Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:21

superwoman schreef:
Moeni11 schreef:
90% van de KWPN gefokte paarden zijn gewoon HKT paarden. En daar is wel de vader van bekend.

Of wij moeten een andere definitie van HKT paard hebben :D

Als het gaat om HTK katten, gaat het normaal gesproken over papierloze exemplaren... Dus ik denk niet dat ze KWN-ers met papier bedoeld ;)

Volgens mij is dat inderdaad een benaming die bij alle dieren wel opgaat, honden, katten en dus ook paarden.
Ik zou niet weten wat anders een HTK paard zou moeten zijn volgens jullie?

:+

Moeni11

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:48

Nou ja, gewoon een leuk paard waarmee je tot Z2 of M springen nivo kan meedoen. Je weet wel, zo van alles watje :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:31

Het hkt dieren bedoel ik dus het papierloze leuke paardje/kat/hond en niet doelbewust gefokt...

Moeni11 schreef:
Nou ja, gewoon een leuk paard waarmee je tot Z2 of M springen nivo kan meedoen. Je weet wel, zo van alles watje :D

Maar als dat dier z2 loopt en in bezit is van papieren vind ik het niet echt een hkt paard :D

Mijn schoonvader had het "nieuws" omtent het vele slachten ook gelezen en die maakte de opmerking van goh de kroketten en frikandellen zullen dan toch wel goedkoper worden met al dat aanbod van vlees :7

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:57

Achja, mensen geven paarden ook te snel op tegenwoordig hoor.

Küchengirl, het paard van Marcus Ehning komt ook van een paardenmarkt af.. := Ookal is het dan wel crisis, misschien moet je het juist zien als een kans en niet als een crisis ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:43

Wat ik niet snap, is dat het nu nog steeds crisis is, maar als ik kijk naar de prijzen die hier op bokt gevraagd worden voor paarden, dat die prijzen nog steeds erg hoog liggen, zo niet dat er vreselijk veel gevraagd wordt voor gezonde paarden van groen tot Z niveau. 6000 tot 15.000 euro... Daar blijkt in mijn ogen geen crisis uit. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Waarom zulke enorme vraagprijzen? En worden die paarden ook voor zulke prijzen verkocht?

Ik houd in deze tijd liever een paar duizend euro achter de hand voor onvoorziene dingen dat dat ik dat steek in de aanschaf van zo'n ontzettend duur paard... Dus niet dat ik die prijs niet kan betalen, maar de reserves kun je beter houden voor het geval het toch anders loopt (qua werk of dierenartskosten) dan je had gedacht/gehoopt...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:30

joyce B schreef:
Wat ik niet snap, is dat het nu nog steeds crisis is, maar als ik kijk naar de prijzen die hier op bokt gevraagd worden voor paarden, dat die prijzen nog steeds erg hoog liggen, zo niet dat er vreselijk veel gevraagd wordt voor gezonde paarden van groen tot Z niveau. 6000 tot 15.000 euro... Daar blijkt in mijn ogen geen crisis uit. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Waarom zulke enorme vraagprijzen? En worden die paarden ook voor zulke prijzen verkocht?

Ik houd in deze tijd liever een paar duizend euro achter de hand voor onvoorziene dingen dat dat ik dat steek in de aanschaf van zo'n ontzettend duur paard... Dus niet dat ik die prijs niet kan betalen, maar de reserves kun je beter houden voor het geval het toch anders loopt (qua werk of dierenartskosten) dan je had gedacht/gehoopt...

Voor een gezond en fijn te rijden Z paard vind ik 15 duizend toch wel crisis hoor!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:38

joyce B schreef:
Wat ik niet snap, is dat het nu nog steeds crisis is, maar als ik kijk naar de prijzen die hier op bokt gevraagd worden voor paarden, dat die prijzen nog steeds erg hoog liggen, zo niet dat er vreselijk veel gevraagd wordt voor gezonde paarden van groen tot Z niveau.

Sommigen hebben idd een "ik wil hem zelf houden vraagprijs" :7
Maar bij anderen kun je heel goed merken dat de crisis aanwezig is.

Zelf kijk ik rustig voor eentje erbij, maar ik ga er ook echt niet de hoofdprijs voor geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:26

@Joyce, ik denk dat mensen zichzelf te rijk rekenen qua waarde van hun paard,
en dat ze het paard verkopen om te bezuiningen, en denken er veel voor te krijgen om in de spaarpot te doen.
dat daarom de prijzen hoog liggen, want ze hebben geld nodig.
de prijzen zullen gaandeweg wel zakken als men er steeds slechter af raakt en de stallingskosten wel door blijven lopen.
denk ik hoor

het is misschien ook wennen, we zijn gewend aan een bepaalde waarde, maar bij overschot daalt de waarde.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:40

joyce B schreef:

Omdat mensen vinden dat hun paard het beste paard is.
Immers alles paarden, van 0-15jaar worden aangeboden als een belofte tot de toekomst.

ehh. Juist ja. :7

+ Dat het zo lijkt te zijn dat mensen rijk willen worden van de verkoop.
+ Dat mensen de vraagprijzen zo achterlijk hoog hebben liggen dat het lijkt dat ze de paarden eidenlijk niet kwijtwillen.. :P

Crisis is het, maar voor particuliere verkopers lijkt het wel van niet. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:09

Chaos schreef:
[

Crisis is het, maar voor particuliere verkopers lijkt het wel van niet. :)

Precies! Als je echt goedkoop aan een pony wilt komen moet je nog steeds naar een paardenmarkt op het laatste van de dag. (en dan hebben we het even niet over de kwaliteit vh dier) Of aan een goedkope dekking zien te komen.
Iemand had het over dat je een held was als je het zoveelste Tinkerveulen voor de slacht redt. Nou de particulieren vragen nog steeds €1000 voor een hengstveulentje. (of meer?)
Ik snap wèl dat je je paardje niet voor een habbekrats weg doet als het daardoor/daarna verkeerd terecht kan komen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:24

Het wil toch helemaal niet zeggen dat als je een paard/pony goedkoop wegdoet dat ze dan slecht terrecht komen. Ik zou liever mijn pony weggeven, naar een meisje/jongen die ik het zou gunnen. Want op het moment dat ze verkocht zijn, heb je er niks meer over te vertellen.
Misschien verkoop je je pony voor een aardig bedrag aan een echtpaar, echtpaar gaat over halfjaar uit elkaar, pony moet weg, waar komt tie dan terrecht???

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:47

Ook dan raak je je paard amper kwijt.
Tenminste, de handel dan he..

Particulier gaan ze ook niet meer voor de hoofdprijs weg.
Zonde, heel zonde.
Want op deze manier belanden er weer veel paarden bij de slager. En dat zou niet nodig moeten zijn.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:50

Ik ga hier mijn spreekbeurt over doen op school, dus even alle pagina's terug lezen :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:11

Jolliegirl schreef:

Nou ik moet ze nog tegenkomen hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:39

Amalarab schreef:
Jolliegirl schreef:

Uh? wat moet je nog tegenkomen?
paarden die niet verkocht worden?

Momenteel raak je je paard gewoon niet verkocht voor een fatsoenlijk bedrag. :)
Ja.. aan de slager.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:42

Amalarab schreef:

markt ligt echt op zijn gat

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:59

Hmm, voor een goed paard betaal je anders nog 'gewoon' goed geld en dat is maar goed ook. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:17

Ik persoonlijk vind 7000 euro voor een 16 jarig Z paard best veel geld. Dat dier kan misschien nog 3 of 4 jaar meedraaien op dat niveau en dan is het vaak al aflopende zaak.
Een 7000 euro voor een paard wat nog niets kan vind ik ook een behoorlijke gok...
Op marktplaats zag ik prijzen van fokkers die ik leuker vond. Gewoon leuke paarden, met papier, met leuke bewegingen voor zo'n 3000 tot 4000 euro.

15.000 euro voor een normaal Z-paard vind ik echt te veel voor een basispaard met basisruiter die zelf waarschijnlijk nooit hoger dan die Z gaat lopen. Zijn echt niet allemaal potentiële subtoppaarden die Z dressuur lopen... En 15.000 euro is wel omgerekend zo'n 33.000 gulden...

Hier in de regio staat een 7 jarige Z1 dressuur merrie met springcapaciteiten te koop die al gezakt is in prijs van 12.000 naar 8.000 euro als ik het goed onthouden heb. Nu komt ze in de prijsklasse dat ik denk: Dat is interessant om te gaan kijken!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:25

Heeft het topic niet door gelezen! ;).

Maar toch,
Ook al wil ik mijn paarden verkopen dan rij ik ze liever nog even door dan dat ik me over de drempel zet om ze naar de slacht te brengen.
Dat vind ik zo ondankbaar tegen mijn paarden!
En dan wacht ik liever een jaar langer. En dat de markt weer beter word maar absoluut gaan mijn paarden niet naar de slacht! :).
maar goed dat is mijn mening! ;).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:29

Die mening mag jij hebben.
maar het verschil ligt hem ook in het particulier verkopen en het handelsverkopen ;)

een paard waar jij 2000 euro voor vraagt, geef je nog liever voor 1200 weg dan dat je hem voor 200 euro naar de slager brengt ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:04

Joyce, dat zijn inderdaad Prijzen die je daar noemt. ;)

Wat mij vooral opvalt, is dat door de crisis de prijzen zakken en mensen sneller overstag gaan. Die 2000 euro hebben ze wel liggen voor de aanschaf, maar de maandelijkse kosten kunnen nauwelijks opgehoest worden. Als er dan weer een financiële domper komt, is de keuze snel gemaakt en moet het paard weg. Verkoop lukt niet, maar de stal-, hoefsmid- en andere kosten betalen lukt al helemaal niet meer. In dat geval komt de slacht telkens dichterbij.

Als de prijzen van de paarden wat hoger zouden liggen, zouden sommigen er wel een nachtje over slapen en veel leed zou bespaard blijven. Verder vind ik het eerlijker voor een (gaar) paard om hem te laten slachten dan hem te verkopen. God weet waar zo'n paard dan terechtkomt. Soms is de dood beter... Veel beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:08

Dejavu : ''Als de prijzen van de paarden wat hoger zouden liggen, zouden sommigen er wel een nachtje over slapen en veel leed bespaard blijven. ''

Ben het volkomen met je eens!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:01

- ;)
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 24-09-10 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:24

zullen we die discussie niet hier gaan voeren? ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:20

melissaxx94 schreef:
Heeft het topic niet door gelezen! ;).

Maar toch,
Ook al wil ik mijn paarden verkopen dan rij ik ze liever nog even door dan dat ik me over de drempel zet om ze naar de slacht te brengen.
Dat vind ik zo ondankbaar tegen mijn paarden!
En dan wacht ik liever een jaar langer. En dat de markt weer beter word maar absoluut gaan mijn paarden niet naar de slacht! :).
maar goed dat is mijn mening! ;).

Ligt er maar net aan waarom je ze WILT verkopen. Denk dat de doelgroep van de OP vooral gaat om mensen die MOETEN verkopen. Als de keus is: of hypotheek betalen of stalling betalen, dan is die keus voor mij aardig snel gemaakt.