Citaat:
Nog geen besluit over lot paarden
Door Norbert Bökkerink
| Paardenhoudster woedend na inval|
Zaterdag 26 augustus 2006 - BREDA/ULICOTEN – Het Openbaar Ministerie heeft nog niet beslist over het lot van de twaalf paarden, die afgelopen woensdag bij de Ulicotense paardenhouderij Pelgrims Park in beslag zijn genomen.
„Omdat het hier om levende have gaat zal er wel op heel korte termijn een besluit worden genomen. Maar wanneer dat precies zal zijn, kan ik op dit moment nog niet zeggen“, aldus gisteren Martine Pilaar, woordvoerster van het OM in Breda.
De dieren werden woensdagochtend door medewerkers van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming in overleg met een dierenarts in beslag genomen, omdat ze ondervoed waren of geen medische verzorging hadden gekregen.
Oogontsteking
Een van de paarden lijdt volgens een woordvoerder van de dierenbescherming aan zo’n ernstige oogontstekking, dat het misschien moet worden afgemaakt. Over het lot van de dieren wordt volgens Pilaar beslist aan de hand van een tweede rapportage van een dierenarts. „Dat kan ertoe leiden dat enkele of alle dieren weer teruggaan naar Ulicoten, dan wel naar een ander adres worden gebracht. Ook is het nog steeds niet uitgesloten dat een dier zal worden afgemaakt als de medische situatie daartoe aanleiding geeft. Maar welke beslissing er ook wordt genomen, de eigenares kan daartegen altijd nog in beroep gaan.“ Het tweede medische rapport zal volgens Pilaar ook duidelijk moeten maken of er strafbare feiten zijn gepleegd. „Maar een besluit over eventuele vervolging zal wat langer op zich laten wachten“, verwacht zij.
In een reactie op de in beslag name verklaarde Van Duin eergisteren, dat zij haar dieren geen medische behandeling heeft onthouden. Hans Caron van Chaamse dierenartsenpraktijk De Oude School bevestigt desgevraagd dat Van Duin zijn praktijk de afgelopen weken twee keer te hulp heeft geroepen. „Maar haar verhaal verdient wel enige nuancering“, zo voegt hij er onmiddellijk aan toe. „Want mijn collega werd pas bij het dier met de oogontsteking geroepen, toen de mensen van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming al bij haar op het erf stonden. En het kan best zijn dat ze zelf al met een zalfje of iets dergelijks aan de gang is geweest, maar mijn collega heeft haar wel duidelijk gemaakt dat dit niet kon. Het dier moet vreselijke pijn hebben geleden en ik vrees dat het oog niet gered kan worden“, aldus Caron.
Wat het paard met de acute leverontsteking betreft heeft Wanda van Duin volgens hem aanvankelijk wel tijdig medische hulp ingeroepen.
„Daarvoor zijn we een keer bij haar geweest en hebben we ook medicijnen versterkt. Maar van een vervolgbehandeling is tot nu toe nog geen sprake geweest“, aldus Caron.
De medicijnen sloegen aan en Katirza was genezen van haar leverontsteking.
De behándelend veearts is niet gevraagd naar haar mening. Degene die hier een reactie geeft is de baas van die kliniek en heeft geen volledig overzicht over wat er werkelijk is gedaan.
Ze heeft de paarden dus niet onthouden van medische zorg, zoals in een eerder artikel werd vermeld.
Citaat:
de dierenarts (die vrouw) hebben ze niet gesproken, maar alleen haar baas, die had het afsprakenbestand niet voor zich en heeft maar wat gezegd. De krant moet naar de oude school in Chaam en precies nagaan wanneer de DA erbij is geweest en wat de medicijnen zijn geweest enz.
Ik gelóóf niet in een complot, het ís gewoon zo:
Een ex-werkneemster die niet op goede vond stond met Wanda belt de DB... Dit heeft ze bekend aan een vriendin van me. Ze heeft gister gebeld en gezegd dat zíj de DB heeft gebeld.
Een ex-dierenarts die de deur uitgezet is komt de paarden beoordelen...