Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:59

Alet74 schreef:
@janine1990: aan boer-zijn zitten sowieso veel regeltjes vast. Ik heb veel respect voor hen die het blijven volhouden.
Ik denk als wij meer geld voor kwaliteit willen uitgeven, dat het wel goed komt. Dan maakt het op den duur niet meer uit dat er zoveel regeltjes, wij betalen er wel voor. Ik betaal toch liever voor het vlees van een koe die lekker buiten heeft geleefd, dan voor een opfokdier.

Klopt helemaal, heb ook zeer veel respect voor de boeren, en offtopic vind ik dat men het nut van boeren veel te weinig inziet. Valt behoorlijk te betreuren.

Mestquota etc zijn wel van belang voor ons, het gaat niet alleen om de overlast die het oplevert, maar ook om ons milieu. Amoniazuren en dergelijke moeten we eigenlijk liever niet in onze bodem willen hebben. Willen we ook uit de kraan kunnen blijven drinken...

Het voor een dubbeltje op de eerste rij, tsjah.... veel keus heb je niet in deze tijden...

En dat mensen dik worden van vlees, laat me niet lachen zeg... :')
Overal waar 'te' voor staat is slecht voor je. Te veel vlees, te vet vlees...
Denk eens aan wat we bij ons vlees eten, vrachten mayonaise, een lekker stukje boter voor een lekkere jus.
NEE DAAR WORDEN WE NIET DIK VAN HOOR... :+

Kijk eens naar de grote en het assortiment van winkels vandaag de dag en vergelijk deze eens met winkels van 30-50 jaar terug... En naar het BNP in die verschillende tijden.
Nee, dat is echt niet alleen vlees... :+

En al eens bedacht dat dik zijn tegenwoordig erger is dan vroeger? We kennen nu de gevolgen hiervan en het straatbeeld dat we graag willen zien wordt door de verschillende media gecreeerd...
Nee, niet door vlees :)

Alet74

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:09

Kortom: wees je bewust van wat je op tafel zet. Hoe is het dat geworden wat het is (wat voor leven heeft het dier gehad), hoe bereid je het en hoe eet je het op.
Volgens mij kwam het al eerder in het topic ter sprake: er zijn steeds meer vleesverlaters, dat lijkt mij een goede tendens. In ieder geval het stukje bewustwording wat erbij hoort!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:14

Ik vraag me af, met de media van tegenwoordig en alle trends... Is het niet ook een beetje een trend om vegetariër te worden? Want die indruk heb ik een aantal jaren geleden wel gehad. Toen leefde het ook heel erg onder mijn omgeving.

Tegenwoordig zal het niet écht meer de trend zijn, maar ik denk wel dat de media een behoorlijke vinger in de pap heeft...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:16

pharagirlke schreef:
vooral niet denken aan mensen die simpelweg niet meer geld hebben en toch graag wat vlees binnen hebben :(:)

Achja, ik wil ook wel in een grotere studentenkamer zitten dan 12 m2. Het is maar net waar je je prioriteiten legt. Omdat iemand weinig geld heeft, betekent dat nog niet dat een dier maar een rotleven moet hebben zodat hij goedkoop kan worden opgegeten.
Bovendien zijn er ook best wat goedkopere alternatieven voor diervriendelijk vlees. Het hoeft niet perse biologisch te zijn. Zoals ik al eerder zei hier in de buurt zit een slager die zijn eigen kudde limousine koeien heeft. Kun je gewoon gaan bekijken in de wei, kalfjes blijven bij de moeder etc. Dat rundvlees is echt goed te betalen. Er zijn meer van dergelijke koeienrassen, en het is op veel plaatsen te koop. Ik zag hier net ook al iets voorbij komen van Berkshire varkens, ik zag dat ook dat voor mij redelijk in de buurt te krijgen is. Dus dat ga ik binnenkort ook eens halen en invriezen. Als je een beetje de moeite neemt om iets uit te zoeken kun je best je steentje bijdragen.
Naar mijn idee is vlees ook een belangrijke dikmaker. Het voedingscentrum zit er regelmatig naast (denk maar aan dat max. 1 ei per week, dat was gewoon een rekenfout) en gaat uit van Nederlandse tradities en eetgewoonten bij haar adviezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:18

Fleurtje100 schreef:
pharagirlke schreef:
vooral niet denken aan mensen die simpelweg niet meer geld hebben en toch graag wat vlees binnen hebben :(:)

Achja, ik wil ook wel in een grotere studentenkamer zitten dan 12 m2. Het is maar net waar je je prioriteiten legt. Omdat iemand weinig geld heeft, betekent dat nog niet dat een dier maar een rotleven moet hebben zodat hij goedkoop kan worden opgegeten.
Bovendien zijn er ook best wat goedkopere alternatieven voor diervriendelijk vlees. Het hoeft niet perse biologisch te zijn. Zoals ik al eerder zei hier in de buurt zit een slager die zijn eigen kudde limousine koeien heeft. Kun je gewoon gaan bekijken in de wei, kalfjes blijven bij de moeder etc. Dat rundvlees is echt goed te betalen. Er zijn meer van dergelijke koeienrassen, en het is op veel plaatsen te koop. Ik zag hier net ook al iets voorbij komen van Berkshire varkens, ik zag dat ook dat voor mij redelijk in de buurt te krijgen is. Dus dat ga ik binnenkort ook eens halen en invriezen. Als je een beetje de moeite neemt om iets uit te zoeken kun je best je steentje bijdragen.
Naar mijn idee is vlees ook een belangrijke dikmaker. Het voedingscentrum zit er regelmatig naast (denk maar aan dat max. 1 ei per week, dat was gewoon een rekenfout) en gaat uit van Nederlandse tradities en eetgewoonten bij haar adviezen.

Excuseer? Ik geloof dat jij mijn bericht niet goed gelezen hebt. Ik heb het niet over verwende kinders die perse op kot willen terwijl ze eigenlijk prima thuis kunnen blijven om te studeren. Ik heb het over mensen die met moeite vlees op tafel kunnen krijgen dus laat staan dat de kinders ook nog op studentenkamers kunnen. :\ Overigens ben ik Belg dus ik ga niet uit van het voedingscentrum van Nederland. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:19

@Janina: Je hoort er tegenwoordig wel veel meer over. Ik weet niet wat voor rol de media hierin spelen. Ik denk wel dat je als consument nu meer te weten kunt komen over de herkomst van je voedsel, en dat je dan wel bewust een keuze kunt maken. Maar ik weet niet of nu alle vegetariers dat doen?
Ik neem van alles wat ik lees en hoor wel wat mee en doe tegenwoordig wel bewuster boodschappen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:23

pharagirlke schreef:
Excuseer? Ik geloof dat jij mijn bericht niet goed gelezen hebt. Ik heb het niet over verwende kinders die perse op kot willen terwijl ze eigenlijk prima thuis kunnen blijven om te studeren. Ik heb het over mensen die met moeite vlees op tafel kunnen krijgen dus laat staan dat de kinders ook nog op studentenkamers kunnen. :\ Overigens ben ik Belg dus ik ga niet uit van het voedingscentrum van Nederland. ;)

Beetje offtopic, maar het op kamers gaan heeft wel een doel hoor! Losmaken van je ouders, zelfstandig worden... Dat heeft toch niets te maken met verwend-zijn? :+ Ik snap wel wat je bedoelt, maar vlees is ook bij de goedkope super best prijzig, dan zou zo'n gezin misschien beter iets zonder vlees kunnen kopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:26

Fleurtje100 schreef:
pharagirlke schreef:

Haha, iemand die in de bijstand zit gaat zijn/haar prioriteiten echt niet bij het leven van de dieren leggen hoor _O-
Dan is je eigen leven wat belangrijker...

Heel knap dat je als student op 12m2 nog biologisch vlees wilt betalen, ik als student thuiswonend en slechts een basisbeurs heb het er niet voor over, ook niet als ik een week alleen thuis ben...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:31

Och, als je heel principieel bent, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik moet zeggen dat ik in mijn studententijd me helemaal niet met dit soort dingen bezighield, dat is iets van de laatste jaren (combi media en ouder worden?).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:34

@ Pharagirlke: Wat weet jij nou van mijn situatie af? Misschien heb ik wel niet eens ouders meer, of was het voor mij door omstandigheden onmogelijk om thuis te blijven wonen. Allemaal niet het geval hoor, maar misschien moet jij daar eens aan denken voordat je beschuldigingen doet.

Bovendien blijf ik erbij, het is maar net wat je prioriteiten zijn. Mijn oom was chronisch ziek, heeft daardoor nooit zijn studie af kunnen maken. En deelde zijn huurwoning om van de bijstand rond te kunnen komen. Hij lette wel altijd op wat voor vlees hij kocht, en steunde minstens vier goede doelen.
Ik eet dus ook lang niet iedere dag vlees (dat is ook al veel goedkoper), en als ik vlees eet is het nooit veel. En koop vaak niet biologisch maar wel scharrelvlees. Beetje de aanbiedingen in de gaten houden, groente en fruit op de zaterdagmarkt tegen 5 uur kopen. Kan prima hoor! Ik ben zo eigenlijk opgevoed en ben ook vroeger een aantal jaar vegetarisch geweest. Thuis wordt er ook opgelet wat voor vlees er gekocht wordt en weinig vlees gegeten. Daarnaast heeft de halve familie reuma, en dan is veel vlees ook helemaal niet gezond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:36

Zou inderdaad goed kunnen! :j

Ik hou me er ook niet direct mee bezig, misschien iets voor over een aantal jaar :)
Biologisch vlees wil ik best eten, maar dan moet ik wel genoeg geld hebben... :+

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:37

Biologisch vlees, is echt verschrikkelijk duur, is toch nog duurder dan gewoon vlees?

Janine1990

Fleurtje100: De meeste chronisch zieken krijgen thuiszorg en/of PGB... Dan heb je genoeg geld, maar dat moet je aan bepaalde dingen uitgeven, controleert de gemeente geloof ik.

Ayasha
Blogger

Alet74 schreef:
pharagirlke schreef:

Beetje offtopic, maar het op kamers gaan heeft wel een doel hoor! Losmaken van je ouders, zelfstandig worden... Dat heeft toch niets te maken met verwend-zijn? :+ Ik snap wel wat je bedoelt, maar vlees is ook bij de goedkope super best prijzig, dan zou zo'n gezin misschien beter iets zonder vlees kunnen kopen?

Zulke gezinnen kopen meestal ook geen vlees tenzij ze het eens kunnen betalen. ;) En dan snap ik best dat zulke mensen geen dure bioproducten nemen...

Fleurtje100 schreef:
@ Pharagirlke: Wat weet jij nou van mijn situatie af? Misschien heb ik wel niet eens ouders meer, of was het voor mij door omstandigheden onmogelijk om thuis te blijven wonen. Allemaal niet het geval hoor, maar misschien moet jij daar eens aan denken voordat je beschuldigingen doet.

Bovendien blijf ik erbij, het is maar net wat je prioriteiten zijn. Mijn oom was chronisch ziek, heeft daardoor nooit zijn studie af kunnen maken. En deelde zijn huurwoning om van de bijstand rond te kunnen komen. Hij lette wel altijd op wat voor vlees hij kocht, en steunde minstens vier goede doelen.
Ik eet dus ook lang niet iedere dag vlees (dat is ook al veel goedkoper), en als ik vlees eet is het nooit veel. En koop vaak niet biologisch maar wel scharrelvlees. Beetje de aanbiedingen in de gaten houden, groente en fruit op de zaterdagmarkt tegen 5 uur kopen. Kan prima hoor! Ik ben zo eigenlijk opgevoed en ben ook vroeger een aantal jaar vegetarisch geweest. Thuis wordt er ook opgelet wat voor vlees er gekocht wordt en weinig vlees gegeten. Daarnaast heeft de halve familie reuma, en dan is veel vlees ook helemaal niet gezond.

Misschien moet ji bete lezen, heb jouw nl van niets beschuldigt. ;) Reageerde enkel op de inhoud van je bericht.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:46

Volgens mij is biologisch vlees een keer zo duur als gewoon vlees (zo ongeveer).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:49

Alet74 schreef:
Volgens mij is biologisch vlees een keer zo duur als gewoon vlees (zo ongeveer).

Maar de boeren verdienen er volgens mij geen cent meer aan...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:52

@ Janine, ik denk dat ik de situatie van mijn oom vrij goed ken. Dat was bij hem niet het geval. Maar die specifieke situatie is nu niet relevant. Het ging me er meer om dat ik het biologisch vlees is te duur, daar heb ik geen geld voor, in sommige gevallen echt een onzin argument cq. kwestie van prioriteiten stellen verhaal vind.
Al snap ik best dat als je thuis woont en je ouders er niet voor open staan dat het lastig is. Net als dat het met wekelijks gezamelijk eten in een studentenhuis ook niet altijd gaat. En ik ken ook iemand die al jaren suikerziekte heeft (en ook op bijstandsniveau leeft). Een van de weinige dingen die hij onbeperkt kan eten zonder rekening te hoeven houden met zijn suiker is vlees. Dan vind ik het ook een ander verhaal worden.

@ Pharahirlke, je hebt me inderdaad niet direct beschuldigd. Maar mag ik vragen waar/wie je post dan wel over ging? Het kwam namelijk wel redelijk aanvallend en op mij persoonlijk gericht over. Mocht dat niet de bedoeling zijn geweest, snap ik eerlijk gezegd niet waarom je het erbij haalt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:54

Wat ik me afvraag, is of biologisch nu altijd zoveel beter is dan niet-biologisch en hoe biologisch biologisch is. Heb zelf nog niet gegoogled, maar wellicht kan iemand me dat vertellen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:55

Ik eet wel paardenworst want dat vind ik erg lekker juist maar paardenbiefstuk vind ik niet lekker dus dat eet ik ook niet. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:04

Fleurtje100: Ik kom regelmatig dit soort situaties tegen op mijn werk, vandaar dat ik meteen aan PGB denk. Zulke mensen tellen zich ook niet gelukkig nl. met een groot huis.
Afijn, ik neem het ook op als een beschuldiging dat ik, thuiswonende student, in een groot huis, gelukkig gezin, graag vlees eet. Terwijl het volgens jou beter moet, maar goed, dat had ik ook niet zo hoeven opvatten.

Alet74: Dat vraag ik me ook wel af... Ben benieuwd morgen of er iemand hier een antwoord op weet :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:09

Volgens mij Alet74 is met koeien als je koeienvlees biologisch koopt dan hebben ze een 'goed' leven gehad, mogen grazen op de wei en als ze oud (nog jong maar om het zo te zeggen als ze koe zijn en dik genoeg waren) dan worden ze van de wei afgehaald en gaan ze allemaal naar de slager. Bij kippen is het zo dat ze dan ook vrij kunnen lopen ipv in zo'n klein hokje met ze alle. Alleen bij kippen weet ik dat ze niet op een wei lopen maar soms ook gewoon op een iets groter stukje dan een hokje van 3 bij 3 met ze 4en.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:12

nann_ccu, ik heb eenzelfde vraag als alet gestuurd, en we bedoelen niet wat de theorie achter biologisch is. Dat moge wel duidelijk zijn. Alleen, zo'n term is makkelijk gezet he? Het gaat ons om, of het in praktijk ook echt zo biologisch is en of er niet heel snel een biologisch stickertje op komt.

Alet74, die vraag heb ik 1 of 2 pagina's terug ook gesteld. Heb antw gekregen in de trant van, dat als je bij een goeie biologische slager koopt, het echt uit de wei kan komen, en een echt goede biologische slager zal het je vertellen en evt zelfs laten zien.
Hoe biologisch het in de supermarkt is... dat valt idd te betwijfelen.

Misschien dat er meer ervaring komt.

Nu even vis erbij roepen... (misschien moeten we even een apart topic aanmaken, gezien het al weinig meer over paardenvlees gaat) Kiezen jullie bewust vis, met bv de viswijzer? Ik eet amper vis (lust t bijna niet) maar als ik dan vis koop, let ik wel op de goede vangst.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:15

Ooh sorry, ik heb de vraag helemaal verkeerd gelezen. :oo Ik hou mijn mond al..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:16

Niet zo schrikken, ik bedoelde het niet op een boze toon, sorry als dat zo overkwam :(:) :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:29

Fleurtje100 schreef:
@ Janine, ik denk dat ik de situatie van mijn oom vrij goed ken. Dat was bij hem niet het geval. Maar die specifieke situatie is nu niet relevant. Het ging me er meer om dat ik het biologisch vlees is te duur, daar heb ik geen geld voor, in sommige gevallen echt een onzin argument cq. kwestie van prioriteiten stellen verhaal vind.
Al snap ik best dat als je thuis woont en je ouders er niet voor open staan dat het lastig is. Net als dat het met wekelijks gezamelijk eten in een studentenhuis ook niet altijd gaat. En ik ken ook iemand die al jaren suikerziekte heeft (en ook op bijstandsniveau leeft). Een van de weinige dingen die hij onbeperkt kan eten zonder rekening te hoeven houden met zijn suiker is vlees. Dan vind ik het ook een ander verhaal worden.

@ Pharahirlke, je hebt me inderdaad niet direct beschuldigd. Maar mag ik vragen waar/wie je post dan wel over ging? Het kwam namelijk wel redelijk aanvallend en op mij persoonlijk gericht over. Mocht dat niet de bedoeling zijn geweest, snap ik eerlijk gezegd niet waarom je het erbij haalt.

Jij begon over dat je ook graag een groter studentenkamer wilde en dat het maar net is waar je prioriteiten liggen. Maar ik doelde niet op die mensen, ik doelde op mensen die niet eens denken aan een studentenkamer omdat ze te druk zijn met overleven.