Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pipo schreef:Weet je wat ik nou zo moeilijk vind van de opmerking die jij hierboven plaatst? Wat was het probleem dat hij bitloos fijner is? Had je een te strenge hand?
Snap je wat ik bedoel? Het is een beetje het kip of het ei verhaal.
Ik ken vrij veel paarden die waarschijnlijk bitloos een stuk prettiger leven hebben, maar persoonlijk vind ik niet dat die ruiters naar bitloos moeten grijpen, maar zichzelf eens ongelovelijk op de "flikker" moeten geven en hun paardrijden dusdanig moeten leren aanpassen, dat het bit iets wordt waar het paard niet meer bang voor hoeft te zijn.
Dani62 schreef:Alsof een paard iets heeft aan een box van 4x4 in plaats van een box van 3x3 ... Kom op zeg. What's the difference?...
Dani62 schreef:Waarom kan je beter paardrijden als je je paard met een stuk ijzer in de mond door de bak kan sturen? Je paard laten lopen op een pijnprikkel ... Nee, dan kán je écht goed paardrijden hoor
![]()
Maar goed, dat laatste is offtopic ...
Twiggy2008 schreef:Zeg ik ergens dat bitloos rijden verplicht wordt door de wet? Volgens mij niet. Zo ver zou ik zeker niet willen gaan namelijk.![]()
Jullie kunnen echt niet lezen, wel goed invullen.![]()
En Pipo, joh, je mag vinden wat je vindt n.a.v. dat 'voorbeeldje' uit jouw omgeving. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw woorden steeds meer met een korreltje zout neem. Jij hebt gewoon een hekel aan naturals, aan bitloos rijden, boomloos wordt er al bijgehaald.![]()
'Drama en ellende'. Jouw woorden, gelukkig ervaar ik dat heel anders. En meerdere mensen met mij. a
Ben blij dat ik in het dagelijks leven prima kan opschieten met mensen uit allerlei stromingen. Wij accepteren dat we dingen anders doen, anders benaderen, anders trainen, maar we houden wel het paard voor ogen. En passen aan om zaken te verbeteren. Klinkt gezonder en gezelliger dan jouw hele houding. En dat geldt net zo goed voor je vriendin hier.
Twiggy2008 schreef:Ben overtuigd dat je met pijnprikkels nog aardig ver kunt komen, helaas.
Dat jij daar je ogen voor sluit, niet erkent dat ook dat in dat wereldje (en ook andere wereldjes) gebeurt, kan ik niet begrijpen.![]()
Twiggy2008 schreef:Pipo, ik heb het niet alleen over bitgebruik.![]()
Dwang bij paarden kun je op diverse manieren toepassen.
Ik druk jou helemaal niet in dat hokje, dat is weer je eigen interpretatie.
In het algemeen had ik het over. Duidelijk nu?
Pipo schreef:Zet je paard maar eens een tijd in een grotere box en zorg dat je er fulltime met de camera zicht op hebt en kijk dan wat het paard doet. Dan zul je zien dat 4 x 4 meer mogelijkheden geeft.
Dani62 schreef:Pipo schreef:Zet je paard maar eens een tijd in een grotere box en zorg dat je er fulltime met de camera zicht op hebt en kijk dan wat het paard doet. Dan zul je zien dat 4 x 4 meer mogelijkheden geeft.
Nee, sorry, dat onderzoek laat ik liever aan anderen over. Ik denk niet dat mijn paard zou staan te springen als het ineens drie extra stappen naar rechts kan zetten
! (bij wijze van spreken)
En wat bitloos betreft kan ik alleen maar zeggen: lees de site eens die ik linkte voordat je mij beschuldigt er geen verstand van te hebben en je jezelf alleen maar te kakken zet met je onwetendheid over bitloos. Ik denk zomaar dat ik er iets meer kaas van heb gegeten dan jij.
Pipo schreef:Die site heb ik al eens gelezen en vind het nog steeds niets. Dus tuurlijk heb jij er meer kaas van gegeten, want ik wil geeneens een plakje kaas ervan.
Ik heb er inmiddels dusdanig veel van gezien en gelezen dat ik er niets maar dan ook werkelijk niets mee te maken wil hebben.
Maar misschien komen we elkaar een keer tegen in de wedstrijdring?
Pipo schreef:detour schreef:Mijn bronnen zijn Machteld van Dierendonck, inmiddels dokter in de ehtologie mbt paarden. ZIj was mijn docente en roert een vinger in de pap als he gaat om politieke beslissingen.
helaas gaat het niet snel, maar er is beweging.
Nog even over jou bron. Heeft die jou ook geleerd om je jaarling een zadel op te doen en een bit op te tomen? En noemt zij dat ook diervriendelijk?
Mijn bronnen zijn zo divers dat ik er geen 1 heb om op te noemen. Ik heb van veel mensen wat geleerd en bij iedereen haal ik de dingen die mij aanstaan eruit.
Verder vind ik gezond boerenverstand over het algemeen altijd nog het allerbeste werken.
Pipo schreef:detour schreef:jammer dat je nog steeds geen bronnen kunt noemen; verder denk ik dat boerenverstand in deze een subjectief begrip is.
25 jaar paardrijden en paarden hebben.
Wil je alles zo graag op een weegschaal leggen dan?
Lovely schreef:Detour, dat van je jaarling heb je natuurlijk aan jezelf te danken. Gelukkig vind je het zelf enorm geestig.
Monty Roberts, oh ja, die van dat uiterst vriendelijke Dually Halster waar ook heel aardige dingen mee bedoeld worden. Heb je ook vast en zeker wel in de kast hangen, voor als het bit het niet meer doet
.