Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:40

Mijn eigen ervaring staat dan weer haaks op de jouwe se7entje, de wilde paarden die ik heb gezien hadden vergroeide hoeven waar je in NL de dierenbescherming voor op je dak zou krijgen, en body scores van 1 a 2, dat waren graatmagere merries mét veulens ernaast. Niet anders als de sneue foto's uit de OVP van vorige winters :)

Misschien dat het nog verschilt per regio, de wilde paarden die ik heb gezien waren in Montana (Amerika). In niet toeristische stukken, waar je in de verste vertes geen mensen tegen komt en waar ook geen tours zijn en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 18-12-18 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:48

Een roofdier moet heel vaak jagen voordat hij een keer een prooi vangt. Meestal mist hij.
Ik ben het dus volkomen met Karl eens en weet ook zeker dat hij gelijk heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:05

Omdat dieren zich meestal terugtrekken als ze stervende zijn?

Ik heb de neiging om mijn bronnen te vermelden als ik iets uitgezocht heb. Dus als je de bron wilt weten, dan moet je even terugzoeken in één van de eerdere OVP discussies.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:21

Karl66 schreef:
Wat Jennyj01 dus eigenlijk zegt is dat het met een populatie die in evenwicht is per definitie niet goed gaat. Want een groot deel van die populatie sterft jaarlijks door verhongering (versterving) of jacht...

Nee Karl66 dat zeg ik dus niet. Dat is wat jij er van maakt. Iemand hier beweerd dat het momenteel fantastisch gaat met de herten in de Oostvaardersplassen. Op dit moment worden daar honderden afgemaakt. Dus het gaat daar niet goed met die herten. Opgejaagd en uitgeroeid. Misschien op het gebied van de voortplanting maar ik mag toch hopen dat er meer criteria zijn voor de term “het gaat goed”.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:23

se7entje schreef:
Jij komt elke x wel met die percentages Karl maar mij lijkt dat sterk.
Ik denk dat er meer door roof dood gaat.
En dan heb ik het over de gebieden waar echt genoeg roofdieren zijn.
Ik ben zelf in Afrika geweest, dan had ik daar meer ellende moeten zien kwa magere dieren.

Voordat we Afrika gaan verheerlijken, ook daar wordt gewoon aan natuurbeheer gedaan: https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 54397.html

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:27

Ik had gehoopt dat je die zo nog voorhanden had.
Maar voor dat ze stervende zijn lopen ze nog in de kudde natuurlijk.

Ik verheerlijk Afrika helemaal niet, daar is ook genoeg ander ellende, ik deel alleen mijn ervaring.

En dat is toch alleen maar goed dat ze die dieren eerder afschieten om verhongeren te voorkomen en dat het vlees dan onder de bevolking wordt verdeeld.

Gini

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:35

En dat gaan ze nu dus ook doen in de Oostvaardersplassen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:52

En dat is fijn dat ze eindelijk tot inkeer zijn gekomen. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:34

Dus eigenlijk gaat de discussie over een situatie uit het verleden, want heden doet Staatsbosbeheer het zo slecht dan toch niet?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:43

Ik heb al eerder gezegd dat ik de volgorde van handelen niet logisch vind en het is afwachten hoe het verder gaat en of ze de andere stappen ook gaaan zetten.

De keuze voor afschieten kan ik inderdaad mee leven, de weg er naartoe niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:28

Jennyj01 schreef:
Nee Karl66 dat zeg ik dus niet. Dat is wat jij er van maakt. Iemand hier beweerd dat het momenteel fantastisch gaat met de herten in de Oostvaardersplassen. Op dit moment worden daar honderden afgemaakt. Dus het gaat daar niet goed met die herten. Opgejaagd en uitgeroeid. Misschien op het gebied van de voortplanting maar ik mag toch hopen dat er meer criteria zijn voor de term “het gaat goed”.

Doordat het zo goed ging is de populatie herten, en grazers, zo enorm groot geworden. Dus ja, het gaat goed misschien te goed.
Het afschieten is voor de overblijvende dieren wel goed. Jij spits je m.i. teveel op datgene punt, het laatste stukje voor het afschieten. Dat is misschien stressvol maar als het goed gaat is het ook snel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:35

Karl66 schreef:
Als een populatie in evenwicht is, dan sterft jaarlijks 95% van de aanwas. Dat kan ook niet anders, want omdat er al een evenwicht is, is er geen ruimte meer voor die aanwas. Dus moeten er heel veel dieren dood om het evenwicht in stand te houden. Er wordt maar een klein percentage van die dieren door roofdieren gedood, dat is ca 20%. De rest van de dieren overlijdt door versterving. Dat is de kille realiteit van natuur. Wil je dat niet, dan moet je gaan jagen. Dat is dan ook wat er in de rest van de wereld, inclusief de rest van Nederland gebeurd.

...

Hoeveel er sterft van de aanwas is volgens mij sterk per diersoort afhankelijk. Er zijn diersoorten bijvoorbeeld met weinig natuurlijke vijanden daarbij is het aantal jongen al minder, draagtijd langer en de aanwas daardoor minder.
Prooidieren planten zich sneller voor, kortere draagtijd etc.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:49

Bij dieren met een langere draagtijd en minder jongen, heb je minder sterfte in absolute aantallen t.o.v. dieren met een kortere draagtijd en meer jongen. Maar in beide gevallen zal 95% van de aanwas sterven. Anders zou het gebied meer aankunnen en is er geen evenwicht. Met 95% sterfte bedoel ik trouwens niet dat 95% van de jonge dieren sterft. Maar dat het aantal dieren dat sterft even groot is als 95% van de aanwas.

Dat is ook de reden waarom Jennyj01 wel zegt dat het met een populatie die in evenwicht is dus nooit goed gaat. Want binnen zo'n populatie heb je een hoog sterftecijfer. Of het nou door jacht, versterving, ongelukken of roofdieren is, die dieren moeten sterven omdat er geen ruimte voor ze is. De populatie is namelijk in evenwicht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:02

Karl66 schreef:
Bij dieren met een langere draagtijd en minder jongen, heb je minder sterfte in absolute aantallen t.o.v. dieren met een kortere draagtijd en meer jongen. Maar in beide gevallen zal 95% van de aanwas sterven. Anders zou het gebied meer aankunnen en is er geen evenwicht. Met 95% sterfte bedoel ik trouwens niet dat 95% van de jonge dieren sterft. Maar dat het aantal dieren dat sterft even groot is als 95% van de aanwas.

Dat is ook de reden waarom Jennyj01 wel zegt dat het met een populatie die in evenwicht is dus nooit goed gaat. Want binnen zo'n populatie heb je een hoog sterftecijfer. Of het nou door jacht, versterving, ongelukken of roofdieren is, die dieren moeten sterven omdat er geen ruimte voor ze is. De populatie is namelijk in evenwicht.

Sorry, ik las het niet goed. Ik had in mijn hoofd dat 95% van de aanwas sterft. Dus inderdaad 95% van de geboren dieren. Dat leek mij wel wat hoog :+

Jij bedoeld dat als er jaarlijks 100 dieren worden geboren er 95 dieren sterven verdeeld over de populatie van jong tot oud.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:32

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:41

Las het inderdaad, ben benieuwd hoe ze dat gaan doen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:11

Goed dat ze in elk geval die 2 mogen bijvoeren, iets is beter dan niets.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:17

Telpeva schreef:

Ze mogen al jaren bijvoeren, sinds de ICMO2 in 2010, naar ze wìllen niet bijvoeren. Kijk maar naar de titel van dit topic. Ze raden bijvoeren af, ze vinden honger lijden, veel beter...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:32

Ja SBB zijn allemaal sadisten 8)7

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:06

Zou je wel denken met het beleid dat ze gevoerd hebben. :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:53

serieus... :roll:

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:23

se7entje schreef:
Zou je wel denken met het beleid dat ze gevoerd hebben. :=

Natuurlijk joh, ik zie ze ook vaak van alles doodknuppelen }>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:24

sterregoud schreef:
Telpeva schreef:

Ze mogen al jaren bijvoeren, sinds de ICMO2 in 2010, naar ze wìllen niet bijvoeren. Kijk maar naar de titel van dit topic. Ze raden bijvoeren af, ze vinden honger lijden, veel beter...

Bijvoeren is gewoon niet de juiste oplossing. Paarden gaan mensen associëren met voeding waardoor ze baldadiger en gevaarlijker worden. En dan gaan die paarden weer kleine kindjes bijten die de lieve pony willen aaien en dan is het hek helemaal van de dam. Daarnaast houd je met bijvoeren alles in leven (ook de zwakkere dieren) die dan ook weer verder fokken en zwakkere nakomelingen krijgen en voor je het weet zit je ook weer met een gigantische overbevolking waarbij de helft dan waarschijnlijk ook nog een inadequate weerstand heeft.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:26

En de hele populatie, jaar na jaar, elke winter honger laten lijden, is wel de oplossing ?
Zowel runderen als paarden zijn grazers, en zij hebben dagelijks ruwvoer nodig om geen maagontstekingen te krijgen. Honger lijden doet wel degelijk pijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:42

sterregoud schreef:
En de hele populatie, jaar na jaar, elke winter honger laten lijden, is wel de oplossing ?
Zowel runderen als paarden zijn grazers, en zij hebben dagelijks ruwvoer nodig om geen maagontstekingen te krijgen. Honger lijden doet wel degelijk pijn.

Nee, daarom moet je er dus voor de winter genoeg afschieten, en dat niet met onnodige rechtszaken traineren. Er is altijd wel íets te eten in het gebied. Zolang je maar de aantallen maar laag genoeg houdt (door afschot van de jaarlijkse aanwas), is er voor die kleine aantallen genoeg eten om niet te verhongeren.