Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:07

katiavl schreef:
Mij maakt het niet uit of ze geintresseerd is in mijn bevindingen. Buiten dat feit maak ik mijn beslissingen graag zelf, maar toch bedankt.
Waarom speelt genetica wel een belangrijk punt in voorgaande onderzoek en niet dit. Zijn nederlandse paarden zo speciaal.

Maar het gaat hier toch niet om jouw beslissing?
Het gaat om het welzijn van de paarden in NL.
Dus omdat er paarden zouden kunnen zijn die genetisch luchtzuigen, mag er niet iets veranderen aan het lange opstallen van paarden in NL? Ik volg dit niet, hoor...... Verward

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:09

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Mij maakt het niet uit of ze geintresseerd is in mijn bevindingen. Buiten dat feit maak ik mijn beslissingen graag zelf, maar toch bedankt.
Waarom speelt genetica wel een belangrijk punt in voorgaande onderzoek en niet dit. Zijn nederlandse paarden zo speciaal.

Maar het gaat hier toch niet om jouw beslissing?
Het gaat om het welzijn van de paarden in NL.
Dus omdat er paarden zouden kunnen zijn die genetisch luchtzuigen, mag er niet iets veranderen aan het lange opstallen van paarden in NL? Ik volg dit niet, hoor...... Verward

Nadya, ik denk dat ze gewoon haar ergernissen ff kwijt wil, daarom kletsen we langs elkaar heen vanuit heel andere invalshoeken. Er wordt niet gereageerd op het stukje welzijn, dus van een gesprek blijft er zo weinig over. Koe

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:13

Jammer. Maar ja, ik ben allang blij dat er eindelijk steeds meer geluiden komen om het paardenwelzijn in NL aan te pakken. En nou ga ik genieten van andere, gezelligere zaken. Lachen Doei!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:14

ceesje schreef:
Je houdt echt van paarden(vlees) of je houdt niet van paarden(vlees). Slapen (inzake de rigoreuze oplossing) ben ik net aan het woord palaveren gewend ......

Uhm ik snap de vraag niet Blond , maar ik ben al heel lang vegetariër, dus nee geen paardenvlees voor mij. Clown

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:15

Toch is het nodig om een wetenschappelijke onderzoeksvraag af te bakenen. Een onderzoek bestaat uit een deelgebied. Met duidelijke meetbare waarnemingen.(Het is dus logisch dat een onderzoek opzich niet holistisch is)
met de uitkomsten van een onderzoek .( daarna wordt je weer holistisch) Knipoog
En het 1 sluit het ander niet uit , als je onderzoeker bent wil dat niet zeggen dat je geen ho;istischje visie/benadering hebt.
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 06-12-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:18

Nina_rex schreef:
ceesje schreef:
Je houdt echt van paarden(vlees) of je houdt niet van paarden(vlees). Slapen (inzake de rigoreuze oplossing) ben ik net aan het woord palaveren gewend ......

Uhm ik snap de vraag niet Blond , maar ik ben al heel lang vegetariër, dus nee geen paardenvlees voor mij. Clown

Doelt op de rigoreuze oplossing van Huertecilla.(zijn bericht even lezen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:27

op zich is zijn gedachtengang niet zo gek Lachen Lachen er is gewoonweg in Nederland geen ruimte genoeg om alle paarden 365 op het land te houden....... Daarnaast hebben we te maken met bestemmingsplannen die de aanleg van zelfs een kleine paddoc behoorlijk in de weg kunnen staan.......

Het is een prima plan, maar onmogelijk uit te voeren, want direct resultaat zal inderdaad zijn dat de prijzen van het huren van land explosief zullen stijgen, stallingskosten zeker ook. heel veel mensen zullen daardoor hun paard moeten verkopen, en er zullen heel veel minder mensen zijn die een paard zullen aankopen........ dus de kosten van het houden van paarden zullen explosief stijgen, en de waarde van paarden zal gruwlijk dalen........ daardoor zullen ze in grote getalen richting italie gaan.

Tis een kwestie van economie Lachen Lachen hoe groter de vraag hoe hoger de prijs....... geen vraag is geen waarde Lachen

Ik zou graag hiervoor een oplossing willen horen van die mensen die vinden dat het niet anders KAN dan zo je paard houden...... Want ook de huur van HUN land gaat fors omhoog Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:32

Maar met zo'n plan wordt het de gemeentes misschien wel verplicht niet zo te zeiken om een paddoch aanvraag Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:33

Dat zal in iedergeval voorwaarde nummer EEn moeten zijn wil dit plan ooit slagen Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:46

KiWiKo schreef:
Ik zou graag hiervoor een oplossing willen horen van die mensen die vinden dat het niet anders KAN dan zo je paard houden...... Want ook de huur van HUN land gaat fors omhoog Lachen

Ik denk dat er echt wel ruimte genoeg is hoor. Bijv. waar ruimte is voor een buitenbak, is ook ruimte voor een grote paddock. Weilanden zijn er ook genoeg, niet in de randstad nee... Maar op het platteland wel, zeker nu steeds meer boeren ermee stoppen en/of hun koeien binnen laten. Nagelbijten / Gniffelen

Om te beginnen zouden vergunningen voor de bouw van nieuwe stallen, of voor omschakeling boerenbedrijf naar pensionstal, getoetst kunnen worden aan de vraag of er voldoende grond bij het bedrijf is. Zo niet, dan geen vergunning.
Ook voor particulieren zou er best een vergunningensysteem ingevoerd mogen worden voor het houden van paarden. In sommige andere landen is dit al een feit, het verlenen van de vergunning hangt dan af van (wederom) de vraag of je wel genoeg land hebt voor paarden.
Waarschijnlijk zou het op den duur betekenen dat er gewoon minder paarden overblijven. Lachen En dat vind ik eigenlijk helemaal niet slecht...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:53

Dus in jouw opinie mag je niet een paard houden in de randstad, want daar is echt geen ruimte genoeg Lachen Of je moet uit je werk elke dag even een uurtje of anderhalf in de auto heen en weer terug...... om naar je paard te gaan Lachen

Daarnaast moet je je ook bedenken dat de randstad zich steeds verder uitbreid........

Landerijen van boeren worden eigenlijk allemaal opgekocht door projectontwikkelaars die hier huizen willen gaan bouwen.

En huizen leveren gemeentes meer op dan paarden, dus denk dat voor een gemeente een keuze snel gemaakt is.

Inderdaad zal direct gevolg zijn een stuk minder paarden in nederland, maar vooral omdat het niet te betalen is ............. en er zullen er dus een hoop in de salami belanden.

En ook jouw kosten zullen omhoog gaan, misschien wel met 200 euris in de maand........... kan jij je paard dan nog onderhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:54

Ik denk dat ik een pensionstal ga beginnen als ik Kiwiko zo hoor Tong uitsteken Clown

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:55

Nina_rex schreef:
Ik denk dat er echt wel ruimte genoeg is hoor. Bijv. waar ruimte is voor een buitenbak, is ook ruimte voor een grote paddock. Weilanden zijn er ook genoeg, niet in de randstad nee... Maar op het platteland wel, zeker nu steeds meer boeren ermee stoppen en/of hun koeien binnen laten. Nagelbijten / Gniffelen

Om te beginnen zouden vergunningen voor de bouw van nieuwe stallen, of voor omschakeling boerenbedrijf naar pensionstal, getoetst kunnen worden aan de vraag of er voldoende grond bij het bedrijf is. Zo niet, dan geen vergunning.
Ook voor particulieren zou er best een vergunningensysteem ingevoerd mogen worden voor het houden van paarden. In sommige andere landen is dit al een feit, het verlenen van de vergunning hangt dan af van (wederom) de vraag of je wel genoeg land hebt voor paarden.
Waarschijnlijk zou het op den duur betekenen dat er gewoon minder paarden overblijven. Lachen En dat vind ik eigenlijk helemaal niet slecht...

Die weilanden waar eerst koeien stonden, moeten weilanden blijven, hier mag dus geen stal op gebouwd worden of iets dergelijks. Dus dat is ook zeker geen optie. Bovendien valt het aantal weilanden dat vrij staat denk ik behoorlijk tegen.
We hebben in Nederland niet voldoende grond om onze paarden te laten leven zoals wij vinden dat het eigenlijk zou moeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:56

zou het doen RK Lachen Lachen want echt, geloof me Lachen de vraag voor land wordt groter dan het aanbod Lachen als dit daadwerkelijk doorgevoerd wordt Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:02

Qua weiland is er denk ik ook nie tgenoeg ruimte, maar zoals al genoemd, met paddocks kom je ook een eind, en dat is zeker wel te doen qua ruimte. Desnoods offer je de springtuin, derde buitenbak, afspuitplaats, of parkeerplaast op (of allemaal). Prioriteiten stellen dus.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:02

En dan mag de overheid als eerste bij zichzelf beginnen, en bijvoorbeeld politiepaarden ook op die manier huisvesten.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:03

Het is allemaal heel tegenstrijdig.. We willen het beste voor ons paard.. Maar wees nou eens eerlijk, zou jij je paard verkopen als je paard geen paardwaardig bestaan kan hebben bij jou? Ik ben bang dat de meeste daar te egoistisch voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:06

maar ik zou nooit een paard gekocht hebben als ik wist dat hier in de omgeving overdag buiten bijna niet te doen is...
Dan weet ik dat er wordt gezegt makkelijk l*llen...toch weet ik dat zeker Ja
Net zo zeker als dat ik 2 honden in 1x kocht.
Net zo zeker dan dat ik liever bij de boer stond ipv een binnenbak met alles erbij (al is dat ook lekker met de k..weer)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:07

Sim0ne schreef:
Qua weiland is er denk ik ook nie tgenoeg ruimte, maar zoals al genoemd, met paddocks kom je ook een eind, en dat is zeker wel te doen qua ruimte. Desnoods offer je de springtuin, derde buitenbak, afspuitplaats, of parkeerplaast op (of allemaal). Prioriteiten stellen dus.

maargoed als ik wil sporten met mijn paard heb ik toch echt een accomodatie nodig waar ik goed en geregeld kan trainen........ je kan een training niet 6 weken stil leggen omdat de enige buitenbak compleet onbegaanbaar is......... of dat je met 20 paarden in EEN bak moet rijden. Helaas moet men ook hun auto kwijt kunnen.......... althans ik wel Lachen

Dus ik wil graag een binnenbak, een buitenbak, een spuitplaats en een parkeerplaats als accomodatie....... omdat ik graag wil sporten Knipoog

ik kan je overigens verzekeren dat er hier in de regio weinig stallen zijn met de accomodatie die ik heb...... maargoed betaal ook maar 365 euro per maand voor mijn twee binnenbakken, 3 buitenbakken, 2 spuitplaatsen, stapmolen........ EN land Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:07

Sim0ne schreef:

Helaas liggen die prioriteiten niet alleen in de handen van paardeneigenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:08

Elke87 schreef:
Het is allemaal heel tegenstrijdig.. We willen het beste voor ons paard.. Maar wees nou eens eerlijk, zou jij je paard verkopen als je paard geen paardwaardig bestaan kan hebben bij jou? Ik ben bang dat de meeste daar te egoistisch voor zijn.

of het paardwaardig bestaan onbetaalbaar wordt????

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:08

Ik ben blij dat er in het kabinet eindelijk wordt nagedacht over het welzijn van paarden (ook andere dieren worden genoemd in die nota dus daar gebeurt ook het een en ander mee). Ik begrijp namelijk niet waarom er voor de veehouderij een enorme waslijst aan regels is m.b.t huisvesting o.a. minimum staloppervlakte, hoeveelheid licht etc

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:09

Allereerst wil ik zeggen dat ik verscherpte regelgeving omtrent paardenwelzijn alleen maar kan toejuichen. Zolang er nog paarden zijn die 's winters het daglicht niet zien (is toch echt zo, been there, seen that) én er mensen zijn die menen dat dat goed is voor je paard denk ik dat op z'n minst een beetje heropvoeding geen kwaad kan.

Overigens heb ik weleens gelezen over verbanden tussen stress en koliek én over de ontspannende werking van grazen. Dát alleen al zou voor mij de doorslag geven om juist sport- en ander werkpaarden buiten te willen zetten.

Of de plannen, vooral over buiten komen, haalbaar zijn is een tweede. Hoe wil men dat gaan controleren? Die vijf sterren manege kan dan wel een mooi weiland laten aanleggen, maar er vervolgens alleen een paar ouwe afgedankte knollen opzetten, want dan geeft het toch niet als ze stuk gaan...Hoe wil je controleren of die dure sportpaarden ook naar buiten gaan (metzonder ruiter)?

En nog over die stukjes over wel of geen erfelijke aanleg voor luchtzuigen. Als zo'n dier dat doorgeeft, waarom wil je er dan in hemelsnaam mee fokken? Dan is het toch alleen de wedstrijdscore of uiterlijk wat telt?

Ik heb overigens net ook iets gelezen over FEI reglementen, daarin staat oa. dat paarden geen nadelige gevolgen mogen hebben van commerciele of persoonlijke doeleinden. Kan me vergissen hoor, maar is het niet buiten zetten van dure sportpaarden niet juist dat? Of het nog steeds hebben van stands (been there, seen that) omdat dat goedkoper is en er geen plaats is om voor de manegepaarden echte stallen te bouwen? Om maar wat te noemen. Dat die reglementen dus al weinig zeggen lijkt me duidelijk en ik ben bang dat het met deze regelgeving ook zo zal zijn.

Waarschijnlijk zal verscherping alleen kunnen dienen als een handvat voor Dierenwelzijnsorganisaties, zodat ze beter in staat zijn om moeilijke, op het randje, gevallen aan te pakken. Er is veel meer voor nodig om een dier gelukkig te maken dan alleen eten, drinken en medische zorg wanneer nodig. Helaas is het, naar mijn weten, nog steeds niet strafbaar als je alleen dat doet.

En om heel eerlijk te zijn, als het houden van een paard voor mij zou betekenen dat ik dat dier ergens op moet sluiten omdat er geen plek is om ze los te laten en ik ze niet kan geven wat ik vind dat ze verdienen, heb ik liever geen paard, echt niet, voor geen goud...

Voor mijzelf had ik al besloten dat, mocht de eigenaar van mijn verzorgpaarden er om wat voor reden dan ook mee stoppen, ik ook stop met de paarden. Alleen al omdat ik vind dat er in de buurt verder geen bedrijven zijn die op een, voor mij, prettige manier met paarden omgaan. Daar wens ik geen geld aan uit te geven én ik ben niet bereid om mijn principes opzij te zetten voor een uurtje knolhobbellen. Dat wordt dan heel veel op internet kwijlen bij filmpjes van paarden. Jammer dan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:09

Ik vind het weer verregaande betutteling van onze overheid. Natuurlijk ben ik voor hoor dat paarden meer ruimte nodig hebben. Aan de andere kant wordt ik hier knettergek van alle regels die overal voor zijn en vooral ook van alle boetes en alle ambtenaren die nodig zijn om alles en iedereen te controleren. Er komt nog eens een dag dat ik ga emigreren naar een plek zonder alle regels (bah, sorry moest er even uit)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:10

Als ik mijn land nu moest wegdoen gingen de paarden ook weg; de paarden op stal zien creperen vind ik afschuwelijk, met zo'n schuldgevoel zou ik niet willen zitten; dan koop ik wel een houten paard of schilder er eentje op de muur. Gelukkig kunnen ze in de bak bij ons, maar ik zie ze liever op het gras.
Trouwens, mensen die denken dat hun paard niet zonder hen kan vind ik wat romantisch hoor, als ze een maatje hebben, buiten kunnen lopen en genoeg te eten hebben kunnen ze ons best missen!