Hoefsmid mishandelt paard -OFFICIELE REACTIE LID UPDATE-

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefsmid mishandelt jong paard tijdens bekappen -update-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:51

Helma_Edda schreef:
Sammie schreef:
Dan vind ik het nog raar om er bovenop te gaan zitten Verward

ja, dat snap ik ook niet, hebben jullie daar ook een logische verklaring voor?

Dat is een manier op het paard liggend te houden. Als je het niet vertrouwd en het paard niet wil laten opstaan, ga je op zijn hals hangen of zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:52

Nee nog niet, maar vanmiddag waren ze al erg duidelijk over het feit dat er al een boel verhalen de ronde gingen dat er een hetze tegen deze man zou zijn, en dat deze verhalen door de smid zelf de wereld in zijn geholpen om zijn naam te zuiveren. (Vandaar ook het verhaal dat het paard zou zijn uitgegleden, welke ook door de smid in de wereld is geholpen)

Ze beschikken over erg veel bewijsmateriaal, maar omdat er ook zoveel bewijsmateriaal is, zal het worden behandeld als een delict en is het nu ook een zaak van de politie, en daarom kunnen ze niet teveel zeggen, maar ze waren wel erg duidelijk dat ze absoluut zeker van de zaak zijn.

Ik wacht het voor de rest ook af, maar ik geloof niet dat dit nieuwsbericht compleet verzonnen is echt niet.

@Sammie, Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming Haha!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:52

nou, als dit dus echt waar is, dan is die smid echt helemaal kierewiet Gestoord
het belangrijkste vind ik dat het paard nog leeft

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:54

Aha, kijk dat is net even wat meer informatie waar men duidelijkheid mee kan krijgen, dank je Lachen
Dan wordt het afwachten en verders zullen er wel behoorlijke verdedigingen jegens deze man verder komen, prima ook, is immers ook enorm teleurstellend als iemand iets doet waarvan je het nooit van had verwacht...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:54

Jootje24 schreef:
Niet elk paard.. is zo braaf bij het bekappen.
En daarvoor leggen ze hem wel is op de grond en er boven op gaan zitten om hem zo te bekappen. Dit is makkelijker

Oke, dan is mijn vraag nu: Is het paardje toen het daar lag dan ook werkelijk nog bekapt? Iemand die door het lint gaat en er op los mept zal als zijn slachtoffer op de grond ligt niet ineens weer rustig verder gaan met bekappen, als het paard netjes bekapt weer opgestaan is zou het een (ongewone) behandelmethode kunnen zijn.

Als er mensen waren om foto's te maken had ook iemand kunnen helpen door het paard vast te houden? Dan was het wellicht minder bang geweest. En hoe kan een paard voetjes geven als zijn achterbeen omhoog gebonden is?

Lijkt mij moeilijk om op een paard te zitten (dat doe je op hoofd/hals als hij moet blijven liggen) en tegelijkertijd rondom te bekappen. Dan moet je al met zijn tweeën zijn.

Wat het slaan betreft, als een smid een paard van mij een tik wil geven omdat hij zelf anders gevaar loopt mag hij dat met zijn handen doen, niet met een hamer of vijl. En een paard dat bang is sla je niet.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:57

ik weet ook niet het hele verhaal maar mijn zusje wel. Zij zal het zo even hier neer typen. Wat wel zeker is is dat de jaarling al weer vrolijk in het land loopt. Dit incident heeft namelijk een tijd geleden plaats gevonden.

Anoniem

Dit topic loopt serieus uit de hand. Aangezien er diverse verhalen rondgaan en niemand precies weet wat er is gebeurd lijkt het mij dat deze speculaties misschien wat teveel van het goede zijn.

Er zijn ook al wat smeden die ten onrechte worden beschuldigd. En ik las dat iemand riep: Der lopen hier in de regio maar 3 smeden waarvan 1 meisje en der rest 2 mannen van die leeftijd.
Sorry maar er lopen echt veel smeden in deze gemeente dus zo beschuldigen lijkt mij niet slim.
Ik persoonlijk geloof ook absoluut niet dat het zo gegaan is.

Het is een proces verbaal en nog geen veroordeling.

myxlea

Dus eigenlijk bedoel je te zeggen dat als het paard daarna rustig bekapt is het niet logisch is dat de man heeft zitten lopen rondmeppen en als het paard nu nog met lange hoeven op de wei staat de man dus wél heeft lopen meppen?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 22:59

Een tijd terug al? Liep het al vrij snel weer vrolijk door het land, of heeft hetd ier echt moeten herstellen..sneu hoor, gelukkig is het dier opgeknapt.
Verbaasd me trouwens dat dit nu pas aan het licht is gekomen, heeft die man al die tijd nog door kunnen werken? Oja, blijkbaar wel, iemand had hem voor over 2 weken staan in de agenda..
Dat vind ik trouwens dan wel een kwalijke zaak, dat deze man niet tijdelijk geschorst is totdat alles kant en klaar opgelost is en als er zoveel bewijzen op tafel liggen...hoop dan dat de LID daar toch ook nog even achteraan gaat..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:00

Speculaties Pipo? Ja ook dat, maar vooralsnog gaat de meerderheid denk ik uit van wat de LID te melden heeft en je hebt altijd links en rechtsgaande mensen Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:04

IceQueen schreef:
ik weet ook niet het hele verhaal maar mijn zusje wel. Zij zal het zo even hier neer typen. Wat wel zeker is is dat de jaarling al weer vrolijk in het land loopt. Dit incident heeft namelijk een tijd geleden plaats gevonden.

Ben je echt niet in de war met een ander paard/incident?

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:05

Dat zou wel erg toevallig zijn he......Gaat vaak een tijd over heen voordat een aanklacht wordt behandeld. Dan volgt nog een onderzoek en meestal komt het daarna meestal pas naar buiten.
Laatst bijgewerkt door IceQueen op 31-07-07 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:06

Sammie schreef:
IceQueen schreef:

Ben je echt niet in de war met een ander paard/incident?

wanneer had dit incident dan plaatsgevonden?
daar ben ik dan wel benieuwd naar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:06

^^Nu ja dat kan he Haha!

Begin een euro gewonnen, eind van de straat een miljoen.

Omdat hier al eerder werd gesproken over een jaarling/ paard met de betreffende hoefsmid en Cayenne meer dan genoeg lijkt te weten, vind ik jou verhaal zo moeilijk te geloven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:09

heb niet alles gelezen.. Maar ik ben er altijd bij als iemand iets met mijn paarden moet doen, hoefsmid, dierenarts of wat dan ook.. ben er altijd bij Ja

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:23

zo dames jullie leven je wel uit met de sterke verhalen of niet Nors opkijken
wel knap dat zoveel mensen dingen weten terwijl ze niet eens weten welke hoefsmid het is Koe

nu het hele echte verhaal

ten eerste de hoefsmid waar het om gaat is/was een vaste hoefsmid aan stal, al jaren bekapt hij de paarden van de eigenaar wekelijks, nou en sorry maar als staleigenaar heb je niet altijd de tijd om er bij te zijn om de paarden te bekappen...
helaas is het wel zo dat jonge paarden uit het land gehaald worden, en dan maar gewoon moeten blijven staan als ze bekapt worden...
de hoefsmid is een schijnheilig mannetje: sta je erbij behandelt hij je paarden prima, maar als je even wegloopt om wat te pakken kan het maar zo zijn dat hij je paard om de een of andere vage reden een schop geeft (is al meerder keren overkomen, maar naar mijn weten nooit bij paarden van de stalhouder) .

let op dit is het vehaal van een stalgenoot
het jonge paard in kwestie is dus uit het land gehaald, werd vastgebonden met 2 touwen aan het halster tussen de tralies, zodat hij geen kant op kon.
vervolgens werd er een been opgebonden toen het dier tegen begon te sputteren... Verdrietig
wel heeft hij een paar schoppen gehad, maar ik heb niets gehoord over een hamer oid waarmee de hoefsmid het dier bewerkt heeft.(hierbij was de stalgenoot net ff weg, en toen ze terug kwam)
hierbij is hij zo in paniek geraakt dat hij onderuit gegaan is, en zichzelf dus zo ongeveer ophing aan de touwen waar hij aan vast stond.
hierbij is de hoefsmid rustig blijven staan totdat hij opstond.
toen dit niet gebeurde heeft hij het paard een paar schoppen gegeven.
toen een ander stalgenootje van ons binnen kwam zag ze het dier al bijna voor dood liggen.
alle uitwerpselen e.d. kwamen eruit...
de stagair dier er aan kwam heeft toen snel de staleigenaar opgehaald (die geloof ik in gesprek was met een nieuwe pensionklant) en vervolgens het veulen weer in de benen geholpen, wat gelukkig dus nog wel lukte.
velvolgens kwam er vloeistof uit zijn neus en ademde hij raar waarop de veearts gebeld is.
toen ik dus op stal kwam en het hele verhaal hoorde, vond ik een briefje in onze stal lag waarop ston met een heel groot ????? bloed in de longen?

hierom heeft de stalgenoot de aid ingelicht en het hele verhaal voorgelegd maar houd er wel rekening mee dat de mensen niet echt een goede relatie hebben met de hoefsmid in kwestie!!

mijn zus (icequeen) heeft wel gelijk veulen was binnen 2 weken weer zo hersteld dat hij lekker het land in kon met zijn vriendje, en ja nu dus weer vrolijk in het land loopt!
vragen graag on-topic en niet via pm
en nee via pm krijgen jullie geen info over de hoefsmid

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:26

wanted: Wat is er dan waar van een foto waarop de smid op het paardje zit terwijl het op de grond ligt?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:27

Pipo schreef:
Er zijn ook al wat smeden die ten onrechte worden beschuldigd. En ik las dat iemand riep: Der lopen hier in de regio maar 3 smeden waarvan 1 meisje en der rest 2 mannen van die leeftijd.
Sorry maar er lopen echt veel smeden in deze gemeente dus zo beschuldigen lijkt mij niet slim.

Dat dacht ik dus ook al, in dit topic wijst het allemaal naar 1 smid, terwijl niemand zeker weet dat hij het was. Gemeente Olst-wijhe heeft meerdere dorpen en ook echt wel meerdere smeden. (waarvan ik er van 1 weet dat hij al niet zo heel goed bekend staat)

Ik ben er zelf niet altijd bij als de smid komt, alleen de eerste keer, verder kwestie van vertrouwen.

En die smid waar ze hier naar wijzen, die is echt niet altijd even lief met de paarden. Maar dat hij met een hamer op een hoofd zou meppen, dat geloof ik niet.
Ik vind het verder ook raar dat iedereen nu maar aanneemt dat het inderdaad DIE smid is.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:30

Nicole288 schreef:
wanted: Wat is er dan waar van een foto waarop de smid op het paardje zit terwijl het op de grond ligt?

nou sorry maar daar heb ik op stal niets over gehoord wel zijn er foto's van het paard dat op de grond ligt..

en wij weten voor 99% zeker dat het deze smid is, omdat het precies hetzelfde verhaal is, onze smid ook uit die streek komt en er geloof ik niet zo veel eikels va hoefsmeden zijn Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:32

Vind ook dit verhaal schrikwekkend, hoe die man gehandeld heeft, dan wel geen hamer aan te pas gekomen in de versie van stalgenoot, maar wel een grove manier van behandelen en overeind schoppen, dat doe je met een paard die zware klokiek heeft en echt niet anders kunt..dit dier is uitgegleden/gevallen en stond niet meer op, van angst?geen balans? en krijgt een paar trappen.

iemand anders die ziet het dier al voor dood aan zowat en alle uitwerpselen komen eruit, dat doet een dier met gigantische angst, die laat alles lopen, zenuwen en angst, logisch dus..
Ook al is er geen goede relatie tussen diegene en hoefsmid, imo is dit al vrij heftig en zelfs als je op goede voet staat met iemand, dan maakt ie het er bij mj naar dat die dat niet meer staat bij zulk handelen Knipoog
Van wie kwam de notitie met de vraagtekens en bloed in longen?

weet je wat nog het allerprettigst zou zijn voor dit topic? Als er iemand verhaal komt doen die er zelf bij was en met eigen ogen alles gezien heeft en dat icm straks met de veroordeling en bevindingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:33

De foto's van het op de grond liggende paard met de smid erop zijn niet de enige foto's..
Voor de rest doen mensen soms gekke dingen wanneer ze hun geduld verliezen, dus om nou te zeggen dat iemand dit nooit zou doen vind ik erg ver gaan. Ik hoop wel dat dit tot de bodem wordt uitgezocht, maar van wat ik heb gehoord neig ik toch wel sterk naar het verhaal van de LID.
Dierenartsenverklaringen liegen er vaak niet om.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:37

de dierensrta had op het papier staan dat het paard misschien bloed in de longen had...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:39

Ok dank je Wanted Lachen dan komt die notitie iig wel van een professioneel iemand af ipv iemand anders die conclusies trekt Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 00:27

wat erg !!!!! trouwens ik heb ook wel s gehoord van iem die ik ken dat de smid haar pony een flinke por met priem in de ribben gaf zij heeft hierop een andere smid genomen nou is dat niet , helemaal niet vergelijkbaar met deze 'smid' maar ook iets wat ik echt niet vindt kunnen

Wat betreft de 'smid'in dit verhaal mocht het verhaal kloppen niet opgeblazen zijn oid echt erg Verdrietig en dan vindt ik dat de smid zijn beroep niet meer mag uitoefenen spijt me zeer maar kom op hee. Een jaarling moet je juist met beleid behandelen om angst voor smid en/of voetje geven te voorkomen

Wat een zool zeg Boos! iem die zoiets doet kan er pissed link van worden!

edit typos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:20

Het is al laat, en ik sta te tollen van slaap.
Niet alles doorgelezen, maar wel gezien dat het het paard op het ene moment overleden is, en na die tijd nog leeft.
Ik moet zelf hard werken om mijn beide paarden te bekostigen, kan niet iedere keer vrij nemen als er met een van de twee wat gedaan moet worden. Heb het volste vertrouwen in mijn smid, en wil hem graag heel houden.
Mijn jongste heeft zich in het verleden ook gruwelijk misdragen bij de smid, ondanks het feit dat ik toch echt geoefend heb. Een smid tilt nu eenmaal wat hoger op dan je zelf doet bij het oefenen.

Een gerichte en verdiende mep of trap keur ik niet af. Een smid mag echter nooit zo uit zijn slof schieten dat er blijvende schade ontstaat....bij paard of mens...