Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:00

Tja wel/niet mogen inslapen zou ik zelf niet van wakker liggen. Ik heb nog nooit een asiel ingelicht dat ik de ooit geadopteerde hond in ging laten slapen. Ik vond dat euthanasie voor betreffende hond de enige juiste optie was en liet dat uitvoeren. Eventueel daarna deed ik de stichting of opvang gerust inlichten als deze tenminste in de vele tussenliggende jaren ook regelmatig belangstelling had. Anders niet, waarom zou ik? Euthanasie gebeurd altijd in overleg met een deskundige dus geen spontane en onnodige actie. In deze zou het paard misschien nog als weide maatje kunnen leven echter met al deze problemen??

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:06

dierenfan schreef:
Tja wel/niet mogen inslapen zou ik zelf niet van wakker liggen. Ik heb nog nooit een asiel ingelicht dat ik de ooit geadopteerde hond in ging laten slapen. Ik vond dat euthanasie voor betreffende hond de enige juiste optie was en liet dat uitvoeren. Eventueel daarna deed ik de stichting of opvang gerust inlichten als deze tenminste in de vele tussenliggende jaren ook regelmatig belangstelling had. Anders niet, waarom zou ik? Euthanasie gebeurd altijd in overleg met een deskundige dus geen spontane en onnodige actie. In deze zou het paard misschien nog als weide maatje kunnen leven echter met al deze problemen??

Maar jij zit dan ook niet in een tv programma waar elke stap gefilmd wordt. Ik weet dat er een bokker is die heel veel gezeur heeft gehad omdat ze het paard, wat ook bij pzb vandaan kwam, wilde laten inslapen en daar gewoon geen toestemming voor kreeg. Dat is een langdurige kwestie geweest. Het paard zal best als weidemaatje kunnen leven denk ik maar zoals die Mathilde zei wie zit er te wachten op een weidemaatje met zulje hoge medische kosten (medicijnen).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:13

Dreamboy schreef:
dierenfan schreef:

Maar jij zit dan ook niet in een tv programma waar elke stap gefilmd wordt. Ik weet dat er een bokker is die heel veel gezeur heeft gehad omdat ze het paard, wat ook bij pzb vandaan kwam, wilde laten inslapen en daar gewoon geen toestemming voor kreeg. Dat is een langdurige kwestie geweest. Het paard zal best als weidemaatje kunnen leven denk ik maar zoals die Mathilde zei wie zit er te wachten op een weidemaatje met zulje hoge medische kosten (medicijnen).

Welke PPID er kan ongestraft op het gras het hele jaar door?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:14

dierenfan schreef:

Welk contract had jij daar getekend bij die asiels? Welke verplichtingen had jij? Kan heel goed zijn dat die bij PZB geheel anders liggen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:26

Rizette schreef:
Dreamboy schreef:

Welke PPID er kan ongestraft op het gras het hele jaar door?[/quote]

Weidemaatje is maar een woord he. Er zijn ook genoeg paarden die in zandpaddocks lopen en gezelschap nodig hebben. Een PPID paard het hele jaar door op gras lijkt me niet logisch nee.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:30

Rizette schreef:
Welke PPID er kan ongestraft op het gras het hele jaar door?

Niet elke PPIDer kan nog op gras, maar er zijn er waar het wel goed gaat.
Hier ook een met milde artrose C6-C7, licht atactisch en sinds vorig jaar PPID geconstateerd, maar doet het nog super in licht recreatief werk. Doet het daar zelfs beter op dan op alleen maar zelf bewegen met 24/7 buiten en staat van april-okt ook op gras zonder problemen.

neetoch

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:16

Dus die dame die in dat programma zit en speelt, heeft het paard van PZB en brengt hem nu van ellende weer terug omdat hij veel zieker is dan dat PZB heeft voorgesteld dat hij was? Zou toch mooi zijn als ze het programma zouden gebruiken om dit eens aan de kaak te stellen. Of ze moet hem jaren met veel plezier gehad hebben...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:17

Dreamboy schreef:
Schuur_ schreef:
Precies dat dierenfan. Neem je verantwoordelijkheid als eigenaar en schuif het niet in de schoenen van een ander wat met veel van de paarden die naar PZB gaan gebeurt.

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Gewoon doen. Dan is het paard beter af, en PZB kan hem niet meer levend maken.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:25

Wat zou PZB dan kunnen doen als je het dier hebt laten inslapen en daarbij een verklaring van je DA hebt.
Je aanklagen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:28

Cowgirl schreef:
Wat zou PZB dan kunnen doen als je het dier hebt laten inslapen en daarbij een verklaring van je DA hebt.
Je aanklagen?

Tja, wettelijk blijft het hun paard en mag jij hem niet laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:31

Cowgirl schreef:
Je aanklagen?

Je kan het inslapen ook niet melden bij PZB maar “hij lag ineens ‘s morgens dood in de wei”.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:45

LV19952 schreef:
Cowgirl schreef:
Je aanklagen?

Je kan het inslapen ook niet melden bij PZB maar “hij lag ineens ‘s morgens dood in de wei”.

Lijkt me dat dit niet van toepassing is op een meid die een reality soap- cameraploeg achter zich aan heeft.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:50

neetoch schreef:
Dus die dame die in dat programma zit en speelt, heeft het paard van PZB en brengt hem nu van ellende weer terug omdat hij veel zieker is dan dat PZB heeft voorgesteld dat hij was? Zou toch mooi zijn als ze het programma zouden gebruiken om dit eens aan de kaak te stellen. Of ze moet hem jaren met veel plezier gehad hebben...

Ze heeft hem inderdaad langere tijd gehad. Haar omstandigheden zijn veranderd waardoor ze het paard nood gedwongen terug moest geven. Ze heeft inmiddels ook een baby en dat kost ook veel geld. Ze is niet de eerste die een paard verkoopt wegens tijdgebrek en financiele redenen. Ze had het er ook oprecht moeilijk mee. Hoe het paard was toen hij bij haar kwam weet ik niet. Wel dat het blijkbaar geen makkelijk paard was.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:58

De conclusie is ook hier weer: vraag en aanbod houd elkaar in stand.
Doe, als je paard op is, geen afstand van hem, maar gun hem een waardige dood.
Koop/adopteer (kan niet, het is geen mens), als je een paard zoekt, geen paard bij een instantie die krepeer gevallen in leven houd als verdienmodel.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:25

Ik vroeg me dat dus ook af wat als je het niet meldt, wat kan PZB dan doen? Een dood paard levend maken. Als je je sterk maakt voor kwaliteit van leven dan laat je zo een paard niet lijden maar geef je het een waardig afscheid. Ik zou idd ook graag willen weten wat er dan in zo een contract staat en tot hoe ver willen ze gaan ( ze gaan al veel te ver vindt ik,kijk bv naar de shetjes)?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:44

Brainless schreef:
Cowgirl schreef:
Je aanklagen?

Tja, wettelijk blijft het hun paard en mag jij hem niet laten inslapen.

Dat vraag ik me af. Je koopt gewoon het paard, je betaalt immers een marktconforme prijs. Dat zij het adoptie noemen is prima, maar in the end is het jouw paard voor de wet, lijkt me.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:47

lies schreef:
Dat vraag ik me af. Je koopt gewoon het paard, je betaalt immers een marktconforme prijs. Dat zij het adoptie noemen is prima, maar in the end is het jouw paard voor de wet, lijkt me.

Het is zo, het is geen adoptie (want in Nederland werkt dat niet zo), maar bruikleen.
Je betaald er volgens hun niet voor, maar doet een "vrijwillige" schenking aan de stichting die je niet aan de stichting betaald maar aan hun bedrijf (BV).
Maar wettelijk gezien krijg je het paard in bruikleen en blijven zij eigenaar en denk ik dat het een probleem kan worden als het paard erg ziek wordt en je de kosten bij hen gaat verhalen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:00

Dat kost tijd geld hoger beroep.. ligt er soms ook aan welke rechter je hebt.

Maar ik zoi ook wel erg benieuwd zijn hoe het juridisch doorceen rechter beoordeeld zou worden.

Het blijft een rot situatoe als er sprake is van die keuze van inslapen en je hebt dan ook nog de derde partij erbij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:59

Ik lees al van het bgin af aan mee en blijf dit toch een bizarre constructie vinden.
Staat het ook in het contract dan dat je alleen met toestemming van PZB een paard mag laten inslapen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 19:10

Brainless schreef:
Maar wettelijk gezien krijg je het paard in bruikleen en blijven zij eigenaar

Dat zegt PZB, maar zo duidelijk is dat helemaal niet. De rechter zou er beslist anders over kunnen denken.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:24

Ik vind die manege die ze afgelopen week al een paar keer gepost hebben heel schrijnend, ook al ben ik het niet altijd met PZB eens, het zou toch fijn zijn als zij die paarden kunnen overnemen.. verschrikkelijk hoe ze op die manege erbij staan!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:43

Welke manege is dat?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:25

Dat willen ze niet zeggen en ze vragen ook of niemand de naam wilt noemen. Maar we moeten het wel allemaal melden bij 144.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:25

Cinnepin schreef:
Welke manege is dat?

Dat zeggen ze er niet bij, vind ik ook wel netjes eigenlijk..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:37

friezenfan2 schreef:
Dat willen ze niet zeggen en ze vragen ook of niemand de naam wilt noemen. Maar we moeten het wel allemaal melden bij 144.

Zijn dus een hetze aan het voeren tegen die manege? PZB heeft toch directe contacten met dierenpolitie enz. waarom moeten dan andere mensen de aangifte doen dat kan PZB toch zelf ook doen? Rare constructie maken ze er van. Zul je zien dat er mensen aangifte gaan doen terwijl ze er nog nooit geweest zijn.