FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:09

Janine1990 schreef:
Oké, dan moet ik toch in ieder geval eens als toeschouwer gaan denk ik. ;)
Maar volgens jullie is er ook geen extra voelspriet bij dieren, die wij mensen niet meer hebben door ons materialisme/wetenschap???

paarden hebben die voelspriet zeker wel, maar mensen ook. Door de hele entourage op een concours als bijv Aken, voel je je als ruiter ook anders.
Moet je echt eens doen, naar Aken gaan. Je zult dan ook merken dat er geen ander concours is dat daar mee te vergelijken is.
Alleen het aantal toeschouwers al. Niet een concours, inclusief de Olympische Spelen of Wereldspelen, heeft zo veel publiek.
Vooral op Zondag, dan is Aken een echte belevenis.
Laatst bijgewerkt door Springert op 18-02-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:11

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
Dus op aken (of andere belangrijke wedstrijden zoals........ de OS, of een wereldbeker??? ) mag het paard van Anky ook wel wat meer spanning hebben?

Ja, dat vind ik wel. Dat is zelfs onvermijdelijk. Een wereldbeker niet, want daar zijn er een stuk of 15 van per jaar, dus daar is de spanning niet groter dan op andere grote niet wereldbekerconcoursen.

ok WK dan :D :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:13

KiWiKo schreef:
ok WK dan :D :D

WK zeker ook, want ook dat is een evenement dat iedere ruiter graag wil winnen, of in ieder geval op het podium staan. Vooral voor de toppers, omdat die ook nog kans hebben om te winnen. Er zijn natuurlijk heel veel ruiters die wel mee doen, maar van tevoren al weten dat ze nooit het podium zullen halen. Dat neemt toch iets spanning weg.

KiWiKo

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:16

yep......... das zeker zo......... meedoen voor de eer is heel wat anders dan meedoen voor de podiumplaats........

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:10

MarcelDufour schreef:
Dat moet je maar gaan vragen aan iemand die zo diep rijdt. Ik heb geen idee wat hun filosofie is daar achter.
Dan kan je me dat wel blijven vragen, en het streelt me dat je me zo hoog inschat, maar ik kan niet in het hoofd van anderen kijken en hun beweegredenen uitleggen.

Dus je hebt eigenlijk vooral een mening over iets waar je de filosofie niet van weet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:31

Vudress schreef:
MarcelDufour schreef:
Dat moet je maar gaan vragen aan iemand die zo diep rijdt. Ik heb geen idee wat hun filosofie is daar achter.
Dan kan je me dat wel blijven vragen, en het streelt me dat je me zo hoog inschat, maar ik kan niet in het hoofd van anderen kijken en hun beweegredenen uitleggen.

Dus je hebt eigenlijk vooral een mening over iets waar je de filosofie niet van weet?

Ja, omdat ik helemaal geen interesse heb in de filosofie er achter. Net als ik geen interesse heb achter de filosofie van stierenvechten, vossenjacht en beren leren dansen. Het is gewoon gruwelijk om te zien, dat is voor mij genoeg. En niet voor mij alleen. Ook voor de FEI, 41000 ondertekenaars van de anti rollkur petitie en tientallen topruiters en trainers, wereldwijd. Maar ik vraag me af waar we nog over praten, want het is toch officieel verboden! Hyperflexie/Rollkur is sinds 9 februari j.l. officieel bestempeld als een agressieve manier van rijden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:34

Op hoeveel paardenliefhebbers is die 41.000 nou echt een aanzienlijk aantal?
Je hebt toch hopelijk wel door dat die hele discussie een politiek spel is en niets met paardenwelzijn te maken heeft?

Verboden is het niet, je moet wel snappen wat er gezegd wordt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:38

Vudress schreef:
Op hoeveel paardenliefhebbers is die 41.000 nou echt een aanzienlijk aantal?
Je hebt toch hopelijk wel door dat die hele discussie een politiek spel is en niets met paardenwelzijn te maken heeft?

Verboden is het niet, je moet wel snappen wat er gezegd wordt.

Volgens mij heb ik heel goed begrepen wat er staat op de site van de FEI. Rollkur/Hyperflexie is een agressieve manier van rijden en daarom verboden. De pro Rollkur had maar 1000 ondertekenaars, dus daaruit blijkt wel dat zij op beduidend minder symphatie kunnen rekenen. Dus als 41000 al weinig is, dan is dat nog 41x minder!
Je hebt waarschijnlijk gelijk dat de beslissing politiek getint is, maar voor het resultaat maakt dat niks uit, vind ik.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:55

En hoe wil je een subjectief begrip als agressief gaan definiëren? Kom op zeg! Je bent toch niet zo naïef als je nu voordoet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:59

Vudress schreef:
En hoe wil je een subjectief begrip als agressief gaan definiëren? Kom op zeg! Je bent toch niet zo naïef als je nu voordoet?

Ik hoef dat niet te definiëren, dat heeft de FEI al gedaan. Iedere vorm van Rollkur/Hyperflexie hebben ze als agressief rijden aangemerkt. Daar kun je mij wel op aanvallen, maar ik heb het niet zo op de FEI site gezet. Dat heeft, unaniem, de hele vergadering van 9 februari j.l. gedaan.
Laatst bijgewerkt door Springert op 19-02-10 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:04

Vudress schreef:
En hoe wil je een subjectief begrip als agressief gaan definiëren?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:11

Vudress schreef:
En hoe wil je een subjectief begrip als agressief gaan definiëren?

Ik hoef dat niet te definiëren, dat heeft de FEI al gedaan. Iedere vorm van Rollkur/Hyperflexie hebben ze als agressief rijden aangemerkt. Daar kun je mij wel op aanvallen, maar ik heb het niet zo op de FEI site gezet. Dat heeft, unaniem, de hele vergadering van 9 februari j.l. gedaan.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:51

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:
volgens mij heeft ze nooit in de ring problemen gehad, waar je niet LDR mag rijden. opmerking is dus lekker populistisch weer.

Dat is precies wat ik dus duidelijk probeer te maken. In de ring mogen ze alles zien, en schrikken dus niet meer.
In de training zien ze het (vanwege de diepe hoofdhouding) pas op het laatste moment, en dan schrikken ze inderdaad want ze zagen het niet aankomen. Wij mensen schrikken toch ook als er plotseling iets gebeurt dat je niet aan zag komen? Terwijl als je het van ver aan ziet komen, dat een stuk minder is.

Dan vraag ik me toch werkelijk van af of al die mensen die geen LDR rijden, paarden hebben die nooit schrikken. Ze kunnen immers altijd alles zien (zelfs bakkabouters). Sorry maar de het verband tussen LDR en extreem schrikken ontgaat mij werkelijk.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:53

MarcelDufour schreef:
Iedere vorm van Rollkur/Hyperflexie hebben ze als agressief rijden aangemerkt.

:= Waar heeft de rest van NL, èn de wereld iets gemist...?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:15

zipje71 schreef:
Dan vraag ik me toch werkelijk van af of al die mensen die geen LDR rijden, paarden hebben die nooit schrikken. Ze kunnen immers altijd alles zien (zelfs bakkabouters). Sorry maar de het verband tussen LDR en extreem schrikken ontgaat mij werkelijk.

Dat zeg ik ook helemaal niet! Ik zeg alleen dat de kans misschien wel groter is. Maar ook dat is een persoonlijke mening en absoluut geen wetmatigheid. Vandaar dat ik diverse malen het woord misschien gebruikte.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:18

juist... en wat is agressief? dat valt ook verschillend te interpreteren en zo kan nog iedereen er onderuit komen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:21

Paardentango schreef:
MarcelDufour schreef:
Iedere vorm van Rollkur/Hyperflexie hebben ze als agressief rijden aangemerkt.

:= Waar heeft de rest van NL, èn de wereld iets gemist...?

Ik denk dat jij de enige bent die het gemist heeft! Maar wil je het met eigen ogen lezen, dan ga maar naar de volgende pagina;
http://www.fei.org/disciplines/dressage/press-releases/fei-round-table-conference-resolves-rollkur-controversy

En dan vooral letten op de zin; The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable
Ik zal het, om het makkelijker te maken, ook even in het Nederlands vertalen; De groep definieert Hyperflexie/Rollkur als een flexie van de nek die verkregen is door agressieve kracht, en daarom onacceptabel

Duidelijker kan het echt niet, en laat echt geen enkele ruimte over voor twijfel. Dus opmerkingen die dit ontkennen raken kant nog wal en geven alleen maar blijk dat degene die het uit echt niet weet hoe de vork in de steel zit.
Laatst bijgewerkt door Springert op 19-02-10 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:21

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:

Dat zeg ik ook helemaal niet! Ik zeg alleen dat de kans misschien wel groter is. Maar ook dat is een persoonlijke mening en absoluut geen wetmatigheid. Vandaar dat ik diverse malen het woord misschien gebruikte.

Dus wat is de relevantie dan??? :+
Misschien of als, zijn allemaal aannames en stoelen dus nergens op, zeker in deze context niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:23

zipje71 schreef:
MarcelDufour schreef:
Dat is precies wat ik dus duidelijk probeer te maken. In de ring mogen ze alles zien, en schrikken dus niet meer.
In de training zien ze het (vanwege de diepe hoofdhouding) pas op het laatste moment, en dan schrikken ze inderdaad want ze zagen het niet aankomen. Wij mensen schrikken toch ook als er plotseling iets gebeurt dat je niet aan zag komen? Terwijl als je het van ver aan ziet komen, dat een stuk minder is.

Die hangen er net als Marcel Dufour een heel scherpe hackamore aan, als het dan nog niet lukt nog een bitje erbij en dan voelen we ons beter dan Anky "want bij ons gaan de paarden nooit aan de kletter"..... Ach, het is maar waar je je hoge eigendunk vandaan meent te moeten halen......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:25

Nee, Dufour zegt dat iedere vorm van Roll kur/hyperflexie agressief is en helemaal niet mag.
Ik ben reuze benieuwd.
Misschien lezen we allemaal wel verkeerd....

Beetje wild om je heen shoppen en trappen werkt meestal niet in iemands voordeel, het keert zich uiteindelijke tegen je. &Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb :D .
Begrijpelijk lezen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:26

zij schreef:
juist... en wat is agressief? dat valt ook verschillend te interpreteren en zo kan nog iedereen er onderuit komen?

Daarom is het comite van Frank Kemperman het nu op schrift aan het stellen. Wat verboden gaat worden, of het nou agressief verkregen is, of niet, is het zo diep instellen van de paarden dat ze bijna, of geheel, met de neus tegen de borst lopen. En dat is ook precies waar alles om begonnen is. Niet dat paarden niet aan de teugel mogen lopen, want dat is een heel ander verhaal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:27

Paardentango schreef:
Nee, Dufour zegt dat iedere vorm van Roll kur/hyperflexie agressief is en helemaal niet mag.
Ik ben reuze benieuwd.
Misschien lezen we allemaal wel verkeerd....

Beetje wild om je heen shoppen en trappen werkt meestal niet in iemands voordeel, het keert zich uiteindelijke tegen je. &Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb :D .
Begrijpelijk lezen?

Het is niet dat de wereld het niet weet, maar jij wilt het gewoon niet lezen. Het staat letterlijk zo op de website van de FEI, en nog steeds zeg jij dat het niet zo is. Tja....dan houdt het op.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:27

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:
hier zeg je toch zelf al dat het dan niks met kijkerig te maken heeft?

In de ring valt er toch niks te schrikken! Wat komen ze in de ring nou tegen dat ze niet al honderden keren eerder gezien hebben?
Nieuwe indrukken doen ze juist buiten de ring op. Toch? Daar gebeuren de onverwachte dingen, niet in de dressuurring, dat is altijd hetzelfde. Witte hekjes, tribunes en reclameborden, meer is er niet.

En hoe verklaar je dan waarom manegepaarden aan de kletter gaan? Die lopen dag in dag uit in dezelfde bak... En kom niet aan met ja die ruiters kunnen niet rijden want het ging toch om het kunnen kijken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:30

Ja MD met alle respect, maar iedereen die zich echt verdiept heeft in de rollkur en het superflexen, weet dat je dat ook kan bekomen zonder agressie (dat is het stereotype beeld dat ze willen ophangen). Dus waar gaan ze de lijn trekken tussen kort in de kaak en hals of echte rollkur? Sjeff heeft dat weer goed geregeld. Dus eenzelfde houding zonder agressie, wat ik Anky nog niet heb zien doen en al zeker niet op concours, zal wss er gewoon doorgaan. Maar bon dat zullen we wel zien.

En Ja volgens mij gaat er meer verkeerd bij het rijden van ldr. Gezien er amper mensen zijn die goed rollkur kunnen rijden en de meeste na-apers niet verder geraken dan het LDR proberen na te bootsen. ( lees paarden op voorhand, geen achterhand gebruik, paard in stukken lopen etc) En zeker in de springpiste kom je nauwelijks inbreuken tegen rollkur tegen, wel tegen ldr. Dus dat is weer echt zo'n besluit dat geen oplossing zal bieden
Laatst bijgewerkt door bulck op 19-02-10 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:30

horseyfries schreef:
Die hangen er net als Marcel Dufour een heel scherpe hackamore aan, als het dan nog niet lukt nog een bitje erbij en dan voelen we ons beter dan Anky "want bij ons gaan de paarden nooit aan de kletter"..... Ach, het is maar waar je je hoge eigendunk vandaan meent te moeten halen......

Nergens, maar dan ook nergens zeg ik dat springruiters beter zijn dan dressuurruiters. Zal ik ook nooit zeggen want ik weet dat beide diciplines enorm veel training en talent vragen van zowel paard als ruiter om bij de top te horen. Maar het is niet de springsport (hoe graag sommigen dat ook zouden willen!) die in discrediet is gebracht, maar de dressuursport. Daar kan ik niks aan doen, dat hebben die dressuurruiters helemaal zelf gedaan.