Optreden Totilas tijdens hengstenshow zorgt voor commotie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:00

idefix4 schreef:
Diep, meer dan diep respect, dat Matthias ja heeft durven zeggen tegen Totilas! Je zal het maar voor je kiezen krijgen om een paard uit zo'n combi op je dak te krijgen. Je mag je dan vereerd voelen, maar je krijgt wel een ongelooflijk zware taak om iets te evenaren, wat je mss wel niet kan. Hij kon het in elk geval proberen. Ik ben wel benieuwd hoe lang Paul shockemöle hem nog heeft gegeven. Wat een druk moet die man op zijn schouders hebben!

Paul heeft niks gegeven hoor, stiefmama heeft gewoon het grootste deel gekocht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:00

Wilawander schreef:
wake_up schreef:
ik vind het zo jammer dat in dit topic meer dan de helft van de berichten alleen maar bestaat uit 'moddergooien' naar elkaar. volgens een groot deel ligt het aan MAR, de andere geeft edward weer de schuld, of PS.. Maar worden we echt beter van dat afgunstige gedoe? :+ Oke, Totilas loopt niet zoals onder Gal. maar bedenk dat MAR een stuk minder ervaring heeft, onder druk staat en er misschien gewoon geen klik is. En dat heeft er niets mee te maken of hij wel of niet goed kan rijden, want ik denk dat 99,9% van de bokkers hier nooit zo ver zullen komen als hij, alleen maar smakelijk genieten als hij slecht presteert, wat een afgunst..

Ben bang dat ik hier ook weer een lading negatieve reacties op terug krijg, maar dat moet dan maar. :+
volgens mij ben ik een van de weinigen nog hier die het MAR gunt, en hoop dat die twee wat beter op elkaar ingespeeld zijn. Bij sommige combinaties duurt het gewoon wat langer, vind het jammer dat zoveel mensen meteen weer begint te roepen dat de ruiter absoluut niet kan rijden..

ik gun het hem ook van harte. Ik denk dat de druk alleen te hoog is. PS, papa en schoonmama in de nek plus een groot publiek dat of hele hoge verwachtingen heeft of heel negatief is omdat ze er niet mee om kunnnen gaan dat Edje niet meer op zijn rug zit.
Ik hoop dat hij die druk aankan. En dan komt zijn tijd nog wel.

Of niet, ook topruiters kunnen tegen hun grenzen aan lopen of geen klik hebben met een paard. Dan kun je nog jaren trainen, maar soms wordt de combinatie er alleen maar slechter van. Dan is het paard beter af bij iemand anders.
Ik gun het MAR echt wel dat hij fijn met Totilas kan rijden, en gun hem ook begeleiding van een Edward, een Sjef, en zelfs dat ze Totilas regelmatig voor hem bij-trainen/corrigeren zodat die niet te ver weg zakt en goed op niveau blijft (zoals bij ponyruitertjes wel gebeurd door hun instructeurs of meer ervaren ruiters)

Maar men moet niet Edward de schuld er van geven. Elk paard heeft zijn eigen karakter en vraagt om een eigen aanpak. Totilas was in het begin heel fijn na te rijden, door zowel Stalruiter van PS als MAR zelf gezegd, dus dan is het daarna bergafwaarts gegaan...
Bij een niet passende aanpak/niet passende ruiter, kan een netjes opgeleid paard met dominant of gevoelig karakter binnen een half uurtje (of korter) veranderen van een droompaard in een draak... Als de eigen ruiter er weer op stapt moet die soms de afspraken weer even uitleggen, maar vaak is het dan zo weer klaar. De paarden die weken van de mik blijven uitgezonderd...

MAR heeft 80% kunnen rijden op 1 van de eerste wedstrijden, en nu komt hij amper de baan nog door... Dat lijkt me toch echt achteruitgang die hij zelf heeft laten gebeuren... Zo is ie niet afgeleverd!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:01

idefix4 schreef:
Diep, meer dan diep respect, dat Matthias ja heeft durven zeggen tegen Totilas! Je zal het maar voor je kiezen krijgen om een paard uit zo'n combi op je dak te krijgen. Je mag je dan vereerd voelen, maar je krijgt wel een ongelooflijk zware taak om iets te evenaren, wat je mss wel niet kan. Hij kon het in elk geval proberen. Ik ben wel benieuwd hoe lang Paul shockemöle hem nog heeft gegeven. Wat een druk moet die man op zijn schouders hebben!

Ik vind het heel jammer dat ze niet de combi zijn, die de combi Gal-Totilas waren. Ik weet zeker dat ie wel gehoopt had daar bij in de buurt te kunnen komen. Heel moedig dat hij het blijft proberen en dat hij ook gewoon de publiciteit accepteert. Ik wil niet in zijn schoenen staan. En dan ga je om hulp en dan mag dat ook al niet, omdat dat de kans voor een Hollands Medaille mss verkleind? Nou op zo'n manier zou ik me geen winnaar voelen! Daarom ben ik dus gestopt met het volgen van de dressuur nu. Dit is niet sportief meer, dit is oorlog en dat moet je niet willen. :n

Ik snap nog steeds niet wat er nou zo moedig is aan het blijven forceren een combinatie te willen zijn die je niet bent ?

Je zit jezelf er mee in de weg, en niet alleen jezelf, maar ook het paard. Je past nu eenmaal als ruiter niet op elk paard, hoe graag je dat ook zou willen. En ik vind het pas echt bewonderenswaardig als je die realiteit onder ogen durft te zien en kan zien.

Dan kun je elke goede trainer in deze wereld erbij halen, maar in de paardensport werk je met een levend dier, en je hebt chemie en een klik nodig om echt ergens te komen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:05

De Duitsers moeten hun wij willen winnen mentaliteit opzij zttten en Edward terug gunnen.Patrick Kittel rijdt toch ook voor z'n eigen land op een paard in Nederlandse handen? Wij doen daar niet moeilijk over. Duitsland is een tijd goed geweest,maar goud moet je niet met een concurerend paard willen kopen!De dressuursport begint steeds harder één van z’n wereldse helden te missen…

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:06

Erg jammer dat hij verkocht is, ze waren z'n goede combi..
Geld geld geld, dat speelt alleen nog een rol.

het blijft jammer :(

idefix4

Re: Optreden Totilas tijdens hengstenshow zorgt voor commotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:12

Idd, je moet het niet willen forceren en op tijd durven toegeven, dat jij blijkbaar de ruiter er niet naar bent om dit paard te rijden, maar hoe zit dat dan? Kan hij wel bedanken?
Edward heeft Totilas toch niet meer nodig om te winnen? DAt kan ie met zijn nieuwe paard ook wel.
Ik mis het wij-winnen-gevoel ook wel. Ik krijg niks als ze winnen, dus zij winnen. :D

En uhm, als ik zo'n bovenmenselijk bedrag geboden krijg voor één van mijn paarden, dan gaat ie ook! :j Zo werkt dat nu éénmaal. Men moet echter niet denken, dat je dan nog hetzelfde krijgt. Totilas is gewoon het levende bewijs, dat dressuur teamsport is! En dat vind ik een prachtig signaal in deze sport... Die zouden we vaker moeten zien.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:20

Hallo..., dit is topsport en logisch gevolg van

HET dressuurpaard van de wereld kopen en vervolgens deze direct te willen uitbrengen op de Olympische Spelen
om goud te winnen, dan móet je wel even een belofte waarmaken! Check.
Ik noem het weliswaar achteraf naïef maar ik geef het je te doen.

(Je verlies op tijd nemen is een eigenschap van een winnaar).

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:21

@idefix4 klopt heb je ook gelijk in, met z'n bedrag zegt niemand nee. Vind het alleen jammer van de combinatie. maar zoals je zegt edward wint met z'n nieuwe topper ook wel !

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:23

Paard heeft geen lol en ruiter heeft geen lol.
En ik denk dat het er door de druk van buitenaf sowieso gedoemd is
te mislukken nu.
Jammer dit zo te zien ...voor beide

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:23

Enjoy_beauty schreef:
@idefix4 klopt heb je ook gelijk in, met z'n bedrag zegt niemand nee. Vind het alleen jammer van de combinatie. maar zoals je zegt edward wint met z'n nieuwe topper ook wel !

Als dat zo zou zijn zou de commotie in Nederland niet zo hoog oplopen. Ik weet niet welke nieuwe topper jullie bedoelen, maar voor alsnog heeft Edward geen paard waarmee hij maar in de buurt komt van de scores die hij met Totilas haalde

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:26

Dan hebben wij nog:
Upido
Parcival
Sunrise
Interfloor Next one
Sisther de Jeu
............
enz.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:29

En zo is het maar net! :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:35

Nummer 1 en 3 zijn grote vraagtekens. Die zijn of nog nooit gezien in de huidige bezetting of al heel lang niet. En 4 en 5 zijn sowieso geen medaillekandidaten en voor de landenmedaille ook maar de vraag of ze iets positiefs bijdragen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:37

In Duitsland wordt er al net zo over het optreden van MAR geschreven als hier.
Ook het showen van Fürst Romacier en Bretton Woods krijgt er nogal van langs.
Hier kun je er iets over lezen, in het Duits én in het Engels.

Er wordt in Duitsland op fora ook gevraagd maar filmpjes van MAR met Fürst Romacier en Bretton Woods, maar die zijn er kennelijk niet.
Voor wie Duits kan, hierbegint een discussie over het optreden.

Een paar pagina's eerder wordt er met onthutsing gesproken over de bedoeling dat Sjef Jansen de training van MAR op zich zou nemen. Kennelijk zit MAR volledig in de knup met Totilas, was de reactie. Maar dat je je dan richt tot de bedenker ven de rollkür, die juist in Duitsland zo vreselijk verfoeid wordt, dát vinden ze alle perken te buiten gaan.

Op een andere site kwam ik de vraag tegen of Totilas in Nederland met elastieken zou zijn getraind, zoals op de foto hieronder. Het houdt de gemoederen in ieder geval aardig bezig, Totilas.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-02-12 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:44

Pfft, wat een afgang voor MAR. Moet ook vreselijk zijn, om onder zulke hoge druk te moeten presteren, terwijl je daar zelf nog je twijfels over hebt.
Valt me trouwens op dat iedereen maar blijft roepen dat Toot terug naar Gal moet. Ik vraag me echt af of die combinatie nu nog zou werken. Misschien wel beter dan dat het nu gaat, maar eerlijk gezegd zie ik Totilas niet meer op hetzelfde niveau terugkomen :(

t40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:48

tja, wat moet je hier op zeggen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dood zonde van z'n goed paard, dit gaat hem niet worden zo.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:49

Eerste deel... :n Arme Totilas, zie hem vooral veel met zijn mond open, staart zwaaien, flink protest dus. Tweede stuk gaat iets beter, maar alsnog een teleurstelling. Aan de ene kant heel begrijpelijk. Totilas was onder Gal een geweldig paard met torenhoge prestaties en MAR wordt op die manier wel een beetje onder druk gezet om dit ook uit dat paard te kunnen halen. Ik ben alleen bang dat dat hem gewoon niet gaat lukken. Totilas en Gal zijn gewoon echt een team. Zelfs de Duitsers zeggen dat.. MAR en Totilas zijn geen team en er lijkt ook geen klik te zijn.

Van mij mag Totilas weer terug naar Edward Gal en weer met hem knallen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:51

Interessante post Bertie. Bedankt.
In NL zijn de klassiekers zo in de minderheid dat zij er maar het zwijgen toe doen maar geloof me in die kringen is de geschoktheid net zo groot hoor als in Duitsland dat juist daar waar de rollkür gebezigd wordt M. Rath zou gaan trainen.
Een paard dat klassiek getraind is moet nogal gemakkelijk door een andere ruiter over te nemen zijn zo is me verteld. En gehoord dat iedereen zelfs de kleine van 6 van Klimke zijn grand prix paarden kon rijden indertijd. Dat herken ik als het gaat over mijn zeer sensibel eenkennig paardje. Mijn klassieke instructeur rijdt er zo op weg ook al is de eenkennigheid groot maar het rijden is geen probleem. We rijden in het klassieke systeem en dat herkent paardje.
En zo hoort het natuurlijk ook.
Ik heb ook horen vertellen dat in Duitsland de klassiekers zich niet aan Totilas durfden te wagen omdat een paard rollkur getraind nooit meer klassiek geschoold zijn werk kan doen en men deze problemen verwacht heeft. Weet jij daar iets van Bertie? Of is dit een broodje aap verhaal?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-02-12 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:53

@Bertie, wat een verschrikkelijke foto tover jij tevoorschijn...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:57

Ik hoop dat er iig wat mensen een lesje leren van dit drama en een beetje inbinden met alle kritiek; je hebt nl. 2 manieren van rijden, goed rijden en slecht rijden, zo simpel is het.
Al die verhalen over klassiek vs modern rijden worden vooral gevoerd door mensen die van beide geen snars begrijpen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:58

Edward en Totilas trainden de laatste jaren helemaal niet bij Sjef en zeker geen rolkur, nare insinuaties om zo het talent van Ed onderuit te halen en het gebrek daaraan bij MAR te verbloemen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:01

pien_2010 schreef:
Ik heb ook horen vertellen dat in Duitsland de klassiekers zich niet aan Totilas durfden te wagen omdat een paard rollkur getraind nooit meer klassiek geschoold zijn werk kan doen en men deze problemen verwacht heeft. Weet jij daar iets van Bertie? Of is dit een broodje aap verhaal?

wat een voorstelling hebben sommigen toch van dat moderne rijden. Alsof die paarden compleet nieuwe hulpen aanleren.
Zo iets als 2 prikjes met links achter de singel en snel het bit L-R-L door de mond flossen is het signaal voor de 2-ers. En 2 prikjes met links achter de singel en snel het bit R-L-R door de mond flossen is het signaal voor de 2-ers. :+

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:02

sarabande schreef:
Edward en Totilas trainden de laatste jaren helemaal niet bij Sjef en zeker geen rolkur, nare insinuaties om zo het talent van Ed onderuit te halen en het gebrek daaraan bij MAR te verbloemen.

inderdaad en daarbij vind ik het wel grappig dat de duitsers blijkbaar denken dat heel nederland LDR rijdt <zucht>
Ik ben overigens nog steeds van mening dat als Anky en Sjef echt op een manier zouden werken dat de paarden kapot maakt dat diezelfde paarden dan echt niet met zo'n mooie uitstraling en blijkbaar plezier hun werk doen. Paarden die "kapot" zijn ogen dof en ellendig

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:06

RM94 schreef:
inderdaad en daarbij vind ik het wel grappig dat de duitsers blijkbaar denken dat heel nederland LDR rijdt <zucht>
Ik ben overigens nog steeds van mening dat als Anky en Sjef echt op een manier zouden werken dat de paarden kapot maakt dat diezelfde paarden dan echt niet met zo'n mooie uitstraling en blijkbaar plezier hun werk doen. Paarden die "kapot" zijn ogen dof en ellendig

Nog erger, dat het LDR rijden een boek met 'geheime' hulpen heeft.
Onderbeen naar voren en bovenlijf naar achter en het LDR getrainde paard gaat vanzelf in uitgestrekte draf :+

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:07

nou dat ziet er niet echt lekker uit...
Ik vind ook dat hij veeeeel te diep loopt maargoed.