Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lovely schreef:Sanne, ik ben met je eens dat er te veel beenproblemen zijn, maar ik weet niet zeker of dat helemaal opgelost kan worden met NB. NB maakt op mij niet de indruk dat het bedoeld is om een sportpaard op de been te houden. Onder een sportpaard versta ik een paard dat vrij hard werkt en op een iets hoger niveau meedraait in de sport en de bijbehorende oefeningen daadwerkelijk beheerst. Ik bedoel hiermee dus niet een paard dat elke dag een half uurtje in de bak loopt en twee keer per week mee mag op een buitenritje. Het laatste paard wordt minder belast en zou (theoretisch) gezien minder snel blessures moeten krijgen.
chevax schreef:Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.
sanne83 schreef:chevax schreef:Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.
Leven ja, niet presterendaar zit denk ik het verschil.
chevax schreef:Dus met bepaalde medische hulpmiddelen zou je niet kunnen presteren, alleen kunnen leven? Alhowel dat misschien weer een andere discussie is.
chevax schreef:Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.
sanne83 schreef:chevax schreef:Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.
Leven ja, niet presterendaar zit denk ik het verschil.
JoviBan schreef:chevax schreef:Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.
Beetje vreemd om hoeven te vergelijken met organen en gewrichten die niet meer functioneren en niet meer te herstellen zijn, en vervangen worden door een kunstorgaan of -gewricht. Je maakt hiermee nou niet bepaald een punt.
Een ijzer vervangt bovendien geen hoef en vervangt ook niet de functie van de hoef. Paard kan wellicht weer lopen, maar wil je dat nou echt op die manier terwijl je weet dat er eea mis is in die hoef?
KiWiKo schreef:dat is een van de dingen die mij heel erg tegen staan bij NB....... dat er koste wat het kost geen ijzer onder mag, ook al heeft het paard pijn........ dan moet het paard maar pijn lijden, en dat vind ik echt een behoorlijke NONO
suleilitha schreef:Wat wou jij dan doen met een paard waarbij iets mis is in de hoef wat alleen met aangepast beslag kan worden verholpen Joviban? Afmaken? (excuses voor de gewetensvraag)
sanne83 schreef:KiWiKo schreef:dat is een van de dingen die mij heel erg tegen staan bij NB....... dat er koste wat het kost geen ijzer onder mag, ook al heeft het paard pijn........ dan moet het paard maar pijn lijden, en dat vind ik echt een behoorlijke NONO
Koste wat kost vind ik ook wat overdreven. Als je een 25-jarige pony hebt, chronisch hoefbevangen, die pijnloos op de wei kan staan met ijzers, prima! maar bedenk wel dat het dier niet gezond is en ook niet zo behandelt moet worden.
mensen kiezen zelf om te sporten en eventueel pijn te leiden en hun lijf nog verder kapot te maken, paarden niet.
KiWiKo schreef:maar wat als het ervoor zorgt dat het paard blessure vrij blijft? Of dat het paard geen last krijgt van een oude blessure? en dan gewoon prima in de sport mee kan draaien? is het dan ook fout?