'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:57

Ben ik met je eens, maar ik vind wel dat bijvoorbeeld het Skala al veel oplossingen biedt voor alle mogelijke situaties en hangt de mate waarin je de suggesties toepast af van het paard. Het is een receptenboek en je gooit de ingredienten naar smaak bij elkaar. Dat is een beetje zoals ik het Skala zie en dan is LDR een soort supplement (al heel lang). Ik zie het dus niet als een handboek om een paard strak bovenin te rijden.

Mijn opmerking over 'half' LDR rijden kwam omdat ik denk dat je bij het toepassen van LDR erg rekening moet houden met de randvoorwaarden en dat je dus alleen de randvoorwaarden aan moet passen aan het systeem en niet andersom. Voorbeeld: als je paard niet atletisch genoeg is van zichzelf om ermee te beginnen, zorg dan dat hij eerst beter, sneller en gehoorzamer wordt en ga niet toch LDR proberen te rijden met een paard dat daardoor zijn eigen benen niet meer kan bijhouden en dat je dan maar 'half' LDR toepast om maar om die randvoorwaarden heen te komen.

Ik hoop dat je zo beter begrijpt wat ik bedoel en waar ik 'op tegen' ben.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:03

Dat ben ik absoluut met je eens!!!!

Het enige dat me tegen de haren in strijkt, en dat doen sommigen hier, is per definitie zeggen dat het slecht is en dat je dan een dierenbeul bent... snap je.

Maar zoals jij het uitlegt over het wanneer, waarom en hoe, ja daar kan ik me in vinden.

En het moet ook geen must zijn. Als een paard het een beter past moet je dat doen en bij een ander paard weer dat... Niet het paard aanpassen aan je manier van rijden maar je rijden aanpassen aan je paard.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:20

Het moet zeker geen must zijn, maar helaas vinden heel erg veel mensen het nodig om het systeem toe te passen omdat het er stoer uit ziet, omdat het interessant lijkt, omdat ze denken dat ze het kunnen, omdat ze denken dat hun paard er beter van wordt en vaak wordt dit verdedigd met de kreet dat Anky haar paarden er zoveel beter van zijn geworden. De 'lichtheid' die ze voelen is in werkelijkheid de valse knik en de 'losse rug' onder hen is eigenlijk nog net even een tandje harder weggedrukt. Daar word ik persoonlijk dus nogal flauw van, want ze voeren het hoogste woord, terwijl van degelijk africhten echt geen sprake is. Bij die mensen gaat het zelfbeeld een beetje scheef en het beeld van hun paard klopt ook niet helemaal meer.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:25

Tja, ik geloof wel dat een paard in de HOGERE dressuursport er baat bij kan hebben dat het net wat "leniger" is.

Ikzelf zit absoluut niet op dat niveau, en zal het ook zeker niet toepassen zonder zeer deskundig ook aan de zijlijn....... Maarrrr ik parkeer wel een hoofd tussen de knieen als ik op een jij of ik paard zit....... das wel een voordeel van het LDR ...... Voor mij dan

Voor mij heeft het dus geen rijtechnische toegevoegde waarde, daar ben ik gewoonweg niet getalenteerd, of hoe je het wil noemen goed genoeg voor.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:29

Die kop tussen de knieën om boven te blijven is geen LDR hoor, ik kan me niet voorstellen dat je die twee dingen door elkaar haalt. Niet al het oprollen is LDR hoor.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:32

Ik wilde het net zeggen, Fronton

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:40

Fronton, weet jij weet ik nu de rest nog

ik heb wel eens op een ander forum foto's geplaatst van mij op een merrie die ik in galop even wat parkeerde zegmaar

gingen gelijk allemaal allarmbellen af

Zo haal je gelijk de weters, en de niet weters er tussen uit

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:46

alex66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:11

als dat dierenkwelling is ga ik maar goudvissen houden denk ik

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:44

Hèhè, eindelijk weer eens wat interessants te lezen in dit topic; ik ben blij!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:27

Maar die foto vind ik ook geen dierenkwelling en absoluut ook niet iets wat op een ldr houding lijkt.
Vind het er niet mooi of fijn uitzien, maar geen kwelling

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:06

foto's zijn per definitie al moment opnamen, die iedereen kan gebruiken om zijn argumenten mee te ondersteunen. Kwestie van net even op dat ene moment de knop van je fototoestel indrukken.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:24

Fronton schreef:
Het moet zeker geen must zijn, maar helaas vinden heel erg veel mensen het nodig om het systeem toe te passen omdat het er stoer uit ziet, omdat het interessant lijkt, omdat ze denken dat ze het kunnen, omdat ze denken dat hun paard er beter van wordt en vaak wordt dit verdedigd met de kreet dat Anky haar paarden er zoveel beter van zijn geworden. De 'lichtheid' die ze voelen is in werkelijkheid de valse knik en de 'losse rug' onder hen is eigenlijk nog net even een tandje harder weggedrukt. Daar word ik persoonlijk dus nogal flauw van, want ze voeren het hoogste woord, terwijl van degelijk africhten echt geen sprake is. Bij die mensen gaat het zelfbeeld een beetje scheef en het beeld van hun paard klopt ook niet helemaal meer.

Ik ben het met je eens, maar vind aan de andere kant dat dit soort mensen zichzelf vanzelf tegenkomt. Je komt immers niet verder als je paard wegknikt en je daardoor het achterbeen niet meer kunt bereiken? Dat zelfbeeld wordt vanzelf weer normaal als het door de jury wat bijgesteld wordt, en anders gaan ze wel een andere sport doen....

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:54

Helaas is dat zelfbeeld meestal niet zo heel erg gevoelig voor verandering. Slechte punten liggen meestal aan de jury, zelden aan de Wanky's (wannabee-anky's). De paarden zijn vaak nog zo zoet en braaf dat ze hun best blijven doen, uit respect voor de baas (en diens gereedschap).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:11

Misschien wordt het in Nederland ook eens tijd om net als in Duitsland een examen in te voeren voordat je wedstrijden mag gaan rijden.

En dan zal het volgens Wanky (is dat niet de oudere zus van penny? ) nog steeds aan de examen-jury liggen, maar dan kunnen ze tenminste niet op wedstrijd voor ze hun manier van rijden veranderen.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:25

karl66 maakt toch einglijk niet uit.. hier kom je ook niet verder . Je mag dan misschein wel gewoon wedstrijd rijden maar de punten om verder te gaan ontbreken dus........
Echt verschil maakt het niet.

Wou nog twee opmerkingen plaatsen.

Ldr mag je pas rijden als je bijna pro bent maar een basisruiter mag wel z'n paard aan de teugel rijden.

Het hele diepe oprollen dat is inderdaad verwegistan voor vele maar wat lager dieper en ronder rijden de fase's er naar toe.
Dat vind ik toch gelijk staan als aan de teugel rijden.
Als je het gevoel niet hebt, de basis niet. dan kan je in m'n ogen een paard ook niet correct aan de teugel rijden/in aanleuning.
Voor mij is het een beetje zo.
Je kan in de basis ook je paard netjes, correct aan de teugel rijden, hebben maar willen we te snel naar oprichting dan lopen we vast.
Hetzelfde met dat lrd. Wil je teveel/te snel dan loop je vast omdat je dan voorbij loopt aan de basisvoorwaarden.

En dat is waar het foute omdraait ,niet waar dat hoofd is.
Het ongeduld van ruiters. Te snel ergens willen komen met kunstgrepen.

En nog steeds kan ik net over QQQ uit. Dat hij dus over en loshangend hoofd/natuurlijke houding praat. Als dat hoofd op de loodlijn is.
Van de week toen ik aan het rijden was kwam ik maar tot 1 conclusie.
Hij weet het verschil/gevoel niet tussen nageeflijk en aanleuning verbinding hebben.
Hoe kan je nu werken met de B verbinding/nageelijkheid waar QQQ over praat.
Je kan pas echt gaan werken als je de aanleuning hebt dat alles wat in dat paardelichaam gebeurt terug komt in die teugel en aan je been, lichaam.

Moeilijk uit te leggen en daar zit denk ik de qleu. In therorie wordt dit dus best slecht uitgelegd, omdat het dus heel moeilijk uit te leggen is dat gevoel.
En daar komt dan de praktijk, die in deze sport gewoon veel belangrijker is dan alle theorie.
Ik streef elke dag naar die aanleuning die verbinding. Als je hem eens gevoeld heb is dat je doel waar je naartoe werkt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:28

Yenneke schreef:
Maar die foto vind ik ook geen dierenkwelling en absoluut ook niet iets wat op een ldr houding lijkt.
Vind het er niet mooi of fijn uitzien, maar geen kwelling

de foto heeft ook helemaal niks met LDR te maken, helemaal niks.....

maar volgens de ontzettendetegenldrclan...... was dit een schandelijk staaltje LDR , en dan vraag ik me dus af hoever de kennis nou werkelijk reikt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:02

Karl66 schreef:
Misschien wordt het in Nederland ook eens tijd om net als in Duitsland een examen in te voeren voordat je wedstrijden mag gaan rijden.
.

Theorielessen en dergelijke oke. Goed gekwalificeerde instructie en juryleden perfect.

Een verplicht examen voordat je wedstrijden gaat starten nou nee sorry pure geldklopperij.
Verder sommigen mensen hebben of geen paard die springen wil, of springen kan en in terrein springen niet durven ofzo.

In duitsland doe je examen in theorie, dressuurpraktijk, springenpraktijd en een samengestelde buitenrit praktijk.

Kafue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:06

KiWiKo schreef:
http://members.lycos.nl/gamblemichelle/ ... %20065.jpg

Dit was een van de foto's, van een lesklant van mij

DIERENKWELLING werd het genoemd

Waarom moet dit dierenkwellerij zijn dan? Het is gewoon voorwaarts neerwaarts over de rug rijden. Achterbeen treed goed onder. Moeilijk blik van het paard omdat het daar volgens mij een beetje zwaar en glad is in die hoek.

Nee dit is geen LDR en ook geen rollkuur maar gewoon training over de rug. Okee je zou wat over de ruiter kunnen zeggen, of de handhouding maar waarom zou je het ziet er toch goed uit?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:05

piepelotje schreef:
En nog steeds kan ik net over QQQ uit. Dat hij dus over en loshangend hoofd/natuurlijke houding praat. Als dat hoofd op de loodlijn is.
Van de week toen ik aan het rijden was kwam ik maar tot 1 conclusie.
Hij weet het verschil/gevoel niet tussen nageeflijk en aanleuning verbinding hebben.
Hoe kan je nu werken met de B verbinding/nageelijkheid waar QQQ over praat.
Je kan pas echt gaan werken als je de aanleuning hebt dat alles wat in dat paardelichaam gebeurt terug komt in die teugel en aan je been, lichaam.

Moeilijk uit te leggen en daar zit denk ik de qleu. In therorie wordt dit dus best slecht uitgelegd, omdat het dus heel moeilijk uit te leggen is dat gevoel.
En daar komt dan de praktijk, die in deze sport gewoon veel belangrijker is dan alle theorie.
Ik streef elke dag naar die aanleuning die verbinding. Als je hem eens gevoeld heb is dat je doel waar je naartoe werkt.

Ik durf te beweren (na bovenstaand verhaal te hebben gelezen) dat jij aanleuning B nooit hebt gevoeld, dus hoe denk JIJ het verschil te kunnen weten? Hoe weet je dan dat aanleuning type C "beter" is?

De verbinding heb je bij B, omdat de ruiter het hoofd iets terug neemt. De aanleuning is de druk die dit in de teugel oplevert. Nagevelijkheid is het door het paard ongehinderd door laten komen van die teugelhulp: Het paard laat de ruiter het hoofd voor of achterwaarts bewegen en doet hier niets tegen (ook "helpt" het er niet extra bij). Hierdoor komt de teugelhulp het zuiverst door.

Iedereen zal veel tijd met aanleuning C doorbrengen in de training. Dit op zich is niet fout, alleen het streven is aanleuning B. Wie niet weet van aanleuning B zal er niet naar kunnen streven, en het dus ook nooit bereiken (zie ook mijn onderschrift).

Enne, ik heb het altijd over vóór de loodlijn, nooit op.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:47

Deze discussie is zo hoog opgelopen door een persoonlijke aanval op Anky en Sjef omdat zij gezien worden als "de uitvinders" van deze methode (terwijl springruiters hun paarden zo al jaren trainen, maar goed dat is natuurlijk niet erg).
Waar vervolgens gelijk naar gewezen wordt is dat mensen hun gaan immiteren en dat het dán schadelijk isvoor het paard, zij zelf passen het kundig toe.
Maar omdat andere mensen zo stom zijn om onkundig deze methode toe te passen moet Anky daar maar voor boeten. Zij mag ook niet meer zo rijden want anders hebben een heleboel paardjes van wannabe Anky's het heel slecht. Dit vind ik dus echt oneerlijk. Dat probleem moet niet bij haar weggelegd worden maar bij de mensen die niet weten wat ze doen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand denkt: "anky rijdt haar paard zo dus doe ik dat ook want dan zal ik net zo goed worden als haar!"
Als ik op een paard zit dan rij ik op het gevoel en denk ik niet steeds, goh laat ik vandaag eens dit of dat uitproberen.
Zo rij ik een paard dat op de "klassieke" manier helemaal vast is gereden in zijn rug met alle levensgevaarlijk toeren van hem als gevolg. Daar heb ik gewoon af getast wat voor hem de fijnste houding was om te lopen en weer te gaan ontspannen. Dit was lang en laag, daar ging hij heerlijk ontspannen en binnen 2 weken was hij niet meer zo gevaarlijk (geloof me hij was zo levensgevaarlijk dat hij op grand prix stallen en bij de beste africhters van nederland niet meer welkom was)
In de loop der tijd ben ik hem meer op gaan pakken en hem moet je lang en laag loswerken en dan iets ronder in gaan stellen en daarin verder werken en uiteindelijk kan je hem zover oppakken dat hij netjes met zijn neusje op de loodlijn loopt.
Wil ik hem gewoon rijden op de klassieke manier dan laat hij duidelijk merken dat absoluut niet prettig voor hem is. Maar inmiddels train ik hem wel weer op Z niveau zonder protest en hij maakt echt een tevreden indruk, we zijn ook 2 handen op 1 buik en hij gaat nooit meer weg!
Een andere van me moet je echt niet rond instellen, daar voelt hij zich niet prettig en wordt onzeker en angstig, die stel ik dus ook absoluut niet rond in.
Ik werk mijn paarden in de houding die ze zelf aangeven als "het prettigst" (hierbij bedoel ik niet dat ze maar lekker een loopje met me mogen nemen natuurlijk) en dit zet ik bewust tussen aanhalingtekens, want wat is prettig, is een ruiter op zijn rug prettig? is een bit in zijn mond prettig? Rijden op een paard is onnatuurlijk, en hyperflexie is net zo onnatuurlijk als de klassieke houding in dressuur, het punt is dat je dat per paard moet bekijken, hoe voelt hij zich het fijnste ondanks dat er op hem gereden wordt, niet alle paarden vinden het fijn om met hun neus op de loodlijn te worden getrokken met een weggedrukte rug als gevolg en niks meer wat op dressuur lijkt. Ook zijn er paarden die het totaal niet fijn vinden om rond ingesteld te lopen.
Bovendien wordt dit rond instellen ook afgewisseld natuurlijk. Anky en de rest van de nederlandse dressuurtop houden hun paard niet een uur lang in 1 houding om hem vervolgens weer op stal te zetten. Dit vergeten een hoop mensen ook weer.
Ik snap niet waarom hyperflexie schadelijker zou zijn dan de klassieke manier, mits goed toegepast, maar dit geldt ook voor de klassieke manier, want ook niet wordt vaak verkeerd gebruikt!
En ik vind de onkunde van na-apers geen reden om hyperflexie in een kwaad daglicht te zetten. Zet dan die na-apers in een kwaad daglicht!

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 03:05

..waarom hyperflexie schadelijker zou zijn dan de klassieke manier..

Klassiek is met de hoofd voor de lodlijn .
Paarden die gereden worden op bovengenoemde manier (LDR) komen zelden of nooit VOOR de loodlijn ; met veel moeite OP de loodlijn.
Dat betekent voor mij : er klopt hier iets niet.
Goede nacht.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:21

Als een paard een uur wordt gereden, waarvan 5 minuten LDR, loopt ie misschien 5 minuten achter de loodlijn.
Als het op de juiste manier gebeurt, ontspant het paard de rug en is daarna fijner op te richten.

Op die manier zie ik het probleem niet.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:18

Desire schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand denkt: "anky rijdt haar paard zo dus doe ik dat ook want dan zal ik net zo goed worden als haar!"

Nou, er zijn er bij die dat heus wel denken hoor. Of wat dacht je van 'Anky's paarden lopen zo fijn door het lijf en van de grond af, ik ga ook zo trainen'.... waarbij ze dus even voor het gemak vergeten dat ze Anky niet zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:24

Fronton schreef:
Nou, er zijn er bij die dat heus wel denken hoor. Of wat dacht je van 'Anky's paarden lopen zo fijn door het lijf en van de grond af, ik ga ook zo trainen'.... waarbij ze dus even voor het gemak vergeten dat ze Anky niet zijn.

ja, maar evengoed is het (op zijn zachts gezegd) minder prettig voor een paard als iemand bijvoorbeeld de AdeB methode gaat proberen na te doen, zonder begeleiding of enig idee waar AdeB nou eigenlijk precies mee bezig is.
(al ben ik met je eens dat er meer Anky-na-apers zullen zijn waarschijnlijk)