukje tekst van een ander opnieuw opschrijven of voorlezen", niet een stukje tekst van een ander anders opschrijven of voorlezen.
Zo'n citaat of quote is een stukje letterlijke weergave en daarom geplaatst tussen aanhalingstekens.
(Bewust heb ik de analyse van mw Thiel daarop weggelaten).
Dan vraag ik met toch af hoe jij door toevoegen of weglaten van tekst hiervan iets anders kunt maken dat het minder erg maakt:

“Forse laesies van de mond thv de lagen en de tong”

“Bovendien was er ter plaatse een omvangtoename van de onderkaak voelbaar”

“De oorzaak van de aangetroffen letsels op de lagen moet gezocht worden bij chronische druk
veroorzaakt door een bit”

“Letsel werd ontdekt aan beide kanten van de kaak, waarbij een verwonding wat ouder bleek te zijn, de
andere kaken nog steeds actief,”

“Duidelijke verlittekening beide lagen”

“Het beenweefsel van de onderkaak vertoont bilateraal een diepe depressie (botresorptie omgeven
door botaanwassen)”

“Onderkaak forse verhevenheid (nieuwe beenvorming) thv het rostraal en middelste deel van de linker
en rechter lagen, respectievelijk links meer uitgesproken dan rechts"

E.e.a. onderbouwd door foto's, die we wel hebben kunnen zien. Nu kun je wel beweren dat ze niet van U2 (de RX foto komt van de FB pagina van U2), welke weg ga je dan op? Beweren dat de aarde plat is terwijl we met zijn allen weten dat ie rond is?

Ik geloof echt niet dat de schade opzettelijk U2 is toegebracht. Maar dat de schade er is en dat de foto's van U2 zijn, dat geloof ik wel. Het zou toch niet logisch zijn om zoiets te beweren als het niet waar is? Een contra-expertise is zo gedaan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:07

Babootje schreef:
De definitie van quoten of citeren is: "een stukje tekst van een ander opnieuw opschrijven of voorlezen", niet een stukje tekst van een ander anders opschrijven of voorlezen.

Heb ik gezegd dat ze het opnieuw heeft opgeschreven?? Het op de juiste plaats weglaten van een toevoeging, of wellicht een eindconclusie (ik raad net zoveel als jij) als bijv.: door ons is niet vastgesteld dat deze schade.... etc. vul zelf maar in

E.e.a. onderbouwd door foto's, die we wel hebben kunnen zien. Nu kun je wel beweren dat ze niet van U2 (de RX foto komt van de FB pagina van U2), welke weg ga je dan op? dezelfde kant als jij opgaat: jij neemt aan dat het zo is, ik zie dat niet want nergens aan te zien (en dat lijkt me vreemd in het geval van Gent) en zeg: bewijs het maar

Om nog even op Gerd Heuschmann terug te komen. Dit is wat Philippe Karl (nog zo'n goeroe kennelijk) over hem zegt:

As much as your explanations of biomechanics are respected, the same cannot be said for your riding. It is judged as superficial and raises a smile, because you often stumble over simple problems. Several times in your clinics in late 2008 and early 2009 you asked for contributions from some of my pupils to help you out of one equestrian dead end or another. That was friendly and augured well. As a result, unfortunately, you have since applied those procedures like simple “tricks” in inappropriate situations and without really having understood the background to them. And then of course, as they did not work well, you concluded that the “system” is questionable.
The classic mistake of the over-inflated ego...

You are certainly an excellent veterinarian but you make a serious mistake in thinking yourself to be a rider of equal measure.

en verderop in het stuk:

IN SUMMARY… your comments are very discouraging and typical of official thinking:

• You demonstrate nothing, neither in practice, nor in theory… Instead you confront us only with convictions. Convictions are very practical; they exempt one from any justification by rational explanation. The result is this rhetoric of propaganda: verbose, specious, and stuffed with false reasoning. From the mouth of a sworn instructor it would be understandable. From someone with scientific training it is consternating.

• While you courageously reported the disastrous effects of modern day dressage in veterinary terms, you have not analysed the deeper equestrian causes at all. Given that they are obvious in the principles of the SYSTEM which you defend, you have absolutely no solution to offer.
In consequence, you find it necessary to ignore my arguments, to distort my statements, to judge my students unfairly and resort to disinformation and manipulation.

• Finally, it is too convenient, and a little improper, to take shelter behind the favourable status of a veterinary surgeon while censuring others in domains in which you have no expertise at all.

Bron: http://www.philippe-karl.com/news/25/3/ ... heuschmann

En natuurlijk doe ik hier hetzelfde wat UT doet: ik pak er stukjes uit en zet die hier neer. Verder ken ik de beide heren niet in persoon, heb verder geen kennis van hun theorie. Maar als even googelen dit oplevert (en dit verhaal gaat over een clinic in Verden al eerder dan de bewuste clinic met de Fries) + de foto's van die bewuste clinic met de Fries(er zijn er veel meer), dan zegt me dat ook dit niet de Lieve Heer van de dressuurkunst is. Maar wie ben ik :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:21

quote="Babootje"]
[/quote]

Netje schreef:
Heb ik gezegd dat ze het opnieuw heeft opgeschreven?? Het op de juiste plaats weglaten van een toevoeging, of wellicht een eindconclusie (ik raad net zoveel als jij) als bijv.: door ons is niet vastgesteld dat deze schade.... etc. vul zelf maar in

E.e.a. onderbouwd door foto's, die we wel hebben kunnen zien. Nu kun je wel beweren dat ze niet van U2 (de RX foto komt van de FB pagina van U2), welke weg ga je dan op? dezelfde kant als jij opgaat: jij neemt aan dat het zo is, ik zie dat niet want nergens aan te zien (en dat lijkt me vreemd in het geval van Gent) en zeg: bewijs het maar

Ga ik ook even flauw doen Netje. "Door ons is niet vastgesteld dat deze schade bij het paard U2 geconstateerd is"? Bedoel je dat?

Ik vroeg me even af, hoe jij de aangehaalde constateringen "anders" of minder erg kunt maken dan ze er staan.

Kortom, jij beweert dat het rapport van Ulrike Thiel een compleet verzonnen verhaal is, de conclusies uit de DA rapporten verdraaid zijn en de foto's niet van U2.
Dat is compleet onlogisch en niet serieus te nemen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:25

Het rapport van Ulrike Thiel is "haar waarheid", en idd niet een objectief verslag en als zodanig dus ook niet geloofwaardig in dit geheel.
Quotes die je eigen waarheid versterken uit iets nemen is niet hetzelfde als een objectief rapport.
Het is onlogisch om zo'n subjectief verhaal tot enige waarheid te verheffen en niet open te staan voor de MOGELIJKHEID dat er meer kanten aan dit verhaal zitten. Zo staat er niet in dat rapport van haar hoe het komt dat er recente verwondingen waren terwijl Mischa Koot al vanaf oktober het paard niet meer reed, het paard in januari al was opgehaald en pas eind februari dit paard onderzocht is.
Er staat in het rapport volgens de quote dat het paard in de 14 dagen dat het daar was al duidelijk verbetering liet zien. Dat vind ik raar als je bedenkt dat het paard al een maand was opgehaald. Als zij er zo goed voor gezorgd had dan had het paard in die maand bij haar dan toch moeten zijn opgeknapt ipv slechter geworden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:32

Dat is een verkeerde voorstelling van zaken HF.
Uit het artikel uit Horses.nl

Lonneke Engel haalde haar paard op 31 januari 2014 op bij Academy Bartels omdat ze voor haar idee te weinig waar kreeg voor haar geld. “De Academy wilde echt alles betaald krijgen. Ik betaalde meer dan 1.000 euro per maand”, vertelt het topmodel. Academy Bartels meldt dat ze nooit klachten hadden ontvangen van Engel en na het ophalen van U2 nog een sms ontvingen met een bedankje voor de goede zorgen. “Ik wilde deze periode netjes afsluiten en daarom heb ik een smsje gestuurd. Op dat moment wist ik nog niet dat het niet goed met hem ging”, verklaart Engel.

De volgende ochtend ontdekte ze dat haar paard niet goed kon eten, apathisch was en last had van zijn lijf. “Na een paar dagen lieten we de dierenarts komen die een soort tying-up constateerde en forse spierdystrofie. Door verkeerde voeding waren bovendien zijn darmen beschadigd. In zijn mond werd een ontstoken fistel geconstateerd. Toen wisten we nog niet van de schade aan de kaak. Dat is later in Gent vastgesteld.” Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “De eerste drie weken na thuiskomst deed hij helemaal niks. Het was duidelijk dat hij niet happy was. Nu gaat het langzaam iets beter.”

Het eerste DA rapport is van 9 februari. Het tweede DA rapport van Gent op 24 februari.
Lonneke Engel stond dus vrij snel nadat het paard was verhuisd bij de veearts.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:40

Waar zie jij in dit artikel staan dat Mischa Koot er na oktober nog mee gereden heeft?
Eerste rapport is van 9 februari, Mischa reed hem tot oktober.
Recente verwondingen kunnen nooit van drie maanden geleden zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:44

horseyfries schreef:
Waar zie jij in dit artikel staan dat Mischa Koot er na oktober nog mee gereden heeft?
Eerste rapport is van 9 februari, Mischa reed hem tot oktober.
Recente verwondingen kunnen nooit van drie maanden geleden zijn.

Waar heb jij staan dat Mischa hem tot oktober reed?

Er is ook niet alleen maar sprake van recente verwondingen he? Maar ook verwondingen die over langere periode zijn ontstaan door chronische druk van het bit, waardoor er sprake is van botresorptie en botaanwas.
Tja, dat gebeurt nu ook weer niet in enkele weken en ook niet in een paar maanden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-05-14 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:52

Babootje schreef:

Dat is door alle partijen bevestigd (heeft ook op de FB pagina van U2 gestaan, die is weggehaald). Daarna is - wederom op persoonlijke titel - een van de stalmedewerkers van Bartels hem gaan rijden.

Daarnaast heeft er een foto in dit topic gestaan (kan hem nu zo snel niet vinden) waarop een kerngezonde U2 stond, genomen op 29 januari. Kerngezond in de zin dat er een paard op stond wat in prima conditie was (niet te dik, niet te dun etc.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:56

Netje schreef:
Babootje schreef:

Dat is door alle partijen bevestigd (heeft ook op de FB pagina van U2 gestaan, die is weggehaald). Daarna is - wederom op persoonlijke titel - een van de stalmedewerkers van Bartels hem gaan rijden.

Dat kun je wel zeggen Netje, maar bewijs het maar. :D

Zoals Tineke Bartels in het artikel in de Hoefslag verklaart (een artikel dat ik nog wel kan lezen) heeft de groom van Imke het paard lekker ontspannen in het bos gereden.

Trouwens, volgens de Academy website en de website van Mischa Koot zelf, rijdt ze U2 nog steeds :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:19

horseyfries schreef:
En hoeveel paarden heb jij al naar de Grand Prix gereden dat jij dit zo goed weet?

Ik ken een heel aantal paarden die ik het absoluut niet zou willen aandoen om Grand Prix proberen te bereiken, omdat hun lichaam daar niet voor gemaakt is, en vele andere redenen. Als je diervriendelijk paardrijden promoot dan lijkt me één van de belangrijkste dingen dat je accepteert dat juist niet elk paard een Grand prix paard is, maar dat je sommige paarden veel meer plezier doet en gezond houdt door er andere dingen mee te doen.

Zo, en dat is nou een waarheid als een koe. Elk paard kan Grand Prix, ja duh.... (gaat weer in de meeleesmodus)