Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:09

Ik zit me echt te verbazen of de reacties van sommige mensen. die vinden dit werkelijk waar de
normaalste zaak van de wereld. Zo hoor je een paard te trainen :r

Ik snap werkelijk waar niet dat je zo met je paard om wil gaan. Ben echt niet van de softe aanpak
of zo maar op het moment dat je zoiets normaal gaat vinden ben je echt ver heen.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:12

Dit gebeurd zeer geregeld en zeker 'thuis'.
Toen ik op Americana starten moest je s'avonds en s'nachts ook niet in de rijbak gaan kijken want dan sliep je echt niet meer en hoefde je echt niet meer te sonja bakkeren oid.
Ik vind Reining paardensport met boerka (Lees onderdrukking) :x Maar er zijn er zowiezo weinig in de topsport die nog fair trainen.
Ik bedoel zet m maar naast van Grunsven,toch???
Tevens is dit de Reining en niet 'western'.
Denk dat er vele zijn die het ook niet fijn vinden dat Steeple chases met dressuur vergeleken word en dat is toch ook allebei ''Engels''.
Laatst bijgewerkt door beaversrun op 27-05-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:14

Coloured schreef:
In mijn ogen is dit nog veel groffer dan dat gedoe in de dressuur.

In mijn ogen niet. Voor mij is het van het zelfde laken een pak..

Top dressuur paarden zijn even gebroken, ze hebben alleen geleerd dat het plaatje dat ze moeten neerzetten dat van een hyper actief meewerkend paard is, in plaats van dat van een onder de ruiter gebogen slof zoals in western.

Komt de dag dat je ze mag herscholen tot recreatiepaard en dan blijkt dat werkerlijk iedere vorm van zelfvertrouwen en initiatief nemen er uit geramd is, en zit je met paarden die je moet uitleggen dat buiten wandelen zonder constante teugeldruk geen reden voor stress en doodsangst is.
Werkelijk heel zielig wat sport op niveau van 'moeten lopen' met een gezonde paardengeest kan doen.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:15

Ongelofelijk, hoe bedoel je ik train me paard??? |(

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:16

Dit vent op dat eerste filmpje rukt op het laatst zo hard en zo onnodig. :r hoe wil je zo ooit winnen, die is gewoon niet om het los te werken zoals sommige dressuurruiters willen doen (zeg niet dat dat zo goed is hoor..) maar gewoon het hardhandig erin werken van..
Arm beest!

Wil nou net als de eerste opmerking van bokker kleinvosje niet partijdig zijn, maar ben toch wel blij dat ook eens een andere sport de "negatieve" kant belicht word.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:18

Het gaat er toch niet om dat dit beeld voor de hele westernwereld geldt?
In dit specifieke geval geeft het weer dat er veel te grof gereden wordt.

En van elke andere ruiter, welke discipline of niveau, maakt niets uit.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:19

Oh, wat een ellende |( Ik heb er geen woorden voor.. dat koppie van die palomino na ál die spins... :(:)
ïk ben duizelig, maar ik moet luisteren anders wordt ze boos"

En wat een debiel die vent. Nog nooit van de hele ruiter gehoord.. maar wat een randdebiel zoals íe rijd.

Op dat 2e filmpje knalt dat arme paard gewoon tegen de rand op..
Het is simpel te raden van wie ze les hebben.. Getverdemme.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:20

fanci_mike schreef:
Weet je, hij plukt eens wat. Ik kan zo niet zien wat hij voor bit in heeft hangen, en dus kun je niet zeggen hoe het inwerkt. Tuurlijk kan het allemaal net iets minder. Maar wil je 100% in de show bereiken, dan train je 150%, je raakt er altijd 50% kwijt. Ik zeg niet dat ik alles goedkeur wat hij doet, maar ik begrijp tenminste nog waarom hij het doet. Ik heb ook zo'n paard staan dat beter reageert op ophoudingen dan op wat anders. En in "the heat of the moment" wil je wel eens te grof doorkomen.

Waar ik me meer aan stoor, is dat 85% van de mensen die hier reageren NIET begrijpen wat deze man precies doet (wil bereiken met de correcties) en hem daarop afkraken want dit is mishandeling. En daarin ben ik het dus volledig met QuarterH eens, schoenmaker blijf bij je leest. Het oordeelt zo makkelijk als je ergens geen verstand van hebt. (En daarom geef ik geen commentaar op RITP, ik heb er geen kaas van gegeten.Hoewel ik ook daar weleens wat voorbij zie komen dat ik mishamndeling zou noemen.)

150% bestaat niet. En dat is nu juist waar het verkeerd gaat. Heeft niets met verstand te maken. En misschien is het wel mooi dat de "leek" eens reageert. Geen verstand van zaken geeft een andere kijk op het beeld. De "kenner" gaat toch dingen goed praten. Ik vind het in ieder geval not done wat die man met dat bekkie van dat paard uitvreet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:27

Illusion1990 schreef:
fanci_mike schreef:
Weet je, hij plukt eens wat. Ik kan zo niet zien wat hij voor bit in heeft hangen, en dus kun je niet zeggen hoe het inwerkt. Tuurlijk kan het allemaal net iets minder. Maar wil je 100% in de show bereiken, dan train je 150%, je raakt er altijd 50% kwijt. Ik zeg niet dat ik alles goedkeur wat hij doet, maar ik begrijp tenminste nog waarom hij het doet. Ik heb ook zo'n paard staan dat beter reageert op ophoudingen dan op wat anders. En in "the heat of the moment" wil je wel eens te grof doorkomen.

Waar ik me meer aan stoor, is dat 85% van de mensen die hier reageren NIET begrijpen wat deze man precies doet (wil bereiken met de correcties) en hem daarop afkraken want dit is mishandeling. En daarin ben ik het dus volledig met QuarterH eens, schoenmaker blijf bij je leest. Het oordeelt zo makkelijk als je ergens geen verstand van hebt. (En daarom geef ik geen commentaar op RITP, ik heb er geen kaas van gegeten.Hoewel ik ook daar weleens wat voorbij zie komen dat ik mishamndeling zou noemen.)

150% bestaat niet. En dat is nu juist waar het verkeerd gaat. Heeft niets met verstand te maken. En misschien is het wel mooi dat de "leek" eens reageert. Geen verstand van zaken geeft een andere kijk op het beeld. De "kenner" gaat toch dingen goed praten. Ik vind het in ieder geval not done wat die man met dat bekkie van dat paard uitvreet...

Ja maar er zit een "theorie" achter, en die maakt alles goed... snap dat dan :+

Anoniem

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:33

QuarterH ik wacht nog steeds op uitleg...

Gelukkig ben ik niet de enige die ziet dat de paarden ongelukkig kijken...

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:35

Regina76 waarom zijn deze paarden nog zo braaf voor de berijders????
*Slik* Wat zou je denken #)

Dit hebben ze mij verteld: Kunnen ze de harde druk niet aan dan is het simpel en worden ze ingeblikt. Zo word het kaf van het koren gescheiden. Nu is dat hier niet mogelijk maar dit zou de onderliggende reden zijn van de reiningsmentaliteit . Nogmaals dit is een antwoord dat ik eens heb gekregen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:36

Sjees, vreselijk..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:36

Ik vind het terecht dat hier ophef over ontstaat, wat 'n grove hulpen.. Arm paard.
Het gebeurt dus in elke discipline. Helaas :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:38

Officieel mag ik mij volgens sommigen hier niet uitspreken omdat ik geen western rijdt (wel wedstrijden kijk, maar dat is niet hetzelfde...)
Maar dat hoeft ook niet.
Het feit dat de dierenbescherming hier in zweden, onderdeel van de overheid, een aanklacht heeft ingediend tegen deze vorm van trainen als zijnde dierenmishandeling zegt wellicht genoeg.
Net als dat vele westernruiters, die toch echt verstand hebben van zaken, op het zweedse forum over hun nek gaan van deze wijze van training
(degene dus die het zelf niet toepassen... dit soort 'trainers' vind je internationaal)

Het probleem zit mi. bij de jury. Als deze mensen tot de wereldtop horen, mag het duidelijk zijn dat deze manier van trainen zich betaald (net als de rollkur ) en zolang dat gebeurt, verandert er niets.
De verandering ligt bij de jury.
Zodra die hun focus gaan leggen op een eerlijke manier van rijden ipv op spectakel, kan er een verandering plaats vinden. Zeker als ook de ringmeesters hier alert op worden.

Overigens stond hier de ranch horse classics verleden jaar en jaar daarvoor ook al onder vuur omdat de jury geen oog had voor het feit dat menig combi's niet klaar was voor de wedstrijden waaraan de deelnamen en derhalve veel te grof waren met hun hulpen
Ben benieuwd of al die kritiek uiteindelijk iets gaat opleveren of dat de jury daar te hooghartig voor is om hun eigen rol in ogenschouw te nemen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:38

Jemig.
Niet normaal. Paard keek ook geen moment met de oortjes naar voren.
En wat had ie nu om zijn ene been, was dat verband o.i.d.?
Zo krom met de hals tegen de borst lopen lijkt me ook niet goed.
Vraag me af hoe vaak zoiets misgaat en er 1 over de bakrand knalt.
Heb vroeger wel eens gezien dat iemand zijn paard aan het opjagen was en het beest uit pure paniek over de bakrand sprong, en aan de andere kant op zijn knieën op het beton klapte.
Resultaat beide benen kapot en bloeden.
Reactie daarbij van de eigenaar?
Tja moet ze maar niet zo dom doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:40

Dat getrek aan de shanks :x

De rest vind ik wel meevallen, eigenlijk... :) Vreemd, maar niet wereldschokkend of zo.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:44

he bah! ;(

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:45

@Dakotah; ik vroeg me ook al af waar dat ding om de knie voor diende..

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:46

Dakotah: Dat om zijn knie is geen verband is juist om de knie te beschermen in de spins.
Maar dat over de bakrand knallen valt wel mee hoor. Dat gebeurd niet zo gauw.

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:48

Ik word hier gewoon misselijk van. Dit heeft niks met paardrijden of westernrijden te maken. Die man gaat over lijken om te winnen. En zo te zien in het eerste filmpje heeft het paard nog wat aan z'n knie ook... Laten ze 'm opsluiten!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:51

kleinvosje schreef:
Ik ben niet partijdig hoor, maar ben wel blij dat er nu ook eens een keer zulke filmpjes van andere ruiters dan dressuurruiters opduiken. Er wordt altijd maar afgegeven op de dressuursport, zijnde grof en hardhandig, met twee bitten en te strakke stangen etc.

zeker, bij elke methode zitten rotte appels... Het is natuurlijk wel een feit dat het merendeel van de paardenmensen aan dressuur doet of dit nu een b proefje is, helemaal geen proefje maar gewoon in de bak voor de fun of op hoger niveau. En dus is er een groter gedeelte bij de dressuur die amateuristmisch te werk gaat en het op een foute manier zover krijgt je paard "nageeflijk" te laten lopen of hem veeeeeel te diep rijd.

Ik vind wel zonde om te zien... heb zelf een quarter gereden (erna nog meerdere) en dat beestje luistere al bijna door de manier waarop ik adem haalde... snap idd ook niet dat sommige dit normaal vinden...
en idd wat rosanne44 zegt
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 27-05-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:52

beaversrun schreef:
Denk dat er vele zijn die het ook niet fijn vinden dat Steeple chases met dressuur vergeleken word en dat is toch ook allebei ''Engels''.

Daar heb je een goed punt.
Ik rijd ook Western (althans, probeer ik). Maar als het zo moet, dan hoeft het voor mij echt niet.
Daarom ga ik juist ook geen reining rijden maar liever pleasure of trail (tuurlijk kun je dan ook fair of niet fair trainen, maar okeee, dan maar geen eerste ... ooit)

(moet eerst nog zien dat ik ooit in de ring kom hoor) :9

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:58

Okee ik ben geen westernrijder, als vind ik het wel leuk om te zien.
maar waarom heeft ie dat dan maar om 1 been/knie?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:58

rosanne44 schreef:
Ik word hier gewoon misselijk van. Dit heeft niks met paardrijden of westernrijden te maken. Die man gaat over lijken om te winnen. En zo te zien in het eerste filmpje heeft het paard nog wat aan z'n knie ook... Laten ze 'm opsluiten!

guttegut, lees het topic eens door.

paard heeft een Knee-boot om, om zo tegen aantikken te beschermen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:59

Dakotah schreef:
Okee ik ben geen westernrijder, als vind ik het wel leuk om te zien.
maar waarom heeft ie dat dan maar om 1 been/knie?

omdat dat tegelijkertijd ook de andere knie beschermd tegen aantikken.