Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:15

Lovely schreef:
Vanmorgen zag ik een affiche hangen van deze campagne en ik vroeg mij af wat nu de bedoeling is? De meeste mensen in NL hebben geen paard en hebben er ook geen beeld bij van hoe of wat, voor wie is deze campagne dan precies bedoeld?

400.000 paarden zijn er toch een heleboel! Er zijn dus wel veel mensen met een paard, waarvan volgens mij een groot gedeelte geen idee heeft over hoe het eigenlijk zou moeten qua weidegang, verzorging en dat soort zaken (zaken die voor de meeste bokkers hopelijk heel vanzelfsprekend zijn).
Ik vind het dan ook een goede actie van de DB.

Fijn om te lezen dat de 'mensen in het veld' (dat ben ik niet, heb en rijd geen paard) om zich heen zien dat er stallen en maneges zijn die de accommodaties aanpassen en het wat paardvriendelijker wordt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:20

Enm toch is er enorm veel aan het veranderen. Hoewel er 5 pensionstallen met lege boxen op mp staan in een straal van 5 km rond onze stal. Werd ik gelijk rot gebeld voor de ene box die ik te huur had, terwijl mijn prijzen een stuk duurder zijn dan de betreffende pensionstallen. Waarom? Omdat op mijn stal de paarden geen nummer zijn, omdat ik minimaal 8 uur buiten staan garandeer en omdat ik niet te beroerd ben om dekens op en af te doen (jij hebt je jas binnenshuis toch ook niet aan?). En ook omdat ik medicijnen of aparte voeding geef, en alleen biologisch voer voer en hooi van eigen land. Daaruit blijkt dat mensen de leefomgeving van hun paard steeds belangrijker vinden. Zo belangrijk dat ik hoge eisen kan stellen aan de mijn pensionklanten en dan nog uit kan kiezen aan wie ik mijn boxen verhuur.

Alet74

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:23

Schijnbaar worden mensen zich toch wat bewuster van hun paard en zijn (haar) behoeftes. Een mooie stal en een binnenbak is fijn, maar gegarandeerde weidegang is natuurlijk super. Persoonlijk zou ik dan ook liever iets meer betalen, wetende dat mijn paard lekker overdag naar buiten zou kunnen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:25

Leuk idee zo'n reklame, vraag mij af hoeveel geld dit gekost heeft zo'n campagne?! Misschien moeten ze dan ook de overheid eens aanspreken dat ze eens moeten kappen met de groene stukken uit de randstad vol te gooien met nieuwbouwwoningen e.d.
Ook vind ik dat pensionstallen gestimuleerd moeten worden goed om te gaan met paarden. Mijn pensionstal is een van de weinige in de buurt waar de paarden lekker op het land kunnen of de paddock in. Toch staan er vrij veel paarden, maar wordt ieder paard hardstikke goed verzorgd. Het is dus wel mogelijk!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

laetitia schreef:
Kan je in de toekomst kijken? Wie weet het antwoord op de vraag of er in de loop der jaren dingen veranderen of niet?

De DB stelt nergens in de campagne dat de paardenbezitters massaal hun paarden maar moeten verkopen. Of heb ik ergens iets gemist?

Nogmaals (voor de 3e keer, hoop dat 3x scheepsrecht is) het gaat om een BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE

O:) hoop dat de DB ook bewust wordt van het feit dat
A dat er altijd mensen zijn die een eigen paard willen hebben
B dat de grond niet in heel Nederland optimaal is voor hele jaar weidegang
C dat grond schaars is in vele streken van het land, want voor de mens geen reden is om geen paard aan te schaffen

Overigens keek ik ff op hun site en toch... je doet het nooit goed want

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

Zat net nog eens te denken en yes, ik kan nog een voorbeeld geven dat mensen zich veel bewuster worden :j . Dat ik deze vergeten was :o :D ! Bij ons worden ook stallen voor pension aangeboden. Dat houdt grofgezegd in: van mei t/m oktober (kan ook iets langer, ligt aan het weer) 24/7 weidegang en in de wintermaanden op stal (zonder weidegang/geen paddocks/er is wel een bak, maar als er gereden wordt, moet je paard er uit en hij wordt op de tijden dat de meeste pensionklanten komen intensief gereden, dus altijd lastig).

Er is werkelijk geen klant te vinden. :+
Mensen willen (en terecht!) dat hun paard overdag naar buiten kan. Enkele jaren terug waren ze nog wel te vinden, want toen ik mijn paard daar op het land zette, hadden we nog diverse pension-/stalpaarden.

Inmiddels is de boel veranderd (lees: verbeterd) en is de buitenkudde vergroot. Ik heb dat zelf geregeld middels een advertentie en de aanvragen stroomden binnen. Moest helaas veel mensen teleurstellen, want er mochten er maar 3 bij komen. En nu staan er een paar gezellige bokkers bij. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:29

Twiggy2008 schreef:
Zat net nog eens te denken en yes, ik kan nog een voorbeeld geven dat mensen zich veel bewuster worden :j . Dat ik deze vergeten was :o :D ! Bij ons worden ook stallen voor pension aangeboden. Dat houdt grofgezegd in: van mei t/m oktober (kan ook iets langer, ligt aan het weer) 24/7 weidegang en in de wintermaanden op stal (zonder weidegang/geen paddocks/er is wel een bak, maar als er gereden wordt, moet je paard er uit en hij wordt op de tijden dat de meeste pensionklanten komen intensief gereden, dus altijd lastig).

Mensen willen (en terecht!) dat hun paard overdag naar buiten kan. Enkele jaren terug waren ze nog wel te vinden, want toen ik mijn paard daar op het land zette, hadden we nog diverse pension-/stalpaarden.

Inmiddels is de boel veranderd (lees: verbeterd) en is de buitenkudde vergroot. Ik heb dat zelf geregeld middels een advertentie en de aanvragen stroomden binnen. Moest helaas veel mensen teleurstellen, want er mochten er maar 3 bij komen. En nu staan er een paar gezellige bokkers bij. *\o/*

Maar jij blijft vasthouden aan het feit dat zoals jij het doet perfect is en dat mensen zo slim zijn om ze ook 24 uur per dag in een stuk wei te gooien.

Ik proef in alle berichten van je, dat al het andere maar slecht is voor een paard. Misschien moet je zelf ook eens nadenken dat er op meerdere soorten manieren paarden goed te houden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:31

mirka1994 schreef:
Naar mijn mening kan iedereen te makkelijk een paard aanschaffen zonder maar te beseffen wat he met zich meebrengt!

Niet alleen een paard. Elke idioot kan een dierenwinkel binnenlopen en een konijn/rat/vogel en in sommige gevallen een hond of kat kopen. Zomaar, in een impuls, zonder te weten wat het dier eigenlijk nodig heeft.

mirka1994 schreef:
Ik vind dat iedereen moet beginnen met een goudvis, blijft ie een jaar leven dan ga je over op een hamster, na een jaar een konijn en als alles dan nog leef kan je naar wat groters! Nu weet ik dat dit niet haalbaar is maar in mijn wereld is het een fantastische oplossing!

In mijn wereld is dat allesbehalve een fantastische oplossing. ;) Vissen, hamsters en konijnen mogen ook niet verwaarloosd worden en hebben ook recht op goede verzorging en huisvesting en een zo lang en prettig mogelijk leven. Ik zie niet in waarom die dieren minder zouden zijn dan paarden. Bovendien stel je het zo dat hoe kleiner het dier is hoe makkelijker de verzorging is en dat klopt ook niet.

tita schreef:
hoop dat de DB ook bewust wordt van het feit dat
A dat er altijd mensen zijn die een eigen paard willen hebben

De mens wil zoveel, jammer dat het allemaal ten koste moet gaan van dieren en het milieu.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:39

redpassion daar kun je heel diep ingaan imo ben je toch al egoistisch bezig als je een dier aanschaft.

Maar je bent altijd egoistisch bezig want zoals ik het doet is het fout, maar ook als je paard 24/7 buiten staat en je kijkt er amper naar om want hij staat toch buiten, is ook niet echt goed.

Twiggy daar heb je keuzes.
Wij hebben geen keuzes tenminste in Sliedrecht stonden 2 grote stallen waarvan eentje geen weide heeft en de ander iig geen winter weidegang.

Onze stal moet ook weg, en tuurlijk hoop ik op meer paddock's, service, of stallen met een uitloopje.
Maar stel dat ik een stal heb met een uitloopje van ong 6x4 ben ik dan echt zoveel beter >;)
Waarschijnlijk roept iedereen nu ja(bokkers) maar over half jaar begint men te zeiken dat dat een veels te kleine uitloop is voor bewegingsruimte.

Ik weet dat weidegang hier in de winter niet mogelijk is, en daar moet ik het mee doen iig niet binnen een straal van 30km en nee ik ga ook niet bij een boer staan waar ik alles zelf moet doen.
Vind een pension-stal met ervaren mensen ook een fijne gedachte en gaat heus niet ten kosten van mijn paard. Ik word er zelf ook niet beter van anders stond ik wel 25km verderop waar ik s'avonds lekker hapje (gezond) kan eten nooit meer koken :D met stapmolen en 2 hallen...maar geen weide ook niet in de zomer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:47

tita schreef:
redpassion daar kun je heel diep ingaan imo ben je toch al egoistisch bezig als je een dier aanschaft.

Absoluut, mensen houden dieren voor zichzelf. Maar ik vind dat je ze (alle dieren, niet alleen paarden) dan wel tegemoet moet komen in hun behoeftes. Persoonlijk zou ik me waanzinnig schuldig voelen als mijn paard voor mij de tijd dat ik niks met haar doe opgesloten staat in haar stal. Ik ben maar een paar uur per dag bij haar/met haar bezig. Het is geen apparaat dat ik aan en uit kan zetten wanneer het mij schikt. De andere uren van de dag, het grootste gedeelte van de tijd, is zij nog steeds een paard die graag buiten staat met een maatje. Dat wil ik haar kunnen bieden, als dat niet had gekund had ik haar nooit aangeschaft.

tita schreef:
Maar je bent altijd egoistisch bezig want zoals ik het doet is het fout, maar ook als je paard 24/7 buiten staat en je kijkt er amper naar om want hij staat toch buiten, is ook niet echt goed.

Weer die redenatie die meerdere mensen hier hebben. Waarom van die extremen met elkaar vergelijken? Het gaat nou juist om de middenweg.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:48

Pipo schreef:
Twiggy2008 schreef:

Maar jij blijft vasthouden aan het feit dat zoals jij het doet perfect is en dat mensen zo slim zijn om ze ook 24 uur per dag in een stuk wei te gooien.

Ik proef in alle berichten van je, dat al het andere maar slecht is voor een paard. Misschien moet je zelf ook eens nadenken dat er op meerdere soorten manieren paarden goed te houden zijn.

Wat jammer, Pipo. Ik heb juist het idee dat T2008 bedoelt dat mensen zich steeds meer beseffen dat een paard 23/7 op stal geen ideale omstandigheid is voor een paard. Ook lees ik juist in haar berichten altijd het motto dat je moet doen waar je paard bij gebaat is (en dat dus niet iedere situatie toepasbaar is op ieder paard) en bovendien lees ik in de berichten van Twiggy2008 dat zij juist van mening is dat tussen 24/7 buiten en 24/7 binnen een enorm gebied ligt. (Ik heb haar niet horen zeggen, en ik lees het ook niet tussen de regels door dat haar manier dé manier van iedere bokker in dit topic zou moeten zijn.)

Tita - Hmm, wat jammer voor je (en je paard natuurlijk). Ik vraag me af of jij je nooit schuldig voelt. Ik bedoel het echt niet rot hoor, maar ik zou me er niet prettig bij voelen, die manier van paarden houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:50

Ik denk dat het toch een verschil in beleving is, ik heb mijn paarden leren 'lezen' en merk dat ze echt die buitenlucht nodig hebben. Ze staan nu heerlijk in het zonnetje de eerste voorjaarsgrasjes weg te snoepen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:50

:) mijn middenweg is anders dan die van jou.

Ik doe het op mijn manier goed tenminste dat hoop ik en als er een tijd aankomt dat ik niet meer op de mijne kan rijden, dan kijk ik iemand heel lief aan.
Zij woont ver weg maar heeft veel grond en hopelijk mag de mijne dan zijn oude dag daar slijten want het is niet de bedoeling dat ik een oud paard of paard met een gebrek op een stal ga houden in de randstad zonder veel beweging.

Nu rijden we nog en is hij nog super vitaal (26jr) dus niet geschikt voor pensioen.
Echter kan ik hier enkel uit kiezen wel of geen weidegang in de zomer.
Maar is zo jammer dat vele hier zo agressief op reageren

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:53

En anders wordt er een advertentie op bokt gezet: zoveelste goede plekje gezocht voor kapot gereden, onhandelbaar, doorgezakt of gewoon oud paard. Want tsja je betaalt zoveel voor een stalling dus een paard wat niet meer gereden mag worden moet het veld ruimen. Waarna paardlief door de 'adoptie' eigenaren verkocht wordt en op zijn 32e op de zuidlaardermarkt belandt. God god god wat houden we van ons paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:54

dejavu ik ben zo blij dat de mijne in de zomer in de weide kan en ik had super geluk wij hoefden afgelopen zomer niet te wisselen.

vele paarden mochten maar halve dagdeel op het land omdat we land kwijt zijn.
De mijne mocht van 10.30-17.00h soms wat later op het land :D

Of ik me schuldig voel >;) niet echt vind het jammer maar toen ik begon met rijden 22 jaar terug (10jr) wist ik niet beter en later toen ik hem ging leasen, wist ik ook niet beter

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:56

Caira schreef:
En anders wordt er een advertentie op bokt gezet: zoveelste goede plekje gezocht voor kapot gereden, onhandelbaar, doorgezakt of gewoon oud paard. Want tsja je betaalt zoveel voor een stalling dus een paard wat niet meer gereden mag worden moet het veld ruimen. Waarna paardlief door de 'adoptie' eigenaren verkocht wordt en op zijn 32e op de zuidlaardermarkt belandt. God god god wat houden we van ons paard.

Prince blijft van mij en ik blijf betalen :D
Die advertentie snap ik zelf nooit, iedereen weet dat je paard ouder wordt, en dat je ooit voor een beslissing komt te staan van
A verkopen
B de lasten dragen als ie ouder wordt.

Hij was 10 toen ik hem ging leasen en 16 toen ik hem kocht dit jaar wordt ie 26 ik wil gewoon beschikken over zijn verdere leven, zo makkelijk heeft ie het niet gehad (zowel bij mij :D als voor mij met zijn andere 11 eigenaren)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:59

Maar die advertenties zijn vaak wel een gevolg van die manier van paarden houden. Bij mij zijn mijn paarden Anam Cara oftewel mijn ziels vrienden. Als ik ze niet kan berijden, nou dan maar niet.

Maar als jij je paard 24/7 in pension hebt waar hij niet iedere dag naar buiten kan en zijn enige 'uitje' op een dag is wanneer de baas er is. Die paarden worden sneller 'afgedankt' op het moment ze niet meer bereden kunnen worden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:02

tita schreef:
dejavu ik ben zo blij dat de mijne in de zomer in de weide kan en ik had super geluk wij hoefden afgelopen zomer niet te wisselen.

vele paarden mochten maar halve dagdeel op het land omdat we land kwijt zijn.
De mijne mocht van 10.30-17.00h soms wat later op het land :D

Of ik me schuldig voel >;) niet echt vind het jammer maar toen ik begon met rijden 22 jaar terug (10jr) wist ik niet beter en later toen ik hem ging leasen, wist ik ook niet beter

Ik kan het me goed indenken. (Schuldgevoel)
Wel denk ik dat je er binnen jouw mogelijkheden alles aan doet om jouw paard het naar de zin te maken. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:03

Punt blijft dat in elke discussie die hierover gevoerd wordt, er altijd een batterij mensen is die aangeeft dat het in hun situatie niet anders kan, en dat het dus gerechtvaardigd is. Daar krijg je een tegenstelling op door mensen die menen dat een paard alleen maar goed terecht is als hij 24/7 is en voor een tussenweg is geen plaats meer. Vervolgens wordt er nog even met een dikke vinger gewezen naar alle sielughu paarden op topsportstallen... terwijl dáár juist het probleem niet zit.

Zolang het normaal is dat er stallen gebouwd worden waarbij het niet mogelijk is dat paarden in grote delen van het jaar weidegang kunnen krijgen, zodat hobbyruiters het normaal gaan vinden dat paarden veel op stal staan verandert er niet zoveel. De campagne van de DB slaat naar mijn idee de plank totaal mis.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:04

Caira schreef:
Ik denk dat het toch een verschil in beleving is, ik heb mijn paarden leren 'lezen' en merk dat ze echt die buitenlucht nodig hebben. Ze staan nu heerlijk in het zonnetje de eerste voorjaarsgrasjes weg te snoepen.

Negen van de tien keer, op welk tijdstip dan ook dat ik aankom op de wei, staan die van mij in de stal. En komen ze eruit om in de bak te gaan kijken als ik het hek open doe. Ook ik kan mijn paarden "lezen", maar heb geen verschillen gemerkt tussen hun gedragingen en humeur toen ze wel jaren op een stal hebben gestaan waar ze soms maar net een half uurtje naar buiten gingen. Het enige waarneer ze beledigd zijn is als ik een dag geen aandacht heb gegeven en ze zo op stal heb gezet met alleen te eten, te drinken en een schoon bed. Ze verwachten van mij wel even die aai, het gesprek en die aandacht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:05

:j dat klopt dat zie ik wel in mijn omgeving.

Bij mij op stal staan wel aardig wat afgeschreven paarden dus arthrose deze komen wel meerder malen per dag eruit.
Regelen de eigenaren onderling maar dan hebben we het ook over 2-3x per dag en dan minuut of 15-30.

Kijk kan ik de mijne niet meer rijden dan mag ie lekker met pensioen, maar nu is het geen optie want hij vind buitenritten fantastisch en lopen wandelen vind ie ook leuk.

Tuurlijk doet het "pijn" om elke maand 200 euro kwijt te zijn aan een paard die ruim 100-tot 250 km verder opstaat waar je niks meer aan hebt.
Maar dat heb ik er zeker wel voor over maar ook omdat ik het kan missen.
Dus ik snap wel dat mensen hun paarden wegdoen omdat ze willen rijden, begrijpen is een ander vak :D

Het enige waar ik nu voor moet zorgen is dat de mijne iig kan genieten van de zomerweide, en ik houd mijn hart vast over een maand weet ik wat ze gaan doen met de weide want afgelopen dec is weer een stuk afgepakt.
Verhuizen is niet onze sterkste kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:05

Heb toch nooit geweten dat paarden boeken kunnen schrijven :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:09

Equimotion - Uiteraard moeten er eisen gesteld worden aan de bouwplannen van nieuwe stallingen. Dat is wellicht een eerste stap die genomen gaat worden. Goed punt.
Ik krijg verder niet het idee dat hier mensen zijn die krijsen dat alleen 24/7 buiten goed is, en de rest is maar zielig.

Tita - Jak, wat een problemen. Waarom is Nederland ook zo klein? En zijn er te veel paarden? :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:10

nobbygaard schreef:
Caira schreef:

Negen van de tien keer, op welk tijdstip dan ook dat ik aankom op de wei, staan die van mij in de stal. En komen ze eruit om in de bak te gaan kijken als ik het hek open doe. Ook ik kan mijn paarden "lezen", maar heb geen verschillen gemerkt tussen hun gedragingen en humeur toen ze wel jaren op een stal hebben gestaan waar ze soms maar net een half uurtje naar buiten gingen. Het enige waarneer ze beledigd zijn is als ik een dag geen aandacht heb gegeven en ze zo op stal heb gezet met alleen te eten, te drinken en een schoon bed. Ze verwachten van mij wel even die aai, het gesprek en die aandacht.

Het zal mijn paarden worst wezen of ik een dagje niet kom. Spelen doen ze met elkaar. Ik heb net weer een half uur staan genieten hoe mijn 30 jarige ruintje stond te steigeren tegenover mijn 2 jarige welshje. Ze zijn zo harmonieus met elkaar, hebben hun eigen kudde verband en zijn relaxed en hebben een open blik in hun ogen. Geregeld liggen er 4 van de 5 terwijl er 1 staat te waken.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:11

dejavu schreef:
Pipo - Nee hoor! Zeker niet. Maar omdat mijn DA iets anders zegt en mijn ervaringen anders zijn, ben ik niet overtuigd. Misschien een goed idee voor een ander topic.

Anyway, mag ik vragen waar je woont in het oosten? Of ben je erg gesteld op je anonimiteit? Pb mag.
Ben gewoon benieuwd naar mensen bij wie de weilanden hun echt in de steek laten. Ik ben er gewoon niet mee bekend.

Dan moet je eens gaan toeren door het westen.
Staat regelmatig een groot gedeelte blank, als het regent.
Te veel veengrond, lekker nat. ;)
Kleigrond waar het water niet eens door kan.
Dieren die tot hun knieen in de bagger lopen.
Lekker gezond.
Laat mijn paard maar met schone voetjes lopen,
en geen mok of rotte voetjes oplopen.
Te veel nat is de pest voor de paardenvoet.
Samen in een paddock, helemaal geweldig.
Schoppen ze elkaar keikreupel, want ze kunnen geen kant op.
Samen in een rote weide met voldoende ruimte JA dat is super.
Mits je paard er niet ziek van wordt.
In een padock waar ze alleen maar kunnen staan en knokken met elkaar van verveling NEE.
Ik weet nu na 40 jaar zo onderhand wel hoe je met paarden om moet gaan, en niet 1 paardenras is gelijk. ;)