KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:23

Mijn paardje wil graag haar best doen zodra ze begrijpt wat de bedoeling is. Wil zich ook best nog wel in het zweet werken maar dressuurachtige oefeningen zitten er echter niet in zonder enige vorm van begrijpelijk stuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:27

piezze schreef:
Mijn paardje wil graag haar best doen zodra ze begrijpt wat de bedoeling is. Wil zich ook best nog wel in het zweet werken maar dressuurachtige oefeningen zitten er echter niet in zonder enige vorm van begrijpelijk stuur.

:D dat hadden wij nou met die cross link, was wel hilarisch, maar ze snapte er geen bal van, werd zoef door de bak.
(wel met rem nog aanwezig en stuur, maar verder, niet veel, overigens voornamelijk omdat het systeem bleef hangen. )

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:46

wat voor systeem was dat dan?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:08

HC heeft wel gelijk.
Klassiek is volgens bepaalde richtlijnen en daar hoort ook een bepaalde optoming bij.
En dat is niet bitloos.

Dus zeggen dat je ook klassiek kunt rijden bitloos kan simpelweg niet.

Dat je gewoon een nette proef neer kunt zetten, dat kan natuurlijk wel.
Maar dat heet dan geen klassiek, maar iets anders. (verzin daar zelf maar iets :D )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:15

piezze schreef:
wat voor systeem was dat dan?

dit dus, dan werkt een halster met 2 touwtjes nog beter, daar ergert ze zich niet aan.
http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Sj0nK ... %20005.JPG
Ding is dus weer uit elkaar gesloopt en de neusriem zit weer aan mijn S&T :Y) ietsje hoger uiteraard.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:21

Ja, dat systeem heb ik met mennen ook uitgeprobeerd. Alsof je aan elastiek trekt! Wat een drama, snel weer uit elkaar geknoopt, een echt Cook besteld en dat beviel super!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:34

vorame schreef:
HC heeft wel gelijk.
Klassiek is volgens bepaalde richtlijnen en daar hoort ook een bepaalde optoming bij.
En dat is niet bitloos.

Dus zeggen dat je ook klassiek kunt rijden bitloos kan simpelweg niet.

Dat je gewoon een nette proef neer kunt zetten, dat kan natuurlijk wel.
Maar dat heet dan geen klassiek, maar iets anders. (verzin daar zelf maar iets :D )

Daar ben ik het nou weer niet mee eens.

Het klassieke rijden, is het rijden volgens het klassieke systeem. In het klassieke systeem worden paarden veelal beleerd aan de kaptoom (en dus bitloos) waar vervolgens een bit aan wordt toegevoegd cq. de kaptoom in zijn geheel wordt vervangen.

Rijden volgens een bepaald systeem is m.i. niet gericht op optoming, maar op trainingsmethodiek. Dus ik zie niet in waarom je zonder bit (dus bijv. met kaptoom) niet volgens het klassieke systeem zou kunnen rijden.

En als het paard correct gereden wordt, moet optoming eigenlijk een bijzaak zijn en zou het paard zonder deze optoming, volgens ditzelfde systeem gereden moeten kunnen worden.

Wellicht wordt er dan niet gereden zoals in het boekje op bijv. de kandare, maar het rijsysteem blijft hetzelfde...

Maar nogmaals, m.i. behoort de kaptoom gewoon tot de klassieke rijkunst en wordt deze ook wel zonder bittoevoeging gebruikt.

En even mbt het topic zelf, ik had ook willen deelnemen, echter de wedstrijd valt tezamen met de merriekeuring, dus voor mij gaat het over. De volgende keer zal ik zeker van de partij zijn (mits ik dan niet weer iets anders heb :+ ).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:23

Suelza schreef:
In het klassieke systeem worden paarden veelal beleerd aan de kaptoom (en dus bitloos) waar vervolgens een bit aan wordt toegevoegd cq. de kaptoom in zijn geheel wordt vervangen.

Je haalt klassiek en renaissance door elkaar.

Begrijpelijk want de renaissance is de wedergeboorte van klassiek. Het is echter niet hetzelfde.

Neem het maar gewoon aan van iemand die de oorsprong en ontwikkeling van het paardrijden zeer diepgaand bestudeerd heeft. Indien niet, jammer dan :D

Bitloos klassiek is een interne tegenstelling.
Ga gerust beleren op basis van andere optomingen dan met bit. Je kan er dezelfde oefeining mee rijden. Je kan je in hetzelfde pak steken. Het blíjft echter fundamenteel een andere dressuurvorm.
Hoe beter je dit begrijpt, hoe beter de uitvoering van bitloos rijden kan zijn.

Sterkte allemaa.

hc

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:37

mijn vriendin heeft afgezegd.
ze kan niet want ze moet tot 10 uur werken.
ik ben nu vervoerloos.

10 juli ga ik wel op voor mijn BE-rijbewijs, maar stel dat ik slaag mag je zeker niet meteen daarop wegrijden met trailer? moet ik eerst 2 weken wachtten op een nieuw rijbewijs e.d.

maar ik weet nog wel iemand die ik kan vragen :)
ze was niet thuis, kon vanavond terug bellen.

oei oei, ik wil zo graag heen.
en een paarden taxi is zeker niet te betalen?, zeker niet als je nog eens om 10 uur 's avonds terug moet?

nouja, ik ga er aan werken :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:39

Nee, je hebt 10 juli je examen misschien gehaald, maar je hebt nog geen rijbewijs. Dus je mag idd niet zo wegrijden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:38

Dat is balen, Moonprayer... hopelijk vind je iemand!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:42

ja ik zal zo weer ff bellen. ze was nog niet thuis.
iemand van mijn club die heengaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:06

Moonprayer, zorg dat je auto zwaarder is dan je trailer met max. laadvermogen en zorg dat de combinatie samen niet zwaarder is dan 3500 Kg en dan mag je zonder het rijbewijs toch met een 1 of 1,5 trailer rijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:12

ik heb een 1 of anderhalfpaards (ik twijfel) IVOR Williams trailer
en een Mondeo 2.0 Liter.

ik denk dat dat echt niet mag?
dan moet je aan komen kakken met een trailer met een plastic zeiltje als denk of niet?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:44

ik heb misschien weer vervoer.
ze twijfelde nog een beetje of het wel goed gaat met 2 van zulke stoere knapen naast elkaar in de trailer, en overlegd het even.

die van mij is een ruige speler, en die van haar is ook zo'n happert.
maar die van mij is verder niet dominant, alleen ruig in zijn spel.
dus het lijkt mij wel te kunnen XD
ik hoop het maar, is ook nog eens heel gezellig

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:52

Kort genoeg in de trailer zetten en ieder een eigen hooinet. ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:20

ja, ik denk ook haast dat het wel goed komt.
en anders weet zij wellicht wel weer mensen die toch willen komen kijken (en een EB Rijbewijs hebben) die mij dan op sleeptouw willen nemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:31

HC, Klassiek is ook zonder bit, nl met kaptoom. In het begin ga je met kaptoom rijden, de spaanse stang komt later. Klassiek met kaptoom, dus zonder bit, vind ik wel anders dan bitloos. Klassiek volgens de de klassieke rijkunst is met een paard dat draagt.

Dat paard is zo geschoold en de vele ruiters die heden ten dage bitloos rijden, rijden het paard niet over de rug, nageeftlijk en met ondertredend achterbeen. Iets wat vele uren aan training kost eer het paard dit beheerst.

Iedereen heeft het over een B proefje, maar is er ook een proefwedstrijd in de klasse L M of Z? dan zal het zeker aan komen op paarden die een goede training bitloos achter de rug hebben.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:36

moonprayer schreef:
ik heb een 1 of anderhalfpaards (ik twijfel) IVOR Williams trailer
en een Mondeo 2.0 Liter.

ik denk dat dat echt niet mag?
dan moet je aan komen kakken met een trailer met een plastic zeiltje als denk of niet?

Ja dat denk ik echt :( :D

Je eerste rit in een handgeschakelde auto.... in je uppie naar Ermelo vanuit Friesland????

Probeer anders of je vader wil rijden als L niet kan....
/maar ik laat jou niet gaan!

Eerst maar eens hier op bekende wegen oefenen met lege trailer en dan met paard als ik ernaast zit! :Y)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:58

:* :=

jaja ik krijg papa mee naar ermelo.
hij heeft 1 keer mijn pony opgezadeld, en hij legde het zadel verkeerd om, want die grote bobbel hoort toch aan de voorkant (westerzadel knobbel, en veelzijdigheids zadel...)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:40

Moon prayer, wat ontzettend lastig! Dat vervoer. Balen, maar begrijp ik nou goed, dat je vader rijdt?
(hoeft ie niets voor van paarden te weten, behalve dat je geacht wordt voorzichtig te rijden ;) )
En anders een meelift actie hebt, las ik zo.

http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Skpna ... %20003.JPG

Mijn bloem is gearriveerd! Zie link!

Wegens singelwondje weer niet kunnen rijden :( , zonder zadel vond ik na zondag slecht plan,
heb ook soort van singelwondje, maar dan anders ;)
Sjol vorige week dus 3 dagen stil gestaan, zondag zonder zadel, maandag stil, vandaag stil, morgen wordt stil.
Vandaag ipv springles werd het dus, poets dag, wasdag, vliegenspray dag, en maak hoofdstel op maat dag.
Donderdag hopelijk weer heel? En dan groepsles.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:47

Moonprayer: wat fijn dat je alsnog vervoer hebt gevonden *\o/*
Sjolv: hé, wat vervelend dat je niet gewoon kunt oefenen |( maar we hebben nog 1,5 week te gaan :D . Je bloem staat wel heel beschaafd en schattig :(:)

Nou, ik vanochtend weer gereden. Met bit overigens want had zoiets na zondag van: even flink aan z'n veter zitten, zorgen dat ie z'n ei kwijt is :+ . Helaas maar het maakt op dit moment niet veel verschil met of zonder bit }> Meneer wil alleen maar het liefst hard z'n benen strekken }:0 . Morgenvroeg weer maar dan zonder bit :Y) en dan hoop ik dat het in de bak te rijden is want ik ken inmiddels de proef wel uit m'n hoofd -:) Dus er is al voorruit gang _O-

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:43

ik ben gisteren bitloos gaan rijden, wou helemaal niet. nou was het ook niet te harden, en zijn vriendjes stonden in de wei, naast de bak. dus ik ben maar een bosrit gaan maken.
moets wel in draf of galop ivm dazen. Maar heerlijk XD

vandaag met bit gereden, heb zondag een wedstrijd.
hij liep heerlijk :~

nou kijken hoe die morgen is, en vanaf zondag helemaal bitloos oefenen *D

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:48

Ik had echt heel graag mee willen doen M1 proefje maar kan die dag onmogelijk vrij krijgen. |(
En vanuit het westen in de avondspits is echt iets wat ik mijn paard niet aan wil doen. Waarom doen ze dit niet gewoon op een zaterdag (of zondag) :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:53

@Luuxje, in de avondspits ben je inderdaad kansloos!
Bovendien zal je paard file rijden ook niet waarderen. (net zo min als het baasje zelf denk ik)

Sjol gaat het voor volgende week zeker niet saai vinden :D :+ .
Aangezien hele trainingschema met singelwondje ergens in de prullebak is geeindigd :( .

Ga even uit van donderdag bitloos dressuur. (singelwond dan wel over)
Vrijdag vrij (ja, alweer heb bruiloft!!!)
Zaterdag menles? hoop ik? of dressuur bitloos.
kijken of ik iemand proef kan laten voordreunen en hopelijk buitenbak dan voorzien van bodem.
Zondag buitenrit 30 km + (als zaterdag menles was, dan dressuur)
Maandag licht werk na 30 km, kan van alles zijn.
Dinsdag springles
Woensdag, helaas werk van 's morgens vroeg tot ca 23.45 uur, dus niet rijden.
donderdag dressuur les
vrijdag, oeps!!! proef!!!! (ergens gaat hier iets fout in de planning)