Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ik denk dat het vroeger misschien ook beter leek door nostalgie, maar het niveau van de ruiters was veel lager en paardenwelzijn niet zo'n prioriteit als dat het nu is.
Ik bedoel, wat is nu vriendelijker? Een paard vastbinden tussen twee pilaren en dan met de zweep de druk opvoeren zodat ie leert piafferen zoals ze dat bij de Spaanse rijschool doen? Of een paard spelenderwijs in de training steeds een paar pasjes piaffe mee laten nemen net zolang totdat het kwartje valt en het dier sterker wordt en het steeds beter gaat doen?
Ben benieuwd wat Laurens voor de KNHS gaat betekenen en of hij stopt als presentator.
Elisa2 schreef:We zijn een beetje afgedwaald haha..
In sommige dingen heeft hij zeker een punt, fenotype versus genotype en erfelijkheidsleer is heel interessant. Maar goed, iedereen die niet klassiek rijdt op de Spaanse rijschool manier noemt hij moderne slopers..dat is natuurlijk alweer veel tekort door de bocht en het gebrek aan eigen rijtechnische praktische kennis schreeuwt er vanaf. Hoe hij zich op stelt is heel jammer.
Dat is waar MCE, de hele sport stond toen nog in de kinderschoenen, er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht.
Elisa2 schreef:San:
Maakt niet uit, dan nog..wat is vriendelijker? Een paard vastbinden zodat hij geen kant op kan? Of het aan de hand/ ohz te leren waarbij er ruimte is voor het paard om aan te geven als hij het moeilijk vind of het te zwaar wordt etc. Een ruiter er op voelt meer dan als hij vastgebonden staat.
Ik zeg dit niet om de Spaanse rijschool af te zeiken oid, maar om aan te geven dat de meningen over wat diervriendelijk is nogal kunnen verschillen.
_San87_ schreef:De Spaanse Rijschool is klassiek in optima forma, daar ga je geen voorbeenzwaaiers, hypermobiliteit en spectaculaire bewegingen zien. De bewegingen en de bouw van de paarden zijn functioneel en helemaal geschikt voor wat er van ze gevraagd wordt; ultieme verzameling en hoge school oefeningen.
Die paarden springen geen capriole op hun achtste, worden in alle rust opgeleid, het verdienmodel staat dat toe. Anders dan bij dressuurpaarden (of springpaarden wat dat betreft) die wedstrijden moeten lopen.
Hoge school is dressuur, doma vaquera is dressuur, maar andersom is dressuur geen hoge school en geen doma vaquera. Als ik me zo duidelijk genoeg uitdruk. Ik denk ook niet dat je ze moet vergelijken. Net als dat je een reining niet met pleasure moet vergelijken, al is t beide Western.
De Spaanse Rijschool een circus noemen vind ik getuigenvan weinig inzicht.
mce schreef:Denk dat menige ruiterhand/spoor minder communicatie heeft, dan die touwtjes tussen de palen