[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Zie het als een generatie verschil, amateur - in de oude tijd opgeleid - versus de professional(s) van deze tijd,
heb ik zelf ook dat niet alle veranderingen de paardensport ten goede komen, daar daarin kan ik Karel wel volgen.

en dan is het de toon die de muziek maakt in zo'n podcast, dan zou er imo meer naar elkaar geluisterd mogen worden, bruikbare info gehoord mogen worden, van beide kanten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Ik denk dat het vroeger misschien ook beter leek door nostalgie, maar het niveau van de ruiters was veel lager en paardenwelzijn niet zo'n prioriteit als dat het nu is.

Ik bedoel, wat is nu vriendelijker? Een paard vastbinden tussen twee pilaren en dan met de zweep de druk opvoeren zodat ie leert piafferen zoals ze dat bij de Spaanse rijschool doen? Of een paard spelenderwijs in de training steeds een paar pasjes piaffe mee laten nemen net zolang totdat het kwartje valt en het dier sterker wordt en het steeds beter gaat doen?

Ben benieuwd wat Laurens voor de KNHS gaat betekenen en of hij stopt als presentator.

mce

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

In zijn tijd waren er ook minder wedstrijden, in deze tijd zijn er heel veel wedstrijden en is het hobbymatige vervangen door werken met paarden,

belangen waren ook totaal anders dan nu, en zeker gelukkig hebben we geleerd dat je met dwang niets bereikt als het dierwelzijn je ook nog iets doet.

Wat beide managers gaan betekenen!!! dat zal de tijd ons leren denk ik.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Dacht even , dat ik in t verkeerde topic zat ( HP Minderhoud ?) .

Denk , dat ik ook niet rustig kan blijven van een onderonsje met KDL. Maar nu ik vaker wat lees van wat hij schrijft, moet ik toch ook toegeven , dat hij vaak best wel een punt heeft en niet ongelijk.
Maar niet bij alles en de manier waarop js best heel vervelend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

We zijn een beetje afgedwaald haha..

In sommige dingen heeft hij zeker een punt, fenotype versus genotype en erfelijkheidsleer is heel interessant. Maar goed, iedereen die niet klassiek rijdt op de Spaanse rijschool manier noemt hij moderne slopers..dat is natuurlijk alweer veel tekort door de bocht en het gebrek aan eigen rijtechnische praktische kennis schreeuwt er vanaf. Hoe hij zich op stelt is heel jammer.

Dat is waar MCE, de hele sport stond toen nog in de kinderschoenen, er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het vroeger misschien ook beter leek door nostalgie, maar het niveau van de ruiters was veel lager en paardenwelzijn niet zo'n prioriteit als dat het nu is.

Ik bedoel, wat is nu vriendelijker? Een paard vastbinden tussen twee pilaren en dan met de zweep de druk opvoeren zodat ie leert piafferen zoals ze dat bij de Spaanse rijschool doen? Of een paard spelenderwijs in de training steeds een paar pasjes piaffe mee laten nemen net zolang totdat het kwartje valt en het dier sterker wordt en het steeds beter gaat doen?

Ben benieuwd wat Laurens voor de KNHS gaat betekenen en of hij stopt als presentator.

Het is niet dat ze de paarden in Wenen groen meteen tussen de palen knopen, he. Dat gaat ook gewoon met beleid eerst aan de hand.

Beetje jammer dit :).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Elisa2 schreef:
We zijn een beetje afgedwaald haha..

In sommige dingen heeft hij zeker een punt, fenotype versus genotype en erfelijkheidsleer is heel interessant. Maar goed, iedereen die niet klassiek rijdt op de Spaanse rijschool manier noemt hij moderne slopers..dat is natuurlijk alweer veel tekort door de bocht en het gebrek aan eigen rijtechnische praktische kennis schreeuwt er vanaf. Hoe hij zich op stelt is heel jammer.

Dat is waar MCE, de hele sport stond toen nog in de kinderschoenen, er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht.

ik kan me ook ergeren aan een Daniel, laat die man (Karel) uitspreken, luister en leer, ontdekt alle dingen en behoud het goede, ook in wat Karel zegt zit bruikbare informatie, hergebruik is modern toch!!

Zeker niet alles, maar niet alles is onzin wat Karel zegt.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

San:
Maakt niet uit, dan nog..wat is vriendelijker? Een paard vastbinden zodat hij geen kant op kan? Of het aan de hand/ ohz te leren waarbij er ruimte is voor het paard om aan te geven als hij het moeilijk vind of het te zwaar wordt etc. Een ruiter er op voelt meer dan als hij vastgebonden staat.

Ik zeg dit niet om de Spaanse rijschool af te zeiken oid, maar om aan te geven dat de meningen over wat diervriendelijk is nogal kunnen verschillen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Elisa2 schreef:
San:
Maakt niet uit, dan nog..wat is vriendelijker? Een paard vastbinden zodat hij geen kant op kan? Of het aan de hand/ ohz te leren waarbij er ruimte is voor het paard om aan te geven als hij het moeilijk vind of het te zwaar wordt etc. Een ruiter er op voelt meer dan als hij vastgebonden staat.

Ik zeg dit niet om de Spaanse rijschool af te zeiken oid, maar om aan te geven dat de meningen over wat diervriendelijk is nogal kunnen verschillen.

Ja weet je, ze worden gewoon netjes en in alle rust voorbereid op dat werk. Want piafferen tussen de palen is een oefening. Eerst leren ze de piaffe aan aan de hand. Dan aan de hand tussen de palen (niet vast) en dan pas een keer vast. Aan elastische touwen. En altijd eerst een paar pasjes, belonen en klaar.

Zelfde voor onder de man. Ik zie niet wat daar dieronvriendelijk aan is. Als er ergens in alle rust en diervriendelijk zonder tijdsdruk getraind wordt, is het bij de Spaanse rijschool.

Dat je zegt dat die dieren niet aan mogen/kunnen geven dat ze iets moeilijk vinden, niet kunnen laten zien dat ze moe worden, geeft mij aan dat je niet zo goed in beeld hebt hoe ze daar trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat er geen communicatie is omdat het dier vastgebonden staat aan het hoofd. Normaal in de meer verzamelde oefeningen zodra een paard iets moeilijk vind dan merk je dat aan de voorkant, dan drukken ze er iets uit of komen er juist iets achter of iets anders. Die communicatie mist allemaal zolang hij vastgebonden staat met het hoofd. Ik vind dat niet vriendelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Die communicatie is er dus wel. Ze staan naast het hoofd, schuin achter de achterhand met de lange lijnen naar het bit, of ze zitten erop. Die lijnen tussen de palen zijn lang, als op een poetsplaats.

Die mensen hebben meer paardengevoel in het topje van hun pink, dan wij in ons hele lichaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Ze staan vast, ze kunnen niet naar voren, naar achteren of omhoog..

Anyway, lets agree to disagree ;-)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Denk dat menige ruiterhand/spoor minder communicatie heeft, dan die touwtjes tussen de palen *D

denk ook dat het een moment in de training kan zijn, ze zullen het best met verstand van zaken doen, want er is nog niet een filmpje geweest wat hun werkwijze in een kwaad daglicht stelt, zoals bij CD en AH (A.Helgstrand, dit om verwarring te voorkomen)
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

mce schreef:
Denk dat menige ruiterhand minder communicatie heeft, dan die touwtjes tussen de palen

Denk dat dat behoorlijk meevalt als we het over ruiterhanden hebben die op piaffe niveau zitten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

996981 schreef:
mce schreef:
Denk dat menige ruiterhand minder communicatie heeft, dan die touwtjes tussen de palen

Denk dat dat behoorlijk meevalt als we het over ruiterhanden hebben die op piaffe niveau zitten.

zeker, als je eenmaal op dat niveau zit

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

_San87_ schreef:
De Spaanse Rijschool is klassiek in optima forma, daar ga je geen voorbeenzwaaiers, hypermobiliteit en spectaculaire bewegingen zien. De bewegingen en de bouw van de paarden zijn functioneel en helemaal geschikt voor wat er van ze gevraagd wordt; ultieme verzameling en hoge school oefeningen.

Die paarden springen geen capriole op hun achtste, worden in alle rust opgeleid, het verdienmodel staat dat toe. Anders dan bij dressuurpaarden (of springpaarden wat dat betreft) die wedstrijden moeten lopen.

Hoge school is dressuur, doma vaquera is dressuur, maar andersom is dressuur geen hoge school en geen doma vaquera. Als ik me zo duidelijk genoeg uitdruk. Ik denk ook niet dat je ze moet vergelijken. Net als dat je een reining niet met pleasure moet vergelijken, al is t beide Western.

De Spaanse Rijschool een circus noemen vind ik getuigenvan weinig inzicht.

*Stille meelezer breekt even in*

Helaas gaat het er bij de Spaanse Rijschool ook niet zo klassiek en correct meer aan toe:

https://nieuws.horse/2025/01/12/schokke ... rijschool/

https://www.pinterest.com/pin/spanish-r ... 617803474/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Oh dat is echt heel verdrietig, zo ken ik de trainingen niet. Heb ze meermaals gezien en de instructeur van mijn vroegere lesgeefster heeft jaren voor de rijschool gewerkt, dus regelmatig over de trainingen en het werken gehad. En dat ging niet zo.

Schokkend dit en paardonwaardig :n.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

mce schreef:
Denk dat menige ruiterhand/spoor minder communicatie heeft, dan die touwtjes tussen de palen *D

Welja..met die denkwijze kunnen we er ook gewoon een slof aanknopen he? Vast is vast.. ;)

Jammer dat ze de rollkur kant op zijn gegaan. Apart ook, nu juist de reguliere dressuur wereld dat steeds minder is gaan gebruiken (gelukkig).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Ook hier blijkt: niets is wat het lijkt, triest heel triest, sluiten die tent *D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

En met dat in het achterhoofd, ja dan worden het eerder circus kunstj3s ipv de rijkunst die het was. Zonde...

Dat tussen palen vastzetten en dan aanleren piafferen hebben wel mensen over genomen helaas. En dat niet zoals San beschrijft waarbij het 1 van de laatste stappen js, maar juist veel eerder. Met bijzet en dan ook nog tussen de palen en dan aan gaan tikken tot ze gaan piafferen. Ook door mensen die zichzelf klassiek noemen. Ook het 'basis' werk aan de hand daarvoor met strakke bijzet en paarden allemaal achter de loodlijn.

Er lopen zoveel dingen langs elkaar en sommige zijn commercieel gewoon slim door zich een bepaalde stroming te noemen, terwijl ze dat feitelijk niet zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Ja, dan krijg je dus de piafferende Friezen zoals in Mexico. Dood zielig..en niets meer dan een kunstje.

https://youtu.be/IWdrvC_L7DI?feature=shared
Hier een filmpje van het werk tussen de pilaren..paarden vertonen enorm veel stress signalen waarvan de zogenaamde levade er ook een van is. En daar zijn ze dan trots op? Dit heeft niks met rijkunst te maken maar met kunstjes afdwingen.