Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:23

Iedereen met een PC denkt op een topic veilig te kunnen oordelen en vooral te veroordelen. Sla elk willekeurig topic er op na. Soms is de kritiek leerzaam, soms kwetsend en meestal gewoon dom. Ik vind de kritiek van HC vaak wel leerzaam. Het is goed om kritisch naar jezelf te kijken, minder om anderen af te kraken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:30

FahyaFemke schreef:
als jij dan ineens met een andere combi door jou dorp gaat crossen...lijkt me prachtig, maar daar gaat het hier nou ff niet om.

Dat is de essentie van ´dressuur´.

Verder claim ik nergens dat ik ook maar íets beter doe :)* op dat eggie-rijden na dan :P
Ik schrijf wel dat het zinloos en onterecht is om individuele ruiter te bekritiseren.
De kern is dat op dit topic van alles en nog wat door elkaar gehaald wordt zonder basiskennis van de principes waarover geschreven wordt.

Het cadeau van Arabesk heeft grote waarde míts je kan zien wat er op getoond wordt, begrijpt hoe/wat/waarom, want dán kan je er van leren en wat mee doén.
Als richtingaanwijzer mbt de anatomisch correcte zit verwijs ik nogmaals naar het boek van de doctoren Schusdziarra.
Zonder anatomisch correcte zit kan je niet correct rijden. Door de anatomie van vrouwen is dat voor hen extra kritisch, leidt anatomisch niet correct zitten tot grotere rijtechnische problemen. Op het web kan je daar een vereenvoudigd stuk over vinden op de site van Dr. Deb Bennett.
Het cadeau van Arabesk illustreert dit. Dat is geen kritiek maar zoals het is. Leer ervan, doe er wat mee. Het boek waar ik naar verwijs is een goed stuk onderbouwing voor begrip op basis waarvan gerícht verbeteren mogelijk is. Graag gedaan 8-)

hc

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:32

Arabesk schreef:
Is dit Joke van Westerop Pidona -Bitloos of Mayke Bons Nienke -Dr. Cook bitless Bridle?

Volgens mij is het Mayke Bons op Nienke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:39

Arabesk schreef:
Ik riep altijd dat een touwhalster niet geschikt is voor dressuur omdat je niet met aangenomen teugels kan rijden, maar als je met doorhangende teugels rijdt kan het natuurlijk wél :)*. Dus bij deze wijzig ik mijn mening ;-). Dressuur met een touwhalster kan wel, maar rij dan met doorhangende teugels :D

Mijn favoriet van de avond.
Heel ontspannen, mooi in balans, ontspannen teugels, een ruiter die haar paard van voren ruimte geeft en niet stoort door continue maar met het hoofd (en de krul) bezig te zijn. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:41

Huertecilla schreef:
Als richtingaanwijzer mbt de anatomisch correcte zit verwijs ik nogmaals naar het boek van de doctoren Schusdziarra.

Een boek lezen over hoe je moet zitten. :x
Een aanrader van mijn kant is: goede zitlessen nemen, in de vorm van centered riding. Daar kom je als ruiter heel ver mee.

muppetmayo

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:05

Even voor de mensen die die filmpjes van arabesk maar niks vinden.
Wat ik ervan vind, is geen aanval, maar gewoon wat mij opvalt. Ik ben ook geen ster ruiter, verre van zelfs.
Maar ik zou het super super leerzaam vinden als er van mij ook zo'n filmpje gemaakt zou worden. Confronterend denk ik, maar echt super leerzaam :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:08

ik vind het ook fijn
zowieso als iemand naar me kijkt en zegt wat ik kan veranderen.
Daarom heb ik ook les. En moet ze naar me roepen dat ik mn handen stiller moeten houden!!! blijven roepen zeg ik dan :P ik moet ze STIL houden!! Arm paard. Hier word gezegd dat het mee viel op t filmpje, toch wil ik ze nog stiller houden, je ziet bij mij dat ik een ophouding maak in begin van t filmpje. Die mag ik echt niet zo hard maken eigenlijk. Dus nu zie ik het zelf ook eens!
Super dus! Alleen ik begrijp wel dat het privacy schending is als je de namen enzo er zomaar bij zet. Volgens mij mag dat wettelijk ook niet..maar dat weet ik niet zeker hoor. Ik vind t op dit moment prima, maar snap dat degene die zoveel kritiek krijgen het niet zo leuk vinden zo over de wereld te vliegen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:01

HC even een vraagje. Wat bedoel je met dat de anotomie van vrouwen niet meewerkt? Doel je erop dat een vrouw zeg maar door iets te hebben wat mannen niet hebben moeilijker rechtop kan zitten?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:37

muppetmayo schreef:
Even voor de mensen die die filmpjes van arabesk maar niks vinden.
Wat ik ervan vind, is geen aanval, maar gewoon wat mij opvalt. Ik ben ook geen ster ruiter, verre van zelfs.
Maar ik zou het super super leerzaam vinden als er van mij ook zo'n filmpje gemaakt zou worden. Confronterend denk ik, maar echt super leerzaam :)

Zal allemaal wel, maar daar gaat dit topic niet over.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:42

Ik vind de filmpjes ook interessant om te zien, super gedaan Arabesk! Het is inderdaad in sommige gevallen wel heel confronterend denk ik, maar dus ook leerzaam als het goed is :) Maar goed, wie zegt dat paardrijden makkelijk is? Als je maar bereid bent om aan jezelf te werken :)

Zitlessen nemen lijkt mij inderdaad wel een stuk zinvoller dan theorie te gaan lezen (ook zinvol natuurlijk maar de praktijk is uiteindelijk waar het om gaat).

Het meisje met het vosje is inderdaad Mayke Bons, ik vond haar ook erg netjes rijden, hele leuke combi :j

De vergelijking van hc van een Z proef rijden en een rit naar het dorp met allemaal toeters en bellen onderweg begrijp ik ook niet helemaal :?

Het berichtje wat op de site van de KNHS staat, is dat alles wat ze er vooralsnog over te melden hebben of komt er nog een uitgebreider verslag?

Voor nog meer bitloos: [RIJ-ITP] Ordeal is back: Bitloos dressuren!
Helaas kon ik niet starten afgelopen vrijdag, hopelijk krijgen we een keer een herkansing!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:46

Arabesk schreef:
Ik riep altijd dat een touwhalster niet geschikt is voor dressuur omdat je niet met aangenomen teugels kan rijden, maar als je met doorhangende teugels rijdt kan het natuurlijk wél :)*. Dus bij deze wijzig ik mijn mening ;-). Dressuur met een touwhalster kan wel, maar rij dan met doorhangende teugels :D

Deze dame rijdt ogenschijnlijk met touwhalster, maar eigenlijk rijd ze op een halsriem... Let op waar de teugelwerking werkelijk zit. Ik kwam daar niet eens zelf op maar werd erop gewezen. Nu ik goed kijk zie ik het ook. Zodra het paard zijn hoofd verder naar voren doet, komt de neusriem van het touwhalster in werking, maar als het paard goed loopt, werkt de onderste kant van het touwhalster, die lusjes die er zo laag onderhangen...

Omdat het paard goed loopt, zijn de meeste werkingen op de hals en niet op de neus. Daarom is dit een van de weinige, misschien de enige goede dressuurruiter op touwhalster! Maar in principe valt ze voor mij onder de categorie Unbridled... Ze heeft alleen een back-up erbij.

Dan nog een persoonlijke mededeling: Ik beloof niet meer te "kankeren" en boos te worden, als men mij op een normale wijze gegronde kritiek geeft. Ik leer daar van. Oeverloos afzeiken valt daar niet onder. Verder moet ik van de eigenaar van mijn paard zeggen dat hij vroeger ook heel lief was en niet altijd staakte. Ze houden heel veel van hem, vroeger ook! In mijn betoog heb ik hem misschien wat in een slecht daglicht gezet, dat was zeker niet de bedoeling...

Dan nog een opmerking: Arno en Arabesk, keigaaf dat jullie met die HighSpeed films bezig zijn en dit heugelijke item met ons wil delen!! Is er meer of van elke ruiter slechts een klein stukje? Ik zou graag meer zien. Komt het geheel op een DVD en kunnen we die bij je kopen? Die camera is vast heel duur. Dan betalen we allemaal een heel klein beetje mee :-)

Gr van Lotje aka CattleBitch...

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:48

Lies_Beuker schreef:
Lotje en Piezze. In deze paardenwereld moet je altijd iedereen weer opnieuw dingen uitleggen, omdat heel veel mensen beginnen met commentaar te geven en/ of iemand af te branden.
Op Bokt gaat dat heel makkelijk omdat ze lekker veilig achter de pc zitten. Als je bv tegenover elkaar zit, kun je direct zien - aan het gezicht van diegene waartegen je praat - wat jouw kritische woorden te weegbrengen.
Hulde aan jullie, en laat je niet klein krijgen, dat hebben ZE bij mij ook 1000-den keren geprobeerd, maar ik kwam, zag en . . . hield vol.
On topic nu; zouden de juryleden misschien de aanleunig een probleem vinden? Ik heb een topic geopend over de soms wel zware aanleuning. [HAR] Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Thanx. Komt wel goed.
Ik ga meteen naar je nieuwe topic, want ik heb daar hele uitgesproken ideeën over!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:12

Leuke CB, dat van dat touwhalster, heb de boel even vergroot zitten bekijken.

Sommigen lezen graag, ieder zijn ding.
Ik vind het proefondervindelijk ontdekken voornamelijk fantatisch. Zeker om dat ik vind dat paardrijden
voor een groot deel gevoel is, buiten de theorie om.
Ken mensen met enorme schat aan theoretische kennis, waar ik stik jaloers op kan zijn, echter de relatie
met real life niet kunnen leggen. Zo ook met paardrijden (zeg dat niet van HC, aangezien ik die nog nooit een
meter heb zien rijden, kan daar dus niet over oordelen, misschien fantastisch theoreticus met gevoel en kunde).

Vind overigens de we gaan de stad in versie wel vergezocht, sorry HC.
Overigens durf ik te beweren, dat vele paarden hier ook best de stad in mee kunnen.
(zei diegene, die doodleuk midden in het centrum bij de ijssalon ijs gaat kopen, te paard uiteraard, geef wel toe geen OS paard te hebben.)
Dat bedoelen we dus met makkelijk oordelen en conclusies trekken vanachter de computer :D ;) .

Ik heb in ieder geval mijn lessen uit deze ervaring geleerd. En neem die bagage waar ik meen als combinatie
wat aan te hebben mee naar de toekomst. Meer wijze raad is uiteraard altijd welkom.
En kritiek, mits gefundeerd mag best, liefst inclusief tips om het op te lossen.
Denk dat de meeste ruiters er zo over denken, niet alleen de deelnemers van deze proefwedstrijd, maar ook daarbuiten.

De filmpjes van Arabesk, (correct me if I am wrong Arabesk) waren in 1e instantie bedoeld om de optomingen goed
te kunnen beoordelen. (Dat onze wijze van rijden daarbij goed te zien is is mooi meegenomen voor de deelnemers.).
Wat betreft de werking van de optomingen, heb je ook filmpjes van wendingen? overgangen? Of is dat niet mogelijk
vanwege de scherpstelling? Zou ook gaaf zijn.

Ben benieuwd wat de KNHS hier in al haar wijsheid uiteindelijk van gaat maken.
Al ons gediscusseer zal daar geen invloed op hebben.

Overigens gezien de batterij aan fotografen aanwezig die dag, nog maar weinig fotomateriaal op kunnen duikelen.
Op wat bokkers na, Daan_Ordeal, el_Padrero, ik zei de gek, Arabesk, Annetje, op de site van http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... itloos.pdf
En hier staat dat fotorapportage zo spoedig mogelijk volgt.
http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:24

zo... alle topics gelezen en filmpjes gezien... en respect voor iedere deelnemer...
Zeker zijn er op en aanmerkingen, maar die zijn er ook op de reguliere wedstrijden met bit, immers zouden alle deelnemers anders minstens 300 punten scoren :j

Ik zie optomingen waarvan ik denk, nah liever niet, maar ook dat heb ik ook bij optomingen met bit.

En als Arabesk inderdaad te vinden en/of te porren is voor een dagje confronterend filmen van mensen te paard... en het past in mijn agenda (qua tijd en afstand) dan meld ik mijn dochter nederig aan (met of zonder vergoeding) :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:27

CattleBitch schreef:
Deze dame rijdt ogenschijnlijk met touwhalster, maar eigenlijk rijd ze op een halsriem... Let op waar de teugelwerking werkelijk zit. Ik kwam daar niet eens zelf op maar werd erop gewezen. Nu ik goed kijk zie ik het ook. Zodra het paard zijn hoofd verder naar voren doet, komt de neusriem van het touwhalster in werking, maar als het paard goed loopt, werkt de onderste kant van het touwhalster, die lusjes die er zo laag onderhangen...

Omdat het paard goed loopt, zijn de meeste werkingen op de hals en niet op de neus. Daarom is dit een van de weinige, misschien de enige goede dressuurruiter op touwhalster! Maar in principe valt ze voor mij onder de categorie Unbridled... Ze heeft alleen een back-up erbij.

des te beter, zouden ze ook moeten toestaan }:)

Citaat:
Dan nog een opmerking: Arno en Arabesk, keigaaf dat jullie met die HighSpeed films bezig zijn en dit heugelijke item met ons wil delen!! Is er meer of van elke ruiter slechts een klein stukje? Ik zou graag meer zien. Komt het geheel op een DVD en kunnen we die bij je kopen? Die camera is vast heel duur. Dan betalen we allemaal een heel klein beetje mee :-)

Gr van Lotje aka CattleBitch...

van sommige ruiters is er méér, alleen zijn sommige filmpjes zo groot dat ik ze niet kan uploaden. Zodra ik iedereen die we op tape hebben staan, hebben geupload, ga ik een volgende ronde maken op verzoek. Uit mijn hoofd weet ik dat we van jou sowieso nog minstens één ander filmpje hebben.

Mensen hier afzeiken op basis van enkele secondes vertraagd afgespeeld tot een minuut, is niet echt realistisch. Als we net hebben staan 'schieten' als iemand een uitgestrekte draf deed met een hoog opgooiend paard, is het resultaat natuurlijk anders dan wanneer iemand verzamelde draf rijdt.

Ik weet nu al dat als ik mezelf zou filmen in draf op Volare dat het totáál niets wordt (highspeed draver :+ ), maar als ik op Vanilla ga zitten, dan krijg je werkelijk waar de prachtigste plaatjes. Zij draaft zo ontzettend vlak dat je een blad vol met bier op haar rug kan zetten zonder te morsen onderweg. Vroegah reed ik altijd tuigpaarden, nou daar op doorzitten is ook geen pretje. :D

Enne ik weet zeker dat de mensen die hier een grote mond hebben over stuiteren, zelf er niet heel veel beter af zullen komen als ze op tape worden gezet.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

daarom hou ik ook mijn mond hihi

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:36

Als zelfs Branderup stuitert ... :+

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:57

toevallig zag ik gister iemand in t b springen binnen komen bitloos ( ik wist niet dat dat officeel al mocht eigenlijk)
maar het zag er goed uit, liep een fijn parcourtje foutloos rond, tussen de hindernis zag het er allemaal goed uit. Ik zat zelf al een beetje te denken om het eens te gaan proberen.
het zou een uitkomst zijn voor vele ruiters die op bijna iedere hindernis hun paard in de mond zo erg storen! maar ja of deze mensen er dan de tijd in willen steken om op deze manier te gaan trainen........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:00

In België heeft laatst een vent een springwedstrijd gewonnen met relatief oude paarden (19) en alleen een halsring.

In de Hoefslag stond er één zinnetje over en één klein fotootje en dan wel weer zo'n heel groot artikel over een zogenaamd talentvol verwend wicht met een pappie met teveel geld. Dan denk ik ik wil een interview lezen met die halsring-vent met z'n oude paarden en dan toch nog winnen. Hoe doet hij dat???

Afbeelding

Citaat:
Belgische springruiter rijdt met een halsriem
We zagen onderstaand berichtje in De Hoefslag nr. 21 2009:
In België vond in Grobbendonk een internationaal jeugdconcours plaats. Bij de scholieren (children geheten bij de FEI) kwam Jos Verlooy aan de start met twee oudjes, Omar (18) en Flash Bounce (19) en een jonge pony Tia Maria. Hij behaalde drie overwinningen. Het bijzondere was dat hij Flash Bounce reed zonder hoofdstel, alleen op de halsriem.
In Nederland is het springen met een halsriem niet toegestaan. In de klassen B, L en M is toegestaan de teugels aan de neusriem te bevestigen. Het hoofdstel mag niet anders zijn dan omschreven in de wedstrijdreglementen. Vanaf de klasse Z gelden de internationale FEI-reglementen, waarin onder andere het gebruik van een Hackamore is toegestaan. Daarmee mag wel buiten mededinging in de klasse M gestart worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:10

Hier gaat iemand binnenkort ook nog de halsring uitproberen :D Kan het weer niet laten.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:23

Sjolvir schreef:
Hier gaat iemand binnenkort ook nog de halsring uitproberen :D Kan het weer niet laten.

Tja, let op wat je doet, want je bent zó een dierenmishandelaar hoor... :D

Rijden met halsriem is het mooiste wat er is, zonder meer. Bij Parelli zie je het heel veel en zo moeilijk is het niet. Een goede africhting, met weinig teugelhulpen rijden, veel beenhulpen en op je zit. Uitgebreid info over allerlei halsriemen en systemen op www.unbridled.nl . De unbridled Marylot Halsriem heeft een hele brede platte drukverdeler en snijd niet zoals de meeste halsringen/riemen. Hierdoor is het mogelijk om ook hoger op de hals te rijden en sneller te wenden.

Wat er zo mooi aan halsriem? Het paard hoeft helemaal niet te luisteren als ie niet wil, want je hebt GEEN ENKEL dwangmiddel... En als je niet kunt rijden, kun je zeker NIET met halsriem rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:34

CattleBitch schreef:
Sjolvir schreef:

Tja, let op wat je doet, want je bent zó een dierenmishandelaar hoor... :D

.

Je kan de winnares van het Z eens vragen, zij rijdt haar Mattie eigelijk alleen op halsriem( correct dan, en niet met hangen en wurgen)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:37

Nieuw Topic beginnen over Hoofdstelloos rijden?? Want ik vind dat we afwijken van het onderwerp en op een nieuw topic kunnen we daar nog eindeloos over doorgaan. fascinerend onderwerp....
Arabesk? Ik heb geen idee hoe dat moet, ben maar part time Bokkert...

Als er voldoende belangstelling is, organiseer ik volgend jaar een wedstrijd met verschillende onderdelen voor hoofdsteloze ruiters... Op eigen risico maar wel met een hek erom heen...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:39

previr schreef:
toevallig zag ik gister iemand in t b springen binnen komen bitloos ( ik wist niet dat dat officeel al mocht eigenlijk)
maar het zag er goed uit, liep een fijn parcourtje foutloos rond, tussen de hindernis zag het er allemaal goed uit. Ik zat zelf al een beetje te denken om het eens te gaan proberen.
het zou een uitkomst zijn voor vele ruiters die op bijna iedere hindernis hun paard in de mond zo erg storen! maar ja of deze mensen er dan de tijd in willen steken om op deze manier te gaan trainen........

ik heb ook wel ergens gehoord dat je in he tB springen bitloos mag, maar ikw eet noet met wat voor een optoming. gewoon teugels aan de neusriem?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:40

Nou arabesk, ventje is eerder op z'n plaats (als hij bij de children start) :D
Maar vet respect, mooiere bitloze reclame kun je bijna niet hebben lijkt me.