Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpringerVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:23

neetoch schreef:
Ik was degene waar je moraalridder tegen zei en ik heb helemaal niemand afgemaakt. Ik vind oprecht dat men veel meer eigen verantwoording moet nemen, dan blijven dit soort instanties zoals pzb en al die andere ellende ook niet zo makkelijk in stand namelijk. Want als ik iets slecht vind zijn het dit soort instanties, maar ik kan inderdaad ook geen goed woord opbrengen voor al die mensen die hun eigen verantwoording niet nemen en hun paarden zon ellendig leven insturen.
En ja ik vind dat ik daar zon uitgesproken mening over mag hebben, na meer dan 30 jaar paarden en de meest vreselijkste ziektes en kwalen te hebben meegemaakt. Het is niet in woorden te omschrijven hoe hard je jezelf dan moet maken om die laatste beslissing te kunnen nemen (die je trouwens ook uit liefde voor je paard maakt), maar ik neem hem en zal dat altijd zelf blijven doen.

De reactie waar jij mij moraal ridder op noemde was mijn reactie op een bericht van beheer van opgericht in de paardenwereld waarin werd gemeld dat men eerst het hele bericht moest lezen voordat er reacties kwamen, want het was niet slim van de handelaar geweest, maar de verantwoording lag bij de koper.
Niet de ene handelaar (PZB die zijn miserie voor grof geld laat "adopteren") erom afbranden en dan van de gewone handelaar zeggen dat het dan verantwoording koper is als die zijn miserie weggeeft.
Dat vond ik echt zo hypocriet als de neten idd. En eerlijk gezegd gewoon dommig van "opgelicht in de paardenwereld", want zij horen of jij nou beheer bent of niet (waar ik trouwens pas hier achter kwam dat jij in het beheer zit) onpartijdig te blijven.

Ik ben met jou niet eens in discussie gegaan of heb ik jou genoemd in mijn berichten daar, want ik snap ook wel dat het voor jou persoonlijk ronduit poedersuiker is , je was er niet bij , je reed nog niet voor die handelaar en je doet je stinkende best om dit soort wansituaties op te lossen. En dat PZB dit gelijk er even bijpakte om jou aan de schandpaal te nagelen is vies, maar dat maakt deze hele situatie waarbij het veulen de enige verliezer was er niet minder vies om.

Toch wil ik hier even op reageren.

Ondanks dat het voor mijn tijd is ga ik nooit op horen zeggen af. Ik viel er vooral over dat de fokker dus GEEN handelaar zo ontzettend zwart gemaakt werd in dat bericht en dat dat dan gekoppeld werd aan mij. Ik heb gelijk een rondje gemaakt bij de mensen die mij de waarheid konden vertellen: de dierenarts, de eigenaar van de locatie die op dat moment aan de fokker verhuurd werd en degene van de ponyhengst.
Ook is er duidelijk benoemd dat ik het er ook niet mee eens was dat het veulen is weggegeven. Maar ik weet ook dat als je hoopt dat er nog ergens een heel klein kansje is dat hij het wel haalt je misschien bereid bent verder te gaan dan nodig. En dat was precies deze situatie.

Ik vind het oordelen via internet vaak heel erg te hard. Het empathisch vermogen lijkt te verdwijnen bij mensen zodra ze achter een toetsenbord zitten. En daarom reageerde ik met moraalridder. Iedereen die deze situatie zwart/wit bekijkt begrijpt dat het veulen niet weggegeven had moeten worden. Maar wat er daarna allemaal met het veulen is gebeurd is echt niet oké. De fokker is bij mij met de billen bloot gegaan en die heeft ook flink te wind van voren gehad. Maar de “koper” en paard zoekt baas onttrekken zich van elke vorm van verantwoordelijkheid. Daarom vind ik dit zo enorm lullig.

Ailill

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:04

De NVWA is zelfs aanwezig onder Bokt leden :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:33

Dreamboy schreef:
Babootje schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Maar een NVWA ziet ook dat het een rusthuis is voor oude paarden. Dat is imo wel anders dan wat PZB doet.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 14-03-25 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:50

Dreamboy schreef:
Babootje schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

En ook bij een rusthuis voor oude paarden moet je je afvragen of daar magere of kreupele paarden hoeven te lopen. Denk even aan De Paardenkamp in Soest en hoe de paarden er daar bij staan. Oud is niet gelijk aan mager en / of kreupel. Maar goed daar ben je een boel mensen voor nodig om een grote groep oudere paarden zo te voeren en te begeleiden dat ze okay blijven. En vooral ook heel veel geld, kennis en drive.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 14-03-25 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:51

San87, in grote lijnen is dat inderdaad niet te vergelijken. Maar om de shetlanders als voorbeeld te gebruiken, die worden niet herplaatst. Ze lopen slecht, dat zien we allemaal wel maar wat voor advies heeft de veearts gegeven? Als pzb ze tegen het advies van de veearts laat leven, alleen maar om er geld mee binnen te harken, dan is dat niet best. Maar als de veearts heeft gezegd dat ze best nog een leuk leven kunnen hebben, dan is het niet anders als een kreupel paard bij ern rusthuis. Ik heb het hier dus niet over de paarden die willens en wetens herplaatst worden als rijpaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:55

Dreamboy schreef:
San87, in grote lijnen is dat inderdaad niet te vergelijken. Maar om de shetlanders als voorbeeld te gebruiken, die worden niet herplaatst. Ze lopen slecht, dat zien we allemaal wel maar wat voor advies heeft de veearts gegeven? Als pzb ze tegen het advies van de veearts laat leven, alleen maar om er geld mee binnen te harken, dan is dat niet best. Maar als de veearts heeft gezegd dat ze best nog een leuk leven kunnen hebben, dan is het niet anders als een kreupel paard bij ern rusthuis. Ik heb het hier dus niet over de paarden die willens en wetens herplaatst worden als rijpaard.

Ik kom regelmatig in Soest, maar daar lopen geen constant kreupele paarden. En ook geen paarden die mager zijn en blijven. Kreupel is een teken van pijn, dus dan is er iets niet goed. Dat kan tijdelijk zijn, ieder paard is wel eens niet helemaal rad, maar hoort niet chronisch te zijn :).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:59

Dreamboy schreef:

In een rusthuis hoeft ook geen kreupel paard te lopen, daar is pijnstilling voor om een dier geen pijn te laten lijden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:23

Rizette schreef:
Dreamboy schreef:

In een rusthuis hoeft ook geen kreupel paard te lopen, daar is pijnstilling voor om een dier geen pijn te laten lijden.

Ik schreef in mijn eerdere post ook soms kreupele paarden. Niet dat ze dat constant zijn. Maar net als mensen hebben paarden ook wel eens een mindere dag. Moet je ze dan maar laten inslapen omdat ze op een jaar misschien 10 slechte dagen hebben? En natuurlijk krijgen ze pijnstilling als dat nodig is en sommige misschien wel dagelijks. Dat weet ik niet, ik ken niet alle paarden en hun kwaaltjes daar. Het voorbeeld van die shetlanders was dan misschien niet het beste voorbeeld want die lopen inderdaad altijd kreupel.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:47

@springerval:

Laten wij dan maar overeen komen dat wij hier beide duidelijk een andere mening over hebben en het daarbij laten.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:14

neetoch schreef:
@springerval:

Laten wij dan maar overeen komen dat wij hier beide duidelijk een andere mening over hebben en het daarbij laten.

Amen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:50

Dreamboy schreef:
dan is het niet anders als een kreupel paard bij ern rusthuis. Ik heb het hier dus niet over de paarden die willens en wetens herplaatst worden als rijpaard.

Ik vind een kreupel paard in een rusthuis ook niet oke. Dan is leven lijden voor zo’n dier.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:04

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:
dan is het niet anders als een kreupel paard bij ern rusthuis. Ik heb het hier dus niet over de paarden die willens en wetens herplaatst worden als rijpaard.

Ik vind een kreupel paard in een rusthuis ook niet oke. Dan is leven lijden voor zo’n dier.

Lees mijn vorige post even. De vergelijking met de shetlanderd die continue kreupel lopen is niet juist.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn. Mensen zien een paard kreupel lopen in de wei en bellen direct de dierenbescherming zonder dat ze weten wat er werkelijk aan de hand is. Ook een paard in een rusthuis kan zich verstappen, een hoefzweer krijgen of wat dan ook. Dat is dan toch geen reden om het dier af te maken? En dat is bij pzb net zo. Wij zijn er geen 24 uur bij en zien alleen wat zij laten zien. Natuurlijk gaat daar veel teveel mis, dat behoeft geen discussie. Ik weet zeker dat de mensen van het rusthuis waar mijn paard staat de eerste zullen zijn om hun klanten te zeggen dat het genoeg is en een paard niet onnodig zullen laten lijden. Daar kan pzb misschien nog wel wat van leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:01

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:

Dreamboy schreef:
Lees mijn vorige post even. De vergelijking met de shetlanderd die continue kreupel lopen is niet juist.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het makkelijk praten is vanaf de zijlijn. Mensen zien een paard kreupel lopen in de wei en bellen direct de dierenbescherming zonder dat ze weten wat er werkelijk aan de hand is. Ook een paard in een rusthuis kan zich verstappen, een hoefzweer krijgen of wat dan ook. Dat is dan toch geen reden om het dier af te maken? En dat is bij pzb net zo. Wij zijn er geen 24 uur bij en zien alleen wat zij laten zien. Natuurlijk gaat daar veel teveel mis, dat behoeft geen discussie. Ik weet zeker dat de mensen van het rusthuis waar mijn paard staat de eerste zullen zijn om hun klanten te zeggen dat het genoeg is en een paard niet onnodig zullen laten lijden. Daar kan pzb misschien nog wel wat van leren.

Als je het zo bedoelt heb je gelijk. Tijdelijk even kreupel door een blessure is heel wat anders dan continu kreupel. En oudjes krijg je bijna geen vet meer op.
Maar dat is met de ponietjes bij PZB natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is uitzichtloos lijden wat beter gaat t nooit meer worden gezien de kwalen die ze hebben. En waarom moet zo'n dier dan blijven leven? Omdat ze soms een keer een "goede dag" hebben? Dan doe je het vooral voor jezelf. Zo'n paard doe je er echt geen plezier mee.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:52

Ze vragen nu aan 7000 mensen €1 per maand…..
Hoop kosten aan dierenarts helaas.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:58

84k als die het allemaal doen.. kan je de dierenarts voor in dienst nemen

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:01

MarjanB schreef:
84k als die het allemaal doen.. kan je de dierenarts voor in dienst nemen

Idd!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:26

Zo'n hekel aan dat schaamteloze gebedel. En dan maar geen inzicht geven in de omzet en kosten. Dat hun fans niet de schellen van de ogen vallen verbaast me ook echt.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:31

Babootje schreef:
Zo'n hekel aan dat schaamteloze gebedel. En dan maar geen inzicht geven in de omzet en kosten. Dat hun fans niet de schellen van de ogen vallen verbaast me ook echt.

Er zullen een genoeg mensen zijn die er aan mee gaan werken, het is maar €1 zullen ze zeggen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:43

Ze vragen om 7000 maal een euro maar vermelden er nog wel even bij dat ze 100.000 volgers hebben....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:04

Annemiekev schreef:
Babootje schreef:

Er zullen een genoeg mensen zijn die er aan mee gaan werken, het is maar €1 zullen ze zeggen.

De slachtoffers van Maui kunnen het beter gebruiken....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:09

Tjah als mensen het willen geven dan is het prima he. Wij kunnen er van alles van vinden en daarom niet doneren, maar ze doen vooralsnog niks illegaals. Het zou mijn stijl ook niet zijn dat geschooi, maar vragen staat vrij

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:21

Ik vraag me af of veel mensen bezig zijn met wat voor organisatie ze zijn.
Of ze een bv zijn of niet.
Die zien zielige paarden, lezen de verhalen van PZB en zonder verder denken doneren ze.
Ik denk echt dat het zo bij de meeste gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:23

Ik denk dat mensen vooral doneren om de dieren te helpen en dat het de meeste mensen niet uitmaakt in welke vorm pzb het giet.

Kijk ik ben het er mee eens dat ze transparant en eerlijk moeten zijn. Maar sommige mensen hier zien alles negatief

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:04

Ik zou tbh nooit ergens geld aan doneren… Ik zou eerder spullen doneren. Of dat nou dekens zijn die we niet meer gebruiken, of hooibaaltjes. Dan weet je iig zo goed als zeker dat je donatie voor de stichting gebruikt gaat worden. Al kan er dan ook gesjoemeld worden natuurlijk.

Vragen kunnen ze doen! Ik snap ook wel dat mensen doneren. Als je alleen even snel op de social media kijkt van PZB zie je alleen oeh en ah verhalen en lijkt het een fantastische stichting. Alleen als je wat verder kijkt kom je de mindere kant tegen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:10

Die spullen verkopen ze meestal ook gewoon weer door (vaak voor nog best een hoge prijs ook) dus in essentie doneer je dan alsnog geld :P