Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:e_horse schreef:Niet? Schijnt hier in de omgeving normaal te zijn, dan 'kriijgen ze geen dikke wintervacht' .. ofzo..
tja......... het zal als jij het zegt![]()
Twiggy2008 schreef:KiWiKo schreef:tja......... het zal als jij het zegt![]()
Ik ken er toevallig eentje die een zomerdeken opkrijgt, omdat 'dat koeler zou zijn dan met de directe bloedhete zon er op'. Zwart paard.
Ja, echt waar.
Jasmijn76 schreef:e_horse schreef:Je vergeet dat konijnen graag in holen leven en paarden niet! Paarden voelen zich het prettigst in de open vlakte, niet in een hol, zelfs niet in het bos. Ze willen graag de omgeving zien. Daar zijn ze dan ook op gemaakt (vacht etc).
Vogelopvang vol? Komt dat niet doordat er geen eten meer voor ze is?
*gaat nog wat voer in het vogelhuisje strooien*
ook vogels kunnen niet meer tegen de kou...ze zijn het gewoon niet meet gewend(hoelang is het geleden dat het zo koud is geweest??) en gelukkig kruipen paarden niet onder de grond;-)..maar voor mezelf zou ik het echt wel een vereiste vinden om een schuilstal te hebben voor mn paarden, kunnen ze altijd nog zelf kiezen wat ze doen..zeker hier op het platte land..staat geen struikje niets.
Sizzle schreef:Dat is ook wat ik had (ivm dazen) maar daar prikten ze dwars doorheen en gaf dan weer sarcoiden. Ik heb dus zo'n zon weerkaatsende vliegen deken gekocht en daar een wit laken ingenaaid. Ik was ook hel bang dat het te warm zou zijn en heb het bewust getest op een dag met 26+. Paard was zonder deken de dag ervoor kletsnat, met deken droog en veel minder sloom. Het heeft mij ook verbaast.
Bij zwarte paarden is het logisch dat een lichte deken helpt tegen zonnesteek, maar meestal gaat het de baasjes om het kleurtje (het lelijk bruin worden van de zon).
russel schreef:Ja, dat is wel een beetje overdreven. Hoe zijn ze bij jouw gekomen? Rijden ze alle erven af?
xKatleentjex schreef:Zie je, da's toch echt van de gekke. Hadden jullie ook geen schuilstal?
Mijn paard zou me ontzettend dankbaar zijn (not), gewoon om 24 uur buiten te staan en nu meer dan een week 22 uur op stal. Toen ik haar vandaag even in de schuilstal wilde pakken trok ze zich los en draafde ze weg. En toen liet ze zich niet meer vangen, ze bleef voor me uit draven. Dat heeft ze in die 10 jaar nog zelden gedaan, meestal is het op dat gebied echt een luilak die geen moeite doet. Ze is vrolijk, levendig, voelt mooi warm aan en zelfs zoals wel vaker een beetje te dik. Lijkt me dus niet echt dat ze veel behoefte heeft aan een verplichte warme stal.
Twiggy2008 schreef:Hoe koud is het nu bij jullie, Willeke? Jee zeg, wat een toestand. Echt balen!!!
Paljassofie schreef:tadaa, en hier maar niemand geloven dat ze voor zoiets niet zouden komen zagen...
het is echt ongelofelijk dat ze hun tijd verspillen aan plekken waar het wel goed gaat, zoals bij jullie... komaan zeg, in plaats van de echte verwaarlozing te bestrijden gaan ze achter jullie aan.
Hadden jullie ze voor het DB-bezoek ook al op stal snachts?
Cookies schreef:Ik denk ook dat het het beste is als je je paard gewoon mee naar bed neemt. Veel te koud in zo'n stal nog. Mijn hemel die lui hebben echt geen verstand zeg. Ongelofelijk.
joyce B schreef:Er is wel degelijk een groter temperatuursverschil mogelijk binnen 1 dag in de woestijn. Overdag boven de 40graden en 's nachts -5 bijvoorbeeld heb ik gegoogled. Juist die hele grote temperatuursverschillen staat de woestijn om bekend. Door de kale vlakte en heldere lucht warmt het heel sterk op en vervolgens koelt het in de nacht ook weer heel hard af. Ik kwam winternachttemperaturen tegen van -27 graden voor de woestijn.
Balou_k schreef:@ chantalvdv
vreselijkhoe kun je
![]()
Twiggy2008 schreef:Ik ken er toevallig eentje die een zomerdeken opkrijgt, omdat 'dat koeler zou zijn dan met de directe bloedhete zon er op'. Zwart paard.
Ja, echt waar.
nickyu schreef:sarcoiden door dazen ???
Lieke_M schreef:In het bewuste artikel wordt een Vlaams Paard (of Belg) uit Ronse geviseerd.
Sizzle schreef:nickyu schreef:sarcoiden door dazen ???
yep, die nemen het virus mee van de koeien.
Citaat:De temperatuur van het water moet tussen de 7 en 18 gr. liggen. Paarden drinken minder als de temperatuur buiten deze waarden ligt. Als het kouder wordt drinken paarden zowieso al minder. Hierdoor onstaat een grotere kans op KOLIEK. Wees er zeker van dat je paard zeker 30-40 liter per dag drinkt.
Citaat:Paarden hebben extra energie nodig als de temperatuur onder de 7 gr. komt. Zorg dus voor voldoende hooi.Je kunt de hoeveelheid hooi met ca. 10% verhogen voor elke 10 graden dat de temperatuur onder het vriespunt daalt. Gebruik een hooinet of hooirek. Tot wel 20% van het hooi gaat verloren als het hooi op de grond wordt gevoerd.