Misschien dat het nog verschilt per regio, de wilde paarden die ik heb gezien waren in Montana (Amerika). In niet toeristische stukken, waar je in de verste vertes geen mensen tegen komt en waar ook geen tours zijn en dergelijke.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Wat Jennyj01 dus eigenlijk zegt is dat het met een populatie die in evenwicht is per definitie niet goed gaat. Want een groot deel van die populatie sterft jaarlijks door verhongering (versterving) of jacht...
se7entje schreef:Jij komt elke x wel met die percentages Karl maar mij lijkt dat sterk.
Ik denk dat er meer door roof dood gaat.
En dan heb ik het over de gebieden waar echt genoeg roofdieren zijn.
Ik ben zelf in Afrika geweest, dan had ik daar meer ellende moeten zien kwa magere dieren.
Jennyj01 schreef:Nee Karl66 dat zeg ik dus niet. Dat is wat jij er van maakt. Iemand hier beweerd dat het momenteel fantastisch gaat met de herten in de Oostvaardersplassen. Op dit moment worden daar honderden afgemaakt. Dus het gaat daar niet goed met die herten. Opgejaagd en uitgeroeid. Misschien op het gebied van de voortplanting maar ik mag toch hopen dat er meer criteria zijn voor de term “het gaat goed”.
Karl66 schreef:Als een populatie in evenwicht is, dan sterft jaarlijks 95% van de aanwas. Dat kan ook niet anders, want omdat er al een evenwicht is, is er geen ruimte meer voor die aanwas. Dus moeten er heel veel dieren dood om het evenwicht in stand te houden. Er wordt maar een klein percentage van die dieren door roofdieren gedood, dat is ca 20%. De rest van de dieren overlijdt door versterving. Dat is de kille realiteit van natuur. Wil je dat niet, dan moet je gaan jagen. Dat is dan ook wat er in de rest van de wereld, inclusief de rest van Nederland gebeurd.
...
Karl66 schreef:Bij dieren met een langere draagtijd en minder jongen, heb je minder sterfte in absolute aantallen t.o.v. dieren met een kortere draagtijd en meer jongen. Maar in beide gevallen zal 95% van de aanwas sterven. Anders zou het gebied meer aankunnen en is er geen evenwicht. Met 95% sterfte bedoel ik trouwens niet dat 95% van de jonge dieren sterft. Maar dat het aantal dieren dat sterft even groot is als 95% van de aanwas.
Dat is ook de reden waarom Jennyj01 wel zegt dat het met een populatie die in evenwicht is dus nooit goed gaat. Want binnen zo'n populatie heb je een hoog sterftecijfer. Of het nou door jacht, versterving, ongelukken of roofdieren is, die dieren moeten sterven omdat er geen ruimte voor ze is. De populatie is namelijk in evenwicht.
sterregoud schreef:Telpeva schreef:Goed dat ze in elk geval die 2 mogen bijvoeren, iets is beter dan niets.
Ze mogen al jaren bijvoeren, sinds de ICMO2 in 2010, naar ze wìllen niet bijvoeren. Kijk maar naar de titel van dit topic. Ze raden bijvoeren af, ze vinden honger lijden, veel beter...
sterregoud schreef:En de hele populatie, jaar na jaar, elke winter honger laten lijden, is wel de oplossing ?
Zowel runderen als paarden zijn grazers, en zij hebben dagelijks ruwvoer nodig om geen maagontstekingen te krijgen. Honger lijden doet wel degelijk pijn.