Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:38

_San87_ schreef:
bliver schreef:
Ze kreeg les van Bartels maar ik krijg ook les van iemand die is dan toch niet verantwoordleijk voor als ik mijn paard mishandel. Daar zit een verschil in en dat is dus nu ook de discussie. Of bartels nu wel of niet verantwoordelijk is. Nogmaals daar mag de rechter zich over buigen want wij kennen de gemaakte afspraken niet

Dat ligt eraan, mishandel jij je paard in opdracht van je trainer of niet :).

Ach jeetje! Arme rechter die hierover allemaal zijn hoofd mag breken. :o

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:40

Shadow0 schreef:
Arie53, bedankt voor de tekst. (Overigens: ja, ik denk dat het binnenkort verwijderd wordt, maar het klopt natuurlijk ook niet meer. Dus het zegt weinig als dat wordt aangepast.)

Dat zegt juist heel veel als dit gebeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:44

Gini schreef:
_San87_ schreef:

Dat ligt eraan, mishandel jij je paard in opdracht van je trainer of niet :).

Ach jeetje! Arme rechter die hierover allemaal zijn hoofd mag breken. :o

Er is een reden (eigenlijk meer dan één) dat ik geen rechter zou willen zijn :)).

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:43

arie53 schreef:
Shadow0 schreef:
Arie53, bedankt voor de tekst. (Overigens: ja, ik denk dat het binnenkort verwijderd wordt, maar het klopt natuurlijk ook niet meer. Dus het zegt weinig als dat wordt aangepast.)

Dat zegt juist heel veel als dit gebeurt.

Denk dat sommige dingen op last van de diverse advocaten moeten worden weggehaald. Zie het weghalen van de FB pagina van U2: daarop stond eigenlijk tot op het laatst alleen maar positieve dingen, qua verhalen én foto's: dus die is nu weggehaald.

Maar het feit dat Mischa traint bij Imke, wil toch niet zeggen dat U2 in training stond bij Imke: dan zou ze hem immers zélf moeten rijden. Mijn dochter krijgt les van een LT amazone: als haar pownie dus kaakproblemen krijgt kan ik haar aanklagen wegens dierenmishandeling?? Nee hè: klinkt niet heel geloofwaardig :n

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:46

palousa_boy schreef:
Verkeerde merk voer zeker ;) zonder mooie foto op de zak..

_O- Zal de sponsor van Bartels leuk vinden: al het voer daar is van Hartog

Electra63

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:49

Is Mischa Koot in dienst van Bartels Academy? Werkgever is namelijk verantwoordelijk voor (eventuele) schade die door werknemer wordt veroorzaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:53

arie53 schreef:
Een goede zaak is dat nu ook oudgevestigde klassieke instructeurs als Joost Smits zich publiek op Bokt en Horse over de LDR/rollkürmethode uitspreken en de kwalijke gevolgen van deze geforceerde rijstijl aan de kaak stellen.

We moeten blij zijn dat er uiteindelijk eens iemand stevig aan de bel trekt. Chapeau, Lonneke! Jij doet iets wat al veel eerder had moeten gebeuren. Sinds het in de paardenwereld vooral om geld gaat, is paardenleed onderdeel van het systeem.
Kijk eens hoeveel mensen tegenwoordig een dikke boterham verdienen aan het behandelen van blessures bij onze paarden.
Niemand vraagt zich af waar al deze blessures vandaan komen. Hopelijk zorgt de actie van Lonneke voor hervopening van het debat.
Dat zal niet meevallen. De familie Bartels weet als geen ander door haar eigen zeer professionele PR machine de meeste onnozele liefhebbers zand in de ogen te strooien. De kenners houden hun mond omdat ze graag uit de ruif mee eten.
De familie Bartels is altijd zeer opportunistisch te werk gegaan. En met succes. Ze hebben zelf nauwelijks in paarden geïnvesteerd. Zij rijden altijd paarden van anderen waar ze zich goed voor laten belonen. Het zou interessant zijn om eens een lijstje te maken van alle paarden die bij hen vroegtijdig het toneel hebben verlaten met blessures. Dat zijn er heel wat. Alleen vaak hebben de eigenaren , niet gehinderd door enige kennis , geen benul en denken dat ze gewoon pech hebben gehad. Daar denkt Lonneke duidelijk anders over.

http://horses.nl/algemeen/lonneke-engel ... t-serieus/

Wat een afgunst klinkt hier uit. Bah.

Wat betreft blessures, lees eens een avondje op Bokt, het gros van de recreatiepaarden is stijf, onregelmatig, lusteloos, bokt, te mager, te dik, heeft speciaal beslag nodig enz. Problemen te over, als ik het zo lees hier af en toe. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:11

Netje schreef:
palousa_boy schreef:
Verkeerde merk voer zeker ;) zonder mooie foto op de zak..

_O- Zal de sponsor van Bartels leuk vinden: al het voer daar is van Hartog

Havens krijgen ze toch? (is ook sponsor, al jaren)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:54

@Urielle: oeps foutje, sorry !! De sponsor is Havens (vergiste me even in de namen) :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:56

Vandaar :D Ik dacht nl. twee pagina's terug bij een post: 'Dan kunnen ze ook Havens aanklagen :+ ' En toen las ik jouw post over Hartog... kon he, dat die ook sponsorden :Y)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:10

Krijg je als je zelf Pavo voert, dan lijkt alles met een H op elkaar :D :o Maar het is idd al jaren Havens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:01

Mischa Koot valt er helemaal buiten? Daar wordt door niemand over gesproken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 07:03

Electra63 schreef:
Is Mischa Koot in dienst van Bartels Academy? Werkgever is namelijk verantwoordelijk voor (eventuele) schade die door werknemer wordt veroorzaakt.

Niet als zij hem in haar eigen tijd reed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:45

Caatje87 schreef:
Electra63 schreef:

Niet als zij hem in haar eigen tijd reed.

Klopt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:51

Electra63: volgens mij als ik het zo lees, was dat het geval.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:47

Laatst bijgewerkt door MeesG op 26-03-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:49

Vind je het werkelijk een goed stuk?

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:51

Ja het is een goed opinie stuk want zoals wij allemaal weten is er erg veel verborgen paardenleed in Nederland. Niet alleen met slachtpaarden zoals het nu in het nieuws is, maar zeker ook bij sportpaarden op elk niveau, omdat deze ingezet worden om geld mee te verdienen of wedstrijden te winnen. De belangen zijn niet in voordeel van het paard, maar van de ruiter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:10

MeesG schreef:
Ja het is een goed opinie stuk want zoals wij allemaal weten is er erg veel verborgen paardenleed in Nederland. Niet alleen met slachtpaarden zoals het nu in het nieuws is, maar zeker ook bij sportpaarden op elk niveau, omdat deze ingezet worden om geld mee te verdienen of wedstrijden te winnen. De belangen zijn niet in voordeel van het paard, maar van de ruiter.

Vergeet jij vooral het leed niet van het recreatiepaard? Voorbeelden genoeg hier op Bokt :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:17

Electra63 schreef:
MeesG schreef:

Vergeet jij vooral het leed niet van het recreatiepaard? Voorbeelden genoeg hier op Bokt :D

Kijk op de gemiddelde manege/pension stal maar eens rond hoeveel mensen er rondrijden op paarden die niet helemaal rad zijn. En waarvan de mensen het niet eens door hebben.
En zeg er maar niets van, want dan worden ze nog boos ook.
Tandartsen, zadelmakers, chiropracters en fysiotherapeuten varen er wel bij, want daar moet het altijd eerder worden gezocht. Stel je toch voor dat je voor kreupelheidsonderzoek naar een DA gaat. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:23

Ik vind het niet zo'n overtuigend stuk. (En trouwens, het was hier al geplaatst.)

Schadelijkste vind ik wel dat hij heel zorgvuldig vermijdt om in te gaan op of het werkelijk gebeurd is (dat lijkt me nog al cruciaal) maar Academy Bartels al wel vast schuldig laat lijken.

Citaat:
Dus de manier waarop de familie Bartels nu reageert op door Lonneke Engel geuite aantijgingen van dierenmishandeling is tamelijk hypocriet. Ze hebben boter op hun hoofd. Hun Academy is in de sprookjeswereld van de hedendaagse dressuur het mooiste sprookjespaleis. Als je ervoor kiest om nagenoeg uitsluitend paarden van anderen te trainen, die daar heel veel geld voor betalen, dan loop je risico. Ordinair ondernemersrisico. Als je dan je gat brandt moet je op de blaren zitten.

Welk risico bedoelt Joost hier? Dat het bij het ondernemerschap kan horen om afgebrand te worden via de media?
In dat geval wil ik nog wel een maatschappelijk debatje starten: het zou volstrekt verwerpelijk zijn als je als ondernemer kapotbeschuldigd mag worden zonder dat er werkelijk iets aan de hand is. Ondernemersrisico gaat meestal over zaken die pech zijn voor de ondernemer, zonder dat je ze ergens op kunt verhalen: je kunt een partij voer weggooien omdat er iets mis is gegaan. Of je zit een dag zonder mensen omdat al je medewerkers ziek zijn of zo.

Hier is hoe dan ook geen sprake van een situatie die met ondernemersrisico te maken heeft. Of ze worden onterecht beschuldigd, en dat is heel kwalijk van de beschuldiger en zeker niet een aanvaardbaar ondernemersrisico, of ze hebben werkelijk fout gehandeld, en dan is het heel kwalijk van de stal maar heeft nog steeds niks met ondernemersrisico te maken.

Maar het op deze manier opschrijven maakt dat de meeste lezers er eigenlijk niets tegenin zullen brengen. Het wekt de indruk dat Bartels 'hypocriet' is - zonder dat behoorlijk wordt onderbouwd waarom (of wat ze dan hadden moeten doen.)

Nog ietsjes kwalijker is 'als je je gat brandt' - zeer nietszeggend, maar tegelijkertijd hint het er nadrukkelijk op dat Bartels een verwijtbare fout gemaakt heeft. Welke fout mogen wij als lezer zelf invullen, want als JoostSmits dat gedaan zou hebben zou dat vermoedelijk smaad zijn: het is immers nog niet bewezen.

Ik vind dat geen faire manier van schrijven. Het beschadigt willens en wetens iemands naam, terwijl het tegelijkertijd niet heel duidelijk is over hoe terecht de aanklacht is. Dat vind ik onaanvaardbaar. Of je zegt glashelder: 'ik denk dat Bartels dat paard inderdaad mishandeld heeft, en daarom vind ik het terecht dat hun stal te gronde gaat', of je moet concluderen dat je het nog niet weet of in elk geval niet kunt onderbouwen, en dan heb je het recht niet om iemands naam zo te beschadigen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:40

In het veiling topic heb ik al gereageerd met de opmerking dat vrijwel iedere idioot tegenwoordig een podium krijgt om een mening te ventileren. Goed, dat mag - vrijheids van meningsuiting. Toch is het wat anders als je openbare media gaat gebruiken om je gram te halen, dat geldt voor Engels net zo goed als voor Smits.

N.a.v. de reactie van Smits, plus die van Arie53, eerder in dit topic heb ik al fijntjes opgemerkt dat hier wellicht sprake is van enige beroepsjaloezie. Meneer Smits heeft tenslotte de 'lime lights' nooit gehaald en is dus nooit onderwerp van kritisch beoordelen geweest, want hoe zijn paard(en) op GP niveau gebracht heeft vermelden de analen niet meer. Moddersmijterij dus en dat tekent het niveau van de paardenwereld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:45

Misschien had deze heer nog wel een appeltje te schillen met Bartels? Misschien is deze mijnheer wel een ontevreden klant? Je weet nooit wat de motieven zijn, om zo'n opinie te schrijven. Of het objectief is, betwijfel ik.
Van Arie53 is algemeen bekend, dat hij niet objectief is tegenover de KWPN en de KNHS :D

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:47

Electra63 schreef:
MeesG schreef:

inderdaad recreatie paarden ook . Iedereen kan een paard kopen maar veel mensen weten ook niet hoe je een paard moet verzorgen precies.