Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Huertecilla schreef:Waarom wil niemand dan van het optimum voor het páárd weten?!
Omdat in NL nu eenmaal minder mogelijkheden zijn???
Dan kunnen er gewoon minder mensen een paard houden
sporter schreef:Dat weet iedereen al dat is 24 uur per dag buiten met een schuilstal voldoende eten en de ruimte zover je kan kijken. Oh ja en geen ruiter![]()
Ik denk dat het interresanter is om te weten wat de onder kant is van de meest optimale situatie.
Dani_ schreef:Huertecilla schreef:Waarom wil niemand dan van het optimum voor het páárd weten?!
Omdat in NL nu eenmaal minder mogelijkheden zijn???
Dan kunnen er gewoon minder mensen een paard houden
Dat wéét iedereen volgens mij wel hoor. Maar dan kun je je sport niet blijven uitoefenen en dus moet je heel hard in de verdediging schieten.
Als je van paarden houdt dan wil je toch dat er regels komen om het welzijn van die dieren te verbeteren lijkt me. Ik vind het dan ook raar dat er zo veel weerstand is telkens...
Huertecilla schreef:Het probleem van nu is zo groot omdat er 35 jaar geleden niets gedaan is. Omdat de sectorraad 25 jaar de boel heeft vertraagd en 10 jaar zelf een concrete opdracht niet ingevuld.
ingeeusa schreef:vastbinden van paarden aan hun hoofd???

In bepaalde europeese landen is het al verplicht om paarden met minimaal 2 te weiden, daar mogen ze al niet eens meer alleen staan. En....wat dacht je van iemand waarvan het paard 24 uur per dag binnen moet staan en er enkel en alleen 1 uur mee les rijdt, terwijl op die stal alle paarden verder lekker een paar uur gezamenlijk de wei in gaan? Omdat het een duur paard is....Ik heb het meegemaakt....ronduit walgelijk! karuna schreef:Onze oude merrie kon heel lang niet met anderen staan, die werden meteen gesloopt.
Huertecilla schreef:Het aantal paarden is óf veel te groot óf er moet meer grond voor paarden, dus minder voor mensen ingericht worden.
De conclusie is dat de paardhouderij in NL een aantal stappen terug moét.
Huertecilla schreef:Wat is er mis met een losse niet stroppende lus om de hals?
Dat is inderdaad een prima oplossing om een paard niet vast te zetten en toch een noodbeveiligng te hebben.
Dat ís dan al een extra veiligheidscompromis want je kan ook gewoon een hek achter de opzadelplek hebben.
Waarom is de kop vastzetten nodig? Omdat het paard zo graag blijft staan? Waarom zorg je niet dat het wél graag blijft staan

Nicolletje schreef:Huertecilla schreef:Het probleem van nu is zo groot omdat er 35 jaar geleden niets gedaan is. Omdat de sectorraad 25 jaar de boel heeft vertraagd en 10 jaar zelf een concrete opdracht niet ingevuld.
Ik heb mijn paard al 20 jaar. Ik heb Nederland en de hele paardenwereld in die 20 jaar zien veranderen.
Wist ik toen veel dat dat zou gebeuren, ik was nog jong.
Maar ik kan dat ouwe beest moeilijk op transport naar Spanje zetten nu nog, omdat het daar zoveel beter zou zijn.
Binnen mijn mogelijkheden meen ik nu dat ik het beste voor hem doe (loopstal van 45 m2 van nov-maart met een ander paard), zo lang mogelijk weidegang, dat is weleens tot begin december geweest) maar ik ga dat beest echt niet ineens wegdoen (en ook niet chippen!) omdat iemand met geitenwollen sokken aan zegt dat ik het niet goed doe op de een of andere manier die zij verzonnen hebben.
Wel zou ik nooit meer een nieuw paard willen als dat betekent dat ik hem helemaal verzorgd op een peperdure pensionstal moet zetten en verder niks anders hoef te doen dan dekentje af en rijden maar.
Als dat de Nederlandse norm gaat worden, laat dan maar.
. En op je hakken in de pauze doe je dat natuurlijk niet
Dani_ schreef:Als je van paarden houdt dan wil je toch dat er regels komen om het welzijn van die dieren te verbeteren lijkt me. Ik vind het dan ook raar dat er zo veel weerstand is telkens...