Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:09

Rizette schreef:
Nikass schreef:
Ja is nodig denk ik. Weten hoeveel risico je daadwerkelijk loopt. Want iedereen gaat daar anders mee om. Ik maak me totaal niet druk om s'ochtends vroeg het bos in te gaan met mijn hond. (En ja, in wolvengebied)

https://www.wolffencing.be/wolfwerendeomheining

Ik vind dit wel een helder filmpje. Waar is dit uitgeprobeerd en gebleken dat het niet werkt?

Ik heb je de namen gegeven van drie eigenaren die niet anoniem willen blijven. Heb er wel meer maar die willen niet in de media met naam enz. Maar er was er ook nog 1 in Limburg als je er werkelijk iets mee gaat doen wil ik je de naam wel geven maar ik ben bang dat het bij toch niet serieus nemen blijft en dat vind ik te grof om nog meer situaties door te gaan geven en je er toch niets mee doet alleen maar in twijfel trekken.

Rizette het gaat niet om niet serieus nemen. Ik opper in deze discussie wat ik denk dat er nodig is. Dat wil niet zeggen dat ik ook degene ben die het onderzoek kan uitvoeren. Zover rijkt mijn kennis en mogelijkheden niet.
Ik kan dus inderdaad niets beginnen met een aantal namen. Zoals ik al zei ben ik sowieso van mening dat ALLE situaties in kaart moeten worden gebracht wil je er conclusies uit trekken.
Volgens mij is de informatie die Bij12 bijhoudt, te beperkt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:13

pillow schreef:
kiki1976 schreef:
Laat maar Pillow, je zit nogal vast in het geadviseerde wat niet werkt. Dat zeg ik ook, daarom out of the box denken en wellicht is in de breedte werken meer effectief. Is maar een idee he

Ik zit helemaal niet vast in het geadviseerde. Ik zeg dat die netten voldoen aan de eis om als wolfwerend aangemerkt te worden. Dus meetellen met de registratie van de aanvallen binnen ww afrastering. Zelf gebruik ik ze niet.

Ja dat lees ik hihi. Maar ik heb het juist niet over de netten. Want idd die zijn te laag.
Ik heb het juist over kijken of er andere opties zijn, bv een dubbel iets, met ruimte ertussen. Maar dan net weer niet genoeg dat ze ertussen kunnen landen en opnieuw springen.

pillow

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:31

Kiki 1976 De omheining die Nikass hier deelt is ook 120 cm hoog, wat is het verschil?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:42

Nogmaals ik heb het niet over dat hek

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:11

Nikass schreef:
Ja is nodig denk ik. Weten hoeveel risico je daadwerkelijk loopt. Want iedereen gaat daar anders mee om. Ik maak me totaal niet druk om s'ochtends vroeg het bos in te gaan met mijn hond. (En ja, in wolvengebied)

https://www.wolffencing.be/wolfwerendeomheining

Ik vind dit wel een helder filmpje. Waar is dit uitgeprobeerd en gebleken dat het niet werkt?

Ik heb je de namen gegeven van drie eigenaren die niet anoniem willen blijven. Heb er wel meer maar die willen niet in de media met naam enz. Maar er was er ook nog 1 in Limburg als je er werkelijk iets mee gaat doen wil ik je de naam wel geven maar ik ben bang dat het bij toch niet serieus nemen blijft en dat vind ik te grof om nog meer situaties door te gaan geven en je er toch niets mee doet alleen maar in twijfel trekken.[/quote]

Rizette het gaat niet om niet serieus nemen. Ik opper in deze discussie wat ik denk dat er nodig is. Dat wil niet zeggen dat ik ook degene ben die het onderzoek kan uitvoeren. Zover rijkt mijn kennis en mogelijkheden niet.
Ik kan dus inderdaad niets beginnen met een aantal namen. Zoals ik al zei ben ik sowieso van mening dat ALLE situaties in kaart moeten worden gebracht wil je er conclusies uit trekken.
Volgens mij is de informatie die Bij12 bijhoudt, te beperkt.[/quote]
Tuurlijk, dan komt er nooit een conclusie en kun je blijven vertellen dat het aan de eigenaar ligt. Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat het niet aan de hekken ligt tenzij anders bewezen is. Maar nee het ligt aan de hekken en eigenaar daar gaan we vanuit. Tenzij 100 procent waterdicht onderzoek komt. Maar denk je nou echt dat 6 uur later het raster nog in dezelfde staat is dan eerder? Tak erop, mol er op, gras er tegenaan gewaaid door wind en regen enz enz. Dat zal niet gebeuren met draden dat de kwaliteit constant is, dan moeten er dierentuinkooien om met beton in de grond, heel simpel, wat de wolf binnen houdt houdt hem ook buiten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:52

kiki1976 schreef:
Nogmaals ik heb het niet over dat hek

Nogmaals. Nee jij zegt dat die netten te laag zijn. Maar waarom zeg je dat niet over dat hek. Het is de zelfde hoogte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:42

Rizette hoe kom je erbij dat ik conclusies trek?
Volgens mij doe jij dat vooral, en geef ik juist aan dat we veel te weinig informatie hebben om conclusies te trekken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:11

Ben vandaag even weer gaan kijken in omgeving wolvengebied Drenthe/Friesland.
Een bonte verzameling van types omheining. Van laag enkel draadje tot idd ook dubbele omheiningen. Op zich lijkt het mij wel kansrijk, om voor de omheining op snuithoogte stroomdraad te hebben en bovenaan ook.

Het zou idd heel interessant zijn om in kaart te brengen welke omheining geen wolf tegen hebben gehouden. Maar je weet dan alsnog niet langs welke percelen de wolf is gelopen en ongemoeid heeft gelaten.
Er lijkt ook sprake te zijn van terugkomen op nagenoeg dezelfde percelen, waar het jagen eenmaal gelukt is. Alsof de wolf dat in zijn geheugen opslaat als jachtveldje.
Ik zie ook pony’s lopen zonder aangepaste omheining.. eng hoor. Hopelijk staan die ‘s nachts binnen.
De schapen met lammetjes die ik zag staan op percelen direct naast boerderijen. Met wolfwerende omheining.. althans voor zover dat werkt. Eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat die oranje verplaatsbare gaas omheining wolfwerend is. Optisch is het voor een sterk roofdier als de wolf een makkie om overheen te komen. Maar goed, ik wil de wetenschap verder niet tegenspreken. We zijn idd feiten nodig, lijkt me van groot belang.

Waar ik niet over lees is dat schapen van nature omhoog vluchten (de bergen in). Ik zat al eens te denken aan 1 of andere constructie waar de schapen tegenop kunnen rennen en er dan een deur dichtvalt bovenaan voor dat de wolven ook boven zijn maar dat is waarschijnlijk iets te fantasierijk.

Aan de fladderlinten wordt naar mijn idee te weinig aandacht besteedt. Waarschijnlijk breekt het het zicht op het vee, en voorkomt daarmee dat de wolven getriggerd worden door beweging. Blijft nog over de geur. Zou handig zijn te weten wat nou precies de echte trigger is voor de wolf. Behalve misschien honger ivm mogelijk te weinig wild?
Maar in de zomer tijdens de werp periode waren er juist bijna geen aanvallen.. hebben ze dan in die periode geleefd op wild?
Zoveel open vragen nog, en de data wordt versnipperd gedeeld vind ik.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:37

Die linten werken maar tijdelijk. Althans dat zijn de bevindingen in de VS. Een enkele doortrekkende wolf zal zich daardoor laten afschrikken maar een gevestigde roedel niet.
Hier sneeuwt het. Met een beetje pech moet ik vanavond in het donker sneeuw wegscheppen onder de afrastering..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:29

Marigold schreef:
Ben vandaag even weer gaan kijken in omgeving wolvengebied Drenthe/Friesland.
Een bonte verzameling van types omheining. Van laag enkel draadje tot idd ook dubbele omheiningen. Op zich lijkt het mij wel kansrijk, om voor de omheining op snuithoogte stroomdraad te hebben en bovenaan ook.

Het zou idd heel interessant zijn om in kaart te brengen welke omheining geen wolf tegen hebben gehouden. Maar je weet dan alsnog niet langs welke percelen de wolf is gelopen en ongemoeid heeft gelaten.
Er lijkt ook sprake te zijn van terugkomen op nagenoeg dezelfde percelen, waar het jagen eenmaal gelukt is. Alsof de wolf dat in zijn geheugen opslaat als jachtveldje.
Ik zie ook pony’s lopen zonder aangepaste omheining.. eng hoor. Hopelijk staan die ‘s nachts binnen.
De schapen met lammetjes die ik zag staan op percelen direct naast boerderijen. Met wolfwerende omheining.. althans voor zover dat werkt. Eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat die oranje verplaatsbare gaas omheining wolfwerend is. Optisch is het voor een sterk roofdier als de wolf een makkie om overheen te komen. Maar goed, ik wil de wetenschap verder niet tegenspreken. We zijn idd feiten nodig, lijkt me van groot belang.

Waar ik niet over lees is dat schapen van nature omhoog vluchten (de bergen in). Ik zat al eens te denken aan 1 of andere constructie waar de schapen tegenop kunnen rennen en er dan een deur dichtvalt bovenaan voor dat de wolven ook boven zijn maar dat is waarschijnlijk iets te fantasierijk.

Aan de fladderlinten wordt naar mijn idee te weinig aandacht besteedt. Waarschijnlijk breekt het het zicht op het vee, en voorkomt daarmee dat de wolven getriggerd worden door beweging. Blijft nog over de geur. Zou handig zijn te weten wat nou precies de echte trigger is voor de wolf. Behalve misschien honger ivm mogelijk te weinig wild?
Maar in de zomer tijdens de werp periode waren er juist bijna geen aanvallen.. hebben ze dan in die periode geleefd op wild?
Zoveel open vragen nog, en de data wordt versnipperd gedeeld vind ik.

Uiteindelijk moet je dan toch een beeld hebben van welke omheiningen niet wolfwerend waren, en op welke plekken de wolf niet heeft toegeslagen. Van het laatste weet je dan misschien niet zeker of het door de omheining kwam, maar mogelijk ontdek je wel een patroon (als in: dit waren allemaal terreinen waar een hond rond liep, of dit waren allemaal plekken direct aan het bos, of de omheiningen waren hier breder etc etc) en vanuit dit patroon kun je (hopelijk) weer verder gaan denken.

Wat betreft de schapen: ik heb dus wel gelezen dat als je midden op de weide (in elk geval niet langs de omheining) een berg maakt waar schapen op kunnen klimmen, dat schapen dit dan ook doen bij de dreiging van gevaar en dat het er voor de wolf heel anders uit ziet: een prooi die van boven op je neerkijkt.
Dat als énige zal vast niet voldoende zijn, maar in een combinatie van maatregelen helpt het misschien wèl. Vooral als je bedenkt dat de wolf getriggerd wordt door een vluchtende prooi binnen zijn bereik. Maar een groep stilstaande schapen op een berg is geen vluchtende prooi.
Of dit al eens onderzocht is? Welke organisatie zoekt nu gewoon eens uit wat er aan ervaring is (in het buitenland bijvoorbeeld) en aan kennis. Het kan toch niet waar zijn dat we in Nederland maar een beetje lopen te gissen wat voor maatregelen zouden kunnen helpen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:19

In Zwolle zijn 3 schapen op een kinderboerderij aangevallen door een hond of een wolf, schapen zijn tussen de takken gaan staan. Al dan niet gedreven door hond of wolf.
Één schaap is wel geeuthaniseerd.

Oh nee, toch 2 schapen dood.

https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/1132 ... -hond.html

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:59

Zeer waarschijnlijk een hond dus. Ontzettend naar. En frustrerend dat de eigenaar zich niet gemeld heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:21

Nikass schreef:
Zeer waarschijnlijk een hond dus. Ontzettend naar. En frustrerend dat de eigenaar zich niet gemeld heeft.

Kijk en bij een incident met waarschijnlijk hond wordt geen DNA onderzoek gedaan en staat het niet op de lijst. Voorbeeld van onvolledig registreren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:23

Marigold schreef:

Dan wordt er niet gejaagd door mensen :)*
en is er ook jonge prooi in de natuur.
Hoe helder wil je een causaal verband tussen aanbod in de natuur en overlast hebben? Wil je minder aanvallen op vee, minder jagen. Maar ja, plezier in doodschieten is grote businees. Groter dan de schade van een paar aanvallen. Moet je de wólf dan echter niet de schuld van geven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:34

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:

Kijk en bij een incident met waarschijnlijk hond wordt geen DNA onderzoek gedaan en staat het niet op de lijst. Voorbeeld van onvolledig registreren.

Hoe kom je bij deze uitspraak. Bij12 is er bij geweest en heeft DNA afgenomen. En deze uitslag (over 2 maand) wordt wel degelijk geregistreerd. Zullen we wedden dat wanneer het een hond was, dit weer breed uit in het nieuws komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:46

pillow schreef:
Zullen we wedden dat wanneer het een hond was, dit weer breed uit in het nieuws komt.

Vraag het Kendra.

En over breed in het nieuws gesprken: Het aantal wolfaanvallen is een druppel op de gloeiende plaat van het grotere geheel, in het perspectief van plezierjacht, slacht, misgeboortes, road kill etc. Als het geen ´wolf ´ :oo betrof was het een non-prioriteit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:15

Nikass schreef:
Wat betreft de schapen: ik heb dus wel gelezen dat als je midden op de weide (in elk geval niet langs de omheining) een berg maakt waar schapen op kunnen klimmen, dat schapen dit dan ook doen bij de dreiging van gevaar en dat het er voor de wolf heel anders uit ziet: een prooi die van boven op je neerkijkt.

Ik ben waarschijnlijk een van weinigen hier op bokt die werkelijk ervaring heeft met het "jagen" van schapen in bergachtig gebied
(Herfst roundup op het hoogland hier).
Het klopt dat schapen die proberen te ontsnappen iha zo steil mogelijke hellingen prberen te vinden en daar bij op klimmen tot ze op dusdanig onmogelijke plekken staan dat je er nauwelijks bij in de buurt kan komen zonder het risico te lopen van de berg te storten.
Het is dàt probleem waar een predator mee zit, ze zijn écht niet geimponeerd door een schaap dat op ze neerkijkt (Anakin I have the high ground!!! _O- ).
Kortom een molshoop in je nederlandse weitje maken is totaal zinloos.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 08-03-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:42

Citaat:
. De expert kan een aanval door een wolf niet geheel uitsluiten, maar het lijkt er sterk op dat een hond de dader is geweest. “Een wolf valt een prooidier veelal aan in de hals of nek,” aldus de deskundige. “Deze schapen zijn vooral aan de achterkant gewond geraakt.” Wolven vallen normaliter aan om te doden, na de aanval op de kinderboerderij leefden alle drie de schapen nog.

Hoelang blijven ze dit beweren terwijl het tegendeel al zovaak bewezen is .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:49

anca schreef:
Citaat:
. De expert kan een aanval door een wolf niet geheel uitsluiten, maar het lijkt er sterk op dat een hond de dader is geweest. “Een wolf valt een prooidier veelal aan in de hals of nek,” aldus de deskundige. “Deze schapen zijn vooral aan de achterkant gewond geraakt.” Wolven vallen normaliter aan om te doden, na de aanval op de kinderboerderij leefden alle drie de schapen nog.

Totdat de laatste wolf geschoten wordt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:24

Huertecilla schreef:
Marigold schreef:

Hoe helder wil je een causaal verband tussen aanbod in de natuur en overlast hebben? Wil je minder aanvallen op vee, minder jagen. Maar ja, plezier in doodschieten is grote businees. Groter dan de schade van een paar aanvallen. Moet je de wólf dan echter niet de schuld van geven.

Omdat 2 zaken zich tegelijkertijd voordoen wil dat nog niet zeggen dat er een verband is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:47

josien_m_ schreef:
Omdat 2 zaken zich tegelijkertijd voordoen wil dat nog niet zeggen dat er een verband is.

We zijn nu op pagina hoéveel van wolvenhysterie naar aanleiding van wélke openingppost?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:04

Huertecilla schreef:
Marigold schreef:

Wat roep jij een hoop onzin, om de jagers de schuld in de schoenen te schuiven. Hier in het DFW wordt niet gejaagd juist omdat er geen wild is, dus ook geen wild voor de wolf. En inderdaad in de zomer zijn er op de Veluwe jonge herten en zwijnen. Hier rond het DFW is het helemaal niet rustiger geweest met de aanvallen.
En op mijn antwoord op jou stelling over Zwolle haal jij alleen mijn opmerking over het nieuws even aan. Waar je dan ook weer op je stokpaard gaat zitten over slacht en jacht wat er niks mee te maken heeft. De rest over het inderzoek lees je voor het gemak maar overheen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:14

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Ik ben waarschijnlijk een van weinigen hier op bokt die werkelijk ervaring heeft met het "jagen" van schapen in bergachtig gebied
(Herfst roundup op het hoogland hier).
Het klopt dat schapen die proberen te ontsnappen iha zo steil mogelijke hellingen prberen te vinden en daar bij op klimmen tot ze op dusdanig onmogelijke plekken staan dat je er nauwelijks bij in de buurt kan komen zonder het risico te lopen van de berg te storten.
Het is dàt probleem waar een predator mee zit, ze zijn écht niet geimponeerd door een schaap dat op ze neerkijkt (Anakin I have the high ground!!! _O- ).
Kortom een molshoop in je nederlandse weitje maken is totaal zinloos.

Je kunt het belachelijk maken Kuggur, daar ben je goed in. Ik geef aan dat ik het niet precies weet, maar ik probeer wat te opperen. Alle beetjes die om wat voor reden dan ook helpen, is misschien toch iets..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:17

anca schreef:
Citaat:

Waar? Kom nou eens met bronnen van bewijs?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:25

Kom op Nikass.
De honderden BEWEZEN aanvallen van de wolf op schapen, waar voornamelijk de achterkant en de buik bij waren opengetrokken.
Schaap al dan of niet levend meer.