Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:00

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:01

Toch zijn er wel degelijk afgesloten "stilte" gebieden in natuurgebieden. En blijkbaar terecht.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:10

Nikass schreef:
pillow schreef:
SBB moet gewoon het hele gebied afsluiten voor de mens. En de bijvoerders forse boetes geven, waar bemoeien ze zich mee.

_/-\o_

Seventje: er zijn heel wat particulier gehouden paarden die er behoorlijk erger bij staan dan de koniks in de ovp. Dit is althans mijn mening, zoals het jouw mening is (en geen feit!) dat de koniks in de ovp het slecht hebben of er slecht bijstaan.
Ik denk dat legio particulier gehouden paarden per direct zouden willen ruilen, inclusief hongerdood.

Dat laatste ben ik niet met je eens, hoewel er bij sommige gehouden dieren nog genoeg verbeterd kan worden geloof ik nooit dat er maar 1 zou willen verhongeren of onthouden worden aan de nodige zorg.

Gini

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:06

Gelukkig dan dat de nieuwe oplossing een hongerdood overbodig maakt en ook de Konikpaarden dat dus niet meer moeten ondergaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 13:46

se7entje schreef:
Nikass schreef:
Seventje: er zijn heel wat particulier gehouden paarden die er behoorlijk erger bij staan dan de koniks in de ovp. Dit is althans mijn mening, zoals het jouw mening is (en geen feit!) dat de koniks in de ovp het slecht hebben of er slecht bijstaan.
Ik denk dat legio particulier gehouden paarden per direct zouden willen ruilen, inclusief hongerdood.

Dat laatste ben ik niet met je eens, hoewel er bij sommige gehouden dieren nog genoeg verbeterd kan worden geloof ik nooit dat er maar 1 zou willen verhongeren of onthouden worden aan de nodige zorg.

Nou zeg ik dat natuurlijk weer niet, dat een dier graag verhongerd, ik noemde het hele plaatje. Maar maakt niet uit, daarover verschillen we dan van mening.
"nog genoeg verbeterd kan worden" dekt wat mij betreft totaal niet de lading wat betreft de schrijnende gevallen die ik dagelijks zie. Maar voor wie geen Cynthia en Annemieke in de bres springen. En dan hebben we het alleen nog maar over paarden.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:48

Daar heb je gelijk in.
Misschien dat de overheid ook strengere regels moet maken en daar ook meer op moet handhaven.
Zou een goed begin zijn in mijn ogen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:01

zie je, zo komen we elkaar wel ergens tegen :) ;)

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:24

Klopt :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:32

Ik denk ook niet dat er hier maar iemand is die dat soort dingen wel prima vind Nikass.

En wie weet gebeurt er achter de schermen ook veel voor die paarden, maar zijn het de instanties die niet ingrijpen.
Zo ken ik hier ook een stal in de buurt; daar is al zo vaak de db en dierenpolitie geweest, maar diegene weet zich er iedere keer weer uit te kletsen. Die weet er zelfs zonder waarschuwing er vanaf te komen. Al zoveel mensen die gebeld hebben, maar wordt niks aan gedaan door de instanties, want ze zijn niet slecht genoeg in conditie, de paarden.

En heb het zelf ook meegemaakt, maar dan met een hond van de buren. Dier had een gruwelijk leven, maar kreeg wel zn eten en drinken, waardoor die er verder ontzettend goed uitzag. Maar hey; de db is er ook voor mishandeling toch? Niet alleen zware verwaarlozing.............nou dat had ik goed verkeerd gedacht blijkbaar, want ze deden niks. En ik had zo expliciet verteld wat er aan de hand was, nadrukkelijk gezegd dat het hier om mishandeling ging (plus dier kwam letterlijk nooit buiten)...bij de terugkoppeling dat nogmaals extra benadrukt toen ik hoorde dat ze niks gingen doen. Maar nee hoor, de db concludeerde dat het dier er goed uitzag en er dus geen reden was om in te grijpen.
Man wat een frustrerend moment was dat.

Maar goed; wat ik dus zeggen wilde; ook voor die dieren springen er mensen in de bres, maar lopen ook die tegen dezelfde muur op...tenzij het echt om heel schrijnende gevallen gaat.
Alleen omdat dat vaak verborgen leed is, springen daar geen hordes voor in de bres....en bij de ovp was het voor iedereen open en bloot.
out of sight, out of mind, zo werkt het toch vaak wel bij mensen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:49

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:10

Dat is toch al weken bekend. Dat de koniks verplaatst worden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:19

Die van de Oostvaardersplassen ja, maar dit zijn die van het Oostvaardersveld.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:25

ow ja nu zie ik het. Had iets te snel gelezen, excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 05:58

Cynthia en Annemiek willen die op het oostvaardersveld wel opkopen :') , en de rest dan .. ?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:48

Dus ze willen even 60 paarden overnemen?
Hebben ze zoveel land dan? Of is dit weer een gevalletje; niet realistisch denken? Aangezien een flink deel van de actievoerders gewoon in een rijtjeshuis wonen en dus de kans groot is dat dat ook het geval is bij beide dames.
Ik volg ze niet namelijk, geen 1 van die pagina's; teveel mensen die daar reageren die zich alleen kunnen uiten via scheldwoorden. Dus geen idee wat hun woonsituatie is.

Hebben ze tig hectare land, kennis van zaken en een dikke bankrekening; hey be my guest...waarom niet......................maar zo niet; oooooei wat een slecht en ondoordacht plan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:05

Het gaat in dit geval niet eens om wilde paarden maar gehouden paarden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:32

yep, las het...oftewel gewoon dieren die medische zorg krijgen indien nodig, die bijgevoerd worden...nu niet bepaald dieren die zo nodig gered moeten worden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:55

Gini schreef:
Gelukkig dan dat de nieuwe oplossing een hongerdood overbodig maakt en ook de Konikpaarden dat dus niet meer moeten ondergaan.

De dieren lijden nog steeds honger, hoor. Wat dacht je dat de runderen nu kunnen eten ?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:12

Ik vermoed dat de runderen praktisch de hele zomer amper hebben kunnen bijeten.
Er liepen veel te veel dieren rond en elk grassprietje wat in het voorjaar zn kop boven het zand liet zien, is direct opgevreten door ofwel een hert, dan wel een konikpaardje.
En tegen de tijd dat het eindelijk wel massaal en hard genoeg groeide om op geschikte lengte voor een rund te komen, viel de droogte in.
Wat dat betreft hebben de runderen het zwaarste gelag, want die moesten wachten tot het gras lang genoeg was. En dat zal met een zomer als afgelopen zomer maar een hele korte periode zijn geweest helaas.

tenminste; als het daar net zo extreem droog is geweest als hier in mijn omgeving, dan is er maar weinig groei geweest. Hier is van begin mei tot half oktober amper regen gevallen. Af en toe eens een dag wat regen, maar verder was het droog.
Die mega stortbuien die ze in Gelderland en Brabant bv nog gehad hebben, waren ook helemaal op gedroogd toen het hier aankwam; geen druppel gevallen dus die dagen.
Als het op de OVP ook zo geweest is, kan ik me niet voorstellen dat die runderen zich weer naar een gezond gewicht hebben kunnen vreten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:36

Je realiseert je dat de OVP een half moeras is?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:02

moeras is geen grasland...moeras hebben die runderen niet zoveel aan. Dat is ten behoeve van de watervogels en andere waterdieren.
Maar die runderen grazen niet in het moeras. Ze zullen heus wel wat eten daar; jonge rietscheuten bv, maar het overgrote deel van hun voeding komt niet van het moerasdeel, maar van het droge gedeelte.
En het droge deel, waar de grote grazers voornamelijk lopen, zal zeker te lijden hebben gehad met zo weinig neerslag.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:56

Als die runderen niks hadden kunnen eten dan hadden die er echt niet meer geweest.

Over het verplaatsten van de paarden uit het ovv. Beschamend gezien de reden die er achter zit. Bah

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:08

Zou je dat uit kunnen leggen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:17

JewEmm schreef:
Zou je dat uit kunnen leggen?

Wat?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:19