Marigold schreef:Ben vandaag even weer gaan kijken in omgeving wolvengebied Drenthe/Friesland.
Een bonte verzameling van types omheining. Van laag enkel draadje tot idd ook dubbele omheiningen. Op zich lijkt het mij wel kansrijk, om voor de omheining op snuithoogte stroomdraad te hebben en bovenaan ook.
Het zou idd heel interessant zijn om in kaart te brengen welke omheining geen wolf tegen hebben gehouden. Maar je weet dan alsnog niet langs welke percelen de wolf is gelopen en ongemoeid heeft gelaten.
Er lijkt ook sprake te zijn van terugkomen op nagenoeg dezelfde percelen, waar het jagen eenmaal gelukt is. Alsof de wolf dat in zijn geheugen opslaat als jachtveldje.
Ik zie ook pony’s lopen zonder aangepaste omheining.. eng hoor. Hopelijk staan die ‘s nachts binnen.
De schapen met lammetjes die ik zag staan op percelen direct naast boerderijen. Met wolfwerende omheining.. althans voor zover dat werkt. Eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat die oranje verplaatsbare gaas omheining wolfwerend is. Optisch is het voor een sterk roofdier als de wolf een makkie om overheen te komen. Maar goed, ik wil de wetenschap verder niet tegenspreken. We zijn idd feiten nodig, lijkt me van groot belang.
Waar ik niet over lees is dat schapen van nature omhoog vluchten (de bergen in). Ik zat al eens te denken aan 1 of andere constructie waar de schapen tegenop kunnen rennen en er dan een deur dichtvalt bovenaan voor dat de wolven ook boven zijn maar dat is waarschijnlijk iets te fantasierijk.
Aan de fladderlinten wordt naar mijn idee te weinig aandacht besteedt. Waarschijnlijk breekt het het zicht op het vee, en voorkomt daarmee dat de wolven getriggerd worden door beweging. Blijft nog over de geur. Zou handig zijn te weten wat nou precies de echte trigger is voor de wolf. Behalve misschien honger ivm mogelijk te weinig wild?
Maar in de zomer tijdens de werp periode waren er juist bijna geen aanvallen.. hebben ze dan in die periode geleefd op wild?
Zoveel open vragen nog, en de data wordt versnipperd gedeeld vind ik.
Uiteindelijk moet je dan toch een beeld hebben van welke omheiningen niet wolfwerend waren, en op welke plekken de wolf niet heeft toegeslagen. Van het laatste weet je dan misschien niet zeker of het door de omheining kwam, maar mogelijk ontdek je wel een patroon (als in: dit waren allemaal terreinen waar een hond rond liep, of dit waren allemaal plekken direct aan het bos, of de omheiningen waren hier breder etc etc) en vanuit dit patroon kun je (hopelijk) weer verder gaan denken.
Wat betreft de schapen: ik heb dus wel gelezen dat als je midden op de weide (in elk geval niet langs de omheining) een berg maakt waar schapen op kunnen klimmen, dat schapen dit dan ook doen bij de dreiging van gevaar en dat het er voor de wolf heel anders uit ziet: een prooi die van boven op je neerkijkt.
Dat als énige zal vast niet voldoende zijn, maar in een combinatie van maatregelen helpt het misschien wèl. Vooral als je bedenkt dat de wolf getriggerd wordt door een vluchtende prooi binnen zijn bereik. Maar een groep stilstaande schapen op een berg is geen vluchtende prooi.
Of dit al eens onderzocht is? Welke organisatie zoekt nu gewoon eens uit wat er aan ervaring is (in het buitenland bijvoorbeeld) en aan kennis. Het kan toch niet waar zijn dat we in Nederland maar een beetje lopen te gissen wat voor maatregelen zouden kunnen helpen?