"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kuzznathalie

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:36

Volgens mij leven dieren naar de winter toe. Hoe kouder het wordt, hoe dikker de vacht, hoe warmer, hoe meer ze uitharen... Las net iets over dat als je je paard in de nazomer en herfst buiten zonder deken op hebt staan, hij al een vacht aanmaakt voor de winter.. Dat denk ik ook. En denk ook dat het per ras verschillend is. Ik heb een tinker, die kan nu prima buiten zonder deken, en ze vind het ook niet erg, ze kan ook schuilen, maar doet ze weinig...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:19

KiWiKo schreef:
e_horse schreef:
Niet? Schijnt hier in de omgeving normaal te zijn, dan 'kriijgen ze geen dikke wintervacht' .. ofzo..

tja......... het zal als jij het zegt Lachen Lachen

Ik ken er toevallig eentje die een zomerdeken opkrijgt, omdat 'dat koeler zou zijn dan met de directe bloedhete zon er op'. Zwart paard.
Ja, echt waar. Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:27

Dat is ook echt koeler. Ik heb ook een zonafstonde deken gebruikt afgelopen jaar om te testen en idd, paard zweette veel minder tot niet en dat terwijl ik al een zonafstotend wit paard heb. Voor de OS zijn ook speciale koelhoudende dekens ontworpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:39

Twiggy2008 schreef:
KiWiKo schreef:
tja......... het zal als jij het zegt Lachen Lachen

Ik ken er toevallig eentje die een zomerdeken opkrijgt, omdat 'dat koeler zou zijn dan met de directe bloedhete zon er op'. Zwart paard.
Ja, echt waar. Clown

naaaaah daar zou ik in kunnen komen.......... maar ik denk dat dit soort dekens nog niet op de markt zijn Lachen Lachen Lachen

Ik kan me wel voorstellen dat je een deken oplegd als je paard weinig beharing heeft en snel verbrand (schimmel met witte onderhuid) maar dan alsnog denk ik dat een vliegendeken dan afdoende moet zijn Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:45

Dat is ook wat ik had (ivm dazen) maar daar prikten ze dwars doorheen en gaf dan weer sarcoiden. Ik heb dus zo'n zon weerkaatsende vliegen deken gekocht en daar een wit laken ingenaaid. Ik was ook hel bang dat het te warm zou zijn en heb het bewust getest op een dag met 26+. Paard was zonder deken de dag ervoor kletsnat, met deken droog en veel minder sloom. Het heeft mij ook verbaast.
Bij zwarte paarden is het logisch dat een lichte deken helpt tegen zonnesteek, maar meestal gaat het de baasjes om het kleurtje (het lelijk bruin worden van de zon).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:10

Jasmijn76 schreef:
e_horse schreef:
Je vergeet dat konijnen graag in holen leven en paarden niet! Paarden voelen zich het prettigst in de open vlakte, niet in een hol, zelfs niet in het bos. Ze willen graag de omgeving zien. Daar zijn ze dan ook op gemaakt (vacht etc).

Vogelopvang vol? Komt dat niet doordat er geen eten meer voor ze is?

*gaat nog wat voer in het vogelhuisje strooien*

ook vogels kunnen niet meer tegen de kou...ze zijn het gewoon niet meet gewend(hoelang is het geleden dat het zo koud is geweest??) en gelukkig kruipen paarden niet onder de grond;-)..maar voor mezelf zou ik het echt wel een vereiste vinden om een schuilstal te hebben voor mn paarden, kunnen ze altijd nog zelf kiezen wat ze doen..zeker hier op het platte land..staat geen struikje niets.

Vogels genoeg hier (hebben ons eigen bosje naast het huis) maar heb nog geen vogel dood van het dak zien vallen vanwege de kou. Wat in Rusland wel gebeurd overigens...
Nee, hoor, die vogels fluiten nog vrolijk en zoeken voedsel. Dat is wel een stuk lastiger nu het zo vriest, want de grond is hard, de insecten zitten diep weggekropen, dus er is moeilijker aan eten te komen. Daarom voeren mensen vogels in de winter bij. En wij hebben hier ook wat dingen hangen, net als de buren, en daarnaast zoeken ze in de mesthoop of tussen het hooi en strooisel naar eetbare dingen.

Op vlakke weilandgebieden vind je normaal gesproken ook bijna geen zangvogeltjes, die vind je meer bij huizen en tuinen, parken en bosgebieden met wisselende begroeiing. De meeste weidevogels zijn al lang vertrokken naar warmere streken... Je hebt niet voor niets trekvogels en standvogels...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:38

Sizzle schreef:
Dat is ook wat ik had (ivm dazen) maar daar prikten ze dwars doorheen en gaf dan weer sarcoiden. Ik heb dus zo'n zon weerkaatsende vliegen deken gekocht en daar een wit laken ingenaaid. Ik was ook hel bang dat het te warm zou zijn en heb het bewust getest op een dag met 26+. Paard was zonder deken de dag ervoor kletsnat, met deken droog en veel minder sloom. Het heeft mij ook verbaast.
Bij zwarte paarden is het logisch dat een lichte deken helpt tegen zonnesteek, maar meestal gaat het de baasjes om het kleurtje (het lelijk bruin worden van de zon).

sarcoiden door dazen ???

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:43

russel schreef:
Ja, dat is wel een beetje overdreven. Hoe zijn ze bij jouw gekomen? Rijden ze alle erven af?

Neen ze zijn getipt door iemand... heb zo'n idee door wie... maar ze moeten dus geen identiteit vrijgeven van degene die gebeld heeft... Maar 't was gewoon belachelijk...

xKatleentjex schreef:
Zie je, da's toch echt van de gekke Gestoord . Hadden jullie ook geen schuilstal?
Mijn paard zou me ontzettend dankbaar zijn (not), gewoon om 24 uur buiten te staan en nu meer dan een week 22 uur op stal. Toen ik haar vandaag even in de schuilstal wilde pakken trok ze zich los en draafde ze weg. En toen liet ze zich niet meer vangen, ze bleef voor me uit draven. Dat heeft ze in die 10 jaar nog zelden gedaan, meestal is het op dat gebied echt een luilak die geen moeite doet. Ze is vrolijk, levendig, voelt mooi warm aan en zelfs zoals wel vaker een beetje te dik. Lijkt me dus niet echt dat ze veel behoefte heeft aan een verplichte warme stal.

Jawel hoor, wij hebben 3 stallen waarvan de deuren open staan overdag. Daar kunnen ze vrij in en uit. 's Nachts zetten we ze wel op stal omdat het toch echt te koud is, en voor onze eigen gemoedsrust. Lachen

Twiggy2008 schreef:
Hoe koud is het nu bij jullie, Willeke? Jee zeg, wat een toestand. Echt balen!!! Boos!

Hier zakt het kwik toch al tot -15°C....

Paljassofie schreef:
tadaa, en hier maar niemand geloven dat ze voor zoiets niet zouden komen zagen...

het is echt ongelofelijk dat ze hun tijd verspillen aan plekken waar het wel goed gaat, zoals bij jullie... komaan zeg, in plaats van de echte verwaarlozing te bestrijden gaan ze achter jullie aan.
Hadden jullie ze voor het DB-bezoek ook al op stal snachts?

Neen, we waren om half 7 op de wei, en toen kwamen zij afgereden... Waarschijnlijk hebben ze dat een paar uur zitten uitloeren of er iemand de paarden 's avonds op stal zou komen zetten...

Cookies schreef:
Ik denk ook dat het het beste is als je je paard gewoon mee naar bed neemt. Veel te koud in zo'n stal nog. Mijn hemel die lui hebben echt geen verstand zeg. Ongelofelijk.

whahahaha da's een goeie! Kan hun dat volgende keer misschien eens voorstelen Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:02

Ik zie me al liggen met 4 shetten in ons 2-persoons bed, help.

Willeke echt onzin dat de db verplicht ze overdag binnen te zetten, goed naar je paarden kijken en doen wat je goed acht. Hier is het de hele dag niet boven de -8 gekomen en s'nachts blijft het rond de -20. Dus krijg ik hier wel van de da het advies om ze binnen te zetten ondanks de mega vacht en het gewend zijn om buiten te lopen. Dus ik wil voorjaar dan kunnen ze weer naar buiten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:58

joyce B schreef:
Er is wel degelijk een groter temperatuursverschil mogelijk binnen 1 dag in de woestijn. Overdag boven de 40graden en 's nachts -5 bijvoorbeeld heb ik gegoogled. Juist die hele grote temperatuursverschillen staat de woestijn om bekend. Door de kale vlakte en heldere lucht warmt het heel sterk op en vervolgens koelt het in de nacht ook weer heel hard af. Ik kwam winternachttemperaturen tegen van -27 graden voor de woestijn.

Er bestaan natuurlijk ook koude woestijnen bv. de Gobi en Antarctica. Maar op het Arabische schiereiland, de grote Arabische woestijn, waar de arabier eeuwenlang gefokt is en vandaan komt is hitte echt het allergrootste probleem en -27 is echt niet mogelijk daar. Hier kun je zien, ongeveer midden op de pagina bij "climate" wat de gemiddelde temperaturen en de extremen zijn in Riyadh, dat midden in de woestijn ligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Riyadh
Buiten de stad is het dan altijd een paar graden kouder 's nachts
Maar als je bijvoorbeeld Jeddah neemt aan de kust daar vriest het helemaal nooit en in de Verenigde Arabische Emiraten evenmin.
http://www.bbc.co.uk/weather/world/city ... t=TT002760
In Jordanië en Syrië kan het wel vriezen, maar dan heb je het over lichte vorst, al voelt het wel ontzetten koud aan. Het punt is dat bedoeïnen rondtrokken. Het was een zwaar bestaan in het woestijnachtige landschap, waar weinig groeide. Land was van niemand of liever gezegd van iedereen. Er was nooit voldoende ruwvoer voor de dieren en balen hooi meesjouwen ging natuurlijk niet (niet dat er hooi was) dus werd er gehandeld en graan voor de dieren gekocht. Omdat men wist dat de dieren meer moesten eten als het koud was werden de koudste streken vanzelfsprekend gemeden in de winter. De arabier kan dus heel goed tegen plotselinge temperatuurschommelingen en ook heel goed tegen de warmte. Langdurige kou en temperaturen onder de min 20 zal hij vast wel overleven maar een plezier doe je hem er echt niet mee. Natuurlijk past een paard zich aan maar je kunt eeuwenlang selectief fokken op een paard dat tegen ongeveer het heetste klimaat op aarde bestand is niet even in 50 jaar terugdraaien. 's Zomers zie je vaak dat paarden problemen hebben met de warmte zelfs in de wei, maar een arabier wil dan best nog wel lekker rondgalopperen met een ruiter erop.

Er is geen paard ter wereld waar zoveel over is geschreven als de arabier, prachtige verhalen. Ook over hoe de bedoeïnen hun merries hielden en hoe ze er mee omgingen zijn boeken vol geschreven. Dat is interessant en vaak ontroerend om te lezen en geeft toch een beter beeld dan de zwart/wit beweringen die hier door sommige mensen worden gedaan.
Vooropgesteld natuurlijk dit: een paard kan normaal gesproken prima buiten en de winters die wij de afgelopen jaren hebben gehad zijn ook voor een echte warmbloed geen enkel probleem. Maar zoals het nu in Zuid-Limburg en de Ardennen is kun je je paard echt beter 's nachts binnenhalen, ik zie hier geen enkel paard dat daar tegen protesteert, sterker nog ze staan aan het hek te wachten. En als je dan toch graag een paard robuust wilt houden dan zou ik altijd kiezen voor een Fjord/Haflinger/Ijslander of zoiets. En om de zaak even om te draaien ik heb trouwens ook nog nooit gehoord dat er een paard iets heeft overgehouden aan een nachtje binnenstaan.

@Joyce
Die russische arabieren waar jij het over hebt, woonden allemaal op de staatsstoeterijen in Tersk. Na de revolutie werd die stoeterij opnieuw opgezet door een vertrouweling van Stalin. Tersk heeft een heerlijk klimaat, vergelijkbaar met het Middellandse Zee klimaat, hooguit een beetje vorst in de winter. Bovendien zijn er stallen waar de paarden gevoerd worden, verder kunnen ze onbeperkt buiten. Maar met mensen gingen de Stalinisten heel wat minder zorgvuldig om dan met arabieren. Mensen lieten ze met miljoenen omkomen van de kou en honger.

De laatste persoon die dacht dat paarden de Russische winter kunnen trotseren was geloof ik Napoleon, maar hoe het met zijn 200.000 paarden (waaronder zijn arabisch gefokte infanteriepaarden) is afgelopen moet je zelf maar opzoeken want daar wordt ik te verdrietig van.

Er wordt in dit topic door diverse mensen gesproken over wilde paarden. Waar kan ik een dergelijk beest eigenlijk vinden? Kan iemand me helpen want ik zou niet weten waar ik zoeken moet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:02

mijn paard is nu wit van de sneeuw Ach gut erg he Clown

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:30

Ach arm paard Balou_k Huilen van het lachen

Hier die van mij, dag en nacht buiten. Ze zien er ook broodmager uit met die kou, dat ze eigenlijk beter binnen kunnen staan vind de DB ROFL
[ITP] Mayra en Wardo in de kou!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:00

@ chantalvdv
vreselijk Knipoog hoe kun je Misselijk Huilen van het lachen

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:59

Balou_k schreef:
@ chantalvdv
vreselijk Knipoog hoe kun je Misselijk Huilen van het lachen

ROFL Ik weet het, ben echt heel hard tegeover mijn dieren Huilen van het lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:40

Twiggy2008 schreef:
Ja, echt waar. Clown

Denk je niet dat de eigenaar wil voorkomen dat hij bruin wordt van de zon...
Sommige houden zelfs hun zwarte paarden daarvoor binnen, dus tja Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:27

TOCH ! er zijn idd dekens die de zon tegen houden
wat minder warm is dan zonder deken

heb er zelf ook 1 liggen , is een deken uit australie
speciaal mee laten nemen , vor een exceem shet
en idd die is koeler dan een normale exceem deken
en ja koeler als zonder deken ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:24

ik heb weer een mooi lesje aardrijkskunde en geschiedenis gehad Tong uitsteken hihihi.

Maar goed, blijft dat er in "Rusland" (en alle buurlanden) en Polen meer soorten paarden dan alleen arabieren rondlopen, (net als in scandinavische landen) en die moeten onder enorm koude omstandigheden nog gewoon hun werk doen. De boodschap van mijn verhaal is dat paarden heel wat kou kunnen hebben mits gezond, goed verzorgd, weldoorvoed, met water en geschikt gekleed (door natuur met goede wintervacht, of met dekens) in de gaten gehouden door hun baas hoe ze er bij staan en dat ze dan van -20 niets hoeft te overkomen.
Als mensen geschikt gekleed zijn , kunnen ze met die temperaturen in koude landen ook nog gewoon aan het werk buiten en wij zijn niet gebouwd op het overleven in de kou zonder hulpmiddelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:00

nickyu schreef:
sarcoiden door dazen ???

yep, die nemen het virus mee van de koeien.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:01

De mijne staan 24/7 buiten, mogen zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan.
Water word elk uur gecontroleerd en ververst.(Op snachts na).

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:13

Lieke_M schreef:
In het bewuste artikel wordt een Vlaams Paard (of Belg) uit Ronse geviseerd.

even ter info : een Vlaams Paardis niet hetzelfde als een Belg (Belgisch Trekpaard)
niet dat het veel verschil maakt, maar kon het niet laten Knipoog

ontopic :

Suelza : ik denk niet het enkel afhankelijk is van type en ras elk paard kan mits eraan gewend en met de juiste verzorging nu buiten hoor.. ook snachts. jammer dat de DB niet lijkt te weten wat die juiste verzoring inhoudt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:35

Sizzle schreef:
nickyu schreef:
sarcoiden door dazen ???

yep, die nemen het virus mee van de koeien.

okee .. weer wat geleerd

off topic
er is overigens wel een medicijn voor tegen woordig
wij zijn daar nu mee bezig en de eerste resultaten zijn verbluffend !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:26

In de Horsimo van deze maand stond een artikel over: HOE VOER IK MIJN PAARD IN DE WINTER?

Een van de belangrijkste punten die ik las vond ik:
Citaat:
De temperatuur van het water moet tussen de 7 en 18 gr. liggen. Paarden drinken minder als de temperatuur buiten deze waarden ligt. Als het kouder wordt drinken paarden zowieso al minder. Hierdoor onstaat een grotere kans op KOLIEK. Wees er zeker van dat je paard zeker 30-40 liter per dag drinkt.

Ik wist dit helemaal niet...weer wat geleerd. Toch maar warm water gaan bijgooien..al bevriest dat sneller.

Verder stond er:
Citaat:
Paarden hebben extra energie nodig als de temperatuur onder de 7 gr. komt. Zorg dus voor voldoende hooi.Je kunt de hoeveelheid hooi met ca. 10% verhogen voor elke 10 graden dat de temperatuur onder het vriespunt daalt. Gebruik een hooinet of hooirek. Tot wel 20% van het hooi gaat verloren als het hooi op de grond wordt gevoerd.

M.a.w. , je moet meer hooi bijgeven als die 10% als je geen hooirek od hebt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:44

wij voeren al jaren op het oog ,
als er sochtends bijna niks meer ligt hebben
we dus te weinig gegeven ,..
des te kouder het word des te meer we geven
begin vd herfst begint dat met 1/2 krui
tot 3 volle afgeladen kruiwagens nu ..
zo groot is het verschil tussen met gras en weinig voedings waarde en nog minder gras met nihil voedings waarde
en koude !

vies hooi eten ze idd niet ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:47

onze paarden drinken zelden 30 tot 40 liter per dag... Dan moet het wel heel erg zomer zijn. Met normaal droog weer kunnen we toe met zo'n 20 liter per paard. Is het natter, dan drinken ze vaak al minder.
Ik voer ook op het oog.
nu zo'n 4 grote, volle, kruiwagens per dag, met 4 paarden. Daarnaast lopen ze de hele middag en deel van de ochtend op de wei/het graspad.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:28

Hier zorg ik gewoon dat er altijd hooi ligt. Een baal van 500 kilo gooien we gewoon in de wei. En als hij bijna op is, gooien we er een nieuwe bij. Tsja je hebt wel aardig wat verlies omdat ze een deel vertrappe (al gebeurd dat met de vorst niet) maar dan hebben ze wel altijd te eten Ja