Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:19

zoutenootjes schreef:
In het kader van dit topic, je kunt op je CV zetten 'Omgaan met 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen.' Uitgebreide versie, inclusief hengsten, alles over zadelmak maken, noem maar op.

:D :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:35

Gini schreef:
Anneliesdj, ik vind het wel een beetje grappig dat je hem beschuldigt van klagen. Waarom mag de manege klagen en zelfs op televisie komen en Ariebren niet? Omdat hij een andere mening erop na houdt?

Het is jammer dat de inhoudelijke berichten genegeerd worden, maar dat er wel lekker persoonlijke sneren naar elkaar gegooid worden.

Ehm, misschien omdat hij de hele situatie niet kent en dan eerst de manege beschuldigd omdat ze mensen met een beperking met de paarden laten werken en er vervolgens mee komt dat 'het allemaal zo erg niet was' terwijl hij helemaal niet weet hoe de medewerker er nu aan toe is.
Ik erger me daaraan.

Dat je het niet oke vind dat ze zeuren over de helikopters is prima maar dan allerlei andere onzin erbij gaan halen? :n
En ik kom ariebren wel vaker tegen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:38

Ariebren schreef:
En anneliesdj, ik klaag niet, ik geef aan hoe het echt toe gaat in de lucht.
Vanmiddag kwam er nog een vlucht van een stuk of honderd ganzen in V vorm over.

Je doet aanname's die totaal ongegrond zijn en er bovendien niets mee te maken hebben.
En wat hebben ganzen in vredesnaam met laagvliegende helikopters te maken?? :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:39

Eerlijk is eerlijk, schaafwonden en kneuzingen...dan valt het in mijn ogen ook mee.
Het wordt wel een beetje allemaal aangedikt hoor...

anneliesdj

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:49

Ach, levensgevaarlijk verwond is wel wat anders ja.
Maar er wordt ook maar meteen aangenomen dat diegene de helikopters ook gefilmd heeft daarna, waarom?
Wat doet het er uberhaupt toe om zoiets te melden?

Maar jullie zijn inmiddels behoorlijk offtopic zie ik, het is maar goed dat ik de boel weer rechttrek voor er weer een hulk verschijnt ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:55

anneliesdj schreef:
Ach, levensgevaarlijk verwond is wel wat anders ja.
Maar er wordt ook maar meteen aangenomen dat diegene de helikopters ook gefilmd heeft daarna, waarom?
Wat doet het er uberhaupt toe om zoiets te melden?

Maar jullie zijn inmiddels behoorlijk offtopic zie ik, het is maar goed dat ik de boel weer rechttrek voor er weer een hulk verschijnt ;)

;)

Ik geef maar een gok dat als er inderdaad een tweede aanval golf := kwam aanvliegen men het al zag aankomen dus tijd had om te filmen.
Inderdaad hoor je aan de rotors of ze dichtbij komen....dan had je eventueel maatregelen kunnen nemen om het paard desnoods over te geven aan een begeleider.
Dat had al bij de eerste gekund.

Als ik een lucht ballon over zag komen, en die zijn er ook niet meteen.Hield ik de lijn ook even wat steviger vast.
Daar zijn sommigen dieren ook niet gecharmeerd van....maar ja ook die zijn afhankelijk van luchtstroom etc..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:06

Dat ben ik toch niet met je eens hoor, bebouwing, bomen ed kunnen het geluid behoorlijk vervormen of dempen.
En een luchtballon hoor je vaak niet aankomen, die merk je pas op als ze ineens de gaskraan open trekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:41

Een helikopter hoor je toch echt wel aankomen. Soms kijk je idd eerst de andere richting uit omdat de wind een spelletje speelt, maar helemaal uit of the blue komt een helikopter niet. Zeker niet als ze zo laag vliegen.
Luchtballonnen glijden heel stil over en die kunnen idd zomaar opeens boven je weiland hangen, maar he, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat paarden ook luchtballonmak gemaakt kunnen worden. Toch handig die dieren! ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:06

Tja wat was er eerder de manege of het laagvlieggebied. Vaak zijn de grootste klagers mensen die er pas zijn komen wonen nadat het probleem er was. Hoe vaak hoor je ook nniet mensen klagen over een vliegbaan. Die ligt er dan al jaren en de klager woont er nog maar een jaar ov zo.
Of stadsmensen die klagen over de mestlucht nadat er bemest is en die juist op het platteland zijn komen wonen voor de rust

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:02

Straf voor de luchtmacht! :7

Rijssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:41

magriet schreef:
Tja wat was er eerder de manege of het laagvlieggebied. Vaak zijn de grootste klagers mensen die er pas zijn komen wonen nadat het probleem er was. Hoe vaak hoor je ook nniet mensen klagen over een vliegbaan. Die ligt er dan al jaren en de klager woont er nog maar een jaar ov zo.
Of stadsmensen die klagen over de mestlucht nadat er bemest is en die juist op het platteland zijn komen wonen voor de rust

Het laagvlieggebied was er al in de jaren 50 van de vorige eeuw.
Hoelang de manege er is weet ik niet, want ik woon daar inmiddels niet meer.
Wat ik wel weet dat het in mijn jeugd prachtig was om te zien als ze boven ,tOudeland vlogen en de koeien die daar liepen gewoon mee stonden te kijken.
@Ariebren, de sproeivliegtuigjes die u zich ook nog herinnert waren in mijn ogen veel lager bezig en dan ook weer optrekken aan het eind van een perceel.
Toen klaagde er toch niemand??
Of heb ik te mooie jeugddromen?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:48

Dat bedoel ik dus. Ik heb deze vrouw bij sbs gezien en die is echt nog geen 60 jaar dus het gebied was er eerder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:18

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie eraan herinneren dat dit een VN topic is, en geen huiskamer? Het verzoek dan ook om ontopic te blijven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:19

anneliesdj schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens hoor, bebouwing, bomen ed kunnen het geluid behoorlijk vervormen of dempen.
En een luchtballon hoor je vaak niet aankomen, die merk je pas op als ze ineens de gaskraan open trekken.

Die ballonnen zie ik altijd gewoon aankomen hoor.
Helikopters hoor ik ook gewoon...Misschien omdat ik het geluid herken van de rotors
En zelfs als er bij ons een heli laag vlieg over de flat of een schip langs vaart in de rivier hoor ik het verschil tussen de motoren.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:22

Je hoort een heli echt wel aankomen hoor. Misschien door de wind denk je vanuit een andere richting maar je hoort ze zeker.
Een luchtballon vind ik zelf wat stiller en als je aan het rijden bent (dus concentreert) snap ik best dat die als een verassing komen. Daarin tegen hoor je de rotors van een helikopter echt wel.

Ik heb op een manege gereden dat in de buurt van een militair oefen terrein was gevestigd, sterker nog er zat maar 1 straat tussen.
Maar wij gingen gewoon op buitenrit door dat gebied, ja dat mocht, reden tussen de 10tonner en zwaarder geschut. En ja zo nu en dan vloog er wel eens een helikopter over. De nieuwe paarden vonden dat dan wel even spannend, maar ze zagen de oudere geen kick geven dus wende ze er al snel aan. Ook als er schiet oefeningen waren (losse flodders) gingen de lessen gewoon door, wel in de binnenbak maar je kon de salvo's gewoon tellen zo dicht bij was het. Maar hier gaven de beestjes ook niks om, zo zie je maar dat ze overal aan kunnen wennen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:52

Ik heb al eerder aangegeven dat laagvliegen in bebouwde gebieden best nodig kan zijn, daar kan ik als anti-militair nog wel begrip voor opbrengen en ik zie liever dat ze in het echie oefenen dan puur en enkel op een simulator waar het "game over and press start to run sequence again" is.

Maar wat is er mis met naar kwetsbare bedrijven even een extra briefje sturen? Die oefeningen zijn vergunningplichtig voor zover ik weet, die moeten dus aangevraagd worden aangezien er maar een bepaald aantal laagvlieguren per jaar gemaakt mogen worden. Dan kan je dus best ook even een briefje of desnoods belletje plegen naar bedrijven die er last van kunnen hebben (veel melkveehouders zitten ook niet te wachten op een heli die net niet letterlijk op de rug van een koe landt).

Op die manier kan je het voor alle partijen dragelijk maken. Als bedrijf zijnde weet je dat je in gebied zit waar je af en toe je planning moet aanpassen aan die van defensie, als defensie kan je de goodwill flink vergroten door goede communicatie over tijdstippen en eventueel objecten, of objectsoorten (je weet zelf wel of je een landbouwbedrijf hebt, een kantoorgebouw, een fabriek of een woonhuis) waarmee geoefend gaat worden. Juist door dit soort incidenten gaan alle partijen alleen maar de hakken in het zand zetten en wordt het uitvoeren van oefeningen, die toch wel nodig zijn om de vaardigheden van het personeel op een acceptabel nivo te houden, alleen maar moeilijker. Na die stroomaffaire van een paar jaar terug is die goodwill al flink afgenomen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:32

Mick 75, ik ga mee met de eerdere posten van airnt en barcelano. Het bedrijf in kwestie zit er drie jaar, en het laagvlieg gebied is er vijftig jaar. Alles is te trainen, dus ook het verkeersmak maken van paarden. Als je het filmpje bekijkt zie je wat pony's even rennen. Het paard wat gelongeerd wordt loopt gewoon door.
Er wordt gesproken van op hol slaan, en levensgevaarlijk. Bij op hol slaan denk ik toch aan (heel veel) meer actie dan wat er op het filmpje te zien is. Als je in de buurt woont van een landingsbaan, weet je dat er af en toe wat over komt vliegen. Als je in een oefengebied zit, kun je oefeningen verwachten.

Het is een kwestie van je paard goed onder controle kunnen houden. Maar verwacht niet van beginners dat die dat gelijk perfect kunnen. En verwacht niet van paarden dat ze nooit eens een oor verdraaien als er iets met wat lawaai voorbij komt.
Alle oefeningen worden van tevoren aangekondigd, dus het is zo na te gaan wanneer er iets te verwachten is. Gewoon rekening houden met elkaar. Nederland is een dichtbevolkt gebied. Zoals al eerder gezegd, het kan ook een ambulance zijn, of een brandweerauto. Die moet ook overal bij kunnen. Sorry hoor, maar als je niet met 'onverwachte' omstandigheden om kan gaan, moet je jezelf gaan afvragen wat je bij paarden te zoeken hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:37

Kreeg vandaag weer het "Kompas" plaatselijke krantje.
Zelfs de burgermeester van Strijen is heel boos op de luchtmacht.
Ze gaat zelfs met de minister van defensie praten.

Maar wat wil je, vrouwelijke burgemeester, vrouwelijke manege houder en ook nog een vrouwelijke minister van defensie.
Dat zal een goed gesprek worden. :7

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:37

Mick 75, weet je hoeveel tijd dat vergt? Iedere keer als er een oefening is alle dierenhouders persoonlijk contacteren, kunnen ze een mannetje extra fulltime aannemen. En dan krijg je weer het gehannes waarvoor gewaarschuwd moet worden, enkel laag vliegen of ook straaljagers die mogelijk de geluidsbarrière doorbreken? En alleen commerciële paardenhouderijen of alle paardeneigenaars?
Nee, nu is het simpel: het is een laagvlieggebied, dus je weet dat daar laag gevlogen kan worden EN het wordt nog eens gemeld op een centraal punt (website). Doen ze al meer dan genoeg om aan wensen tegemoet te komen. Wat doen paardeneigenaars om tegemoet te komen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:41

Het is erg laag, maar levensgevaarlijk?
naar mijn idee gaan de paarden niet echt op hol? paard aan de longe komt ook rustig door t hoekje?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:43

Ariebren schreef:
Kreeg vandaag weer het "Kompas" plaatselijke krantje.
Zelfs de burgermeester van Strijen is heel boos op de luchtmacht.
Ze gaat zelfs met de minister van defensie praten.

Maar wat wil je, vrouwelijke burgemeester, vrouwelijke manege houder en ook nog een vrouwelijke minister van defensie.
Dat zal een goed gesprek worden. :7

Straks wordt alles afgeschaft wat maar een beetje lawaai maakt. Het is tegenstrijdig. Enerzijds wil de politiek missies uitzenden naar allerlei gevaarlijk gebied, anderzijds kan er straks nauwelijks meer geoefend worden vanwege alle kwetsbare bedrijven, gebieden, bewoning en noem maar op.

(Barcelano is ook een dame, maar die heeft meer verstand van omgaan met levensgevaarlijke luchtmachtoefeningen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:46

Paardeneigenaren zitten eigenlijk alleen maar zielig te doen als ze een paard niet goed in de hand kunnen houden.

Maar ik weet dat er in de regio Strijen meerdere pensionstallen, een paardenmelkerij en particulieren zitten met paarden.
En die paarden mensen hoor je niet. :7
Heel veel paarden lopen daar rond.

Veel meer paarden als in mijn dorpje, aan de andere kant van de Hoeksche-Waard.
En hier stonden we gezellig buiten te kijken naar die aanvals Apache's.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:50

Ariebren schreef:
Paardeneigenaren zitten eigenlijk alleen maar zielig te doen als ze een paard niet goed in de hand kunnen houden.

Ik ga je een tweede kam kopen, zodat je niet iedereen over dezelfde moet scheren. ;) :D
Ik denk dat dit topic bewijst dat er nog genoeg paardeneigenaren zijn die de reactie van de manege overdreven vinden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:54

Gini schreef:
Ariebren schreef:

Ik ga je een tweede kam kopen, zodat je niet iedereen over dezelfde moet scheren. ;) :D
Ik denk dat dit topic bewijst dat er nog genoeg paardeneigenaren zijn die de reactie van de manege overdreven vinden.

Dacht dat ik het al heel netjes aangaf, dat het de paarden eigenaren zijn, die hun paard niet goed kunnen kammen. :7

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:56

Ik kon het gewoon niet laten liggen. :o