Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:15

Jennyj01 schreef:
Gini schreef:
Maar de foto's en het filmpje die gedeeld werden op de vorige pagina tonen toch geen sterk ondervoede dieren die aan de rand van de hongerdood staan?


Moet dat dan om er niet goed uit te zien? Je verandert niet van de ene op andere dag in een graten pakhuis. Want dan kan ik nog begrijpen dat het gebeurt. Het is een proces van maanden.


En het moment dat er gratenpakhuizen rondlopen, mag je van mij heel hard beginnen roepen en heel hard beginnen protesteren. Echt waar, zonder sarcasme. Dan mag je zeggen: He, SBB, die nieuwe oplossing van jullie werkt niet! Doe er wat aan!

Maar nu? Nu er erkend is dat er in het verleden problemen waren, nu ze daarom een andere aanpak proberen, nu er geen problemen zijn en de dieren niet massaal honger lijden, waarom zou je dan nu niet afwachten, kijken hoe de nieuwe oplossing uitpakt? Waarom zou je nu op dit moment blijven roepen, blijven protesteren?

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:19

Omdat het allemaal maar zo weer uit de hand loopt daar. Want blijkbaar is er niemand die zich er echt (100%) verantwoordelijk voor voelt.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:28

Hoezo loopt het uit de hand? Wat is er of gebeurt er op dit moment wat absoluut niet door de beugel kan?

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:33

Gini schreef:
….Maar nu? Nu er erkend is dat er in het verleden problemen waren, nu ze daarom een andere aanpak proberen, nu er geen problemen zijn en de dieren niet massaal honger lijden, waarom zou je dan nu niet afwachten, kijken hoe de nieuwe oplossing uitpakt? Waarom zou je nu op dit moment blijven roepen, blijven protesteren?


In 2010 kwam er ook nieuw beleid. In de ICMO2 werd afgesproken dat er geen populatiecrash meer zou mogen plaatsvinden. SBB zou tijdig gaan bijvoeren, of tijdig de populatie verminderen bij dreigende hongersnood. We weten allemaal dat ze dat nieuwe beleid niet of nauwelijks ten uitvoer hebben gebracht.

Waarom denk jij dat ze nu wel hun best doen voor de uitvoering van het nieuwe beleid ?

Ze zijn ook al jaren verplicht te zorgen voor goede beschutting. Het enige wat ze gebouwd hebben is een gebouw voor zichzelf, voor onderzoekswerk. Maar voor de dieren is nog geen beschutting van enige betekenis neergezet.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:55

Maar dan zijn we weer aan het discussiëren over een situatie uit het verleden.
Waarom alles wat gebeurd is en alles wat mogelijk kan gebeuren erbij sleuren om maar aan te tonen dat er nu geprotesteerd moet worden? Als het NU goed gaat en de dieren lekker hun gangetje gaan, wat is er dan zo erg aan toe te geven, ok, nu gaat het goed en laten we het hierbij.
Niets houdt je dan tegen je weer op de barricades te werpen wanneer het bergaf lijkt te gaan en de voorgestelde oplossingen dus niet baten.

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:13

Dat het nu goed gaat, is jouw aanname. Ik zie dat anders.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:17

Dan quote ik graag even mijn eerdere vraag.

Gini schreef:
Hoezo loopt het uit de hand? Wat is er of gebeurt er op dit moment wat absoluut niet door de beugel kan?

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:34

Wat wil je nou horen dan? Als het door jou gewenste antwoord niet wordt gegeven dan is het antwoord niet gegeven? Er zijn meerdere antwoorden gegeven waarom het wenselijk is om de discussie rondom het gebied levendig te houden. Omdat er namelijk mensen zijn met andere normen en waarden als het gaat om kwaliteit van leven. Of het nou om een mens of een dier gaat.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:52

sterregoud schreef:
Gini schreef:
….Maar nu? Nu er erkend is dat er in het verleden problemen waren, nu ze daarom een andere aanpak proberen, nu er geen problemen zijn en de dieren niet massaal honger lijden, waarom zou je dan nu niet afwachten, kijken hoe de nieuwe oplossing uitpakt? Waarom zou je nu op dit moment blijven roepen, blijven protesteren?


In 2010 kwam er ook nieuw beleid. In de ICMO2 werd afgesproken dat er geen populatiecrash meer zou mogen plaatsvinden. SBB zou tijdig gaan bijvoeren, of tijdig de populatie verminderen bij dreigende hongersnood. We weten allemaal dat ze dat nieuwe beleid niet of nauwelijks ten uitvoer hebben gebracht.

Waarom denk jij dat ze nu wel hun best doen voor de uitvoering van het nieuwe beleid ?

Ze zijn ook al jaren verplicht te zorgen voor goede beschutting. Het enige wat ze gebouwd hebben is een gebouw voor zichzelf, voor onderzoekswerk. Maar voor de dieren is nog geen beschutting van enige betekenis neergezet.


Er is nu een harde afspraak over het totale aantal dieren dat er in de OVP mag rondlopen. Dat is toch niet te vergelijken met de afspraken uit 2010? Als er nu al geklaagd wordt, dan is dat vooral omdat mensen vinden dat SBB de aantallen niet door jacht omlaag mag brengen tot de afgesproken aantallen.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:09

Jennyj01 schreef:
Wat wil je nou horen dan? Als het door jou gewenste antwoord niet wordt gegeven dan is het antwoord niet gegeven? Er zijn meerdere antwoorden gegeven waarom het wenselijk is om de discussie rondom het gebied levendig te houden. Omdat er namelijk mensen zijn met andere normen en waarden als het gaat om kwaliteit van leven. Of het nou om een mens of een dier gaat.


Nee, nergens heb ik een antwoord gelezen over wat er nu precies misgaat, op dit ogenblik. Ik weet ondertussen wel wat er vorig jaar en in 2010 misliep.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:32

Gini schreef:
Dan quote ik graag even mijn eerdere vraag.

Gini schreef:
Hoezo loopt het uit de hand? Wat is er of gebeurt er op dit moment wat absoluut niet door de beugel kan?


Die vraag kan ze niet beantwoorden. Er is namelijk nu nog niks mis. De polder kent altijd een vrij rijk najaar. Ook in de jaren met hoge sterfte vielen die niet aan het begin van de winter. Tegen die tijd is de populatie herten al flink verminderd en zal er naar waarschijnlijkheid genoeg (niet overvloedig, maar genoeg) voedsel aanwezig zijn.

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 23:50

Er is wel degelijk iets mis. De aanname dat je dieren als zielloze grasmaaiers kunt in zetten, zonder je te bekommeren om hun welzijn.
En ze hebben nu wel degelijk honger.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:03

sterregoud schreef:
Er is wel degelijk iets mis. De aanname dat je dieren als zielloze grasmaaiers kunt in zetten, zonder je te bekommeren om hun welzijn.
En ze hebben nu wel degelijk honger.


En wie bepaald dat ze honger hebben.
Is dat bepaald door de dieren zelf?

Als dat namelijk zo zou zijn zou al het hooi iedere keer schoon op gaan aan alle dieren die er lopen. Dat is echter niet het geval

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 06:47

Je weet toch helemaal niet wanneer de foto is gemaakt. Het hooi kan best schoon op gemaakt zijn. Alleen was het op het moment van fotograferen nog niet het geval.

Lanoca
Berichten: 399
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:54

Als die foto die op 10/1 geplaatst is representief is voor de huidige grasstand, zit daar genoeg lengte in het gras dat ook voor runderen beschikbaar is. Maar het hele jaar heeft daar een te grote populatie grote grazers gelopen en gegeten. Als het hooi opgegeten wordt zou dat kunnen betekenen dat er behoefte is aan droge ruwe celstof.
Ik hoop dat het hooi daar niet achter blijft om eerst of vertrapt te worden en of te beschimmelen. Dan is het verspilling, met het risico dat er dieren later beschimmeld hooi gaan eten en daar als nog ziek van worden.
Voor diegenen die zeggen, baad het niet dan schaad het niet, de kans aanwezig dat met het inbrengen van het hooi nog meer onkruidzaden het gebied binnen komen. De bosranden en struiken die schuilgelegenheid en winter voer zouden leveren zijn hardstikke dood, dus tot het moment dat dat hersteld is zal er iets moeten gebeuren.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:14


sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:08

speurneusc schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/in-eerste-maand-pas-134-edelherten-afgeschoten-in-oostvaardersplassen~afb667cf/

nou bijvoerders ga maar inslaan, want er zijn nu nog zeker 1700 dieren te veel in het gebied, dus nog steeds te weinig voer om de rest door de winter te helpen.



Nee, dit is een taak van Staatsbosbeheer. Zij zijn verantwoordelijk voor de dieren, en zij zijn verplicht er voor te zorgen dat er niet op grote schaal honger geleden wordt.


Gini schreef:
En het moment dat er gratenpakhuizen rondlopen, mag je van mij heel hard beginnen roepen en heel hard beginnen protesteren. Echt waar, zonder sarcasme. Dan mag je zeggen: He, SBB, die nieuwe oplossing van jullie werkt niet! Doe er wat aan!.


Waarom pàs als er gratenpakhuizen rondlopen ? Lijkt het je niet dat de dieren de weken, en maanden voor die tijd al pijn ervaren ? Lijkt mij wel.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:21

Als je naar de winterdraagkracht van het gebied kijkt, dan zijn er geen 1700 dieren teveel. Doordat afgelopen winter een crash geweest is, kan het gebied de huidige aantallen prima aan. Wat dat betreft is er geen enkele reden om bij te moeten voeren.
Het idee achter de afschot is niet om op de maximale draagkracht van het gebied te gaan zitten, maar behoorlijk daaronder. Het idee dat de dieren weer in de problemen komen omdat er nog niet genoeg is afgeschoten is dan ook stemmingmakerij.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:53

sterregoud schreef:
Waarom pàs als er gratenpakhuizen rondlopen ? Lijkt het je niet dat de dieren de weken, en maanden voor die tijd al pijn ervaren ? Lijkt mij wel.


Toon mij een filmpje van paarden die op dit ogenblik pijn lijden en je hebt me voor je gewonnen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:12

Toon mij een filmpje van paarden die op dit ogenblik pijn lijden en je hebt me voor je gewonnen.[/quote]


er staat geen hap te vreten iedergeval, of dat de dieren echt pijn doet ??? mij ieder geval wel met een beetje gevoel is het nu alweer ( na 15 jaar ) een waardeloos gezicht

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:24

Afbeelding

Fotos van afgelopen maandag.

Ik zie hier een goed gevulde koe met kalf en een hoop lang gras.

Geen reden dus om aan te nemen dat er geen hap te vreten valt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:27

Ik ben benieuwd waarom die foto naar een rundveearts moest?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:50

:D Daks, waar zie je lang gras ??? een koe kan niks met deze ( al lijkt t groen niks )

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:58

Weet iemand wat dat voor plekken in de vacht zijn? Als dat kale pleken zijn dat kan dat wel een hoop energie kosten. Ik vraag me af hoe ze daaraan gekomen zijn. Wel opvallend dat ze bij beide runderen op ongeveer dezelfde plek zitten. Is het iets van regenschurft ofzo?

Het onderste rund vind ik er verder prima uit zien. Het bovenste kan ik niet goed beoordelen.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:01

ringworm, schurft alleen al dat soort tekenen geven toch de conditie weer