Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:24

Earth schreef:
Ik zie het ook op Facebook staan ;)

Ik ben geblokkeerd op hun facebook. Het is ook verder niet belangrijk.

8Eveline

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 06:47

Waar moet ik aan denken als ze geen goed huisje hebben gehad maar er wel goed uitzien.
Ik vindt het zo dramatisch klinken. Werden ze dan geslagen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 06:55

Nyaleti schreef:
[Screenshot verwijderd]

Wat een taal eigenlijk voor een stichting voor paarden 'ze hebben geen goed huisje gehad' :D mijn paarden hebben niet eens een huis(je) het zijn geen huisdieren namelijk. Ze hebben wel een stal(container)
Weer lekker vaag in elk geval

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:02

Dat vind ik dan weer van de categorie: Op alle slakken zoutjes leggen..
Het kan idd professioneler omschreven worden, maar het is ook weer niet zo heel vreemd verwoord..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:01

8Eveline schreef:
Waar moet ik aan denken als ze geen goed huisje hebben gehad maar er wel goed uitzien.

'Geen goed huis' kan zo veel of zo weinig zijn dat zo'n zinnetje an sich weinig zegt.
Een paard waar basiszorg ontbreekt (bekappen/ontwormen) maar wel gevoerd wordt en de dieren geen pijn toegebracht wordt, is dat 'geen goed huis'? In mijn ogen wel, maar daar zal een paard qua sociaal gedrag niets aan over houden. De pensionstal waar ik een tijdlang met mijn pony gestaan heb was ook geen goed huis voor de paarden van de eigenaar zelf (bekappen werd niet aan gedaan, tuig wat overduidelijk niet past, dierenarts niet of veel te laat), maar die waren wel prima sociaal en werden niet onvriendelijk bejegend.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:19

julius_juut schreef:
8Eveline schreef:

'Geen goed huis' kan zo veel of zo weinig zijn dat zo'n zinnetje an sich weinig zegt.
Een paard waar basiszorg ontbreekt (bekappen/ontwormen) maar wel gevoerd wordt en de dieren geen pijn toegebracht wordt, is dat 'geen goed huis'? In mijn ogen wel, maar daar zal een paard qua sociaal gedrag niets aan over houden. De pensionstal waar ik een tijdlang met mijn pony gestaan heb was ook geen goed huis voor de paarden van de eigenaar zelf (bekappen werd niet aan gedaan, tuig wat overduidelijk niet past, dierenarts niet of veel te laat), maar die waren wel prima sociaal en werden niet onvriendelijk bejegend.

Precies, het is wat Calijn er van vindt en we hebben gezien dat dat nog al eens afwijkend is van wat hun dierenarts , deskundige of ex - of nieuwe eigenaar er van vindt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:40

Komen ze eigenlijk nog steeds bij dezelfde dierenarts als op hun vorige locatie?
Die was altijd regelmatig in beeld maar het laatste jaar hoor je eigenlijk niets meer over hem.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:41

Ik vind het sowieso op het moment dat er op veel slakken zout wordt gelegd.

Het zijn nieuwe paarden, allemaal met veulens. Dan kunnen we toch zelf bedenken dat de kans groot is dat ze bij een “fokkerij” of iets in die richting vandaan komen?

Het is op het moment zo zoeken naar dingen die ze niet goed doen, vind ik jammer.

Het is opzich ook logisch dat op een opvang vaak paarden komen die geen goed huis hebben gehad toch? En daar zou die wormenbuik ook heel goed vandaan kunnen komen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:41

Cayenne schreef:
Komen ze eigenlijk nog steeds bij dezelfde dierenarts als op hun vorige locatie?
Die was altijd regelmatig in beeld maar het laatste jaar hoor je eigenlijk niets meer over hem.

Ja komen ze nog steeds. Zie dat ze daar nog regelmatig komen in hun stories.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:48

Rizette schreef:
julius_juut schreef:

Precies, het is wat Calijn er van vindt en we hebben gezien dat dat nog al eens afwijkend is van wat hun dierenarts , deskundige of ex - of nieuwe eigenaar er van vindt.

Dat zijn wel goede punten maar mee eens wat is je basis van vergelijking ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:04

8Eveline schreef:

Geestelijk mishandeld?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:10

Nou misschien bedoelen ze dat die ponies met veulens van een bloedtapperij komen en/of melkerij. Dan wordt er wel vrij zakelijk met die dieren omgegaan, wel goed qua basisvoorzieningen maar dan zijn ze wel net uit het productie proces gekomen. Als dat zo is, ik zie verder geen bron berichten van deze stichting maar bij ineens veel aanbod van merries met veulens denk ik in die richting.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:15

Bij veel grotere stallen / stoeterijen zijn paarden een nummertje of wordt er zakelijk mee omgegaan maar dat betekent niet dat ze het dan slecht hebben.

Oftewel duizend redenen waarom een paard het slecht heeft gehad en net zoveel meningen of dat slecht is of niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:37

Marigold schreef:
Nou misschien bedoelen ze dat die ponies met veulens van een bloedtapperij komen en/of melkerij. Dan wordt er wel vrij zakelijk met die dieren omgegaan, wel goed qua basisvoorzieningen maar dan zijn ze wel net uit het productie proces gekomen. Als dat zo is, ik zie verder geen bron berichten van deze stichting maar bij ineens veel aanbod van merries met veulens denk ik in die richting.

Bloedtapperijen zijn er toch niet meer in Nederland? En verwacht ook niet dat die paarden weggegeven worden aan PZB. Opkoop kan ik me iets bij voorstellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:13

Gwenvd schreef:
Ik vind het sowieso op het moment dat er op veel slakken zout wordt gelegd.

Het zijn nieuwe paarden, allemaal met veulens. Dan kunnen we toch zelf bedenken dat de kans groot is dat ze bij een “fokkerij” of iets in die richting vandaan komen?

Het is op het moment zo zoeken naar dingen die ze niet goed doen, vind ik jammer.

Het is opzich ook logisch dat op een opvang vaak paarden komen die geen goed huis hebben gehad toch? En daar zou die wormenbuik ook heel goed vandaan kunnen komen.

Nou idd. Het was een goed en scherp topic waarin misstanden aan de kaak/te vraag werden gesteld maar nu word zelfs 'geen goed huisje' helemaal uitgeplozen tot de laatste letter.

Dat ga jezelf ook je geloofwaardigheid verliezen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:53

Ik vind het juist voornamelijk getuigen van oprechte interesse, willen weten wat er daadwerkelijk aan de hand is daar en dan dus inderdaad de diepte in duiken (of iets aan de oppervlakte), om te bespreken.

Grappig hoe anders men ergens naar kan kijken.

Jazz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:26

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Vind ook nml dat nu op elke slak zout wordt gelegd. Het initiële van dit topic was goed, kapotte paarden als rijpaarden wegzetten.

Maar nu wordt letterlijk alles wat ze doen onder een vergrootglas gehouden. We kunnen zelf ook wel zien dat die merries met zulke buiken het niet goed hebben gehad. Het verhaal wat erachter schuilt zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen agz dit nooit (mag?) worden gedeeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:23

Als ze alleen aangeboden krijgen (particulier/ inbeslagname ed) dan kan je nog spreken van 'opvang' en 'herplaatsen' maar bij opkopen (markt, handelaar ed) dan is het handel. Hoe 'slecht' ze het ook hebben op het adres waar ze gekocht hebben, dat is gewoon handel met zielige verhaaltjes.

Maar goed, ik weet niet of ze opkopen. Ja van de markt, dat geven ze eerlijk toe, al wordt daar geen aankoopbedrag genoemd, dus kan je dit niet hard maken, maar die zullen vast niet gratis mee zijn gegeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:49

Als ze zelf zeggen dat de paarden die er komen eerst "op een ander adres hebben gestaan" voor ze bij PZB komen, kan dat maar 1 ding betekenen volgens mij.
Ze zijn geen directe opvanglocatie meer van de RVO. Die directe opvanglocatie zorgt ervoor dat de paarden opgelapt worden en herplaatsbaar. Ze zien dus daar ook een dierenarts.
Van daaruit worden de paarden aan handelspartijen verkocht. PZB zou dan dus een zo'n handelspartij kunnen zijn. Ik zie bij PZB echt geen graatmagere paarden meer, tenzij ze die hebben gekocht op de Zuidlaarder markt.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-h ... men-dieren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:51

Dat is een stuk lucratiever want ze hoeven niet het hele traject van oplappen/opknappen te doen en de paarden zijn al door een dierenarts gezien.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:42

Mmm lastig verhaal hoor. Paarden redden bestaat natuurlijk niet uit alleen maar paarden gratis krijgen.

Zoek ‘Colby’s Crew Rescue’ maar eens op. Zij leveren écht fantastisch werk. Dat is een non-profit organisatie. Zij kopen simpel uitgelegd paarden die anders geen toekomst meer hebben en een gruwelijk einde te wachten staat (terplekke bij de kill-pen) op van donaties die ze terplekke krijgen. Paarden die goed genoeg zijn worden opgeknapt, de paarden die niet meer kunnen na een DA onderzoek ingeslapen, getraind en verzorgd en vervolgens weer ter adoptie aangeboden. Uiteraard een heel ander land en de regels daar omtrent paarden en bescherming is helaas ook heel anders, maar bij hen heb ik al meerdere keren gedoneerd vanwege hun fenomenale werk dat ze leveren wat betreft dieren redden. Echt de moeite waard om je eens in te lezen over hoe zij te werk gaan. Uiteraard is hun concept niet volledig hetzelfde als die van PZB maar gezien ook zij non-profit zijn wel interessant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:47

PZB is niet non profit. Ze zeggen wel dat ze dat zijn, maar ze zijn het niet. Alleen de Anbi is non-profit, maar het hele adoptiesysteem valt daar niet onder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:03

Ja, maar feitelijk is alleen de Anbi nonprofit. Alle inkomsten lopen via de BV en de andere stichting. En in de ANBI wordt gestort (middels een lening bij de andere stichting) en toevallig zijn dan de kosten even hoog als de inkomsten uit donaties. :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:41

Babootje schreef:
PZB is niet non profit. Ze zeggen wel dat ze dat zijn, maar ze zijn het niet. Alleen de Anbi is non-profit, maar het hele adoptiesysteem valt daar niet onder.

Welk deel van PzB valt onder de ANBI? Volgens hun website valt de hele Non-profit stichting Paard Zoekt Baas daar onder. En ook bij de belastingdienst krijg ik de Stichting als anbi te zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:46

En dat is dus niet zo. Belastingtechnisch hoeft alleen de Anbi nonprofit te zijn. Alle andere inkomsten lopen via andere wegen.
We hebben natuurlijk al eens berekend hoeveel geld er in het adoptiesysteem rondgaat. En dat is veel. En dat al vele jaren.
Tel maar even het aantal paarden dat via het adoptiesysteem wordt weggezet met gemiddeld 1600-4000 of hogere adoptiekosten, dan weet je wel zo'n beetje wat er omgezet wordt. Alleen al aan dat adoptiesysteem. De risico's zijn marginaal. En het gaat openlijk. En dan hebben we het nog niet eens over alle donaties, baaltjes hooi, inkomsten uit socials, giften in natura van bedrijven. Zo kan je nog wel even doorgaan.
Die inkomsten lopen via de BV naar een stichting (niet zijnde de Anbi). Die stichting hoeft geen jaarstukken te publiceren, dus volledig ondoorzichtig.
Er zijn meerdere stichtingen, de Anbi en een BV.