Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:39

Ik vind de reacties onder een bericht met oa die foto schokkender , wat een verstand -kuch-

Ze zien er prima uit , kunnen zo de winter doorkomen zonder bijvoeren al s ik het als leek zo zie

Daks

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:42

Welke reacties heb je het dan over?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:47

Daks schreef:
Ik ben benieuwd wat alle tegenhangers/actievoerders/bijvoerders weet ik wie je bent vind van het feit dat er door voer groepen nu al gevoerd word.

Onderstaande foto is van vandaag.
[ [url=m/I46tA9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over welk gebied gaat dat? En wordt daar met toestemming van de beheerders/eigenaars gevoerd of is dit weer een geval van illegaal afval dumpen in een natuurgebied door partijen die daar niets te zoeken hebben?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:51

oomens schreef:
Daks schreef:
Ik ben benieuwd wat alle tegenhangers/actievoerders/bijvoerders weet ik wie je bent vind van het feit dat er door voer groepen nu al gevoerd word.

Over welk gebied gaat dat? En wordt daar met toestemming van de beheerders/eigenaars gevoerd of is dit weer een geval van illegaal afval dumpen in een natuurgebied door partijen die daar niets te zoeken hebben?

Dit is illegaal op de Oostvaardersplassen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:19

Het is totaal onnodig om bij te voeren, dus dit is echt niet met toestemming.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:28

Daks schreef:

vetzakken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:21

mmm, aparte reacties!

Omdat ze zich van de zomer vet hebben gevreten wil dat nog niet zeggen dat er NU genoeg ruwvoer aanwezig is en wij weten allemaal dat een paard 24 uur per dag ruwvoer nodig heeft om geen maagzweren te krijgen.

Geen idee hoeveel ruwvoer daar op dit moment nog is voor de paarden dus ik kan ook niet oordelen of dat voeren terecht is.
Naar aanleiding van een foto van vette paarden evenmin.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:45

spatter schreef:
mmm, aparte reacties!

Omdat ze zich van de zomer vet hebben gevreten wil dat nog niet zeggen dat er NU genoeg ruwvoer aanwezig is en wij weten allemaal dat een paard 24 uur per dag ruwvoer nodig heeft om geen maagzweren te krijgen.

Geen idee hoeveel ruwvoer daar op dit moment nog is voor de paarden dus ik kan ook niet oordelen of dat voeren terecht is.
Naar aanleiding van een foto van vette paarden evenmin.

Idealiter zou je ze misschien de hele dag door laten eten ja. Toch ga je mij niet vertellen dat de Oostvaardersplassen de enige plek is waar dieren in de winter niet de hele dag hun buikje rond kunnen eten. Wisselend voedselaanbod is vrijwel overal een gegeven, en ook wanneer dieren wel in staat zijn om verder te trekken, is in de winter een continu gevulde hooiruif doorgaans een illusie.
Een dier van dat formaat dat in tijden van schaarste niet in staat is om eens een paar maaltijden over te slaan, zou simpelweg niet bestaan.
Gaan er in de natuur dan helemaal nooit dieren dood van de honger? Natuurlijk wel, maar zolang er ook genoeg zijn die overleven en voor nageslacht zorgen, is dat nooit een probleem.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:33

Gini schreef:
sterregoud schreef:

De dieren lijden nog steeds honger, hoor. Wat dacht je dat de runderen nu kunnen eten ?

Grassen, riet, planten die zij kunnen verteren en andere grazers niet. We hebben een zachte nazomer gehad, tot diep in november heeft het gras nog gegroeid.

Heb je recent nog eens naar de runderen gekeken ? Of ben je inmiddels gewend aan hun -bijna de helft van wat ze normaal zouden zijn- look ?

En Daks, die foto van de koniks ziet er goed uit. Maar niet alle Koniks staan er nu zo bij. Voor alle paarden geldt dat ze elke dag voldoende moeten kunnen eten, honger lijden doet ze letterlijk pijn.

Dat sommige alleen maar reageren met 'vetzakken', wat is dat voor een vreemde, sarcastische houding? Het zijn levende wezens, die pijn en ongemak voelen, door de keuzes die jij maakt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:37

De paarden en herten hebben nog zat te eten op de OVP. Er staat nog gras zat. Er is nog voldoende voedsel te vinden om nu nog niet bijgevoerd te worden. Het zijn geen dieren die een prestatie moeten leveren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:38

Het zijn wilde (of verwilderde, als je daar blijer van wordt) dieren, die volgens de seizoenen leven. Dat betekent dat ze in de zomer en herfst zich vet eten, om in de winter en het vroege voorjaar op dat vet te kunnen teren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:49

Voor paarden is het helemaal niet goed wanneer ze op hun vet moeten teren.
Hoe dat met runderen en herten is weet ik niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 00:16

Ook voor paarden is het goed om in een cyclus van veel en weinig eten te blijven. Dat doen ze al jaren en zullen ze blijven doen.

Of hopen sommige liever op allemaal hb paarden aankomend voorjaar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:33

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:22

Volgens mij zijn al die activisten niet zo dom dat ze denken dat met de lagere aantallen van nu er nog steeds een voedselprobleem is. Ik heb dan ook het idee dat ze het vooral doen omdat ze het goede gevoel, over zichzelf en wat ze aan het doen waren, van vorig jaar vast te houden. Maar dat verandert er niks aan dat het gewoon dom is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:38

sterregoud schreef:
Gini schreef:

Grassen, riet, planten die zij kunnen verteren en andere grazers niet. We hebben een zachte nazomer gehad, tot diep in november heeft het gras nog gegroeid.

Heb je recent nog eens naar de runderen gekeken ? Of ben je inmiddels gewend aan hun -bijna de helft van wat ze normaal zouden zijn- look ?

Mijn huidige woonplaats laat mij niet toe om dagelijks een kijkje te gaan nemen naar de runderen in de Oostvaardersplassen. Recent beeldmateriaal is dus zeker welkom.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:24

Op FB de heupbotten steken uit , ooit een melkkoe gezien ? Ohnee tuurlijk niet ze drinken geen melk en wonen in de stad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:23

Ik vind ze er op bovenstaande foto gewoon goed uit zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 06:45

Ik vind ze er niet goed uit zien. Deze dieren hebben totaal geen reserve opgebouwd voor de winter.

Rebecca schreef:
Op FB de heupbotten steken uit , ooit een melkkoe gezien ? Ohnee tuurlijk niet ze drinken geen melk en wonen in de stad

In de stad zie je inderdaad geen melkkoeien lopen. Want daar is nog minder te eten dan in de OVP. Maar in de OVP zien we ook geen Fries stamboek vee lopen. Dus beetje domme vergelijking. Maar hier in het recreatie gebied bij de stad hebben we wel runderen lopen. En die zien er een stuk beter uit.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 07:31

Als er genoeg eten is, dan laten ze het hooi toch gewoon liggen?
Mijn beesten hebben iig liever gras IPV hooi.

Ik vind de reactie niet gek van de actievoerders. Vertrouwen is weg en lang wachten kan weer voor veel slachtoffers zorgen wanneer het weer ineens omslaat.

Weet dat er op de hengstenweide in de buurt ook bijgevoerd moet worden omdat er dit jaar niet veel meer staat. Dat wisselt ook per jaar of ze moeten bijvoeren of niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:15

Maar sneeuwpop het is ook geen Limousin vee. Deze koeien hebben hun bouw ook anders dan vlees koeien. Ze zijn nu zeker niet te mager. Het is normaal om bij hecks bepaalde botten te zien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 11:48

sneeuwpop schreef:

Ik vind de reactie niet gek van de actievoerders. Vertrouwen is weg en lang wachten kan weer voor veel slachtoffers zorgen wanneer het weer ineens omslaat.

Weet dat er op de hengstenweide in de buurt ook bijgevoerd moet worden omdat er dit jaar niet veel meer staat. Dat wisselt ook per jaar of ze moeten bijvoeren of niet.

Jij denkt dat het een goed idee is dat ze naar de winter toe een vetvoorraad opbouwen om daarna in de winter zoveel te kunnen eten dat ze de winter nog vetter uitkomen dan ze erin gegaan zijn?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:10

Karl66 schreef:
sneeuwpop schreef:

Jij denkt dat het een goed idee is dat ze naar de winter toe een vetvoorraad opbouwen om daarna in de winter zoveel te kunnen eten dat ze de winter nog vetter uitkomen dan ze erin gegaan zijn?

Hahahaha dat zou dan de 1ste keer zijn in al die jaren van verwaarlozing.
Kijk eens verder dan het dikke haar,dan zijn die dieren echt wel mager.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:12

Met een beetje hooi in de winter ga je geen vet opbouwen, dan wordt het hoogstens behouden en niet veel afvallen.

Maar volgend jaar met minder dieren is er ook veel meer te eten, dus heb je dan zonder bijvoeren niet hetzelfde probleem volgens jou?
In de beginjaren hadden de dieren toch ook veel meer te eten, ging het toen niet goed dan?

Daarbij lopen er nu nog steeds teveel dieren op dat stuk,dus zoveel meer eten kan er ook niet zijn...