Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:14

Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:19

Lovely schreef:
Sanne, ik ben met je eens dat er te veel beenproblemen zijn, maar ik weet niet zeker of dat helemaal opgelost kan worden met NB. NB maakt op mij niet de indruk dat het bedoeld is om een sportpaard op de been te houden. Onder een sportpaard versta ik een paard dat vrij hard werkt en op een iets hoger niveau meedraait in de sport en de bijbehorende oefeningen daadwerkelijk beheerst. Ik bedoel hiermee dus niet een paard dat elke dag een half uurtje in de bak loopt en twee keer per week mee mag op een buitenritje. Het laatste paard wordt minder belast en zou (theoretisch) gezien minder snel blessures moeten krijgen.

Ik denk dat niemand dat weet ;) daarom moet er nog zoveel meer onderzoek komen..
Ik weet ook helemaal niet of het goed is voor sportpaarden. Ik weet eigenlijk ook niet of sport goed is voor paarden ;)

Ik weet wel dat het onderliggende probleem oplossen veel tijd kan kosten. Een paard dat hoefbevangen is geweest, heeft een slechte verbinding tussen hoefbeen en hoefwand. Die groeit niet zomaar weer aan, ook niet als je er een ijzer onder zet. Het zal toch echt een jaar duren voor die verbinding weer optimaal is. Als je er een ijzer onder legt, is de hoef nog steeds niet gezond. Hij loopt wel minder gevoelig, dus lijkt het alsof alles weer ok is. En het paard wordt weer volop belast... dat is onder andere mijn probleem met ijzers en vooral orthopedisch beslag.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:21

wij zijn ook een voorstander van de paarden blootvoets en wij doen dan wel TB enkel de paarden die in zware training staan of gecorrigeerd moeten worden d.m.v. ijzers gaan er ijzers onder.

mocht een van de fokmerrie's ijzers nodig hebben (zoals de merrie die chronisch hoefbevangen is) die gewoon dagelijks op het land loopt en verder niet dan gaan ook daar ijzers onder. wij laten onze paarden niet onnodig lijden omdat wij nou van die blootvoets voorstanders zijn!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:21

chevax schreef:
Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te noemen waarbij een hulpmiddal wordt toegepast. Kijk eens naar mensen: pacemaker verhelpt de klachten, neemt niet de oorzaak van de problemen weg, stoma zorgt er niet voor dat iemand's darmen weer gezond zijn, maar wel dat die persoon vrij probleemloos verder kan leven, een kunstheup maakt niet de oude heup weer beter, maar zorgt wel dat iemand weer kan lopen.

Leven ja, niet presteren ;) daar zit denk ik het verschil.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:31

Dus met bepaalde medische hulpmiddelen zou je niet kunnen presteren, alleen kunnen leven? Alhowel dat misschien weer een andere discussie is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:33

sanne83 schreef:
chevax schreef:

denk dat dit weer een heel andere discussie is.
een pijnloos leven doet ook een hoop. Presteren is uiteraard niet bij elk paard aan de orde die wegens medische redenen op beslag staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:37

Ik geloof dat hier even de misvatting wordt gemaakt dat TB niet de oorzaak van een probleem zou aanpakken, dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Een TBer gaat ook echt wel zoeken naar een oorzaak, TB is geen synoniem voor symptoombestrijding.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:38

chevax schreef:
Dus met bepaalde medische hulpmiddelen zou je niet kunnen presteren, alleen kunnen leven? Alhowel dat misschien weer een andere discussie is.

Ik zie het ook niet zo zwart-wit ;) , maar het is wel iets om over na te denken. Ik vind dat er erg makkelijk wordt gedaan over paarden die het niet redden op blote voeten. Als er iets kapot is aan je paard, dan is het kapot en dan gaat geen ijzer dat beter maken. Pijnloos misschien, maar dat geeft ook weer een risico om het allemaal nog veel erger te maken. Pijn heeft ook een functie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:50

chevax schreef:

Beetje vreemd om hoeven te vergelijken met organen en gewrichten die niet meer functioneren en niet meer te herstellen zijn, en vervangen worden door een kunstorgaan of -gewricht. Je maakt hiermee nou niet bepaald een punt.
Een ijzer vervangt bovendien geen hoef en vervangt ook niet de functie van de hoef. Paard kan wellicht weer lopen, maar wil je dat nou echt op die manier terwijl je weet dat er eea mis is in die hoef?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:55

Nou, als ik kijk naar mijn merrie: ja, dan wil ik dat zo op die manier. Paard is hartstikke gelukkig, maar zou dat niet mogen zijn ómdat ze op ijzers staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:56

Wat wou jij dan doen met een paard waarbij iets mis is in de hoef wat alleen met aangepast beslag kan worden verholpen Joviban? Afmaken? (excuses voor de gewetensvraag ;) )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:59

sanne83 schreef:
chevax schreef:

ooit wel eens de wereldspelen voor gehandicapten gezien of de olympische spelen voor gehandicapten..........

ik doe het ze niet na joh :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:01

JoviBan schreef:
chevax schreef:

Beetje vreemd om hoeven te vergelijken met organen en gewrichten die niet meer functioneren en niet meer te herstellen zijn, en vervangen worden door een kunstorgaan of -gewricht. Je maakt hiermee nou niet bepaald een punt.
Een ijzer vervangt bovendien geen hoef en vervangt ook niet de functie van de hoef. Paard kan wellicht weer lopen, maar wil je dat nou echt op die manier terwijl je weet dat er eea mis is in die hoef?

als het alternatief pijn is een volmondige JA.....

dat is een van de dingen die mij heel erg tegen staan bij NB....... dat er koste wat het kost geen ijzer onder mag, ook al heeft het paard pijn........ dan moet het paard maar pijn lijden, en dat vind ik echt een behoorlijke NONO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:02

Die Zuidafrikaan met die titanium protheses, jeeeumig!!!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:24

KiWiKo schreef:
dat is een van de dingen die mij heel erg tegen staan bij NB....... dat er koste wat het kost geen ijzer onder mag, ook al heeft het paard pijn........ dan moet het paard maar pijn lijden, en dat vind ik echt een behoorlijke NONO

Koste wat kost vind ik ook wat overdreven. Als je een 25-jarige pony hebt, chronisch hoefbevangen, die pijnloos op de wei kan staan met ijzers, prima! maar bedenk wel dat het dier niet gezond is en ook niet zo behandelt moet worden.

mensen kiezen zelf om te sporten en eventueel pijn te leiden en hun lijf nog verder kapot te maken, paarden niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:26

suleilitha schreef:
Wat wou jij dan doen met een paard waarbij iets mis is in de hoef wat alleen met aangepast beslag kan worden verholpen Joviban? Afmaken? (excuses voor de gewetensvraag ;) )

Als het verholpen wordt (dus genezen, zoals bij een hoefbeenbreuk, die gefixeerd moet worden), ja! Anders niet. Of alleen om het paard pijnvrij te houden en als grasmaaier verder te laten leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:38

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:

Koste wat kost vind ik ook wat overdreven. Als je een 25-jarige pony hebt, chronisch hoefbevangen, die pijnloos op de wei kan staan met ijzers, prima! maar bedenk wel dat het dier niet gezond is en ook niet zo behandelt moet worden.

mensen kiezen zelf om te sporten en eventueel pijn te leiden en hun lijf nog verder kapot te maken, paarden niet.

maar wat als het ervoor zorgt dat het paard blessure vrij blijft? Of dat het paard geen last krijgt van een oude blessure? en dan gewoon prima in de sport mee kan draaien? is het dan ook fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:39

Sport Kiwiko..... wat ik heb begrepen is ook dat bij sommige paardenliefhebbers nog steeds een groot taboe ;)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:48

Ojee dan ben ik echt erg fout bezig... Ik heb al mijn paarden op ijzers staan en dressuur, spring en cross :P Dubbel fout :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:54

dat merk ik wel vaker in dit soort discussies, dat sport gewoon echt een vies woord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:56

Aan die indruk kan ik me ook niet ontrekken, helaas.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:03

KiWiKo schreef:
maar wat als het ervoor zorgt dat het paard blessure vrij blijft? Of dat het paard geen last krijgt van een oude blessure? en dan gewoon prima in de sport mee kan draaien? is het dan ook fout?

Dat is heel interessant om over na te denken. Ik kan het niet zo zwart-wit zeggen. Het is alleen wel handig om na te denken hoeveel kunstgrepen je moet uitvoeren om een paard aan het lopen te houden.
Ik ben in veel gevallen bang dat er niet wordt nagedacht over dat een ijzer het bestaande probleem vaak niet oplost, maar dat men het paard wel weer volop belast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:07

Als ijzers al onder de discutabele kunstgrepen vallen weet ik niet waar we blijven met het houden van paarden.
Verder is een ijzer niet slechts bedoeld om problemen op te lossen maar ook om paarden te behoeden voor overmatige slijtage, denk hierbij bijvoorbeeld aan de mensport, en om je paard te kunnen voorzien van proppen als je op gras aan de bak moet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:12

Discutabel weet ik niet :D maar het blijft wel een kunstgreep, waardoor je paard iets kan wat het normaal niet zou kunnen.

ik heb zelf niets tegen sport, maar begrijp nog steeds niet dat er niet gewoon op zand gereden wordt als de hele sport z'n paarden op ijzers heeft om niet weg te glijden :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:18

Toch raar dat paarden met die "kunstgrepen" probleemloos oud worden he ;)
Verder kun je niet slechts op zand rijden, veel marathons hebben lange wegtrajecten in het parcours zitten. En niet elke vereniging beschikt over zandbanen in de zomermaanden voor springen en dressuur. Een club heeft ook maar een bepaald saldo in kas en aanleggen van een hele wedstrijdaccomodatie is onbetaalbaar, grasland huren is goedkoper.