Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:09

Twiggy, je begint toch zelf over bitloos? Bitloos rijden gaat ook niet verplicht worden bij wet, dat kan ik je ook zo al vertellen. Bitloos is ook niet unbedingt beter dan met bit rijden, net als dat 24/7 per dag buiten ook niet unbedingt hèt beste is voor je paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:11

Alsof een paard iets heeft aan een box van 4x4 in plaats van een box van 3x3 ... Kom op zeg. What's the difference? :?

Pipo schreef:
Weet je wat ik nou zo moeilijk vind van de opmerking die jij hierboven plaatst? Wat was het probleem dat hij bitloos fijner is? Had je een te strenge hand?
Snap je wat ik bedoel? Het is een beetje het kip of het ei verhaal.

Ik ken vrij veel paarden die waarschijnlijk bitloos een stuk prettiger leven hebben, maar persoonlijk vind ik niet dat die ruiters naar bitloos moeten grijpen, maar zichzelf eens ongelovelijk op de "flikker" moeten geven en hun paardrijden dusdanig moeten leren aanpassen, dat het bit iets wordt waar het paard niet meer bang voor hoeft te zijn.

Dezelfde teugeldruk bitloos als met bit zal mét bit zeerder doen. Uiteraard is trekken nooit een bedoeling, maar feit blijft dat bitloos vriendelijk is. En das niet mijn mening, das onderzocht ;).
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Waarom kan je beter paardrijden als je je paard met een stuk ijzer in de mond door de bak kan sturen :o?? Je paard laten lopen op een pijnprikkel ... Nee, dan kán je écht goed paardrijden hoor _O-

Maar goed, dat laatste is offtopic ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:17

Zeg ik ergens dat bitloos rijden verplicht wordt door de wet? Volgens mij niet. Zo ver zou ik zeker niet willen gaan namelijk. ;)

Jullie kunnen echt niet lezen, wel goed invullen. :D

En Pipo, joh, je mag vinden wat je vindt n.a.v. dat 'voorbeeldje' uit jouw omgeving. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw woorden steeds meer met een korreltje zout neem. Jij hebt gewoon een hekel aan naturals, aan bitloos rijden, boomloos wordt er al bijgehaald. :+
'Drama en ellende'. Jouw woorden, gelukkig ervaar ik dat heel anders. En meerdere mensen met mij.

Ben blij dat ik in het dagelijks leven prima kan opschieten met mensen uit allerlei stromingen. Wij accepteren dat we dingen anders doen, anders benaderen, anders trainen, maar we houden wel het paard voor ogen. En passen aan om zaken te verbeteren. Klinkt gezonder en gezelliger dan jouw hele houding. En dat geldt net zo goed voor je vriendin hier. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-01-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:17

Dani62 schreef:
Alsof een paard iets heeft aan een box van 4x4 in plaats van een box van 3x3 ... Kom op zeg. What's the difference? :? ...

Zet je paard maar eens een tijd in een grotere box en zorg dat je er fulltime met de camera zicht op hebt en kijk dan wat het paard doet. Dan zul je zien dat 4 x 4 meer mogelijkheden geeft.

Dani62 schreef:
Waarom kan je beter paardrijden als je je paard met een stuk ijzer in de mond door de bak kan sturen :o?? Je paard laten lopen op een pijnprikkel ... Nee, dan kán je écht goed paardrijden hoor _O-

Maar goed, dat laatste is offtopic ...

Kijk je begrijpt dus niet zo veel van met bit rijden. Hoezo pijnprikkel? Dressuur en africhting gaat nog steeds over vertrouwen en ontspanning, dus met pijnprikkels kom je niet zo ver hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:18

Twiggy2008 schreef:
Zeg ik ergens dat bitloos rijden verplicht wordt door de wet? Volgens mij niet. Zo ver zou ik zeker niet willen gaan namelijk. ;)

Jullie kunnen echt niet lezen, wel goed invullen. :D

En Pipo, joh, je mag vinden wat je vindt n.a.v. dat 'voorbeeldje' uit jouw omgeving. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw woorden steeds meer met een korreltje zout neem. Jij hebt gewoon een hekel aan naturals, aan bitloos rijden, boomloos wordt er al bijgehaald. :+
'Drama en ellende'. Jouw woorden, gelukkig ervaar ik dat heel anders. En meerdere mensen met mij. a

Ben blij dat ik in het dagelijks leven prima kan opschieten met mensen uit allerlei stromingen. Wij accepteren dat we dingen anders doen, anders benaderen, anders trainen, maar we houden wel het paard voor ogen. En passen aan om zaken te verbeteren. Klinkt gezonder en gezelliger dan jouw hele houding. En dat geldt net zo goed voor je vriendin hier. ;)

Kijk dat is weer een verschil tussen jou en mij. Ondanks dat ik bitloos/boomloos/natural en dergelijke niets vind en het mij erg tegenstaat, vind ik de mensen die die dingen doen wel heel aardig en kan ik er prima mee overweg.

Ik beoordeel namelijk niet een mens op wat hij doet, maar op wie hij is!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:21

Ben overtuigd dat je met pijnprikkels nog aardig ver kunt komen, helaas.
Dat jij daar je ogen voor sluit, niet erkent dat ook dat in dat wereldje (en ook andere wereldjes) gebeurt, kan ik niet begrijpen. :n

Goed bitloos rijden heeft ook te maken met vertrouwen en ontspanning. En ook daarin kun je dressuurmatig leuke dingen doen. Dus niet alleen maar in het bos rondrijden. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:22

Ik 'beoordeel' mensen op beiden. ;)
En daarin maak je de balans op, want niemand is perfect, iedereen maakt foutjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:22

Over boomloos is inmiddels wel bekend dat het niet goed is voor je paard en als we het hebben over bitloos dan zijn er slalkasten vol met attributen om maar zoveel mogelijk controle te krijgen, maar dan wel zonder bit en dat is dan 'vriendelijker'. Yeah right :). Toevallig ben ik een paard aan het corrigeren dat helemaal volgens de natural gedachte opgegroeid en gereden is en ik heb zelden zo'n grote puinhoop op 4 benen gezien. Hij is helaas niet het enige voorbeeld, was het maar waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:26

Wat voor attributen voor controle zou ik dan volgens jou moeten hebben? Vertel eens..... ;)
Want dan moet ik misschien nog wat kopen, want dat heb ik even gemist..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:26

Twiggy2008 schreef:
Ben overtuigd dat je met pijnprikkels nog aardig ver kunt komen, helaas.
Dat jij daar je ogen voor sluit, niet erkent dat ook dat in dat wereldje (en ook andere wereldjes) gebeurt, kan ik niet begrijpen. :n

;)

Kijk nu druk jij mij gelijk weer in een hokje waar ik niet thuis hoor. Hierboven heb ik al eerder gezegd dat ik de groep die wel het bit als martelwerktuig gebruik ook afbrand.

Twiggy echt hoor, wat beter lezen en wat positiever lezen kan geen kwaad. Ik mag mijn mening net als jij geven.

Omdat ik niet gek ben van natural/boomloos/bitloos............betekent niet dat ik alles wat een bit in hangt geweldig vind. Er is een grote nuance.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:29

Pipo, ik heb het niet alleen over bitgebruik. ;)
Dwang bij paarden kun je op diverse manieren toepassen.
Ik druk jou helemaal niet in dat hokje, dat is weer je eigen interpretatie.
In het algemeen had ik het over. Duidelijk nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:32

Twiggy2008 schreef:
Pipo, ik heb het niet alleen over bitgebruik. ;)
Dwang bij paarden kun je op diverse manieren toepassen.
Ik druk jou helemaal niet in dat hokje, dat is weer je eigen interpretatie.
In het algemeen had ik het over. Duidelijk nu?

Je zegt letterlijk dat ik mijn ogen ervoor sluit. Dus ............

Maar goed, dat was niet de discussie! En als je zegt dat jij mij daar niet in drukt dan is het goed zo.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:34

Pipo schreef:
Zet je paard maar eens een tijd in een grotere box en zorg dat je er fulltime met de camera zicht op hebt en kijk dan wat het paard doet. Dan zul je zien dat 4 x 4 meer mogelijkheden geeft.

Nee, sorry, dat onderzoek laat ik liever aan anderen over ;). Ik denk niet dat mijn paard zou staan te springen als het ineens drie extra stappen naar rechts kan zetten :D ! (bij wijze van spreken)

En wat bitloos betreft kan ik alleen maar zeggen: lees de site eens die ik linkte voordat je mij beschuldigt er geen verstand van te hebben en je jezelf alleen maar te kakken zet met je onwetendheid over bitloos. Ik denk zomaar dat ik er iets meer kaas van heb gegeten dan jij :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:37

Maar ik zou jullie woorden misschien wel op kunnen vatten als dat ik nu in een hokje geduwd wordt ;) . Ik ben blijkbaar heel, heel slecht voor mijn paard, verziek hem en kan niet rijden. Alleen maar omdat ik hem natural hou, NH doe, bitloos en boomloos rij.
Nou, gelukkig weet ikzelf wel beter. En mijn allerliefste paard ook. :D
Wat een stelletje negatief ingestelde bokkers meent te moeten vinden, daar lig ik dan weer niet echt wakker van. :P

Dus van mij mogen jullie katten, schelden en zemelen, hoor, over onze natural manier.
Bel de DB anders even, mag ook. :D

Ik ga mijn andere dieren verzorgen en genieten van het weertje buiten. :evaw:

(oh, en Dani heeft inderdaad ietsje meer kaas gegeten over bitloos ;) , dat kan ik wel beamen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:37

Dani62 schreef:
Pipo schreef:

Nee, sorry, dat onderzoek laat ik liever aan anderen over ;). Ik denk niet dat mijn paard zou staan te springen als het ineens drie extra stappen naar rechts kan zetten :D ! (bij wijze van spreken)

En wat bitloos betreft kan ik alleen maar zeggen: lees de site eens die ik linkte voordat je mij beschuldigt er geen verstand van te hebben en je jezelf alleen maar te kakken zet met je onwetendheid over bitloos. Ik denk zomaar dat ik er iets meer kaas van heb gegeten dan jij :).

Die site heb ik al eens gelezen en vind het nog steeds niets. Dus tuurlijk heb jij er meer kaas van gegeten, want ik wil geeneens een plakje kaas ervan.
Ik heb er inmiddels dusdanig veel van gezien en gelezen dat ik er niets maar dan ook werkelijk niets mee te maken wil hebben.

Maar misschien komen we elkaar een keer tegen in de wedstrijdring?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:42

Pipo schreef:
Die site heb ik al eens gelezen en vind het nog steeds niets. Dus tuurlijk heb jij er meer kaas van gegeten, want ik wil geeneens een plakje kaas ervan.
Ik heb er inmiddels dusdanig veel van gezien en gelezen dat ik er niets maar dan ook werkelijk niets mee te maken wil hebben.

Maar misschien komen we elkaar een keer tegen in de wedstrijdring?

Het zou fijn zijn als je zo'n uitspraak ook beargumenteert. Maar ik begrijp dat dat in dit topic niet mag omdat het offtopic is. Jammer, je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt namelijk. En nee, ik denk niet dat je mij ooit nog in een wedstrijdring zult zien ;).

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:44

Als je zo nieuwsgierig bent, kan je altijd een pb sturen natuurlijk!
Of een nieuw topic starten!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:18

Pipo schreef:
detour schreef:
Mijn bronnen zijn Machteld van Dierendonck, inmiddels dokter in de ehtologie mbt paarden. ZIj was mijn docente en roert een vinger in de pap als he gaat om politieke beslissingen.
helaas gaat het niet snel, maar er is beweging.

Nog even over jou bron. Heeft die jou ook geleerd om je jaarling een zadel op te doen en een bit op te tomen? En noemt zij dat ook diervriendelijk?

Mijn bronnen zijn zo divers dat ik er geen 1 heb om op te noemen. Ik heb van veel mensen wat geleerd en bij iedereen haal ik de dingen die mij aanstaan eruit.
Verder vind ik gezond boerenverstand over het algemeen altijd nog het allerbeste werken.

Whahaha!!! +:)+ :* :')

Sorry, maar ik vind je echt grappig. Om ff met je mee offtopic te gaan..Monty Roberts heeft me verteld om mijn dier naar Z nivo te rijden vóór ze drie is. 8-)

jammer dat je nog steeds geen bronnen kunt noemen; verder denk ik dat boerenverstand in deze een subjectief begrip is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:22

detour schreef:
jammer dat je nog steeds geen bronnen kunt noemen; verder denk ik dat boerenverstand in deze een subjectief begrip is. ;)

25 jaar paardrijden en paarden hebben.

Wil je alles zo graag op een weegschaal leggen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:28

Detour, dat van je jaarling heb je natuurlijk aan jezelf te danken. Gelukkig vind je het zelf enorm geestig :).

Monty Roberts, oh ja, die van dat uiterst vriendelijke Dually Halster waar ook heel aardige dingen mee bedoeld worden :n. Heb je ook vast en zeker wel in de kast hangen, voor als het bit het niet meer doet :).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:30

Pipo schreef:
detour schreef:

25 jaar paardrijden en paarden hebben.

Wil je alles zo graag op een weegschaal leggen dan?

nee, ik vraag om wetenschappelijke bronnen, onderzoek, etc, op basis van jouw ongefundamenteerde flauwe reacties hier. ;)

Dat maakt 25 jaar rijden niet goed, zeg maar.
jammer dat lovely trouwens namens jou en haarzelf spreekt, we kunnen ons op onze leeftijd toch prima zelf redden? *D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:32

Lovely schreef:
Detour, dat van je jaarling heb je natuurlijk aan jezelf te danken. Gelukkig vind je het zelf enorm geestig :).

Monty Roberts, oh ja, die van dat uiterst vriendelijke Dually Halster waar ook heel aardige dingen mee bedoeld worden :n. Heb je ook vast en zeker wel in de kast hangen, voor als het bit het niet meer doet :).

ja, heerlijk toch?
Vind jij jezelf nooit grappig? Wat apart dat je daar zo gefrustreerd over raakt, wordt wel heel persoonlijk zo. :+

Mijn jaarling loopt inmiddels met stang en trens, maar dat had je kunnen weten toen je destijds ongevraagd ons topic binnen kwam vallen. ;)

Om weer ontopic te gaan..
De paarden staan bij ons goedkoper thuis dan in pension, maar de uren werk compenseren dat weer.
verder is onze hypotheek op onze boerderie hoger dan bij een gemiddeld huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:35

Sorry schat, maar voor dat topic was ik uitgenodigd door twee andere deelnemers :). Maar je weet toch dat je de openbare topics niet voor jezelf mag houden :)).
Zoals jij je paarden houdt, moet je zelf weten, maar ik zou het zo niet willen, echt niet :).

Pipo, ik moest wel keihard lachen om je pb, wist ik helemaal niet _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:37

We praten over dierenwelzijn, dan praat ik liever met praktijkmensen dan met wetenschappers die achter hun buro de regeltjes maken.
En daarom vind ik wetenschappelijke bronnen niet zo spannend mbt paardenwelzijn.
Mensen die hun hele leven paarden hebben vind ik een stuk interessanter om over welzijn te praten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:37

Kijk, als we elkaar persoonlijk op de dieren gaan aanvallen, is het een idee om even een moddie te pb-en.
Tot later, want vind het topic an sich erg interessant!