Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:43

Je hóeft zo'n paard niet te verkopen, de kans dat het weer gebeurd is er niet meer als je verder geen kleine kinderen hebt, toch, en bovendien let je bij de andere kinderen dan hoop ik wel wat beter op en grotere kinderen kun je zeggen:"Kijk uit voor he, je weet wat die met kindertjes kan doen".
Als je hem weg wilt doen omdat je kwaad op 'm bent, dan heb je het weer, dan ben je niet realistisch bezig. Dat paard heeft geen kind willen doden om jouw verdriet te doen en het lost niks op om hem weg te doen.

En waarom is verkopen meteen gelijk aan een onzekere toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:45

zo wat een doem denkers zijn jullie (en dat bedoel ik niet verkeerd)

Dat paard heeft met die ruiter al verschillende prijzen gewoon, ze heeft hem al heel lang.... Dat zou toch echt de gedachte zijn als ik hem kocht.
Of je moet haar altijd hebben zien vechten op concours...maar dan geloof ik niet dat iemand een paard zolang houd

Zoals jullie praten kun je er geen 1 meer verkopen.
Op handelsstallen staan zo vaak k..knollen, gemeen slecht, gevaarlijk, noem maar op
Nee gewoon verwend, verpest maar verder niks... Na een fijne opvoeding gewoon fijn te verkopen Lachen

Zie bijv het verhaal van Paloma eerder dit jaar. Dat is er een perfect voorbeeld van Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:05

Lusitana schreef:
Je hóeft zo'n paard niet te verkopen, de kans dat het weer gebeurd is er niet meer als je verder geen kleine kinderen hebt, toch, en bovendien let je bij de andere kinderen dan hoop ik wel wat beter op en grotere kinderen kun je zeggen:"Kijk uit voor he, je weet wat die met kindertjes kan doen".
Als je hem weg wilt doen omdat je kwaad op 'm bent, dan heb je het weer, dan ben je niet realistisch bezig. Dat paard heeft geen kind willen doden om jouw verdriet te doen en het lost niks op om hem weg te doen.

En waarom is verkopen meteen gelijk aan een onzekere toekomst?

Voor je laatste zin, zie mijn vorige post.

En wat je eerste alinea betreft: ga jij als ouder het risico nog eens lopen en moeten je kinderen dan maar uitkijken? Dacht het niet Ik denk ook niet dat zij dat paard hebben geeuthaniseerd omdat ze kwaad waren op dat paard. Ik denk dat het een weloverwogen beslissing is geweest. En ongetwijfeld ook een hele zware beslissing. Een paard doet zulke dingen niet zomaar.....en een kind van 18 maanden oud is niet in staat een paard zo te sarren dat een paard zo'n extreme reactie laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:07

Ik zie het als een wraak aktie
Kind dood, jij ook dood...

alsof daarmee het kind terug komt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:09

runningkawa schreef:
zo wat een doem denkers zijn jullie (en dat bedoel ik niet verkeerd)

Dat paard heeft met die ruiter al verschillende prijzen gewoon, ze heeft hem al heel lang.... Dat zou toch echt de gedachte zijn als ik hem kocht.
Of je moet haar altijd hebben zien vechten op concours...maar dan geloof ik niet dat iemand een paard zolang houd

Zoals jullie praten kun je er geen 1 meer verkopen.
Op handelsstallen staan zo vaak k..knollen, gemeen slecht, gevaarlijk, noem maar op
Nee gewoon verwend, verpest maar verder niks... Na een fijne opvoeding gewoon fijn te verkopen Lachen

Zie bijv het verhaal van Paloma eerder dit jaar. Dat is er een perfect voorbeeld van Ja

Daarom heb ik nog nooit een paard bij een handelsstal gekocht. Ik koop alleen een paard wat recht uit de opfok komt en nog nagenoeg niet met mensen in contact is geweest.
En daarom mogen mijn kinderen ook niet naar vreemde paarden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:11

Maar met die paarden is dan niks mis
Ik kon ze ook gewoon rijden zonder te verongelukken, dus jij of elk ander, behalve wat verwende penny's na, ook Lachen

Ik ga zelf al niet zomaar ineens naar vreemde paarden in een wei...daar heb ik het echt niet op.
En al zeker niet als ze in een groep staan en je kent de rangorde niet

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:12

runningkawa schreef:

Maar hij kan geen evt volgend slachtoffer meer maken.
Als ik het verhaal zo lees heeft dat paard echt heel extreem gereageerd.

runningkawa schreef:
Maar met die paarden is dan niks mis
Ik kon ze ook gewoon rijden zonder te verongelukken, dus jij of elk ander, behalve wat verwende penny's na, ook Lachen

Ik ga zelf al niet zomaar ineens naar vreemde paarden in een wei...daar heb ik het echt niet op.
En al zeker niet als ze in een groep staan en je kent de rangorde niet

Nee, dat doe ik ook niet, ik hou mijn hart ooit vast als ik met ponykamp op de manege die penny's gewapend met een sneetje brood de wei in zie lopen Knipoog Dat is vragen om ongelukken Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:15

Heb je wel eens die video's gezien van een paard spelend met een skippybal, zo extreem is de handeling dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:16

alles kan eventueel... kunnen we beter allemaal gaan dammen, auto's preventief ruimen, treinen naar de schroot brengen en alle vijvers alvast dicht gaan gooien.... daar kan ook van alles mee.

Ik vind het allemaal ver gezocht... ik vind gewoon dat de ouders hun eigen stommiteit maar afreageren op het paard
En zoiets gebeurd wel vaker...niet jezelf aan kijken maar een zondebok zoeken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:17

maikeltje schreef:
runningkawa schreef:

Maar hij kan geen evt volgend slachtoffer meer maken.
Als ik het verhaal zo lees heeft dat paard echt heel extreem gereageerd.

Daarom zeg ik ook dat je af moet wegen hoe vals het paard was, hoe groot de kans op herhaling is en wat de rol van de moeder was in het geheel (nalatig of niet) voordat je de beslissing neemt.
Op zich heb ik niets tegen het doden van gevaarlijke dieren, maar niet uit en gevoel van "jij hebt mij wat aangedaan dus ik doe jou wat aan."

En extreem, het is nogal gewoon om dingen in de mond te nemen en er mee te gooien hoor. Maar dat is al heel vaak genoemd.

runningkawa schreef:
alles kan eventueel... kunnen we beter allemaal gaan dammen, auto's preventief ruimen, treinen naar de schroot brengen en alle vijvers alvast dicht gaan gooien.... daar kan ook van alles mee.

Ik vind het allemaal ver gezocht... ik vind gewoon dat de ouders hun eigen stommiteit maar afreageren op het paard
En zoiets gebeurd wel vaker...niet jezelf aan kijken maar een zondebok zoeken...

Precies zoals hier het geval met de gemeente aanklagen omdat een kind verdronken is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:19

Wat belachelijk dat het paard is afgemaakt. Het is toch de schuld van de ouders en niet van het paard?! Je gaat toch niet zomaar een paard laten afmaken wat je al 18 jaar hebt. Dan ken je een paard toch wel goed of niet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:26

Maar waar halen jullie vandaan dat het paard is afgemaakt omdat die ouders er kwaad op zijn?
Daarom zeg ik ook dat ik denk dat het een weloverwogen en zeer moeilijke beslissing is geweest. En altijd als er zoiets gebeurt dan is de ouder schuld? Dat weet je helemaal niet want je weet er het fijne niet van, ik ook niet.
Maar om dan maar te roepen dat het belachelijk is dat het dier is afgemaakt vind ik ook kort door de bocht.

En mijn paard speelt ook met vanalles, maar ziet echt wel het verschil tussen de skippybal (waar die van mij ook erg graag mee speelt) en onze Jack russel die tussen z'n benen doorvliegt. Het verschil tussen een ding en een levend wezen bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:35

maikeltje schreef:
Maar waar halen jullie vandaan dat het paard is afgemaakt omdat die ouders er kwaad op zijn?
Daarom zeg ik ook dat ik denk dat het een weloverwogen en zeer moeilijke beslissing is geweest. En altijd als er zoiets gebeurt dan is de ouder schuld? Dat weet je helemaal niet want je weet er het fijne niet van, ik ook niet.
Maar om dan maar te roepen dat het belachelijk is dat het dier is afgemaakt vind ik ook kort door de bocht.

Dat zeggen we niet, maar het maakt een goed discussie punt. Dát je niet een dier moet afmaken uit boosheid.
Niemand kent exact de toedracht, dus hebben we het over algemene dingen en hier is wel iemand die geroepen heeft dat "als het mijn kind was en mijn paard, dan ..." en daar kunnen we dan weer gewoon op reageren. De discussie neemt hier en daar wat afstand van het specifieke geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:37

Mijn derde herhaling. Ik blijf niet bezig. Het zou fijn zijn als jullie het topic, en dan speciaal de modopmerkingen eens bijlezen.
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
SVP met respect over en weer discussiëren. Val de argumenten van een persoon aan, niet de persoon zelf. Probeer daarnaast ook jezelf rustig en onderbouwd te verwoorden. Het is te begrijpen dat mensen wat emotioneel raken door dit onderwerp. Daarnaast zag ik her en der ook wat flauwe opmerkingen, die zijn alleen maar sfeerbedervend en voegen weinig toe. Die wil ik dus graag niet meer zien, de volgende keer dat ik bijlees in dit topic Lachen

Vervolgens een huishoudelijke mededeling, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen

En tot slot ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:47

Maya, ik begrijp niet waar je op doelt eerlijk gezegd? Kun je voorbeelden geven?Vanaf het moment dat ik meedoe met de discussie heb ik nog geen respectloze posten voorbij zien komen, enkel meningen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:09

Sorry, maar ook ik mis wat ik/we hier nu verkeerd heb(ben) gezegt? Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:25

Lusitana schreef:
maikeltje schreef:

Dat zeggen we niet, maar het maakt een goed discussie punt. Dát je niet een dier moet afmaken uit boosheid.
Niemand kent exact de toedracht, dus hebben we het over algemene dingen en hier is wel iemand die geroepen heeft dat "als het mijn kind was en mijn paard, dan ..." en daar kunnen we dan weer gewoon op reageren. De discussie neemt hier en daar wat afstand van het specifieke geval.

Oké in dat geval...... Lachen
Als hier thuis een paard een kind zou doden en het zou een ongeluk zijn (bv kind zit te dicht bij bakrand, paard schrikt van iets en springt weg en raakt hoofd van kind met z'n hoef je moet er niet aan denken maar stel), dan zou ik het paard verkopen. Omdat het een ongeluk is en paard daar niets aan kan doen. Waarom verkopen? Omdat ik niet meer naar dat paard zou kunnen kijken zonder dat verschrikkelijke beeld te zien.
Maar als het paard het kind gericht aanvalt dan wordt het verhaal anders. En het ligt ook aan de omstandigheden waaronder het paard aanvalt. Maar als ik het vermoeden heb dat dit gedrag zich zou kunnen herhalen, dan liet ik het paard inslapen denk ik. Want als ik het paard zou verkopen en zou horen dat ie het bij een ander ook zou doen dan zou ik dat mezelf kwalijk nemen omdat ik wist waar het paard toe in staat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:17

maikeltje schreef:
Maya, ik begrijp niet waar je op doelt eerlijk gezegd? Kun je voorbeelden geven?Vanaf het moment dat ik meedoe met de discussie heb ik nog geen respectloze posten voorbij zien komen, enkel meningen Lachen

Lees mijn modopmerking eens geheel? Lachen Ik doel op de vele monologen. Namelijk meerdere mensen die herhaaldelijk twee of drie posts onder elkaar zetten ipv te editten.

SVP vanaf nu terug ontopic. Mocht je vragen hebben over mijn modopmerking dan kan je die via pb stellen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 02:16

Ik blijf van mening dat het paard niet moedwillig het kind heeft gedood. Ik denk zelfs dat het paard spelenderwijs het kind heeft opgetild. En zelfs als het paard uit bescherming handelde vind het paard nog niet vals.

Nou heb je ook paarden die wel bewust naar mensen trappen of wat dacht je van paarden die bewust hun ruiter/amazone van hun rug bokken.....
Beide situaties kunnen heel ongelukkig aflopen.

Slager of niet?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:32

Nou ja zeg! Door zo'n domme fout van de ouders, wordt het arme paard afgemaakt! Echt zwaar belachelijk!

Weet je wat het is? Als een dier een mensen dood of verwond moet het dier maar gelijk afgemaakt worden, maar als een mens een mens of dier vermoord krijgt het straf of gaat de mens soms zelfs nog vrijuit. Dan moet zo'n gekke moordenaar ook maar afgemaakt worden. De meeste vervallen toch weer in het oude.
Ik vind gewoon dat dieren en mensen gelijk behandeld moeten worden op bepaalde gebieden, ze voelen beide pijn en hebben beide gevoelens. Maar goed, zo denk ik erover Clown

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:21

Citaat:

Stel: het betrof jouw kind.

Het kind is dood, komt niet terug, maar de hengst staat daar in de paddock, vol levenslust en lol.

Ik denk dat zoiets een ouder niet kán opbrengen. Dat is niet te lijmen met de emoties die er dan zijn.
En die gevoelens kun je ook niet loslaten, zolang dat paard daar loopt.

Dus begrijpen: ja ik begrijp die ouders wél!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:23

Dus om te doden omdat je hem niet meer kunt zien?

Nee, dan kun je een dier wegdoen..waarom doden??
Is je gevoel dan beter? Word je daar minder verdrietig van?
Wod je kindje er leven door?

Lijkt me niet Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:33

runningkawa schreef:
Dus om te doden omdat je hem niet meer kunt zien?

Nee, dan kun je een dier wegdoen..waarom doden??
Is je gevoel dan beter? Word je daar minder verdrietig van?
Wod je kindje er leven door?

Lijkt me niet Lachen

ben ik volkomen met je eens Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:01

Die redenering volg ik als het een jong, gezond paard, normaal erg braaf en onomstootelijk bewezen is dat het een ongeluk is en dat de kans onbestaande is dat het zich herhaald (bijv. kind is mijn aandacht ontsnapt door telefoon, overkokende aardappelen en komt in normaal, goed afgesloten wei met een klein gaatje door de gravende hond terecht, waar net het paard in paniek door landende helicopter over het hummeltje heen denderd*ieuw, horror*), met hele duidelijk vermelding aan privepersoon, die ik vertrouw. Dat is hier niet het geval. Of dat weten we niet. Bij twijfel ga ik in zo'n zaken voor het zekere. Ik wil zeker zijn dat in geval van mogelijks doelbewust er overheen denderen, er geen tweede kind slachtoffer is.

Zoals de situatie hier beperkt beschreven is, heb ik mijn mening al genoeg duidelijk gemaakt. Denk niet dat ik die nog eens moet herhalen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:15

wizewo schreef:
Die redenering volg ik als het een jong, gezond paard, normaal erg braaf en onomstootelijk bewezen is dat het een ongeluk is en dat de kans onbestaande is dat het zich herhaald (bijv. kind is mijn aandacht ontsnapt door telefoon, overkokende aardappelen en komt in normaal, goed afgesloten wei met een klein gaatje door de gravende hond terecht, waar net het paard in paniek door landende helicopter over het hummeltje heen denderd*ieuw, horror*), met hele duidelijk vermelding aan privepersoon, die ik vertrouw. Dat is hier niet het geval. Of dat weten we niet. Bij twijfel ga ik in zo'n zaken voor het zekere. Ik wil zeker zijn dat in geval van mogelijks doelbewust er overheen denderen, er geen tweede kind slachtoffer is.

Zoals de situatie hier beperkt beschreven is, heb ik mijn mening al genoeg duidelijk gemaakt. Denk niet dat ik die nog eens moet herhalen.

Hier kan ik me helemaal invinden....

Maar het blijft raden en gissen hoe dit heeft kunnen gebeuren en of het paard het uit speelsheid heeft gedaan of juist niet..
De opmerking van iemand dat een peuter van 18 maanden niets kan doen bij een paard...nou toen mijn zoontje 18 maanden was wilde hij overal aanzitten en paardjes aaien en dat ging soms bepaald niet zacht,,gelukkig kan een paard wel wat hebben...

Ook ik blijf bij mijn mening.. Veel bokkers zeggen kinderen en paarden dat kan niet...nou het kan zeker wel..onder goede begeleiding..ik denk ook dat deze moeder dit niet aanhad zien komen en haar aandacht misschien wel voor 2 sec ergens anders had...is genoeg voor een kind om ergens tussendoor te kruipen..