Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:15

Sorry, ik bedoelde Jasmijn, my mistake.

Verder: de DB zélf doet dat niet, maar zij is wel een belangrijke pressiegroep om regelgeving door de sector zélf erdoor te krijgen.

Ik vind gewoon dat als je gaat 'handhaven', je dat moet doen op heldere, objectiveerbare gronden. En zelfs dan zal het verhaal van de eigenaar en de individuele behoeften meegenomen moeten worden.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 02-02-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:16

Helaas zijn er gewoon heel veel mensen die nauwelijks wat van paarden weten...zo heb ik een kennisje met een kleine meid, zit op de manege, maar gaat binnenkort een pown krijgen, ouders volledig nitwit...meisje geen paardenwijsheid en is gruwelijk eigenwijs, weet alles beter en als ze bij mij is, dan gaat er steeds weer iets niet goed..Deze ouders denken echt, zet dier op weitje en klaar is kees....opa wilde het toch maar niet, daar zou hij een postzegel krijgen in zijn eentje....zie de bui al hangen...

Maar als de mensen nu eens zouden willen leren en verdiepen...maar gewoon op een stukje gras...
Hier is het paarden, paarden, paarden..maar als je ziet hoeveel er verpietert bij staan, gragenmager...in de winter zonder deken en voldoende hooi, omdat ze idd al oud zijn, maar ze laten die dieren gewoon interen en kapot gaan...alles beter dan van dat stukje wei af halen...want ze staan lekker op een weitje en dat is genoeg.
Stel daar komt de politie of DB, die gaan geheid een PV krijgen en die melden zich misschien ook hier en zijn dan ineens onterecht benaderd?
En cijfers...altijd weer cijfers, soms is het aantal gevallen dat een normering maakt.

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:19

Op een landje met gras waarvan ze de samenstelling niet weten, op een bodem waar ze niks van weten, me parasieten waar ze nog nooit van gehoord hebben wen wie weet is het wel vervuilde grond. Maar inderdaad, ze staan toch buiten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:21

Russel, welke regio woon jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:23

Gelderland..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:25

Dat is inderdaad een paardrijke omgeving, daar zul je wel een hoop ellende zien.
Hier (regio Utrecht) komen de paarden practisch niet op de wei in de winter, dus zie je zulke dingen niet, maar zal er vast ook genoeg leed en ellende zijn, maar dan achter gesloten deuren.

Overigens staan mijn paarden ook in Gelderland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

Helaas wel, is ook een klei gebied, zware rivier klei. Dan weet ik adressen waar paarden de hele winter op stal staan, deuren dicht....en als ze in het voorjaar buiten komen, weet je niet wat je ziet....gaandeweg eten ze zich weer rond en gaat hun vacht weer glanzen, kale plekken trekken bij...maar daar mag voor mij flink gecontroleerd worden...!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:31

Vorig jaar waren de meeste meldingen bij de DB over paarden in Gelderland. Om je kapot te schamen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:32

Zo zie je maar dat het kwaad niet alleen in de Randstad voorkomt, maar ook in het oosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:33

Lovely schreef:
Maar Jonus, als deze aandoeningen hier in NL zo makkelijk ontaan bij IJslanders, is er dan niemand die zich eens achter zijn oren krabt en bedenkt of het wel zo verstandig is om hier IJlanders te houden? Want stel dat 80% van de IJslanders dit soort dingen heeft, dan is er misschien sprake van een mismatch met het ras en de omstandigheden hier? Het is maar een gedacht hoor, maar ik vind het echt sneu dat zoveel paarden ziek moeten zijn omdat wij ze zo graag hier willen hebben. Als je paard eczeem heeft of hoefbevangen is, dan maakt het ook niet meer uit of je zo'n dier buiten hebt staan in een prachtig landje omdat het beestje ziek is (geworden) en ziek blijft.

Steeds meer Friezen en KWPNers met eczeem...
New Forest pony's hebben er ook regenmatig last van, net als Shetlanders.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:36

Russel, klopt, op zo'n stal heb ik ook jarenlang gestaan. Tenzij het vroor, dan mochten ze een paar uurtjes de wei op.
Verder was het in onderling overleg de paarden buiten zetten (en dan moest je goed in de groep liggen, anders hadden je paarden pech). Dus dan heb je het over 23,5 uur per dag op stal, want ze mochten 30min in de bak als je er zelf bij was.

Maar 24/7 in de bagger is toch ook verre van ideaal.

Er moet toch een gulden middenweg zijn? Het is toch ergens te zot voor woorden dat er allerlei organisaties opgericht moeten worden om mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:41

Ja die gulden middenweg is gedraineerde paddocks, al zijn ze klein, maar even buiten, frisse neus, uitkuren, eventueel met maatje, even gek doen, rond kijken, mooier is het ook nog wat hooi eten.

Of je kleigrond draineren, en een laagje zand er over heen, goed platrijden voordat het gaat vriezen..maar in de modder zetten en laten standbeelden, want die stallen ken ik ook hoor..., is ook nisk, heel de stal op een gevenmoment mok.

Als je op een verkeerde grond zit, dan moet je creatief zijn of niet aan paarden beginnen. In mijn omgeving met je gewoon weten wat je doet, maar iedereen die weet hoe het voor de paarden aangenaam is, hebben de mogelijkheid en dat hoeft niet veel te kosten...

Ik heb ze op het looppad gezet met hun hooi, toen het zo modderachtig was, ze liepen op onze lange bestrate oprit, een raar gezicht, maar je moet wat...en ze liepen wat heen en weer want aan weerskanten konden ze aan de bomen, takken en struiken zitten, mijn rozenstruik was meteen gesnoeid, idem de rozenbottelstruik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:44

Lovely schreef:
Zo zie je maar dat het kwaad niet alleen in de Randstad voorkomt, maar ook in het oosten.

Och jeetje je moeste eens weten.....ik heb wat pensions gehad hoor..barre armoe.

Sta je ergens 2 maanden, hoor je en passant dat die boer in zijn koeienschuur ergens in het donker zelf ook een paard heeft staan... :(:) die stond daar al een half jaar in de drek, in het donker...boer had geen tiet....na veel gesteggel heeft hij hem tussen de paarden gezet, maar wederom altijd op stal...een tuiger en een ontzettend lief beest....na heel veel gesteggel dier op marktplaats gekregen...daar wordt je pislink van.. :(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:45

Mijn paarden staan in gedraineerde paddocks (momenteel is het zand eruit), 's avonds gaan ze op stal.
Ze krijgen 5x per dag ruwvoer en met deze koude nog meer, dus practisch onbeperkt. Drollen worden 7-8x per dag geraapt (zowel in paddock als in de stal, waar ze op dat moment staan).
Daar betaal je voor én je moet je ogen openen voor je zo'n plek gaat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:47

Juist! het kost wat, maar dan heb je ook wat.!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:48

Haha ik zie in je profiel dat jij jezelf de Crazy Cat Lady Starters Kit hebt laten aansmeren Quellian! :D _O-
Verder: er zal altijd, met alles, een groep zijn die geen verantwoordelijkheid neemt, dat is nou eenmaal zo. En dan is het goed dat er instanties zijn. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:49

Quellian schreef:
Het is toch ergens te zot voor woorden dat er allerlei organisaties opgericht moeten worden om mensen te wijzen op hun verantwoordelijkheden?

Dat is heel verklaarbaar.

Ruiters zijn slechts in heel beperkte mate díerenliefhebbers. Bij de overgrote meerderheid staat het eigen ruiterbelang ver bovenaan want ´anders kan ík geen paardrijden´.
In de bedrijfsmatige - en ´sportieve´ tak is het paard slechts het middel tot een doel.
In de expertinfo aan de Kamer mbt het verbod op de nertsenfok schreef ´wageningen´ destijds dat er ethisch geen verschil is tussen nertsenfok fok voor bond en paardenhouden voor ruitersport.

Op Bokt zie je dit HEEL duidelijk. De harde kern van de zichzelf als ´dressuur´ruiters ziende groep is ronduit persoonlijk agressief tegen wat ze zonder enige kennis van zaken als ´naturals´ op een hoop van zich af gooien.
Ook krijgt elk onderwerp mbt écht paardwelzijn telkenmale grote weerstand en allerlei onzinnige argumenten mbt ´niet te handhaven´ of ´wie gaat dat betalen´.

Wanneer ruiters vooral dierenliefhebbers zouden zijn, waren er zeg 90% minder paarden in NL en was er geen maatschappelijke druk zoals deze in het onderwerp van deze draad tot uiting komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:50

russel schreef:
Ja die gulden middenweg is gedraineerde paddocks, al zijn ze klein, maar even buiten, frisse neus, uitkuren, eventueel met maatje, even gek doen, rond kijken, mooier is het ook nog wat hooi eten.

Gulden voor de ruiter.
Voor een paard nog heel ver onder de minimummaat van de vijf vrijheden |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:50

russel schreef:
Helaas zijn er gewoon heel veel mensen die nauwelijks wat van paarden weten...zo heb ik een kennisje met een kleine meid, zit op de manege, maar gaat binnenkort een pown krijgen, ouders volledig nitwit...meisje geen paardenwijsheid en is gruwelijk eigenwijs, weet alles beter en als ze bij mij is, dan gaat er steeds weer iets niet goed..Deze ouders denken echt, zet dier op weitje en klaar is kees....opa wilde het toch maar niet, daar zou hij een postzegel krijgen in zijn eentje....zie de bui al hangen...

Maar als de mensen nu eens zouden willen leren en verdiepen...maar gewoon op een stukje gras...
Hier is het paarden, paarden, paarden..maar als je ziet hoeveel er verpietert bij staan, gragenmager...in de winter zonder deken en voldoende hooi, omdat ze idd al oud zijn, maar ze laten die dieren gewoon interen en kapot gaan...alles beter dan van dat stukje wei af halen...want ze staan lekker op een weitje en dat is genoeg.
Stel daar komt de politie of DB, die gaan geheid een PV krijgen en die melden zich misschien ook hier en zijn dan ineens onterecht benaderd?
En cijfers...altijd weer cijfers, soms is het aantal gevallen dat een normering maakt.

Je hebt mensen die onwetend zijn en mensen die het best weten maar niet doen.
Ik ben ervoor dat aspirant paarden hobby houders een soort cursus met examen zouden moeten afleggen met bijbehorend diploma. Dan weten ze ten eerste iets voor ze aan het houden van een paard beginnen en ten tweede kunnen ze er ook op worden afgerekend als ze zich willens en wetens niet aan de gestelde eisen houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:52

randalinpony schreef:
Haha ik zie in je profiel dat jij jezelf de Crazy Cat Lady Starters Kit hebt laten aansmeren Quellian! :D _O- :)

Whahahaha, ik heb het me zelfs laten áánmeten _O- _O-
Ik moet nog warme sloffen en als je vandaag buiten bent geweest, dan valt alles op z'n plek _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:53

Dat niet doen is gemakzucht. Of het niet willen uitgeven van hun zuurverdiende centjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:55

Q even je profiel, want snap niet zo goed het bericht hiervoor..

Ooit kocht ik mijn kanjer en was er bang voor....ging elke dag naar stal, maar bleef kijken, manllief zegt, als je blijft kijken gaat hij weg, dus het is aan jouw...met blubber in mijn maag, knikkende knieen er op en gelukkig hij mocht blijven, wat herkenbaar... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:56

joyce B schreef:
Lovely schreef:
Maar Jonus, als deze aandoeningen hier in NL zo makkelijk ontaan bij IJslanders, is er dan niemand die zich eens achter zijn oren krabt en bedenkt of het wel zo verstandig is om hier IJlanders te houden? Want stel dat 80% van de IJslanders dit soort dingen heeft, dan is er misschien sprake van een mismatch met het ras en de omstandigheden hier? Het is maar een gedacht hoor, maar ik vind het echt sneu dat zoveel paarden ziek moeten zijn omdat wij ze zo graag hier willen hebben. Als je paard eczeem heeft of hoefbevangen is, dan maakt het ook niet meer uit of je zo'n dier buiten hebt staan in een prachtig landje omdat het beestje ziek is (geworden) en ziek blijft.

Steeds meer Friezen en KWPNers met eczeem...
New Forest pony's hebben er ook regenmatig last van, net als Shetlanders.

Dat is het punt helemaal niet.

Russel, er zijn altijd overal schrijnende verhalen, maar het zou fijn zijn als mensen hun eigen problemen serieus zouden nemen.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:57

Hhhih zoiets iets zegt mijn moeder altijd over het krijgen van kinderen ;). Maar je hebt zeker gelijk en dan iets wat toegespitst is op verschillende rassen en hun behoefte en de algemene behoeftes. Vitamine en ruwvoerbenodigheden en algemene herkenning van basis mankementen en waarneer bel je je de DA en waarneer niet.

Probleem met veel theorie nu ondervind ik regelmatig als ik eigenaren van warmbloed paarden spreek of toen ik opzoek was naar stalling. Nou daar komt ik met mijn ijslander en krijg om mijn oren dat hij kreupel loopt, geschoren moet worden, meer hooi moet en het liefste kuil en toch zeker 3 kg krachtvoer en dan nog de verwijten dat hij bij regen niet onder een warm snoezelig dekje staat of toch eigenlijk wel 300 gram. De leukste waarom rijden jullie niet met bandages, ahum weet jij hoe schadelijk dat is voor je paard? Ja dat kreeg ik te horen toen ik opzoek was naar stalling voor mijn ijslander, daarbij wouden sommige geen ijslander dat was maar alleen maar lastig. De leukste opmerking die wij horen op grote stallen met dergelijke luxe is je kan niet met je ijslander in de bak dan gaan de andere paarden op hol.

Dat heeft natuurlijk niks te maken met goed verzorging maar wel grappig hoe mensen met andere rassen ergens tegen aan kijken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:59

Russel, geheel offtopic, maar als voorbeeld: http://dailypicksandflicks.com/wp-conte ... er-kit.jpg. Gewoon via Ebay te bestellen :j

Trouwens, vroeger, toen ik nog kind was, werd erover gesproken dat enkel Shetlanders, Fjorden, Haflingers en IJslanders 's winters buiten mochten blijven. Tegenwoordig staan ook Volbloed Arabieren 24/7 in de wei.