Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:22

Ohh dat wil ik best uitleggen.

De koniks worden verplaatst zodat er niet bijgevoerd hoeft te worden. SBB heeft 2 opties opgelegd gekregen. Of. Verplaatsen of bijvoeren.

Echter een echte nauw betrokken bron heeft ook aangegeven dat de paarden verplaatst worden omdat ze te tam zijn. Te tam om daar veilig te kunnen verblijven.

Tja ik hoef niet uit te leggen hoe dat komt denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:28

Gooise pennys -kuch-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:47

Daks schreef:

De koniks worden verplaatst zodat er niet bijgevoerd hoeft te worden. SBB heeft 2 opties opgelegd gekregen. Of. Verplaatsen of bijvoeren.

Echter een echte nauw betrokken bron heeft ook aangegeven dat de paarden verplaatst worden omdat ze te tam zijn. Te tam om daar veilig te kunnen verblijven.

Selectief lezen kan ook hè :)
"De kudde in het Oostvaardersveld - een terrein van 100 hectare - is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daardoor dreigt nu een voedseltekort. Staatsbosbeheer kan kiezen tussen bijvoeren of verplaatsen van de dieren."

Dit kan je ook als de reden zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:13

sterregoud schreef:
Gini schreef:
Gelukkig dan dat de nieuwe oplossing een hongerdood overbodig maakt en ook de Konikpaarden dat dus niet meer moeten ondergaan.

De dieren lijden nog steeds honger, hoor. Wat dacht je dat de runderen nu kunnen eten ?

Grassen, riet, planten die zij kunnen verteren en andere grazers niet. We hebben een zachte nazomer gehad, tot diep in november heeft het gras nog gegroeid.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:21

dees_daan schreef:
Daks schreef:

Selectief lezen kan ook hè :)
"De kudde in het Oostvaardersveld - een terrein van 100 hectare - is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daardoor dreigt nu een voedseltekort. Staatsbosbeheer kan kiezen tussen bijvoeren of verplaatsen van de dieren."

Inderdaad selectief lezen ik zeg toch ook dat er 2 opties zijn.

Maar er zit ook nog een verhaal achter

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:32

Los van wat jij nog extra gehoord hebt, zal bijvoeren de groei van de kudde niet oplossen. (Hé, komen we op de titel van dit topic terug ;) )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:42

xxCYNNxx schreef:
moeras is geen grasland...moeras hebben die runderen niet zoveel aan. Dat is ten behoeve van de watervogels en andere waterdieren.
Maar die runderen grazen niet in het moeras. Ze zullen heus wel wat eten daar; jonge rietscheuten bv, maar het overgrote deel van hun voeding komt niet van het moerasdeel, maar van het droge gedeelte.
En het droge deel, waar de grote grazers voornamelijk lopen, zal zeker te lijden hebben gehad met zo weinig neerslag.

Je snapt zelf toch hopelijk ook wel dat een nat gebied als de OVP relatief veel minder last van de droogte heeft gehad in vergelijking met gebieden waar al decennialang de grondwaterstand laag gehouden wordt?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:51

JewEmm schreef:
Los van wat jij nog extra gehoord hebt, zal bijvoeren de groei van de kudde niet oplossen. (Hé, komen we op de titel van dit topic terug ;) )

Door het bijvoeren is er geen natuurlijke sterfte.

Oja dat mag natuurlijk niet

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:06

Eerlijk heh. Ik snap niet dat die beesten veel te weinig te eten kunnen hebben. Er word elk jaar minimaal 33 km nieuw omheind zodat ze kunnen eten. Ik denk daarom ook dat de aantallen hierom zo uit de hand zijn gelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:09

Daks schreef:
dees_daan schreef:
electief lezen kan ook hè :)

Inderdaad selectief lezen ik zeg toch ook dat er 2 opties zijn.

Maar er zit ook nog een verhaal achter

Ja maar de reden dat er een deel weg moet is niet dat er bijgevoerd moet worden maar dat het aantal te groot is geworden. Dan kan je 2 dingen doen en dit is de optie die ze gekozen hebben, de reden dat ze weg gaan ligt bij het aantal, dat is de oorzaak, de beslissing bijvoeren/verplaatsen komt daarna pas.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:17

Zonder het gedram van de agressiesievoerders hoefden de paarden niet verplaatst te worden maar had jawel de natuur het zelf opgelost kwa grootte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:26

Daks schreef:
Zonder het gedram van de agressiesievoerders hoefden de paarden niet verplaatst te worden maar had jawel de natuur het zelf opgelost kwa grootte..

Nee want dit is een ander gebied, deze paarden vallen niet onder de wilde paarden zoals de paarden in de OVP dat wel doen. Ze hadden dus sowieso moeten bijvoeren of verplaatsen net als wij dat zouden moeten met eigen paarden. Omdat ze dus onder gehouden paarden vallen. De natuur zijn gang laten gaan mag dan sowieso niet. Gelukkig maar want anders kan iedere gek wel roepen dat zijn paarden het zelf wel regelen en dat het de bedoeling is dat de zwaksten uitvallen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:06

dees_daan schreef:
Daks schreef:

Nee want dit is een ander gebied, deze paarden vallen niet onder de wilde paarden zoals de paarden in de OVP dat wel doen. Ze hadden dus sowieso moeten bijvoeren of verplaatsen net als wij dat zouden moeten met eigen paarden. Omdat ze dus onder gehouden paarden vallen. De natuur zijn gang laten gaan mag dan sowieso niet. Gelukkig maar want anders kan iedere gek wel roepen dat zijn paarden het zelf wel regelen en dat het de bedoeling is dat de zwaksten uitvallen.

Er is al jaren niet ingegrepen op het ovv. Nu ineens wel.

Paarden gaan dus een stressperiode tegemoet omdat jawel er een verhaal achter zit waarom deze keuze is gemaakt. Net als het verplaatsten van de kudde naar de overkant van de weg. Ook daar zit een rede achter.

Er word nu brood gevoerd aan die paarden {:)-:(

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:03

Het gaat dan ook niet om paarden uit de OVP maar uit het Oostvaardersveld. Dat is een ander gebied, waar gehouden paarden staan en niet wilde paarden zoals in de OVP.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:24

Karl66 schreef:
Het gaat dan ook niet om paarden uit de OVP maar uit het Oostvaardersveld. Dat is een ander gebied, waar gehouden paarden staan en niet wilde paarden zoals in de OVP.

Ik heb het ook over de koniks op het ovv

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:07

De Koniks in de OVP worden verplaatst als gevolg van de adviezen van de commissie Geel. Dat staat helemaal los van het feit dat de paarden te tam zijn geworden door het bijvoeren en de constante aandacht van de actievoerders.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:40

Daks schreef:

Nogmaals SBB heeft twee opties gehad. Ze hebben voor het verplaatsen gekozen mede door staat hierboven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:51

Wat is er nu weer mis met verplaatsen van de paarden, zeker als ze ook nog redelijk tam zijn .
Toch prima dat het teveel naar een andere plek gaat, als ze maar niet verhongeren.

Snap het echt niet meer, wat is nu eigenlijk wel goed dan?

Verplaatsen is niet goed, dood schieten is niet goed, verhongeren helemaal niet en bijvoeren is ook geen optie, dat is je kop in het zand steken want dat lost niks op em maakt hety probleem ieder jaar groter.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:33

Het probleem is dat het nooit goed is om wilde dieren handtam te maken en te leren dat mensen een bron van voedsel zijn. Dat kan leiden tot brutaal en agressief gedrag naar mensen met als gevolg dat die dieren daarom alsnog afgeschoten moeten worden.

Maar dat heeft er niks mee te maken met de reden dat SBB ze verplaatst. SBB heeft vanuit de provincie de opdracht gekregen om de Koniks te verplaatsen en die opdracht is gebaseerd op de aanbevelingen van de commissie van Geel. In dat rapport wordt nergens het tam zijn van de paarden als reden genoemd en dat staat echt los van het verplaatsen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:41

Laat maar je leest niet wat ik typ....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:07

Ik lees prima wat je typt. SBB heeft nooit twee opties gehad voor de OVP. Vanuit de provincie hebben ze opdracht gekregen om de aantallen grote grazers terug te brengen. Het aantal edelherten door afschot, het aantal Koniks door verplaatsing en het aantal runderen hoefde niet aangepast te worden. De optie om bij te gaan voederen is er nooit geweest.

Dat het bijvoeren in combinatie met knuffelen waardoor de dieren te tam geworden zijn een slechte zaak is, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen heeft dat nooit meegespeeld in de opdracht die SBB van de provincie gekregen heeft.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:29

Maar dit ging even over het oostvaardersveld. En blijkbaar staat dat los van de oostvaardersplassen.

En zelfs al speelt het tam worden mee. De populatie is dan nog steeds te groot.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:46

Sorry, ik las dus echt niet wat je schreef 8)7 Ik zag een afkorting van drie letters die met een O begon en ging er vanuit dat die V op het eind een schrijffout was...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:06

Karl66 schreef:
Sorry, ik las dus echt niet wat je schreef 8)7 Ik zag een afkorting van drie letters die met een O begon en ging er vanuit dat die V op het eind een schrijffout was...

Kan gebeuren :+:

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:37

Ik ben benieuwd wat alle tegenhangers/actievoerders/bijvoerders weet ik wie je bent vind van het feit dat er door voer groepen nu al gevoerd word.

Onderstaande foto is van vandaag.
Afbeelding