Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:44

Roos_s schreef:
en idd die ontploffingen komen echt wel erges van!! mijn paard is ook heet tijdens het werk, maar als ik haar eerlijk behandel en niet hele tijd irriteer is ze daarnaast erg braaf. Hete paarden hoeven niet per direct zo te ontploffen is gewoon de manier waarin ze opgeleidt worden. En daarbij men mag toch wel verwachten van ruiters en paarden op Grand Prix niveau hun paard in bedwang te kunnen houden... Nagelbijten / Gniffelen

Dat vind ik een brutale uitspraak. Dus jij kunt elk paard rijden zonder gezever, zonder eraf te lazeren en zonder verzet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:54

mag ze op mijn torrie komen voordoen Haha! Haha! Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:37

Anky heeft btw dit jaar al weer tig prijsuitreikingen gewoon op Salinero gedaan en hij was hartstikke braaf, het is al weer 2 jaar geleden dat hij een sprintje trok in Aken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:11

Vroeger vond ik het machtig, was ik fan van Anky en de manier hoe ze met haar paarden omging, maar nu is het me te extreem geworden. En zij is niet de enige, ik heb veel topruiters zien trainen op de manier waar de honden nog geen droog brood van lusten. Ik zie dat die paarden geen fun meer hebben in hun werk. Continue trainen in de bak met de kin op de borst. Van die filmpjes die ik hier zie draait mijn maag om.
En ik wil echt niet zeggen dat het er vroeger allemaal zo prima aan toe ging, maar mensen weten tegenwoordig veel te goed waar ze mee bezig zijn om hogerop te komen, ten nadele van de paarden.
En iedereen vindt het zo prachtig allemaal - tribunes blijven vol en deze mensen gaan zelf thuis die praktijken ook toepassen op hun paard.
Het interesseert me niet of Anky straks de Olympische Spelen wel of niet zal winnen. Ik ben mijn interesse in de dressuursport al lang geleden verloren...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:28

anneve schreef:
Anky heeft btw dit jaar al weer tig prijsuitreikingen gewoon op Salinero gedaan en hij was hartstikke braaf, het is al weer 2 jaar geleden dat hij een sprintje trok in Aken.

..en haar laatste olympische medaille is ook al weer 4 jaar oud Vork

Maarreh lag ze er ´laatst´ niet tijdens een demo af door applaudiserend publiek?

Al met al is dit NIET de kern van dit topic.

De kern is de opmerking van de Partij voor Dieren en de ondersteunende reactie vanuit de sport zelf.

Op dit topic lees ík een bevestiging van wat de PvD stelt.
Ik lees hier dat topsport hoge eisen aan de paarden stelt en dat je dit niveau niet paardvriendelijk kan bereiken.
Dat is exáct wat de PvD stelt!!! Dat in de ruitersport het belang van het paard snel ondergeschikt raakt aan de sportieve aspiraties van de ruiter.

Mbt de methode welke Anky gebruikt is dat niet zo lastig. Wat zij doet leidt tot medailles en dáárom vindt de methode opvolging.
De hamvraag is NIET of de methode schadelijk is (en dat is deze erg snel wél) maar of deze methode iets positiefs oplevert voor het paard. DAT is namelijk één van de doelen van FEI (klassieke) dressuur.
Paardrijden is schadelijk voor het paard en klassieke dressuur heeft in het vaandel staan na te streven de schade zo beperkt mogelijk te houden door opleiding van het paard. Dat schade vermínderen doet de methode NIET en in die zin hoort de FEI deze m.i. niet toe te staan.

Hoe dan ook, onder de streep illustreert het populaire medailles halen door ruiters dmv een zeer discutabele methode dat het belang van het dier snel ondergesneeuwd raakt in de paardensport. Laten we wel zijn, naar HongKong vliegen en het hele gedoe daar is niet bepaald paardvriendelijk. Landelijk naar dressuurevenementen traileren ligt niet structureel anders, alleen minder evident.
Het belang van die paarden staat in de regel NIET bovenaan de prioriteitenlijst:
´In de paardensport wegen mensenbelangen snel zwaarder dan dierenbelangen.´
Wat is er mis met het signaleren van de druk van het mensenbelang op dat van het paard? Zijn degenen die hierover vallen geen voorstanders van dierenwelzijn, hebben die oogkleppen op of is het angstagressie vanwege de mogelijk consequenties van het erkennen?

hc

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:30

AMEN HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:52

Roos_s schreef:
En daarbij men mag toch wel verwachten van ruiters en paarden op Grand Prix niveau hun paard in bedwang te kunnen houden... Nagelbijten / Gniffelen

De FEI ringdresuur heeft wortels in de post-Napoleonische cavallerie en staat rechtstreeks op de militaire rijproef. Deze was een beslismoment, een toets, of de combinatie klaar was voor het eggie.
Dat is door het olympisch commitee eerst vrij conform overgenomen doch door de toename van het belang van de burgerruiterij gesplitst in een aantal takken waarbij de ringdressuur een eigen onderdeel werd.
Érgens is in de ´ontwikkeling´ van de reglementen de koppeling met het kunnen rijden in de werkelijke wereld losgelaten.
Inmiddels is de boel een aantal fases verder en zijn de belangen bij deze tak van paardrijden op alle niveaus hoofdzakelijk commercieel.

FEI ringdressuur heeft niets van doen met goed paardrijden en de welzijnsbelangen van de paarden wegen minder zwaar dan de commerciële belangen. Dát is wat de VELE debacles van Mvr.v.Grunsven illustreren. Hoe kan zo´n discutabele plofruiter de meest bekroonde dressuurruiter ooit zijn?
Zoals ik al schreef moet de naam ´Anky´ daarbij vergeten worden en is de FEI daarvan de veroorzaker; je krijgt wat je beloont.
Dhr. Jansen levert perfect wat gevraagd wordt Afgod
Dat Dhr.Jansen ondanks de polemiek over zijn methode bondscoach is geeft aan dat de KNHS het allemaal salami zal zijn als die medailles maar binnen blijven komen.
De PvD heeft gewoon gelijk Huilen

hc

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:33

HC, moeten we dan niet gewoon helemaal stoppen met paardrijden... want een paard vraagt er niet om, ook in de basissport gaan de belangen van ruiter voor die van t paard (om vervolgens als t niet goed ging buiten de ring nog even afgemat te worden)...

tja mijn paard gaat ook in de trailer omdat ik een les, wedstrijd, clinic, whatever wil rijden.... niet in zijn belang, maar in t mijne (al heb ik niet t idee dat mn paard er heel veel problemen mee heeft)...

Waarom wordt alleen anky steeds zo aangevallen, deze methode wordt door veel meer ruiters gebruikt (Imke, laurens, edward, vele springruiters)....

en zijn veel meer paardonvriendelijke dingen dan het LDR rijden, begin er maar eens mee om die aan te pakken (springtrainingen op sommige stallen, met een bijzet t paard ongeveer een koprol laten maken enzo....)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:50

Dat is makkelijk he, zwart of wit, grijs is er blijkbaar niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:55

Wat is er grijs aan Mindfields. HC stelt dat paardrijden sowieso schade toebrengt. Dan is het als paardenleek en dierenvriend heel simpel: dan moeten we met ons dikke reet niet op die paardenruggen gaan zitten. Schadelijk is schadelijk.
En of die schade toegebracht wordt door iemand die LDR rijdt, of klassiek, of academische rijkunst, of hindernissen van 1.60 springt, of een paard laat spinnen.... doet dat er dan nog iets toe?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:45

Huertecilla schreef:
FEI ringdressuur heeft niets van doen met goed paardrijden en de welzijnsbelangen van de paarden wegen minder zwaar dan de commerciële belangen. hc

Juist en daar moet iets aan gebeuren. Er moeten veel meer controles tijdens trainingen gehouden worden, als je systeem zo diervriendelijk en onschadelijk is, waarom dan alle deuren op slot en zwijgplicht voor de stalmedewerkers? Openheid, controle op welzijn.

Geen hoge punten voor weggedrukte ruggen, steekdraf en dansende-beer-op-gloeiende-plaat-piaffes.

In het grijze gebied is er zoiets als met respect omgaan met het paard, zonder in elkaar knijpen/trekken/slaan Urielle.

Wat zou er eigenlijk gebeuren als we vanaf vandaag per direct stoppen met het rijden op, longeren van, rijden achter paarden?

Paardenslagerijen kunnen de levering niet eens meer aan. Want reken maar dat er een boel paarden onhoudbaar worden als ze niets meer te doen hebben. Alle hengsten kun je sowieso afmaken want fokken kun je maar beter niet meer doen en ze allemaal 24/7 op het land gooien kan in dit kleine landje niet omdat er eenvoudigweg geen ruimte is voor zoveel paarden 24/7 buiten. Tenzij je ze het uit laat vechten, met een heleboel dierenleed tot gevolg in de vorm van paarden die met botbreuken door het land strompelen.

Binnen no time is er een enorme overbevolking aan paarden en die worden allemaal opgekocht voor een luttel bedragje door meneer S. Lager.

Tot die ook geen marktafzet meer heeft omdat er veel te veel aanbod is, en dan zit je met duizenden paarden die EN geen geld meer waard zijn, EN waar niemand iets mee kan.

Wat ongetwijfeld tot een hele hoop paardenleed leidt in donkere stalletjes achterin boerderijtjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:09

Daar ben ik het mee eens, maar ik kijk niet tegen de Nederlandse methode aan als knijpen, trekken en slaan Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:42

Urielle schreef:
Wat is er grijs aan Mindfields. HC stelt dat paardrijden sowieso schade toebrengt. Dan is het als paardenleek en dierenvriend heel simpel: dan moeten we met ons dikke reet niet op die paardenruggen gaan zitten. Schadelijk is schadelijk.

Kijk nú begin je het te snappen.

Lees de openingspagina van mijn site eens, of nog eens.

Paardrijden is schadelijk. Punt.
Of dit een probleem is, is een andere zaak. Tenslotte kan ik veel van het werk wat ik hier op de boerderij doe ook beter laten wat mijn lijf betreft.
Wat je dient te doen is de schade te minimaliseren en het welzijn te garanderen. Dat botst met sport.

Het is juist om wat jij nu opgooit Urielle zo cruciaal dat op het meest zichtbare niveau geen twijfels resten.
Kan jij aan wie dan ook uitleggen waarom er wel een TrekhondenBesluit is en geen RijpaardenBesluit (of kettinghonden versus stalpaarden)?
Ík kan daar zelf namelijk geen enkel argument voor bedenken anders dan: minimaal en welzijn.

Ik begrijp al heel lang niet dat de ruiterij niet zelf de alarmklok luidt. Ik heb dat al tíg keer geprobeerd hier en op bv. PN.
Welnu, het geluid uit de samenleving is er inmiddels. De Partij voor Dieren vertegenwoordigt wel een maatschappelijk draagvlak.
Het is ERG simpel: als de ruiterij het imago van de NederlandseSchool en ruitersport in het algemeen niet oppoetst, is het een kwestie van tijd voor die paardenleek roept wat jij schrijft Urielle. Als genoeg paardenleken dat roepen is het een kwestie van tijd voor een politicus er mee kan scoren en dat zál dan gebeuren.

hc

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:49

In de paardenkrant staat een mooie ingezonden brief van Dominique Fillion, ik vind dat zei eea heel goed verwoordt. Helaas heb ik geen scanner, kan het hier dus niet plaatsen.... Maar ik ben het geheel met haar eens!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:53

anneliesdj schreef:
Ik vind het op zich ook geen naar filmpje, vind alleen die hoofdhouding op het moment dat hij voorlangs de camera loopt nogal lijken op die van P&P in die longeerrel.
Je maakt mij niet wijs dat zo'n houding goed is voor de nek en halswervels.

Wbt het beter te laag dan te hoog; Dan moet je toch maar eens je dressuurboekje lezen, er staat toch echt dat de neus enkele cm voor de loodlijn moet zijn en niet erachter.

En in de boeken staat ook dat het paard de rug niet mag ontzien Haha! Maar verder hecht is helemaal geen waarde aan boeken De ene verwoord het weer anders dan die en die zegt dat het zus moet en de ander vind dat het zo moet. Nee laat ik het zelf maar uitzoeken. Mijn paard geeft zelf wel aan wat hij fijn vind.

Mijn paard word ook lang, laag ingewerkt en rond, geen rollkur, absoluut niet, maar het ronder instellen van mijn paard werkt prima, en daar hoeft hij niet voor achter de loodlijn te lopen. Maar ik snap best dat Anky haar paarden wèl achter de loodlijn instelt. Zo`n paard heeft wel even wat meer spiertjes dan die knol van mij Nagelbijten / Gniffelen

Verder Arabesk, Wie zegt dat hij het leuk vind om rondjes te hollen op het land, tussen hekken in? Wie zegt dat hij het fijn vind om in de regen te staan? Wie zegt dat hij het fijn vind om uberhaubt een mens op de rug te hebben? Ik vind dat zo`n kort door de bocht reactie Dan moeten we zoals er al gezegd is gewoon de paarden lekker achterwegen laten.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:51

Heb net "live" op tv Anky een clinic zien geven in Geesteren. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die twijfelen aan de kwaliteiten en manier van rijden van deze amazone. Ze is niet voor niks meervoudig olympisch, europees en wereldkampioene!! Hoe zij haar paarden voor elkaar heeft, los door het lijf, scherp en super aan de zo goed als onzichtbare hulpen, super gewoon. En iedereen die hier op haar afgeeft zou zich imo "de ogen uit de kop moet schamen". Er is hier op bokt (en zo bijna ook in de hele wereld) niemand die aan haar kan tippen. En iemand die haar paarden zo goed voor elkaar heeft moet er wel goed voor zijn, dat kan niet anders. Ik kijk ontelbaar keer liever naar Anky die zonder geruk en gepluk en geschop een GP proef door rijdt dan naar de gemiddelde B t/m Z2 ruiter op de basis concoursen, want veel van die paarden zijn pas zielig!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:35

Tja, ik ben al heel lang tegen deze methode. Heb ook een aantal zelfgeschoten foto's van Anky die allen binnen 5 minuten waren geschoten en er zat geen enkele normale tussen. Ze reed die 5 minuten al trekkend en schoppend rond. Dat was trouwens op Indoor Gelderland van vorig jaar of het jaar ervoor.
Na die 5 minuten ben ik weggegaan. Kon het niet meer aanzien.
Als dat de enige manier is om aan de top te komen... dan blijf ik onderaan de ladder.

sammmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:51

Nog al dom vond ik vooral de opmerking over salinero dat hij het vast wel beter heeft dan gemmideld pension/manege paard. Man iets beter? Dat paard moet misschien wel hard werken maar die heeft een FANTASTISCH leven! Daar wordt zo ongelofelijk goed voor gezorgd daar kunnen jullie je helemaal niets bij voorstellen.En over dat fam bartels ook vaak met slof rijden. Vertel hoe weet je dat? Sta je er op stal.
Echt zo kanslood deze discussie maar goed.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:58

Als ik die filmpjes zie, krijg ik het idee dat ze, naast het gymnastiseren, NOG een effect hebben: onderwerping. Waar vroeger veel kritiek was op dressuur omdat met veel geruk en gepluk de paarden tot gehoorzaamheid werden gedwongen (uitzonderingen daargelaten), daar zou nu die flex-methode wel eens precies de zeldfde uitwerking kunnen hebben.
En of die flex-methode nou zo paardvriendelijker is???

Ik volg de dressuur op enige afstand sinds de jaren 70. Toen zag je veel gespannen paarden, slechte piaffes etc. Het beeld in de moderne top-dressuur is veel beter dan toen. De paarden lijken meer ontspannen, het nivo lijkt veel hoger....maar waar vroeger het geruk en gepluk niets met een klassieke, langdurige, opleiding van het paard te maken hadden, daar heeft die flex-methode dat ook niet. Geruk en gepluk was niet klassiek, flex evenmin. De paard-vriendelijkheid is ver te zoeken, in beide gevallen. De ruiters zijn kennelijk alleen geinteresseerd in een snel resultaat.
Ik had gedacht dat Anky een nieuwe dressuur vertegenwoordigde, met op de juisste, klassieke, ontspannen wijze opgeleidde paarden. Helaas, na het zien van de filmpjes moet ik miin mening bijstellen: het resultaat in de ring mag er zijn , maar de weg er naar toe is discutabel op zijn minst. Hoe jammer dat ik me vergiste.

Zou het ueberhaupt mogelijk zijn om een op klassieke en ontspannen wijze getraind paard op zijn achtste klaar te hebben voor de Grand-Prix?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:00

@hc; Even tussen door: ik kan altijd veel respect opbrengen voor jouw opmerkingen omdat ze consequent zijn en getuigen van een heldere visie. Maar ik hoop toch niet dat je mbt paardenwelzijn gaat identificeren met de PvdD, want die hebben nog niet vaak laten zien dat ze met beide benen op de grond staan en verstand van zaken hebben....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:26

Kendra schreef:
@hc; Even tussen door: ik kan altijd veel respect opbrengen voor jouw opmerkingen omdat ze consequent zijn en getuigen van een heldere visie. Maar ik hoop toch niet dat je mbt paardenwelzijn gaat identificeren met de PvdD, want die hebben nog niet vaak laten zien dat ze met beide benen op de grond staan en verstand van zaken hebben....

Bedankt voor de complimenten.
Ik kan me niet met de politiek identificeren. Punt. Bij politiek in een democratie is het enige wat van belang is, het maatschappelijke draagvlak.

Het belang van dit geluid vanuit de PvD is enórm voor de ruiterij. Niet omdat het vanuit die partij is, want dat is irrelevant. Het is een terechte opmerking met maatschappelijk draagvlak, nota bene binnen de sport!!
De opmerking van Uriele over wat de paardenleek vindt is exact waar het om draait en de consequenties voor de ruiterij kunnen verstrekkend zijn.

hc

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:58

Urielle schreef:
Roos_s schreef:
en idd die ontploffingen komen echt wel erges van!! mijn paard is ook heet tijdens het werk, maar als ik haar eerlijk behandel en niet hele tijd irriteer is ze daarnaast erg braaf. Hete paarden hoeven niet per direct zo te ontploffen is gewoon de manier waarin ze opgeleidt worden. En daarbij men mag toch wel verwachten van ruiters en paarden op Grand Prix niveau hun paard in bedwang te kunnen houden... Nagelbijten / Gniffelen

Dat vind ik een brutale uitspraak. Dus jij kunt elk paard rijden zonder gezever, zonder eraf te lazeren en zonder verzet?

Ten eerste rijd ik geen Grand Prix Nagelbijten / Gniffelen en ten tweede als jij je paard op kan leiden tot Grand Prix niveau mag je tenminste wel verwachten dat je je paard waarmee je in GP rijdt in bedwang kan houden (en dat hoeft dus niet ieder paard te zijn...) Maar goed daar gaat de discussie niet over...

En idd anky wordt hierop aangevallen, zij is namelijk degene die deze methode langere tijd (mis)bruikt en deze dus ook overbrengt op andere ruiters. Dus idd anky is degene die hier toch wel het meest op aan te spreken is.. Niet dat het de mensen vrijspreekt die ook met deze methode werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:01

Voor wie het allemaal niet kan volgen en denkt dat het over Anky of de rollkur-methode gaat; zoek de geschiedenis van De Hondenbescherming eens op.

Kettinghonden en Trekhonden zijn vanuit maatschappelijk initiatief verboden Pling
Dat begon met een paar betrokken oude dametjes, werd een beweging en uiteindelijk was er zoveel maatschappelijk draagvlak dat de politiek er een Besluit op kon zetten.
Inhoudelijk is er geen verschil met paarden op stal noch met rij-/trekpaarden. Geen enkel en we zijn wel een eeuw verder. Het is (was?) wachten op ´de oude dametjes´.

De begin van het probleem is dat erg veel in de paardensport botst met het belang van het paard. Wat het nog erger maakt is dat de NL ringdressuur zichzelf een zo´n slechte reputatie van paardendwang heeft bezorgd dat er een naam voor is!
De leek mag dan geen paardrijden maar is niet blind, doof en stom. Die kan dus zien en lezen en zeggen wat hij/zij er van vindt.
Dat er nu een geluid over uit de politiek komt is alarmerend.
NL is een democratie en als genoeg leken zeggen dat het maar verboden moet worden is het uit met de ongeregelde pret.

Bedenk dat er een Lijst argumenten ís voor kritiek en elke leek kan op youtube onder ´rollkur´ kijken.... brrrr.

hc

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:39

mrahman schreef:
Zou het ueberhaupt mogelijk zijn om een op klassieke en ontspannen wijze getraind paard op zijn achtste klaar te hebben voor de Grand-Prix?

Nee en dat zou je ook niet moeten willen(niet dat ik denk dat jij dat wil).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:55

Emilia schreef:
chevax schreef:
En bij wie heeft een deel van de familile Bartels ook al weer getraind?

Zal Imke ook nu niet op die manier trainen aangezien ze ook bij Sjef traint?

Imke traint bij Sjef omdat ze anders niet in het team mag en Sjef moet Imke wel in het team doen anders ligt Sjef er in de paardenmedia helemaal uit(Joep Bartels, DE paardenmediabaas in Nederland).

Kortom: Beide zijn stervensafhankelijk van elkaar wat brood verdienen aangaat.