Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:21

pol013 schreef:
fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd wat de paardenwereld gaat doen als de beelden worden uitgezonden en daadwerkelijk verschrikkelijk blijken te zijn..

Wat verwacht je van 'de paardenwereld*' dan?

* voor zover dat uberhaupt bestaat?

Het zou fijn zijn als "grote namen uit de (dressuur)sport er openlijk afstand van nemen en misschien de banden met Helgstrand verbreken.

"De paardenwereld" is inderdaad misschien niet zo handig gekozen van mij. Alles omtrent paarden is dusdanig divers en versnipperd dat het begrip niet echt bestaat.

Al besef ik terdege dat dat een illusie zal zijn.
Het gaat naar mijn idee namelijk veelal niet om paardwelzijn maar om geld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:08

_San87_ schreef:
@Babootje, ik ben wel benieuwd welke context bloed in de monden door ongenezen wonden acceptabel maakt :)? Of welke context striemen van zweepgebruik acceptabel maakt.

Als er in die maand dat de mol er was, deze misstanden zijn geconstateerd, hoef ik niet meer te weten, eigenlijk. Dan gaat er gewoon serieus wat mis.

Rollkur is door experts vastgesteld n.a.v. de beelden.

Ik vind het vooral schokkend dat je deze zaken probeert goed te praten. Waarom is dat?

Ik praat geen excessen goed. Maar om te weten of dit excessen zijn of incidenten moet je weten in welke context de beelden zijn gemaakt.
Staan alle paarden met zweepstriemen op de billen?. Of is het er eentje? En in welke context zijn die dan gemaakt? Ging zo'n paard bv gevaarlijk achteruit en moest ie gewoon vooruit (dat kan namelijk he?) Bloed in de mond door ongenezen wonden? Ben ik benieuwd naar wie dan constateert dat er überhaupt sprake is van ongenezen wonden (meer dan 1x?) Volgens mij kan alleen de dierenarts dat.
Het is echt niet ongebruikelijk dat een jong paard eens de mondhoeken open heeft. Het is wat anders als men er nog een bit ingooit als de flarden erbij hangen.

Onder welke van de 7 stalruiters/amazones naast Andreas Helgstrand komen deze misstanden voor?
Bij welke van de 50 verkooppaarden of bij welke van de 52 dekhengsten?
Allemaal enig idee hoe groot die stal is? Zou er dan nooit iets mis gaan?
Als er sprake is van een structureel probleem met misstanden bij deze stal heb je echt wel meer tijd nodig voor je onderzoek dan een maand.

Rollkur vind ik fout. Verboden is verboden. Daar is geen discussie over.
LDR mag wel. Het onderscheid daartussen is echt nog wel een punt van discussie tussen de verschillende experts/deskundigen.

Ik probeer echt geen misstanden goed te praten. Maar wat ik ook niet oke vind is dat er op basis van dit stukje tekst zonder er uberhaupt iets van te hebben gezien de stal met al zn medewerkers, ruiters en grooms eigenlijk al is veroordeeld, zonder een kans om zaken recht te zetten. Zonder enige nuance. Als er echt sprake is van excessen en aantoonbare mishandeling mag Helstrand wat mij betreft aan de hoogste boom.
Nu is het verhaal nog niet concreet en heel erg suggestief. Ik vind het dan weer raar dat de TV zender de onbewerkte beelden niet wil afgeven, We weten allemaal hoe je met knippen en plakken een verhaal kunt beinvloeden.

Dus ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Ayasha
Blogger

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:16

Als er 1 paard is waar de wonden met schoensmeer of whatever "verborgen" worden dan durf ik te spreken van misstanden. Want als het maar één paard zou zijn dat een wondje op gelopen heeft zou geen normale handelaar daar aan denken. Als ze al die methodes al zo uitgewerkt hebben en zelfs een heel systeem hebben dan durf ik er zonder veel zorgen van uit gaan dat het hier geen ongelukjes betreft maar misstanden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:18

Het voelt wel echt alsof je goed aan het praten bent, eigenlijk. Of vooral alsof je vindt dat dit soort dingen heel normaal zijn.

En constateren dat een wond ongenezen is, is totaal niet moeilijk. Als je dag 1 de mondhoek scheurt, en je gaat de volgende dag weer lekker rijden, dan rijd je met een ongenezen wond. Zo moeilijk is dat niet, me dunkt :).

En ik vind het schokkend dat het blijkbaar niet ongebruikelijk is dat paarden de mondhoeken scheuren? Dan gaat er toch iets gigantisch mis :?. Dan moet je wel echt bizar hard aan je teugels/slofteugel sleuren, wil je dat voor elkaar krijgen. Arme arme paarden.

Ik denk dat een maand tijd meer dan genoeg is. Als er in een maand tijd dergelijke dingen worden geconstateerd bij paarden dan is er gewoon iets mis. En dan doet het er imo niet toe of 5 paarden dergelijke wonden en striemen hebben, of 40. Het is gewoon ZO fout.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-08-23 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:18

Ayasha schreef:
Als er 1 paard is waar de wonden met schoensmeer of whatever "verborgen" worden dan durf ik te spreken van misstanden. Want als het maar één paard zou zijn dat een wondje op gelopen heeft zou geen normale handelaar daar aan denken. Als ze al die methodes al zo uitgewerkt hebben en zelfs een heel systeem hebben dan durf ik er zonder veel zorgen van uit gaan dat het hier geen ongelukjes betreft maar misstanden.

Ja, dat denk ik dus ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:22

Ja precies Ayasha.
Als er door een dunne huid of een paard dat op buitenrit achterwaarts de sloot dreigt in te gaan en daardoor echt per ongeluk een kapotte huid heeft hoef je geen plan van aanpak te maken.
Dan is dat zo en is er uitleg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:30

Als iets een "incident" is hoef je volgens mij niet met schoensmeer aan de gang, en kun je gewoon vertellen wat er is gebeurd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:33

Het is niet normaal,babootje. Ook niet bij jonge paarden. Kapotte mondhoeken zijn een uitzondering en echt niet normaal. Gelukkig zit ik in de betere hoek dan, want ook al is het dezelfde sport en heb ik ook de handel en sport in hoge prijsklassen en niveaus meegemaakt was het daar ook absoluut niet normaal. Als er 1 jong paard per jaar 1 keer een wondje had was dat al bijzonder.

Een striemen is ook een extreme uitzondering als er echt iets heel erg mis gaat anders. Niet gerechtvaardigd als een paard ergens niet heen durft of andere normale gedragingen. En sowieso durf ik te betwijfelen of meerdere striemen ooit te rechtvaardigen is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:37

_San87_ schreef:
En ik vind het schokkend dat het blijkbaar niet ongebruikelijk is dat paarden de mondhoeken scheuren? Dan gaat er toch iets gigantisch mis :?. Dan moet je wel echt bizar hard aan je teugels/slofteugel sleuren, wil je dat voor elkaar krijgen. Arme arme paarden.

Nee dus. Ik ken er dus eentje zo. Die meid rijdt echt super netjes. Die zou ik echt nooit beschuldigen van hardhandig rijden. Maar dat beest heeft zijn mond dus extreem snel kapot.
Ze heeft allerlei bitten uitgeprobeerd. Bitloos. Anders rijden, een tijd niet rijden etc etc. Een heel traject Uiteindelijke een complete opleiding bit en hoofdstelfitter gevolgd. Volgens mij heeft ze de oplossing nu gevonden.
Ja, dat zouden uitzonderingen moeten zijn. ja, dat moet je oplossen.
Maar toch kan het dus blijkbaar voorkomen en het hoeft niet zo veel te zeggen over de ruiter.

Of zoiets bij helgstrand ook aan de orde is kan ik niet beoordelen en stel dus mijn oordeel uit. Ik keur niks goed. Maar ik keur ook niks af.

Als ik bij een gemiddelde stal met 20 paarden binnen een maand deze 'incidenten' zou vinden zou ik ook >;)
Maar hoeveel paarden hebben ze op dit betreffende bedrijf staan?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-08-23 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:38

En dan komt er nog bij dat Helgstrand niets ontkent in zijn reactie. Deze reactie van hem: "“Het is als een hond die af en toe bijt. Je moet de paarden wel op hun plek zetten, anders zijn het gevaarlijke, grote dieren. "
getuigd imo niet van veel empathie en eigenlijk zelfs niet van heel veel kennis... := (uh-oh, nu heb ik echt gevloekt in de kerk... van een GP ruiter zeggen dat ie niet veel kennis lijkt te hebben. :+)

Pol: Maar als je 52 paarden op stal hebt, en je hebt er 25 staan met dergelijke "uitzonderlijke verwondingen" dan gaat er toch iets mis lijkt me. Want als er maar eentje stond dan zou ie niet met schoensmeer aan de gang gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:40

ayasha: we zeggen tegelijk hetzelfde. Dat heeft elkaar net gekruist.
Als het om aantallen gaat zoals in jouw voorbeeld ben ik het met je eens.

Ik weet niet op verbloemen van een onvolkomenheid altijd van kwade wil spreekt eigenlijk. Ik heb ook iets van perfectionisme waarbij ik een wondje (door spelen in de wei) of een geschuurde staart probeer te verbloemen als ik ergens heen ga :+
Het zijn ongewenste aandacht trekkers die afleiden.

Dan kan ik me voorstellen dat je dat bij een verkooppaard ook niet wil. Ik krijg zo vaak een opmerkingen over die kleine krasjes. Dat valt mensen altijd op. Ik moet daar bijna van zuchten eigenlijk. Moet ik altijd uitleggen dat het niks ernstigs is. (dat ik het doodnormaal vind dat ze zo veel spelen)

Maar nogmaals: ik wéét het niet het geval wat hier besproken wordt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-08-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:42

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Nee dus. Ik ken er dus eentje zo. Die meid rijdt echt super netjes. Die zou ik echt nooit beschuldigen van hardhandig rijden. Maar dat beest heeft zijn mond dus extreem snel kapot.
Ze heeft allerlei bitten uitgeprobeerd. Bitloos. Anders rijden, een tijd niet rijden etc etc. Een heel traject Uiteindelijke een complete opleiding bit en hoofdstelfitter gevolgd. Volgens mij heeft ze de oplossing nu gevonden.
Maar toch kan het dus blijkbaar voorkomen en het hoeft niet zo veel te zeggen over de ruiter.

Of zoiets bij helgstrand ook aan de orde is kan ik niet beoordelen en stel dus mijn oordeel uit. Ik keur niks goed. Maar ik keur ook niks af.

Als het zoiets zou zijn bij hem moet hij misschien nog even een mediatraining volgen. Want ik vind hem dus ook in dit stuk doen alsof het normaal is en er nu eenmaal bijhoort. Dat keur ik ook af.

Zo'n uitzondering kan inderdaad, zeldzaam maar bestaan zeker. Maar dan ben je er dus heel hard mee bezig en niet gewoon aan het doorrijden of meerdere paarden met dezelfde verwondingen.
Dan had die medewerker/mol ook wel uitleg gekregen bij dat ene paard dat ze goed op moet letten want a, b en c. En hoef je het niet te verbergen voor klanten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:47

gebaseerd op wat de makers van de beelden zeggen zou het niet om 1tje gaan iig. Op de site staan er alleen al 53 hengsten. Ik veronderstel dat hij ook nog wel wat trainings- en handelspaarden zal hebben staan dus ik gok dat hij vlot over de 60 zal gaan met het aantal dieren dat er staat. En getraind wordt. Maar als er op een maand tijd 10 tussen zitten met dergelijke verwondingen die met schoensmeer opgepoetst worden dan vind ik dat ook al geen toeval meer.

Het feit dat hij het niet ontkent, doet alsof het logisch is dat je een paard zo moet aanpakken dat ze die beelden hebben kunnen maken én dat er blijkbaar hele systemen zijn om de verwondingen te verbergen zijn IMO allemaal signalen dat het geen toevalligheden/uitzonderingen meer zijn. Maar gewoon een rijke zak die alleen nog maar bezig is omdat ie naam en geld heeft. Want "topruiters weten het heus wel beter" en "toppaarden hebben het zoveel beter."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:49

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Maar hoe veelvoorkomend is dit? Niet ongebruikelijk komt op mij over dat het iets is dat nog wel regelmatig voorkomt. Dat is toch wat anders dan die ene uitzondering die van het minste al open ligt, lijkt me.

Citaat:

Als ik bij een gemiddelde stal met 20 paarden binnen een maand deze 'incidenten' zou vinden zou ik ook >;)
Maar hoeveel paarden hebben ze op dit betreffende bedrijf staan?

Laat ik het zo zeggen, aan de hand van de berichtgeving lees ik niet dat het incidenten betreft. En daar vind ik dan wel wat van. Ook gezien het verleden van deze ruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:50

Ja precies.
En dan rij je niet door bij dat wondje in de mond.
Ga je bitloos verder en later weer een ander bit proberen.
Maar zoals ik lees werd er gewoon zonder verandering gereden.
Als je als mol ziet dat dat ene paard dat heeft maar alles gedaan word het op te lossen is dat toch een heel ander beeld

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:52

Daar kun je ook geen hele TV uitzending mee vullen denk ik zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:03

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Ons ene jonge paard heeft dat ook een tijdje gehad, dus ik weet waar ik het over heb. En mijn dochter heeft ook een zachte hand. Ook vanalles geprobeerd, bitwrap erom heen etc. Diverse bitten. Hoofdstel en bit laten fitten. Laseren. Winderen, Trust innosence geprobeerd. Niks hielp. Hij bleef open gaan (en dan heb ik het niet over hele scheuren, maar een kloofje wil je ook niet) Het is uiteindelijk vanzelf over gegaan. Van zn 4e ongeveer. Ons andere jonge paard dat we nu inrijden heeft het helemaal niet.
Dat was dus ook weer een ervaring :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:10

Als je in een maand tijd diverse van dat soort beelden kunt maken spreek je toch niet meer over incidenten?

Daarbij dit zijn toch professionals? Die zouden toch moeten weten hoe je dingen kunt voorkomen?
Ze krijgen toch een optimale verzorging en training?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:17

Als het om meerdere gaat ben ik het daar mee eens.

Maar dat kan ik hier niet uithalen:
Citaat:
Volgens Ketil Alstrup, redacteur bij Operatie X, hebben ze beelden van paarden met bloed in hun mond door wonden die geen tijd hebben om te genezen, strepen door overmatig gebruik van de zweep en sporen die bedekt zijn met schoensmeer.

Gaat het om 3 paarden? één voor elk probleem? Wat niet fraai is maar wat incidenten zouden kunnen zijn. Op een heel groot aantal paarden en met een hoge doorloop snelheid. (nee, 3 paarden zouden geen incident meer zijn op een stal met 20 paarden)
Of gaat het om meerdere paarden met kapotte monden en meerdere paarden met andere problemen? Wat absoluut af te keuren is en ik heel negatief zou vinden voor het gehele bedrijf.

Maar dat weten we dus niet.

Of iemand moet andere info hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:20

pol013 schreef:

Citaat:
Volgens Ketil Alstrup, redacteur bij Operatie X, hebben ze beelden van paarden met bloed in hun mond door wonden die geen tijd hebben om te genezen, strepen door overmatig gebruik van de zweep en sporen die bedekt zijn met schoensmeer.

Gaat het om 3 paarden? één voor elk probleem? Wat niet fraai is maar wat incidenten zouden kunnen zijn. Zeker op een groot aantal paarden en met een hoge doorloop snelheid.
Of gaat het om meerdere paarden met kapotte monden en meerdere paarden met andere problemen? Wat absoluut af te keuren is en ik heel negatief zou vinden voor het gehele bedrijf.

dus 1 paard dat geen tijd krijgt om zijn mond te genezen, 1tje met striemen op zijn lijf van overmatig gebruik van de zweep en eentje die ze lek geprikt hebben met de sporen waar dan maar schoensmeer op gesmeerd isn of één paard met al het bovengenoemde noem jij incidenten? In 1 maand?

Sorry maar doek dan aub de sport op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:28

pol013 schreef:

Citaat:

Gaat het om 3 paarden? één voor elk probleem? Wat niet fraai is maar wat incidenten zouden kunnen zijn. Op een heel groot aantal paarden en met een hoge doorloop snelheid. (nee, 3 paarden zouden geen incident meer zijn op een stal met 20 paarden)

Of iemand moet andere info hebben?

Ieder paard is in mijn ogen er eentje teveel.
Bij een incident hoeft het niet verborgen te worden..

Dat er als er klanten komen niet gereden mag worden met de slofteugel geeft m.i. ook aan op welke manier er daarmee wordt omgegaan.

Is hij schuldig? Dat moet nog blijken maar alles wat tot nu toe naar buiten komt pleit niet voor zijn zaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:37

Zijn die beelden al bekend gemaakt?
Want anders is het toch nog steeds een beetje gissen en uitgaan van wat mensen schrijven?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:39

Cer schreef:
Zijn die beelden al bekend gemaakt?
Want anders is het toch nog steeds een beetje gissen en uitgaan van wat mensen schrijven?

Nee, beelden zijn nog niet openbaar. De rechter heeft nog geen uitspraak heeft gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:43

fransje23 schreef:
Als je in een maand tijd diverse van dat soort beelden kunt maken spreek je toch niet meer over incidenten?

Daarbij dit zijn toch professionals? Die zouden toch moeten weten hoe je dingen kunt voorkomen?
Ze krijgen toch een optimale verzorging en training?

Ook professionals kunnen niet alles voorkomen.
Er staan op dit moment meer dan 100 paarden waarvan de helft dekhengsten zag ik zo even op hun website.
Het is een enorm complex.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:44

Incidenten niet kunnen voorkomen is wat anders dan het beeld dat tijdens de rechtszaak geschetst werd :).