Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:27

"de best denkbare verzorging"
(citaat uit haar reactie)
zonder weidegang? zonder ontspannende buitenritten? iedere dag moeten werken? Dream on...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 00:37

Marjoow schreef:
"de best denkbare verzorging"
(citaat uit haar reactie)
zonder weidegang? zonder ontspannende buitenritten? iedere dag moeten werken? Dream on...

Over het begrip 'best denkbare verzorging' kunnen we ook wel een apart topic openen. Maar ik zie het liever andersom. Ook als deze pony de hele dag tussen z'n vriendjes had rondgehuppeld in een fijne wei (denk dat zijn voorkeur trouwens naar vriendinnetjes zou uitgaan), vind ik nóg niet dat het dier zo bijgezet mag worden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 01:34

arie53. Je schrijft precies op wat ik al heel lang denk.

Ik zie paarden in de dressuur lopen, zelfs in de B of L, die met hun neus op de borst gereden worden. Dat zulke combinaties dan steevast bij de top 3 horen is schandalig.

De foto's van P&P kunnen het idee wekken bij sommige dat deze manier een goede manier is. En dat moeten we voorkomen. En het lijkt ook alsof iedereen het daarover eens is. Toch zie ik het nog steeds. Iemand met een voorbeeldfunctie moet daar toch echt ver weg van willen blijven.

Ik heb steeds gesproken over deze manier van trainen. Geen een keer gezegd dat dit de manier is van Coby. Ik zie deze foto's en kan me niet herinneren dat ik vaker Coby op deze manier bezig heb gezien. Ik vind haar nog steeds een ongekende paarden vrouw en daar veranderen deze foto's niet zo veel aan.

Maar zoiets sla je wel op. En zulke zaken hoor je steeds vaker in de dressuur. Dat doet het imago van de dressuursport geen goed. Zeker mensen met weinig feeling met de sport zullen snel moord en brand roepen. Is dat overdreven? Misschien wel, misschien niet. Maar dat mensen bij zulke foto's niet zonder meer hun schouder ophalen en verder gaan vind ik een goed teken. Laten we vooral met z'n allen alert blijven en zulke zaken niet o.k. vinden.

Over 'de best denkbare verzorging' heeft iedereen een ander idee. Iedereen heeft een ander doel met zijn of haar paard. En daar zal de best denkbare verzorging een onderdeel van zijn. Ik geloof niet dat ik met P&P medelijden hoef te hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 07:52

Er is een groot verschil tussen niet zonder meer je schouders ophalen en met zijn allen op Coby van Baalen duiken in een algehele klopjacht. Er wordt iets gedaan wat niet helemaal volgens de regels gaat en gelijk bemoeit de hele godganse wereld zich er tegenaan en staan klaar om jury, rechter en beul tegelijk te spelen.
Er wordt een onderzoek ingesteld, er was een stewart aanwezig die kan getuigen, is dat niet genoeg? Is het nu echt nodig om dit op te kloppen tot een rel van dit formaat?
Het lijkt wel of iedereen er op kickt om een bekend persoon te kunnen afkraken. Daar wordt ik nou misselijk van!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:45

horseyfries schreef:
Er is een groot verschil tussen niet zonder meer je schouders ophalen en met zijn allen op Coby van Baalen duiken in een algehele klopjacht. Er wordt iets gedaan wat niet helemaal volgens de regels gaat en gelijk bemoeit de hele godganse wereld zich er tegenaan en staan klaar om jury, rechter en beul tegelijk te spelen.
Er wordt een onderzoek ingesteld, er was een stewart aanwezig die kan getuigen, is dat niet genoeg? Is het nu echt nodig om dit op te kloppen tot een rel van dit formaat?
Het lijkt wel of iedereen er op kickt om een bekend persoon te kunnen afkraken. Daar wordt ik nou misselijk van!

Dat is toch leuk? Mensen van hun voestuk afdonderen? Ze zouden eens denken dat ze speciaal zijn....
Nee, even zonder gekheid. Aan de ene kant ben ik het er helemaal mee eens, hoor. Aan de andere kant, ze hebben wel een voorbeeldfunctie. Je kiest er niet voor, maar een bepaald niveau halen en bekend worden heeft dit nou eenmaal als bijeffect. Daar zul je, of je dat nu wilt of niet, rekening mee moeten houden. En dat houdt ook in dat alles wat je doet, of dat nu goed of slecht is (het liefst het laatste), enorm wordt uitvergroot en tot in den treure wordt bediscussieert. Je zult je voor elke stap die je zet (en elk gaatje dat je te strak aanzet) moeten kunnen verantwoorden tegenover het publiek. Jammer, maar dat is nu eenmaal de consequentie van aan de top staan.
Toch lijkt het me wel interessant om je af te vragen of die foto's ook zoveel stof hadden doen opwaaien als het niet Coby van Baalen maar 'mieppie van om de hoek' was geweest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:54

Dat is nu precies hetzelfde excuus wat de paparazzi journalisten die de dood van prinses Diana veroorzaakt hebben ook gebruiken.... "Had ze maar niet zo bekend moeten zijn...."

Coby heeft een voorbeeldfunctie, ze heeft ook duidelijk aangegeven dat het niet goed was, maar houdt men dan nu op? Nééé, we gaan lekker door, het is nog lang niet erg genoeg! Bah!
Door deze zelfde fijne menselijke eigenschap worden sommige mensen zo gepest dat ze tot zelfmoord gedreven worden.
Soms lijken mensen wel aasgieren, ze ruiken bloed en hoppaa! Spring erop met zijn allen en pik net zo lang tot er helemaal niets meer van over is.
Als je dit totaal niet met me eens bent en één van de mensen bent die vind dat ze niet hard en lang genoeg kunnen roepen dat Coby héél fout bezig was, dan heb ik de volgende vraag: wat wil je dat Coby nu doet om het goed te maken? Ze kan de tijd niet terug draaien, dus wat wil je nu bereiken?

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:08

Euhm, er was toch geen steward aanwezig? Of heb ik nu een stukje gemist? Als er wel een steward was, dan heeft deze volgens mij even zitten slapen op dat moment...

Maar goed, iedereen heeft hier geloof ik al zijn of haar ongezouten mening geuit. Uiteraard heb ik er ook zo mijn ideeen over Knipoog. Het is erg moeilijk om iemand op basis van een paar foto`s te veroordelen, maar de toelichting die Coby op het gebeuren geeft in combinatie met wat ik ZELF uit de foto`s afleid, roept toch wel enkele vraagtekens op!

Wat ik op de foto`s zie, vind ik heel erg en niemand kan mij wijs maken dat dit werkt. Maar waar veel mensen hier aan voorbij gaan, is dat je soms best wel eens iets uitprobeert. Als ik paarden longeer, zet ik ze bij met touwtjes en daarmee probeer ik ook wel eens iets uit. Het blijft daarbij echter belangrijk dat je goed naar je paard en zijn reacties kijkt. Werkt iets niet? Nou, dan verander je het weer. En forceren is NOOIT goed! Maar eens iets proberen is niet per definitie slecht/fout.

Het zou natuurlijk kunnen dat Coby of Angela hier misschien iets heeft geprobeerd en toch tot de conclusie is gekomen dat het niet bepaald werkt. Jammer dat dit inzicht blijkbaar wat lang op zich heeft laten wachten, maar oke...

Door alle commotie raakt de Nederlandse dressuurtop weer in opspraak en ik kan me goed voorstellen dat de KNHS daarom toch eens een onderzoek in wil stellen. Alleen vraag ik me af hoe objectief dit is... Ik kan me niet voorstellen dat de KNHS haar eigen topruiters laat vallen! Dus een uitkomst waarbij Coby (en dus ook de KNHS) van alle blaam wordt gezuiverd, lijkt me de meest voor de hand liggende. En dan kan de KNHS toch mooi zeggen dat ze het serieus hebben genomen en er werk van hebben gemaakt Clown.

Maar we wachten af... Pling

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:20

Persoonlijk ben ik het met je eens, horseyfries. De af en toe ernstig overtrokken reacties als een bekend iemand een scheet laat vind ik niet bewonderenswaardig. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het wel de huidige metaliteit is. Iedereen die bekend is moet kost wat kost van het voetstuk worden afgekeild. En dat is, hoe jammer ook, iets waar bekende mensen rekening mee zullen moeten houden. Helaas geld dat dus voor alle soorten bekendheid, diegene die op de manege haar of zijn paard op hoog niveau rijdt hoeft ook maar een keer een 'misstap' te begaan voordat de roddelmachines gaan draaien.
Overigens vind ik in het geval van Coby van Baalen eigenlijk verder straf overbodig, dat doet de negatieve reclame wel. En inderdaad, een keer heel hard fout roepen is imo voldoende.
Belangrijker vind ik de discussie of een dergelijke manier van longeren (in dit geval) wel of niet schadelijk is voor het paard. Dat vind ik interessanter dan wie het gedaan heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:14

IrisLove schreef:
Het zou natuurlijk kunnen dat Coby of Angela hier misschien iets heeft geprobeerd en toch tot de conclusie is gekomen dat het niet bepaald werkt. Jammer dat dit inzicht blijkbaar wat lang op zich heeft laten wachten, maar oke...

Ik denk dus niet dat er even iets geprobeert is. Je gaat niet vlak voor zo'n belangrijke wedstrijd even iets "proberen", zeker niet iets in deze trant... als je op deze manier longeert vlak voor een belangrijke wedstrijd, dan doe je dat dus vaker.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:45

Het gaat er helemaal niet om dat mensen het geweldig zouden vinden om Coby van Baalen van haar voetstuk te donderen.

Het gaat erom dat ze daar door heel veel mensen juist geplaatst is, omdat ze een zeer correcte paardenvrouw is waarvoor velen bewondering hebben, ook door de manier van trainen die ze uitdraagt.
Een amazone dus die een voorbeeld voor velen is.

Des te eigenaardiger dat zíj nou net gefotografeerd is met een paard aan een touw dat toch niet is bijgezet zoals we dat van haar zouden verwachten.
De verklaring kan waar zijn, maar toch is het goed dat er onderzoek komt: er zijn immers twee verhalen over de toedracht.

Dat lijkt me hier meer aan de hand dan dat heel Nederland nu als een stel paparazzi mevrouw van Baalen het ongeluk in wil jagen.

Dat de reacties overtrokken zijn, kan je ook in het licht zien van een al jaren woekerende discussie over wat toelaatbaar is in de dressuursport. Het gaat niet zozeer om dit geval op zich.
Dat Wells pas nog in het nieuws is geweest, helpt ook niet bepaald.

En nogmaals, als de ruitersport deze discussie zelf niet wenst te voeren, krijgt ze straks keihard te maken met dierenorganisaties die heel wat beter zijn in het bespelen van de gemoederen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:57

heb niet alles gelezen hoor maar wel de reaactie van coby.
Persoonlijk snap ik niet iemand met haar ervaring enhaar kennis,dat ze niks heeftgezien toen het tuig omwas.
Je kan toch meteen zien dat het te strak zit daar hoeft een paard niet voor te lopen hoor.
Ze zegt dit heeft minder dan een min geduurt maar ik denk juist bij coby had dit nooit mogen gebeuren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:00

CoriienRN schreef:
coby is niet zo lief hoor voor der paarden uit betrouw bare bronnen gehoort vandaag Knipoog

Leer eerst even ABN, bovendien kun je deze bewering naar mijn mening alleen plaatsen als je dit zelf zo hebt ervaren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:01

Bij mientje op de hoek had het nog een gebrek aan ervaring kunnen zijn. Van zo'n paardenvrouw als Coby is, had ik ook meer verwacht.

Wat er trouwens in boeken staat doet me niet heel veel. Ze zien hun eigen methode (terrecht) als universiteit, het boek is geschreven voor mensen in de basis. Jammer is alleen dat blijkt dat de zogenaamde universiteit bij paardentraing het opknopen van een pony is..... Dat de trainingsmethodes op dat niveau anders zijn, daar kan ik inkomen, in die zin dat het veel meer fijngevoeligheid vraagt, dit heeft echter niets met die fijngevoeligheid te maken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:04

iedereen die ook maar iets met paarden heeft ziet meteen maar dan ook meteen dat dit niet goed zit.
En dan vraag ik me af wie er in godsvredensnaam dit heeft opgedaan.
Als dit een medewerker is van coby zelf ga ik toch wel denken,want als dit niet kan bij van balen op stal zal ik hem niet zo opgetuigd de bak in laten komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:07

Moniek schreef:
iedereen die ook maar iets met paarden heeft ziet meteen maar dan ook meteen dat dit niet goed zit.
Als dit een medewerker is van coby zelf ga ik toch wel denken,want als dit niet kan bij van balen op stal zal ik hem niet zo opgetuigd de bak in laten komen.

ehh.. het is geen medewerker van coby... het is Coby zelf....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:08

Ik word er zo moe van dat mensen altijd andere mensen afkraken hier. Zo lang je er niet meerdere malen met je neus bovenop hebt gestaat cq intern hebt gezeten bij van Baalen vind ik dat men geen recht heeft van spreken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:13

_angela_ schreef:
Moniek schreef:

ehh.. het is geen medewerker van coby... het is Coby zelf....

nou als coby dit heeft omgedaan en heeft haar een min gekost om te zien dat dit niet goed zat,ja sorry hoor Gestoord Schijnheilig

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:14

LCharlotte schreef:
Ik word er zo moe van dat mensen altijd andere mensen afkraken hier. Zo lang je er niet meerdere malen met je neus bovenop hebt gestaat cq intern hebt gezeten bij van Baalen vind ik dat men geen recht heeft van spreken.

oooh haha omdat ik er niet bij ben geweest mag ik niks zeggen omdat het om van balen zelf gaat ja daaaaaaaaaaaag.
Ik zie die fotos en haar verklaring en daar mag ik niks op zeggen??? dacht het niet

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:17

Het zijn allemaal conclusies obv een momentopname, er worden ook veel conclusies getrokken uit praatjes die men heeft gehoord. Dus deze ene momentopname betekend dat Coby al haar paarden slecht behandeld cq traint? Vind ik wel kortzichtig om te beweren. Maargoed ik ga dara geen discussie over aan, mensen zijn al lang blij als ze een onderwerp hebben om hun gal over uit te spuwen...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:21

LCharlotte schreef:
Het zijn allemaal conclusies obv een momentopname, er worden ook veel conclusies getrokken uit praatjes die men heeft gehoord. Dus deze ene momentopname betekend dat Coby al haar paarden slecht behandeld cq traint? Vind ik wel kortzichtig om te beweren. Maargoed ik ga dara geen discussie over aan, mensen zijn al lang blij als ze een onderwerp hebben om hun gal over uit te spuwen...

nou ja zeg,ik geef enkel alleen een reactie op de foto's en haar reactie zelf.
Ik heb nergens gezegd dat ze slecht is voor haar paarden etc dus hoe je daarbij komt weet ik niet.
Ik geef een reactie op haar reactie en sorry nee ik geloof haar niet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:22

Ik bedoel het ook niet tegen jou persoonlijk Moniek, gewoon in het algemeen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:25

LCharlotte schreef:

ehh.. meerdere momentopnamens.. zowel in stap als in draf...

En ik zeg echt niet dat ze haar paarden stelselmatig (dus de hele tijd door) zo aan het trainen is, en het zegt niets over de verdere behandeling buiten de training. Maar dat het gewoon een onderdeel van de training is, is voor mij wel duidelijk... En dat is onjuist, hoe goed je ook bent, dit kan niet door de beugel.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:31

LCharlotte schreef:
Maargoed ik ga dara geen discussie over aan, mensen zijn al lang blij als ze een onderwerp hebben om hun gal over uit te spuwen...

... en wat doe jij dan: je gal spuwen over de mensen die hun gal spuwen ?? Ben je toch zelf geen haar beter?

Ik vind dat als je naar een EK wordt uitgezonden (dat heet nog steeds een eer te zijn om voor je land te mógen uitkomen) dat je gewoon heiliger dan de paus moet zijn (je hebt een voorbeeldfunctie). Of je dan Coby heet of Mieppie Kraak maakt niets uit. Je bent op een EK en daar zijn deze foto's genomen. Alle uitleg ten spijt: daar mag, nee daar MOET iets over gezegd worden. Zij zijn daar immers de representanten van de Nederlandse dressuursport op dat moment !

Zorbadegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:33

Netje schreef:
LCharlotte schreef:
Maargoed ik ga dara geen discussie over aan, mensen zijn al lang blij als ze een onderwerp hebben om hun gal over uit te spuwen...

... en wat doe jij dan: je gal spuwen over de mensen die hun gal spuwen ?? Ben je toch zelf geen haar beter?

Ik vind dat als je naar een EK wordt uitgezonden (dat heet nog steeds een eer te zijn om voor je land te mógen uitkomen) dat je gewoon heiliger dan de paus moet zijn (je hebt een voorbeeldfunctie). Of je dan Coby heet of Mieppie Kraak maakt niets uit. Je bent op een EK en daar zijn deze foto's genomen. Alle uitleg ten spijt: daar mag, nee daar MOET iets over gezegd worden. Zij zijn daar immers de representanten van de Nederlandse dressuursport op dat moment !

Ja daar ben ik het ook mee eens

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:39

Ik lees nog altijd nergens het antwoord op mijn laatste vraag aan al die mensen die het zo roerend met elkaar eens zijn: "wat moet Coby nu doen om het goed te maken?"
De tijd terug draaien kan ze jammer genoeg niet, dat had ze graag gewild denk ik. Dus nogmaals: "wat willen jullie hiermee bereiken?"